Gå til innhold

Kan jeg gi arven min til barna mine, med betingelser om hva pengene skal brukes til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Faren min har fått alvorlig kreft og prognosene er ikke gode. Han tar det veldig fornuftig, og vil gjerne prate om arv og praktiske ting. Jeg er enebarn så jeg er enearving, men jeg har også barn som han har tilgodesett.

Det er selvfølgelig fint å arve en grei slump med penger. Jeg har både huslån og gammel bil osv. Men jeg klarer meg fint, så jeg ønsker at barna mine skal arve mesteparten av "mine" penger også. De er i tenårene og jeg ønsker at pengene skal hjelpe dem inn på boligmarkedet, når den tid kommer. Jeg ønsker at pengene skal øremerkes dette, og at det ikke skal være mulig å bruke det til andre ting. 

Hvordan gjør vi dette i praksis? Er det en minstesum som jeg MÅ arve (pliktarv?), eller kan mesteparten gå til barna? Hvordan skal vi forsikre oss om at pengene går til bolig? Er det lurt at jeg arver pengene og setter dem på en konto, som de får tilgang til da de skal kjøpe bolig? Eller kan de få pengene med en klausul som forhindrer at de brukes på annet? Og hva er best skattemessig?

Anonymkode: ea251...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter ikke arv før man dør, da er det vanlig gave eller forskudd på arv. Din far kan testamentere alt over en million til sine barnebarn og vilkår kan settes. Uten en praktisk innretning for å følge opp vilkårene har de en begrenset verdi. En slik innretning, f eks en advokat, vil nødvendigvis koste en del penger.

Du kan gi gaver til dine egne barn på de vilkår du ønsker å sette når du vil.

Formuende ungdommer går glipp av muligheten for stipender. 

Det er ikke skatt på arv eller forskudd på arv før evt formuesskatt er aktuelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, A-hunter skrev:

Det heter ikke arv før man dør, da er det vanlig gave eller forskudd på arv. Din far kan testamentere alt over en million til sine barnebarn og vilkår kan settes. Uten en praktisk innretning for å følge opp vilkårene har de en begrenset verdi. En slik innretning, f eks en advokat, vil nødvendigvis koste en del penger.

Du kan gi gaver til dine egne barn på de vilkår du ønsker å sette når du vil.

Formuende ungdommer går glipp av muligheten for stipender. 

Det er ikke skatt på arv eller forskudd på arv før evt formuesskatt er aktuelt.

Jeg har jo ikke tenkt å ta pengene hans før han dør... Men siden han vil få dette i orden før han blir for syk, så må det avklares nå. Han har allerede bestemt hva barna mine skal få, men jeg tror ikke han skriver noe testament, han stoler på at jeg sørger for det. Jeg har forstått det som at min andel blir ca 2,5 mill. Noe av dette er han veldig klar på at jeg skal bruke som tilskudd til pensjon, siden jeg er uføretrygdet og vil få svært redusert pensjon. Men jeg er bare 40, så det er langt frem i tid. Jeg tenker at barna skal få en million hver.

Jeg skjønner at jeg bør beholde disse pengene, og heller gi det til barna da de skal etablere seg?

Hvor mye penger regnes som formue for ungdommene? Jeg har allerede gitt de 200 000 hver...

Anonymkode: ea251...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo ikke tenkt å ta pengene hans før han dør... Men siden han vil få dette i orden før han blir for syk, så må det avklares nå. Han har allerede bestemt hva barna mine skal få, men jeg tror ikke han skriver noe testament, han stoler på at jeg sørger for det. Jeg har forstått det som at min andel blir ca 2,5 mill. Noe av dette er han veldig klar på at jeg skal bruke som tilskudd til pensjon, siden jeg er uføretrygdet og vil få svært redusert pensjon. Men jeg er bare 40, så det er langt frem i tid. Jeg tenker at barna skal få en million hver.

Jeg skjønner at jeg bør beholde disse pengene, og heller gi det til barna da de skal etablere seg?

Hvor mye penger regnes som formue for ungdommene? Jeg har allerede gitt de 200 000 hver...

Anonymkode: ea251...a0f

Du snakker om at dine barn skal arve, er nok det den over mener blir feil. Du arver, og dine barn får gave av deg.

Jeg ville hatt de stående på egen konto og overført når de skal kjøpe bolig. Hvis du sitter pengene i deres navn har du ingen kontroll på hva de bruker pengene på når de fyller 18 år. Veldig sjenerøst av deg å gi de så mye, skulle ønske jeg var like heldig. 

Anonymkode: 3fe12...cc1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kontrollere pengen er det enklest at du arver og deretter gir som gaver eller forskudd på mors arven. 

Anonymkode: a8d49...337

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det!!!! Vent til de er voksne nok til at du vet at de er modne nok til å forvalte pengene klokt. 

Jeg hadde en smart og grei tenåring. Innen han var 22 år måtte jeg jeg og far hjelpe ham ut av kredittgjeld. Det vil si, siste måtte han betale alt tilbake. 

Nå er han 26, og klarer ennå ikke styre økonomi. 

Vent!!!!! Søte små blir ikke nødvendigvis kloke voksne med en gang. 

Anonymkode: e10d3...138

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når de arver er pengene deres og de kan feste dem vekk om de ønsker det. Du vet ikke hvor ansvarlige personer barn blir så det lureste er om du har ansvaret for pengene og bare har dem på høyrente eller noe til de blir eldre. Hva med å f.eks bli enig med din far om en fornuftig plan? Oppretting av BSU på alle barna når de er 18, som maxes på beløp hvert år til den er full og nedbetaling av studielån ved endt studie f.eks?

Anonymkode: f6aa9...84c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sitte på pengene og heller hjelpe ungen einn på boligmarkedet når den tid kommer. Som en annen også nevner, vil de gå glipp av f.eks stipend i lånekassen om de har formue. 

Anonymkode: 7eccb...69f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for tips. Jeg føler at jeg må fortelle faren min om planen min, men at jeg beholder pengene til de skal inn på boligmarkedet. Burde jeg fortelle dem det, eller vil det bli en hvilepute, tror dere? Jeg vil gjerne at de lærer seg å spare selv og det gjør de kanskje ikke hvis de vet at de har en solid startkapital. Mannen min mener at jeg skjemmer dem bort. Selv har jeg aldri fått noe som helst hjelp og jeg ønsker at de skal ha det lettere enn meg.

Anonymkode: ea251...a0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sette som krav at de må klare å spare 100 000 selv. Da beviser de at de klarer å spare og ta grep. Det er sunt. Samtidig tar ikke 100 000 lang tid. 

Anonymkode: befb9...0c8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, takk for tips. Jeg føler at jeg må fortelle faren min om planen min, men at jeg beholder pengene til de skal inn på boligmarkedet. Burde jeg fortelle dem det, eller vil det bli en hvilepute, tror dere? Jeg vil gjerne at de lærer seg å spare selv og det gjør de kanskje ikke hvis de vet at de har en solid startkapital. Mannen min mener at jeg skjemmer dem bort. Selv har jeg aldri fått noe som helst hjelp og jeg ønsker at de skal ha det lettere enn meg.

Anonymkode: ea251...a0f

Jeg ville ikke sagt noe om pengene som de skal få når de skal kjøpe bolig. Jeg ville latt dette bli en overraskelse. For det kan jo hende, som du sier, at hvis de vet om pengene, så ser de gjerne ikke poenget med å spare selv. Og jeg vil ikke si at du skjemmer dem bort ved å hjelpe dem inn på boligmarkedet. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når de arver er pengene deres og de kan feste dem vekk om de ønsker det. Du vet ikke hvor ansvarlige personer barn blir så det lureste er om du har ansvaret for pengene og bare har dem på høyrente eller noe til de blir eldre. Hva med å f.eks bli enig med din far om en fornuftig plan? Oppretting av BSU på alle barna når de er 18, som maxes på beløp hvert år til den er full og nedbetaling av studielån ved endt studie f.eks?

Anonymkode: f6aa9...84c

Ikke fyll BSU-konto hvis de ikke har skattbar inntekt slik at de får benyttet fradraget. Og ikke innfri studielån ved endt studie. Det er gunstigere med mer EK i bolig/lavere boliglån.

Anonymkode: 050e8...113

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dem har formue på bank under studier, kan dem miste retten til stipend. Les litt om det! Bedre at du oppretter kontoer og de får pengene når de er ferdig utdannet!

Anonymkode: 6c022...583

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke betale ned ditt eget huslån med arven, og evt. Refinansiere til barna dine senere? Da blir pengene brukt til noe fornuftig inntil barna er klare, og barna kan vise økonomisk iniativ selv, før de får så god hjelp. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Oppretting av BSU på alle barna når de er 18, som maxes på beløp hvert år til den er full og nedbetaling av studielån ved endt studie f.eks?

Det er bedre å ikke komme med råd enn å gi dårlige råd.

Å fylle på BSU uten skattbar inntekt over 55'000 er idioti. Da får man ikke skattefradraget på 20%. Dette fradraget kan heller ikke fremføres til senere år for å avregnes mot senere skatteinntekter. Da er det bedre å fylle ut BSU2.0/BSU Ung eller de andre kvasi-BSU-ordningene fra bankene som ikke gir skattefradrag, men bare høy rente. 

Ellers er det dumt å kvitte seg med studielånet. Det er fordelaktig i den forstand at det er relativt lav rente, avdrag kan enkelt utelates i 36 måneder uten forklaring (må bare melde inn til Lånekassen før forfall), det stopper eller slettes om man blir arbeidsledig eller ufør. I tillegg er det bedre å ha 300'000 i studielån og 300'000 på konto enn null i lån og null kroner på konto hvis man skal inn på boligmarkedet. 

Pass på størrelsen på kontoen til barna. Om de har mer enn 415'000 i formue får de redusert stipend. Og det er litt dumt. 

Pass også på at ikke alle pengene forsvinner i en fet russebuss... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke arveavgift lenger, så det er bedre at du beholder pengene på din konto, hvis ikke kan barna i realiteten bruke dem på hva de vil eller gå glipp av stipend hvis de har for stor formue.

Ta en prat med faren din, dette forstår han nok. Fortell at når tiden kommer skal du være tydelig på at disse pengene kommer fra ham.

Anonymkode: a2847...9d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, ROMPEGURI skrev:

Kan du ikke betale ned ditt eget huslån med arven, og evt. Refinansiere til barna dine senere? Da blir pengene brukt til noe fornuftig inntil barna er klare, og barna kan vise økonomisk iniativ selv, før de får så god hjelp. 

Den muligheten har jeg selvfølgelig vurdert. Men jeg eier huset sammen med mannen min og hvis jeg spytter inn pengene der, så må det skrives en kontrakt på at jeg eier mer av huset. Jeg vil i realiteten da eie en svært stor andel av huset og mannen min blir på en måte kjøpt ut. Det tror jeg ikke han er interessert i. Faren min er veldig klar på at arven skal være kun min, og mannen min vil få store  fordeler av mindre gjeld på huset. Ved en eventuell skilsmisse ser jeg for meg at det kan bli kaotisk, så vi må ha hjelp av en advokat til å tegne en vanntett avtale.

En annen ting er at mannen min er negativ til at barna skal få pengene. Han sier at han ikke vil at de skal bli bortskjemte. Noe som er ironisk, siden han fikk selv hjelp av foreldrene til å komme inn på boligmarkedet (30%av boligens verdi). Med boligprisene her i området vil summen jeg ser for meg til ungene tilsvare det samme, men han ser ikke likheten. Innerst inne tror jeg at han har lyst på pengene selv. Altså ikke han alene, men at vi kan bruke dem til å få et mer romslig liv. Jeg hadde også satt pris på det, det er sikkert behagelig, men vi har alt vi trenger pluss litt luksus. Jeg vil at pengene fra faren min skal gå til noe håndfast og når jeg ser hvor vanskelig det er for unge å komme inn på boligmarkedet får jeg helt vondt i magen.

PS, jeg vet det virkes helt morbid å fordele penger før faren min engang er død, men det er hans ønske å få alt i orden. Han vil gjerne at vi setter oss ned nå og blir enige om alt fra begravelse til arv. Han er allerede redusert og han er en veldig praktisk anlagt mann. Moren min døde helt uten forvarsel og det ble bare kaos.

TS

Anonymkode: ea251...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ufør, de er tenåringer, og du har gitt dem 200 000 hver?! Hvorfor i himmelens navn? Ta nå imot de pengene du arver, og forvalt dem fornuftig. Barna skal ha førerkort, kanskje noe hjelp i studietiden, du trenger pensjonssparing, du regner det som ikke usannsynlig at du kan bli skilt. Sett alt på fond eller noe, og hjelp dem eventuelt med boligkjøp når den dagen kommer.

Anonymkode: 43479...a26

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5 mill er ingenting. Forvalt pengene selv, finn ut hvordan få de til å vokse i fond eller aksjer. Om 10 år har forhåpentligvis formuen vokst til å bety noe. 

Anonymkode: f82a1...ecc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...