Gå til innhold

Bestemor blir sittende alene på julaften om ikke min bror kommer dit...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener hun i alle fall. 

Min bror bor i USA, og har ikke feiret jul med oss på 5 år. I år kommer han hjem til jul, og bestemor er invitert til oss på julaften. (Oss er da våre foreldre, min bror og meg). 

Hun vil at vi skal komme til henne på julaften, men hun har ikke helse til å holde julebesøk. Hun nekter å komme til oss, og har begynt å mase på min bror om at han må komme opp dit på julaften for ellers blir hun sittende alene. Han har gitt beskjed om at han skal feire julaften med oss og at det hadde vært kjekt om hun kom hit. 

Hun kommer uansett ikke til å bli sittende alene for er andre i familien hun ender opp med å dra til (etter invitasjon). 

Men dette maset om at vi må komme til henne, eller at min bror burde feire jul med henne "før hun dør" (hennes ord) kommer til å fortsette frem til julaften. 

Så spørsmål: Kan jeg være streng med henne neste gang hun tar det opp? Kan jeg f.eks si "Bestemor, du må innse at du ikke har helse til å holde julebesøk. Vi lar ikke være å komme fordi vi ikke har lyst, men fordi vi får vondt av deg når du sliter deg ut for vår skyld. Du er invitert til oss på julaften. Hvis du velger å sitte alene fremfor å komme hit, så er det trist, men det er ditt eget valg."

Anonymkode: f22b7...8c3

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Den tredje

Herregud... La nå kjerringa være nyttig for en siste gang sier nå jeg. Ja, hun er kanskje for gammel og skrøpelig, men dette kan være siste sjangsen hun har, før hun får et meningsløst liv på gamlehjem eller lignende. 

Syns det er dårlig at deres empati for kjerringa skal være det som tar livet av ho. Gi den gamle skrotten den respekten hun fortjener og bit litt i det sure eple, det er nu det minste en kan gjøre spør du meg. 

 

Ja ting er nok urettferdig og hele pakka. Men faen heller. En siste gang. Det tåler du. Empati har aldri drept noen før, bruk den til den nytten den har og vær behjelpelig, prøv å samarbeid å bygg noe med empatien. ikke bruk empatien som et begrensende bånd basert på smerte og dårlige følelser.  Tror hun hadde satt pris på det.

Endret av Den tredje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til henne, hjelp henne med forberedelser og matlaging. Lag jul! Samme hvor man er egentlig, så lenge man er sammen. Men enklere for henne at dere kommer dit antakelig?

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det langt i mellom husen? Hvorfor vil hun ikke til dere? Kan det fordele feiring? Julegrøt på lille julaften med henner til dømes 

Anonymkode: 6f894...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg svarer deg på ditt spørsmål må jeg nesten få vite hvorfor hun nekter og komme til dere? 😊

Anonymkode: ce6e9...30b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før jeg svarer deg på ditt spørsmål må jeg nesten få vite hvorfor hun nekter og komme til dere? 😊

Anonymkode: ce6e9...30b

Nei si det. Hun kommer gjerne på middag 1. juledag. Det er ikke noe problem for henne. 

Anonymkode: f22b7...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei si det. Hun kommer gjerne på middag 1. juledag. Det er ikke noe problem for henne. 

Anonymkode: f22b7...8c3

hun hater dere, feed ego

Anonymkode: 57ba5...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det langt i mellom husen? Hvorfor vil hun ikke til dere? Kan det fordele feiring? Julegrøt på lille julaften med henner til dømes 

Anonymkode: 6f894...439

Cirka en time å kjøre. Hun blir selvfølgeig hentet og kjørt hjem. Plass til overnatting har vi også. 

Hun kommer til oss 1. juledag da... Det er ikke noe problem for henne. Det er bare julaften hun vil ha oss seg selv. 

Anonymkode: f22b7...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Meadow skrev:

Dra til henne, hjelp henne med forberedelser og matlaging. Lag jul! Samme hvor man er egentlig, så lenge man er sammen. Men enklere for henne at dere kommer dit antakelig?

Hvis vi sier at vi kommer for å hjelpe henne med julevasken, så har hun vasket hele huset til vi kommer. 

Sier vi at vi kan hjelpe med matlaging, så har hun laget alt til vi kommer. 

Hun blir hentet og kjørt til oss, så er ikke enklere sånn sett.

Anonymkode: f22b7...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå hu få vilja si, det koster dere absolutt ingenting. 

Jeg husker at bestemoren min alltid skulle ordne absolutt alt. Hun brukte uendelig lang tid og skulle ikke ha hjelp før hun skjønte at hun ikke orket mer. Men vi alle så at det fikk henne til å føle seg verdsatt, trent og ikke glemt så vi lot hun holde på. 

Det angrer jeg ikke et sekund på :) så slutt å kjemp i mot og la hun få ønsket sitt.

Anonymkode: fa7c9...1c5

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå bestemor få lov til å få den gleden med å feire jul hjemme. Kan være hennes siste, og eldre genrasjon vil jo gjerne ha det på sin måte. Er jo bare positivt at hun prøver🙂

Anonymkode: 60aab...48a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ønsker jo bare å få ordne noe fint for familien sin, hvorfor kan hun ikke få lov til det? Hvis hun blir skikkelig dårlig av det så kan du banne på at hun likevel synes det var verdt det. Jeg skjønner at dere ønsker å invitere henne ut av godhet, så hun "slipper jobben", men for henne føles det kanskje ikke som noe godt eller hyggelig, hun VIL ha den jobben. Hvis hun mener at hun klarer det, hvorfor skal dere bestemme at hun ikke gjør det? 

Anonymkode: 44dc3...518

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er din bestemor? Min bestemor fylte 90 i våres, hun ba inn barn/barnebarn og oldebarn til selskap. Ordnet det aller meste selv av mat og kaker, fikk hjelp til oppvask og rydding etterpå, hun hadde også to selskap til i løpet av den påfølgende uken.som hun også ordnet til selv. Ingen (unntatt et familiemedlem) som kunne tenkt seg å nekte henne å gjøre dette. Selvfølgelig ble hun sliten, men også veldig fornøyd.

Anonymkode: b5ba3...d7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei si det. Hun kommer gjerne på middag 1. juledag. Det er ikke noe problem for henne. 

Anonymkode: f22b7...8c3

Kanskje prøve å snakke med henne om hvorfor hun vil ha det hos seg. Kanskje det er fordi hun vil feire jul hos seg med alle rundt seg før hun dør! 

Anonymkode: ce6e9...30b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cirka en time å kjøre. Hun blir selvfølgeig hentet og kjørt hjem. Plass til overnatting har vi også. 

Hun kommer til oss 1. juledag da... Det er ikke noe problem for henne. Det er bare julaften hun vil ha oss seg selv. 

Anonymkode: f22b7...8c3

Dere kunne ha bytta det slik at dere kommer til henne den 1 juledag og hun til dere på julaften.

Det er langt lettere om hun kommer til dere på julaften (rent praktisk med tanke på mat og gaver osv)

Anonymkode: 1e475...355

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så søt hun er. La hun få ordne til jul for dere. Hun savner sikkert barnebarnet som kommer fra USA. Kan hun ikke få ordne til julematen om hun ønsker det? Dere kan jo handle inn det hun trenger for å bidra. Dere kommer til dekket bord og det vil være en glede for henne. Om noen år er hun bare et minne for dere. Dere skal feire jul i hundre år til.. la hun få gjøre dette, kanskje er det siste julen hun klarer å stelle istand til jul 

Anonymkode: bc9f5...9d6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kruspersilletaco

Dette sa min bestemor også, og døde bare 1 mnd etter jul. Hun fikk holde jul, og alle barn og barnebarn kom..!! Men det var meg og søstrene mine og min mor som vasket og ryddet før jul, handlet og laget mat, hadde med hjemmelagede julekaker, serverte og vasket opp, ordnet med juletre osv osv. Bestemor var veldig glad, og jeg er glad vi gjorde det slik i ettertid, selv om julen ble enormt travel det året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sa samboers bestemor også, for 12 år siden. Hun lever i beste velgående ennå og sier hvert år at " i år er det nok siste julen hun lever". 

Anonymkode: 85743...5cb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...