Gå til innhold

Hvordan få min fire måneder gamle baby til og sove i egen seng.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde akkurat besøk av min bestemor som er tidligere helsesøster, hun sa at jeg burde begynne og legge babyen i egen seng, pga faren for fall. Problemet er bare at jeg vet ikke hvordan jeg skal få han til og sove uten pupp, har prøvd bestemor sin metode som går ut på og sitte ved siden av babysengen og snakke med en monoton stemme, helt til han sovner av seg selv eller til han blir så trøtt at jeg kan gå ut av rommet. Problemet er bare at han mistrives veldig i egen seng og blir lei seg når jeg legger han ned. Har også prøvd og flytte han etter han har sovnet i min seng, men det ender jo selvfølgelig bare opp med gråt. Er usikker på hvordan jeg skal løse dette og ble veldig redd da jeg hørte en historie om en baby som hadde falt ned fra foreldrene sin seng og blitt hjerneskadet. Økonomien min er forresten veldig stram, så noe bedside crib har jeg ikke råd til, dessuten er han en stor baby og nærmer seg vektgrensen allerede, men kunne jo selvfølgelig ha satt sengen tett inntil min..

Hvordan gjorde dere dette? Har jeg for liten tålmodighet?

Anonymkode: 247f6...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg satte sengen helt inntil min side, ble nesten som en bedsidecrib. Ikke så lang løftevei heller med sengen på øverste hakk.

Min ene datt ut av senga mi etter at vi sovna ved amming og hun fant det for godt og dra seg utfor kanten i fotenden hele to ganger. Ikke gøy. Da var hun 6 mnd. 

Hvis du vil vente litt så kan du jo ha sengen inntil som en slags grind og dyne og puter på gulvet foran senga for sikkerhetsskyld? 

Anonymkode: 91cfa...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte sånn bedside crib som jeg ammet jenta mi i søvn med og gled henne lett over til sin egen seng. Det skjedde et par ganger, for hun våkna. Tenkte jeg skulle legge noe med mammalukt i sengen, det hjalp heller ikke. 

Jeg dyttet dobbelsengen inn til veggen og lot henne sove innerst med egen dyne. Det var mye bedre og jeg ammet gjennom natten. Fikk nok søvn, både jeg og baby. Nå som hun er to år vil hun helst sove på eget rom. 

Tenker du ikke burde stresse med det, ikke hør på helsestasjonen og bestemora Di, samsoving er gull så lenge det gjøres på en trygg måte og alle (les du og baby) er komfortabel med det :)

Anonymkode: dce62...5a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet med min på 3mndr og jeg tok sengen hans ved siden av min. Lot han sovne på puppen og flyttet han over når han sov. Han våknet etter en liten stund og begynte å skrike og da tok jeg han opp og la han på puppen igjen til han sovnet og la han tilbake. Hold på sånn i et par dager og nå kan jeg legge han i sengen etter mat og han syns det er helt greit. Noen ganger våkner han og ser at jeg er ved siden av han og sovner igjen uten skrik. Var slitsomt de dagene jeg holdt på, men det løste seg til slutt. 

Det var hvertfall det jeg gjorde. Men hvis du legger et babynest i sengen eller setter sengen inntil veggen slik at det blir vanskeligere å falle ned så er det ikke noe galt i samsoving så lenge dere begge er fornøyde med det 😊 

Anonymkode: 46674...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lagt begge i egen seng fra dag 1 for å slippe sånne problemer.

Anonymkode: 66669...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er ikke at han mistrives å sove borte fra sin mamma, problemet er at vi stresser sånn med å få de i egen seng før de er klar. Dette er ulikt fra baby til baby, jeg ville takket for rådet og fortsatt med det som funker nå.

Prøv heller igjen om 2-4 uker, og legg baby i sin seng på dagen mens han er våken så han blir kjent med den :) 

Det kan gå fint å legge han i egen seng, men for å gjøre det på en trygg måte bør det ikke stresses med før han er klar :) 

Anonymkode: 6a4a6...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har lagt begge i egen seng fra dag 1 for å slippe sånne problemer.

Anonymkode: 66669...f2e

Dette er løsningen ts! Skru tilbake tiden, og skjerp deg! Det finnes selvfølgelig ikke babyer som ikke liker egen seng fra dag 1, så hvis du bare skrur tilbake tiden kan du følge dette meget hjelpsomme rådet. Alle babyer er heldigvis like! 

Anonymkode: ab499...6f6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har lagt begge i egen seng fra dag 1 for å slippe sånne problemer.

Anonymkode: 66669...f2e

Husket du å lukke døren og legge de på et lydisolert rom slik at de andre søskene fikk sove i fred og ro?

Anonymkode: f1845...3ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...