Gå til innhold

Svangerskapskontroll UL


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor ofte er det vanlig? Jeg var i uke 19 sist? Og ikke fått noe før uke 32 igjen. Skal jeg ikke ha noe UL i mellomtiden? 

Anonymkode: e4f4d...49f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt sett er det bare en ultralyd og det er den ordinære rundt uke 17-19. Vil du ha flere ultralyder må du dekke de selv i det private. Unntak vil være risikosvangerskap eller sjekk av vekst feks. Normalt sett hadde du ikke fått tilbud om ultralyd i uke 32 heller. 

Anonymkode: 48782...54e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har et risikosvangerskap (for eksempel lite liv i svangerskapet, blødninger, høyt blodtrykk osv.) trenger får man ikke dekket flere ultralyder enn den ordinære i (ca.) uke 18. Ellers så står man fritt frem til og betale private for og kikke inn på skatten sin, men det er jo tydeligvis ikke bra og gjøre det for ofte i og med at man bare får en. Det diskuteres om man bør få en ultralyd i uke 12 (kvinner over 38 får dette bla.) slik kan man oppdage avvik tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få noen av meg, jeg har hatt annenhver uke siden jeg var i uke 18, er i uke 28 og er drittlei ultralyd 🤣

Anonymkode: 4bf33...e0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, snoren skrev:

Med mindre du har et risikosvangerskap (for eksempel lite liv i svangerskapet, blødninger, høyt blodtrykk osv.) trenger får man ikke dekket flere ultralyder enn den ordinære i (ca.) uke 18. Ellers så står man fritt frem til og betale private for og kikke inn på skatten sin, men det er jo tydeligvis ikke bra og gjøre det for ofte i og med at man bare får en. Det diskuteres om man bør få en ultralyd i uke 12 (kvinner over 38 får dette bla.) slik kan man oppdage avvik tidligere.

Det er nok ikke dette som er grunnen. De har bare bestemt at i Norge er det ikke hensiktsmessig med fler enn 1. 

Mange land har mellom to og fire, og svært mange leger ønsker fler i Norge også. 

Anonymkode: 25094...9f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at det er en del som har UL i uke 32 (ikke privat), hva er grunnen til det?

TS: vanlig er kun OUL rundt uke 17-19, og at UL utover det er privat. Jeg hadde privat i uke 12 + OUL forrige gang og denne gangen også. 

Anonymkode: 88e48...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke dette som er grunnen. De har bare bestemt at i Norge er det ikke hensiktsmessig med fler enn 1. 

Mange land har mellom to og fire, og svært mange leger ønsker fler i Norge også. 

Anonymkode: 25094...9f0

Ja, det er mange som mener at alle bør få tidlig ultralyd.

Anonymkode: 57466...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er mange som mener at alle bør få tidlig ultralyd.

Anonymkode: 57466...c3d

Det er pga sparing ja, på bekostning av helse. I mange andre europeiske land har de 3 gratis UL (uke 12, mellom uke 19-21 og uke 32-34) for alle, de over 35 får ekstra pga alder + en rekke andre kontroller som her utføres ikke

Anonymkode: 1dbf4...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at det er en del som har UL i uke 32 (ikke privat), hva er grunnen til det?

TS: vanlig er kun OUL rundt uke 17-19, og at UL utover det er privat. Jeg hadde privat i uke 12 + OUL forrige gang og denne gangen også. 

Anonymkode: 88e48...54c

Jeg ble henvist til offentlig UL i uke 32, og legen sa at hun henviser de fleste pasientene sine til vekstkontroll selv om alt ser normalt ut. Absolutt alt har vært normalt  på forhånd hos meg. Så jeg har inntrykk av at det avhenger av den du går til svangerskapskontroller hos🤷‍♀️ 

En del får jo vekstkontroll grunnet høye/lave SF-mål og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Irisiri skrev:

Jeg ble henvist til offentlig UL i uke 32, og legen sa at hun henviser de fleste pasientene sine til vekstkontroll selv om alt ser normalt ut. Absolutt alt har vært normalt  på forhånd hos meg. Så jeg har inntrykk av at det avhenger av den du går til svangerskapskontroller hos🤷‍♀️ 

En del får jo vekstkontroll grunnet høye/lave SF-mål og lignende.

På KK mente de det ikke var nødvendig med vekstkontroll bare fordi SF-målene hadde hoppet opp fra kurven to ganger. Var målt til å ligge i øvre del i uke 32. Hadde jeg gått til termin hadde jeg betalt for privat vekstkontroll, alt for mange babyer som får hørselsskader pga at de er for store. 

Anonymkode: a4aba...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk UL i uke 32 pga av marginalt feste av navlesnor. De sjekker navlesnor på OUL i uke 18-19, så ser det det an etter det. 

Anonymkode: e4f4d...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk UL i uke 32 pga av marginalt feste av navlesnor. De sjekker navlesnor på OUL i uke 18-19, så ser det det an etter det. 

Anonymkode: e4f4d...49f

Har du noe behov for flere ultralyder da? Hvis du får i uke 32, så kan jeg ikke helt skjønne hvorfor du skal bestille en privat i tillegg. 

Anonymkode: 4bf33...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...