Gå til innhold

Dattera mi kom og sa at jeg skulle slå henne..langt innlegg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Idag hadde jeg en liten samtale med datteren min. Hun er to og et halvt år gammel. Jeg holdt på å steke noe pannekakegreier, og samtalen gikk slik 

"mamma, kan jeg se?"

"ja, men vær forsiktig, det er varmt" 

"hvis jeg rører den, får jeg vondt, og da slår du meg!" (at hun gjør noe galt, og jeg slår). 

Jeg ble sjokkert og så på henne og sa at 

"nei, mamma skal ikke slå deg, det er feil å slå" 

Og jeg kom til å tenke på at tanta hennes sier det ofte til sønnen sin på samme alder. Hun har også sagt til datteren min med en spøkefullt tone (som jeg ikke tror at barnet mitt forstår er tull), at hvis du gjør sånn og sånn, så skal mammaen din slå deg (jeg har hørt det, og jeg sier jo "nei, mamma skal ikke slå deg") . Hun har også slått sønnen sin lett. Det er feil og jeg synes det hele er ubehagelig. 

Den familien er veldig glad i slåing, alt fra tulleslåing til trusler om å slå. Jeg får det helt oppi halsen, og vi tilbringer mindre og mindre tid med dem. Mest fordi jeg er konfliktsky og blir sett på som hysterisk fordi jeg kan si "nei, vi slår ikke" til et barn som slår. 

Et barn i den alderen forstår vel ikke slik type spøk..? Jeg er kanskje i overkant hysterisk, men jeg sier at det er feil å slå i alle type situasjoner (alt fra kosedyr til tulleslåing.. Hun lærer jo forskjellen når hun blir eldre). 

Nå har hun nettop begynt i bhg også, og jeg skal jo innrømme at jeg blir redd for mulige misforståelser osv.. 

Burde jeg bare se an videre eller burde jeg snakke med tanta hennes..? Hva GJØR man i en slik situasjon? Er det noen her som har noen tanker rundt dette? 

Anonymkode: 62d1a...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tanta driver jo med psykisk og fysisk vold. Du melder så klart til barnevernet. Ikke greit. Hun i tillegg har skremt barnet. da tar du ansvar. 

Anonymkode: 65877...f29

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tanta driver jo med psykisk og fysisk vold. Du melder så klart til barnevernet. Ikke greit. Hun i tillegg har skremt barnet. da tar du ansvar. 

Anonymkode: 65877...f29

🙄

Anonymkode: 8f94a...d2a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tanta driver jo med psykisk og fysisk vold. Du melder så klart til barnevernet. Ikke greit. Hun i tillegg har skremt barnet. da tar du ansvar. 

Anonymkode: 65877...f29

Er det såpass? Altså jeg ser jo dette med egne øyne, ganske ofte. Sønnen hennes gjør noe han ikke får lov til, ler og hører ikke på mora si. Hun sier "nå stopper du, skal jeg slå deg?" og tar han i armen, og han begynner å gråte. Jeg vet jo ikke om det gjør vondt, men han virker som en gutt som har det bra. At barnet mitt kom og sa dette til meg idag, var veldig ubehagelig. Som om det var en sannhet for henne.. Tanta hennes har sagt seg flere ganger foran meg, aner jo ikke hvor ofte hun har sagt det bak ryggen min.. 

Anonymkode: 62d1a...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nevnt det i bhg, så kommer de forhåpentligvis og snakker med deg før de kontakter barnevernet hvis barnet forteller i bhg at mamma slår.

Jeg ville også kontaktet bv om tanta som faktisk slår, det er helt hårreisende at noen faktisk gjør sånt i dag. Spiller ingen rolle at det «kun» er trusler og lette slag, det er ikke lov og det vet alle i dag. 

Anonymkode: d3f1f...ef8

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 19.9.2019 den 23.39):

🙄

Anonymkode: 8f94a...d2a

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Hva himler du med øynene for? det ER psykisk og fysisk vold! Man slår da for pokker meg ikke barn! Og man truer heller ikke barn med vold! Verken på tull eller ekte, og ihvertfall ikke til barn så unge som under 3 år!! Man tuller ikke med slikt med barn, tenåringer som forstår forskjellen på spøk og ekte, ja, på tull ikke som trussel. Trussel er aldri greit, det er psykisk vold. 

Slik jeg tolker det så skriver ts at det er snakk om lekeslåing ikke at det er fysisk vold.

Anonymkode: 8f94a...d2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nevnt det i bhg, så kommer de forhåpentligvis og snakker med deg før de kontakter barnevernet hvis barnet forteller i bhg at mamma slår.

Jeg ville også kontaktet bv om tanta som faktisk slår, det er helt hårreisende at noen faktisk gjør sånt i dag. Spiller ingen rolle at det «kun» er trusler og lette slag, det er ikke lov og det vet alle i dag. 

Anonymkode: d3f1f...ef8

Er det innafor å si noe slik til de ansatte i barnehagen? Altså, hun har akkurat begynt så jeg har ikke peiling på hva som er greit å dele og ikke:) 

3 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Hva himler du med øynene for? det ER psykisk og fysisk vold! Man slår da for pokker meg ikke barn! Og man truer heller ikke barn med vold! Verken på tull eller ekte, og ihvertfall ikke til barn så unge som under 3 år!! Man tuller ikke med slikt med barn, tenåringer som forstår forskjellen på spøk og ekte, ja, på tull ikke som trussel. Trussel er aldri greit, det er psykisk vold. 

Jeg er helt enig med deg❤️

Anonymkode: 62d1a...53c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slik jeg tolker det så skriver ts at det er snakk om lekeslåing ikke at det er fysisk vold.

Anonymkode: 8f94a...d2a

Lekeslåingen har smittet over på barnet mitt, og jeg sier til henne at det er feil, og begrenser besøkene dit.. Synes det hele er unødvendig. 

Anonymkode: 62d1a...53c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sier "nå stopper du, skal jeg slå deg?" og tar han i armen, og han begynner å gråte. Jeg vet jo ikke om det gjør vondt, men han virker som en gutt som har det bra.

At han begynner å gråte vil jeg tro at betyr at det faktisk ligger noe bak! Han blir hvert fall redd. Absolutt ikke greit!

Anonymkode: ae822...4c1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det såpass? Altså jeg ser jo dette med egne øyne, ganske ofte. Sønnen hennes gjør noe han ikke får lov til, ler og hører ikke på mora si. Hun sier "nå stopper du, skal jeg slå deg?" og tar han i armen, og han begynner å gråte. Jeg vet jo ikke om det gjør vondt, men han virker som en gutt som har det bra. At barnet mitt kom og sa dette til meg idag, var veldig ubehagelig. Som om det var en sannhet for henne.. Tanta hennes har sagt seg flere ganger foran meg, aner jo ikke hvor ofte hun har sagt det bak ryggen min.. 

Anonymkode: 62d1a...53c

Jeg syns du bør ta i tak i denne tanten. Prat med henne eller send en bekymringsmelding til barnevernet. Hun skal ikke TRUE barnet sitt med vold! Det er ikke lov. :regler: Jeg tror ikke barnevernet kommer og bare tar barnet om du er bekymret, de ønsker jo at barnet skal bo med mor og far. Men noen må i alle fall gi henne beskjed om at trusler om vold er psykologisk mishandling. 

Sitat

Psykisk vold, i form av trusler, skriking, ydmykende og sårende ord oppleves ofte skremmende og er skadelig for barn. 
https://www.reddbarna.no/forstyrr/ulike-typer-vold

Sitat

Psykisk vold kan være negative eller fiendtlige holdninger eller handlinger, uten bruk av fysisk makt, som kan gi barnet en følelse av frykt, avmakt, skyld, skam, mindreverd, fortvilelse eller en grunnleggende følelse av å ikke være ønsket og elsket.

https://www.bufdir.no/Nedsatt_funksjonsevne/Vern_mot_overgrep/Vold_og_overgrep_mot_barn_og_unge_med_funksjonsnedsettelser/Tegn_pa_vold_og_overgrep/Psykisk_vold/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At han begynner å gråte vil jeg tro at betyr at det faktisk ligger noe bak! Han blir hvert fall redd. Absolutt ikke greit!

Anonymkode: ae822...4c1

Jeg har hørt høylytt kjefting, etterfulgt av gråten hans. Aner ikke om det ligger fysisk vold bak, men det hele er veldig feil. Altså, ja, man kan bli sint, tenker det er sunt for barn å se forskjellige følelser, men ikke slik at de blir redde. Må kanskje snakke med mannen min, han står den familien nærmere.. 

Anonymkode: 62d1a...53c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en samtale med tanten og eventuelt mannen hennes. Hvis det er din søster kan du ta den, hvis hun er gift med broren din, kan du snakke med han eller begge, hvis hun er på din manns side er det sikkert best at han tar samtalen. 

Jeg ville helt rolig sagt at det er uaktuelt for deg/dere at ditt barn eksponeres for slike trusler og språkbruk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Chiyo skrev:

Jeg syns du bør ta i tak i denne tanten. Prat med henne eller send en bekymringsmelding til barnevernet. Hun skal ikke TRUE barnet sitt med vold! Det er ikke lov. :regler: Jeg tror ikke barnevernet kommer og bare tar barnet om du er bekymret, de ønsker jo at barnet skal bo med mor og far. Men noen må i alle fall gi henne beskjed om at trusler om vold er psykologisk mishandling. 

 

Takk for sitatene:) 

Jeg tror helt ærlig hun hadde hatt godt av den veiledningen. Jeg vet at hun ikke har det veldig lett for tiden, det er mye som foregår i livet hennes nå, og hun er mye sliten.. Men det er fortsatt ingen unnskylding til å oppføre seg slik. Det er mye i livet til dette lille barnet som kunne vært unngått. 

Jeg må sette foten ned neste gang jeg hører det der. 

Anonymkode: 62d1a...53c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Jeg ville tatt en samtale med tanten og eventuelt mannen hennes. Hvis det er din søster kan du ta den, hvis hun er gift med broren din, kan du snakke med han eller begge, hvis hun er på din manns side er det sikkert best at han tar samtalen. 

Jeg ville helt rolig sagt at det er uaktuelt for deg/dere at ditt barn eksponeres for slike trusler og språkbruk. 

Tusen takk for rådet, jeg må ta det opp med mannen min i morgen:) 

Anonymkode: 62d1a...53c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tanta driver jo med psykisk og fysisk vold. Du melder så klart til barnevernet. Ikke greit. Hun i tillegg har skremt barnet. da tar du ansvar. 

Anonymkode: 65877...f29

Dette. Barnevernmotstandere kan si hva faen de vil. Ingen barn skal bli slått og denne moren trenger åpenbart veiledning. 

Anonymkode: 48345...9c4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for alle som har tatt seg tid til å svare, ble glad for at jeg ikke ble kalt hysterisk😂 har følt meg totalt i mindre tall på denne siden av familien.. 

Jeg kan være litt ekstrem i noen områder, jeg er sånn "lue i september" person og leser meg opp i diverse.. Men dette her, nulltoleranse for alle typer vold. De blir eksponert for slik uansett via film, spill, lekekamerater i skolen.. De er så små, og de greier jo faktisk ikke se konsekvenser og forskjell på tull og alvor.. Blir helt feil for meg.. 

Anonymkode: 62d1a...53c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"jeg skal slå deg" er da en setning barnet lærer seg og bruker på skolen. 

"jeg skal gå fra deg" er også samme greia. Trusler, manupulering. 

Anonymkode: a4136...566

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle som har tatt seg tid til å svare, ble glad for at jeg ikke ble kalt hysterisk😂 har følt meg totalt i mindre tall på denne siden av familien.. 

Jeg kan være litt ekstrem i noen områder, jeg er sånn "lue i september" person og leser meg opp i diverse.. Men dette her, nulltoleranse for alle typer vold. De blir eksponert for slik uansett via film, spill, lekekamerater i skolen.. De er så små, og de greier jo faktisk ikke se konsekvenser og forskjell på tull og alvor.. Blir helt feil for meg.. 

Anonymkode: 62d1a...53c

Jeg synes ikke du virker ekstrem. En god mor er en som oppriktig bryr seg og slik virker du for meg. Kan være denne tanta også oppriktig bryr seg altså, men noe har hun virkelig misforstått og mangler. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"jeg skal slå deg" er da en setning barnet lærer seg og bruker på skolen. 

"jeg skal gå fra deg" er også samme greia. Trusler, manupulering. 

Anonymkode: a4136...566

At de lærer det på skolen av andre barn betyr ikke at det er greit. Ingen skal vokse opp i den tro at det å slå er greit. Heller ikke manipulering. 

Anonymkode: 48345...9c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...