Gå til innhold

Klær ved 50/50 - byttedagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, theTitanic skrev:

Sett at du bruker 7000 på klær og din expartner ikke gjør det. Dette skjer jevnlig og han kjøper aldri noe og du har egentlig ikke særlig god råd men prioriterer dette fordi du liker fine klær til barnet. Vil du syntes det er rettferdig? 

Selvsagt skal barnets beste gå foran og foreldre ikke krangle og være smålige. Desverre er det ofte ikke sånn. Det jeg sier er at jeg skjønner den som syntes dette er urettferdig. Og det gjør du også. 

Mor kan handle inn men far må betale sin del. Eller motsatt. Sånn gjør vi det. Er det et plagg som blir en favoritt så kjøper jeg to av det. Et til hvert hjem. 

Anonymkode: 73337...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at mange skriver at klærne aldri kommer tilbake, og at det er derfor. I dette tilfellet blir hver minste sokk levert tilbake. Men om så alt forsvinner, hadde du ikke "ofret" et ok antrekk den dagen barnet skulle ta klassebilde? Mor blir jo også stilt i dårlig lys når barnet hennes ser ut som en fillefrans.. Det er det jeg ikke forstår.

Mye av tøyet som er kjøpt av far/oss kommer aldri tilbake fra mor, men det er gjerne klær som er favoritter, og blir jo brukt uansett så far lager ikke noe kvalm ang det.

 

Syns det høres helt fælt ut med de som må skifte med en gang de skifter hus. Stakkars barn!

 

TS

Anonymkode: 82f85...1eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør far og mor møtes og prate sammen. Stemor får ti still og la de bestemme seg i mellom, og kanskje da så klarer foreldrene til barna å komme til en enighet anngående sine egne barn. 

Om du som stemor blander seg, så vil det ikke gå. Og det er fordi enda en mening blir blandet opp i det. Så om du virkelig ønsker det beste for barna så bør du oppmuntre de til et møte men (aldri si gjør sånn og si sånn til mannen før møtet.)

Anonymkode: 86e72...5e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer på hva dere andre gjør på byttedagen ang klærne barna har på seg den dagen. Greia er at mor sender barna på bgh/skole i gamle, slitte og av og til hullete klær. Barna bor 50/50 og ingen betaler bidrag pga ca lik lønn. Mor får barnetrygd.

 

Sist nå kom eldste hit i en slitt genser som snart var for liten, med sprukket trykk på, og en bukse som var straks for liten med hull på ene kneet. De hadde tatt klassebilde den dagen.. Men dette er typisk. Hvorfor gjør hun dette? Jeg forstår det virkelig ikke. Treffer vi på barna når de er hos mor, har de fine, passelige og nye klær, så hvorfor sender hun dem av gårde slik? Kan noen som er i samme situasjon svare på hvorfor? Hvis det er noe vi gjør helt galt vil vi jo rette det opp..  Og ja han har spurt mor, men hun svarer ikke, og sa bare en gang at hun aldri får noe tilbake, men kunne ikke fortelle nøyaktig hva hun manglet heller. Jeg passer alltid på at det de har på seg blir vasket og levert tilbake, men hun gjør det likevel.

 

Kan gjerne legge til at far leverer tilbake alt av både tøy og ting (dersom det skulle være noe) på den dagen midt i mammauken barna kommer hit til etter middag. Når de skal til mor kles de etter været og ikke om de skal dit eller hit.

 

Hilsen stemor

Anonymkode: 82f85...1eb

Hos oss er det stikk motsatt. At problemstillingen er presis lik om du bytter om på far og mor. 

Vær gang vi kjøpte nye klær kom dem tilbake i noe helt annet eldre. Vi må kjøpe nytt ofte for far beholder klærne han syns er bra hos seg. Uhyre skjeldent vi får klærne hit i gjen i noen sammenheng. Snakket med han flere ganger men har gitt opp for at barna skal få slippe å stå i mellom. 

I tilfellet du beskriver ville jeg latt far ordne opp med mor alene. Uten stemor og stefar. Kanskje der ligger ett svar som ikke kommer frem. 

Anonymkode: 28115...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer hvis de vil det da, skal dere nekte barna å bruke klærne?

Blir helt satt ut av hvor barnslige enkelte foreldre kan være.

Anonymkode: fb971...8f1

De blir nektet ja.. Mor har også ført det opp i samværsavtalen at klærne hører til i hvert enkelt hjem..

Anonymkode: d5f4d...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har alle: du, mor, far og barnet/barna eksakt samme mening om hva som er å se ut som en fillefrans, du skriver «gamle, slitte klær som SNART er for små»( altså passer de perfekt, og er mye brukt: høres ut som favorittklærne). Hvem er det et problem for, og hvorfor? 

Hvis far har et problem med dette, må han finne en løsning med mor. Kanskje hun liker at barna er pene i tøyet, men lar det fare og bryr seg katta når de er hos far, altså benytter hun og barna anledningen til å ta på dem disse hullete buksene de gjerne vil gå i, eller som skulle vært brukt litt til før de kastes, når de drar til far. Hun kler dem kanskje opp/pent for sin egen del, men gidder ikke gjøre det for din og fars skyld, det for være opp til dere. Er det noe problem for barna?

Anonymkode: f6318...a93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kjenner igjen problemet, men her er det far og stemor som ikke følger opp om barna har ok klær på seg. De kommer ofte i klær som er for små eller minstemann kommer i klær som er altfor store da det som blir for smått til eldste tydeligvis legges rett i skapet hans (med over 3 års aldersforkjell funker det dårlig). De drar alltid i klær som passer til faren. Nå setter vi begge lik sum i mnd på felles konto som går til alt av klær og utstyr til ungene, så sånn sett er det ikke noe problem utover det at jeg må mye oftere ut å kjøpe klær til ungene da jeg feks stadig er tom for bukser som passer. Har tatt det opp mange ganger, men det hjelper ingen ting. Har også sendt klær som ikke passer tilbake med ungene tidligere, men siden det ikke hjelper noe har jeg nå bare begynt å legge det vekk hos meg, og heller passe på å kjøpe inn litt ekstra klær til ungene når jeg handler. Gidder ikke å si noe mer. Det hender også en del ganger at ungene ber om å få skifte klær når de kommer til meg fordi de ikke liker klærne de har på seg... Tror ikke de tenker på å spørre hva ungene selv liker? Disse klærne sender jeg med tilbake. Jeg må også innrømme at jeg til tider passer på at ungene ikke nødvendligvis har på seg de nyeste klærne når de drar til faren, fordi det er så variabelt hva som kommer tilbake. Men det er kun som en følge av at de ikke følger opp det med klær. Det har faktisk blitt mye verre etter at faren fikk samboer, mulig de ikke er enige om hvem som skal følge opp sånt, eller at å ha oversikt over dobbelt så mange barn blir for vanskelig..🙄

Anonymkode: e2651...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi ikke delt det inn i «mors klær og fars klær». Det er barnets klær. Om jeg (mor) sender barnet mitt på skolen i en genser jeg ønsker tilbake sier jeg bare ifra til far eller stemor. Hos oss har jeg både klær som far har kjøpt, stemor har kjøpt, klær barna har fått i gaver av dems foreldre og «mine» klær. Og det samme har de. Det eneste vi er litt strene på er uteklær (dresser, regntøy osv) fordi det er kjekt å ha et sett med uteklær hos hver i tilfelle det skulle bli regn/kaldt osv. 

Savner jeg noe ringer jeg eller sender melding til far eller stemor og spør om de har det, og om de kan putte det i sekken på byttedagen. 

Skal sies at vi har et godt forhold til hverandre og er gode venner med far og stemor. Aldri kommunikasjonsproblemer osv

Anonymkode: a3baa...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan faktisk ikke forstå det. 

Si ungen trenger 14 gensere pr 14 dager - 7 i hvert hjem.

Hvilken rolle spiller det hvem som har kjøpt hvilke gensere så lenge hvert hjem har 7? Hvorfor lage en stor sak av helt vanlige hverdagsklær?

Anonymkode: e555c...a11

Jeg er i en lignende situasjon, og vi har 2 separate garderober. Si at man har 7 gensere hver. Så sender jeg med en fin/ok genser "til far", og tilbake neste uke får jeg en genser som er klar for bosset eller for liten (de har en stelillebror der borte). Da må jeg kaste denne genseren, og kjøpe en ny. Når dette jevnlig skjer (ikke alltid). Så må jeg stadig vekk kjøpe nye klær, mens de leverer til meg det som skal kastes (føles ihvertfall slik! Vet de kjøper mye klespakker brukt på nett, så det er gjerne jeg som får det som ikke er brukendes). Jeg kvir meg da også å sende med han forholdsvis nye klær. At dette er bevisst, benektes, men han sier at de pleier å gå i ordentlige klær på skolen, og at de har masse fine nye klær. Jeg har gitt beskjed så mange ganger. Og han sier han skal ta det opp med dama som tilfeldigvis har funnet frem klær til gutten de dagene det gjelder. Det skjer likevel igjen, og igjen, og for noen uker siden, så toppet det seg, med fillete og for små klær fra topp til tå. Jeg er ikke en slik som reagerer på en hullete sokk, eller om det er en flekk eller to som ikke går bort på genseren (bortsett fra klassebilde-dag, da). Da var jeg så lei, og oppgitt, at jeg forlangte samme antrekk tilbake som jeg leverte i fra nå av, og han fikk det inn med teskje med et bilde med størrelser skrevet på. Skjønner at dette kan være fornærmende, men hva pokker skal jeg gjøre? Han mente det ikke var nødvendig med "slik beskjed". For han hadde jo gitt beskjed til dama! Og det var jo ikke HAN som hadde gjort det! Hvorfor klage til han?

Anonymkode: 5c8db...769

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ikke «fars klær» eller «mors klær» det er BARNAS KLÆR!!

So what om klærne du sendte barna i ikke kommer tilbake med det første? Barnet har på seg ett sett med klær, så regnskapet går i null! Jeg har 50-50 barn og klærne er HENNES! Om jeg har betalt de, eller far- spiller ingen rolle! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Maiava88 skrev:

Der er ikke «fars klær» eller «mors klær» det er BARNAS KLÆR!!

So what om klærne du sendte barna i ikke kommer tilbake med det første? Barnet har på seg ett sett med klær, så regnskapet går i null! Jeg har 50-50 barn og klærne er HENNES! Om jeg har betalt de, eller far- spiller ingen rolle! 

Tipper at du har en slik eks som sender barnet tilbake til deg i skikkelige klær?

Anonymkode: 5c8db...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett for oss som lever sammen med barnefaren å stille spørsmål ved slike ordninger. Klær, burde vært klær. Som en sier. 7 bukser og gensere i hvert hjem, uavhengig av hvem som har kjøpt dem inn. Men sånn er dessverre ikke verden alltid.

Foreldre har forskjellig smak, foreldre legger vekt på forskjellige ting når det handler om å kjøpe inn tøy. Noen kjøper dyre vinterdresser, men den andre parten kjøper en helt grei brukt vinterdress. Ikke noe galt i noe av det, men kjedelig om den nye dyre dressen skulle havne i det andre hjemmet på fulltid. Det hadde ikke gjort meg noe om jeg hadde kjøpt inn en dyr dress som ble brukt i begge hjemmene, men det hadde vært kjedelig om den dyre dressen havnet hos eksen og barnet bare fikk den brukte dressen tilbake til meg.

Så om barnet har to av alt det trenger, tenker jeg at jeg ville vasket klærne barnet hadde på seg da det kom til meg, og sendt barnet tilbake i de samme klærne.

Nå reagerte jeg ikke så mye på beskrivelsen av klærne i innlegget til TS. Våre barn kan fint finne på å på seg gensere som begynner å nære seg små, med sprukket trykk, rett og slett fordi de liker disse genserne. Og nesten for små, er ikke for små. Altså er barnet godt nok kledd. Trykket eller farge betyr da lite. Et hull på buksa, ja det har barna våre også fra tid til annen. De velger det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her bør far og mor møtes og prate sammen. Stemor får ti still og la de bestemme seg i mellom, og kanskje da så klarer foreldrene til barna å komme til en enighet anngående sine egne barn. 

Om du som stemor blander seg, så vil det ikke gå. Og det er fordi enda en mening blir blandet opp i det. Så om du virkelig ønsker det beste for barna så bør du oppmuntre de til et møte men (aldri si gjør sånn og si sånn til mannen før møtet.)

Anonymkode: 86e72...5e4

Barna er ikke en del av dette problemet. De vet nok ikke om det en gang. Jeg blander meg fordi det er jeg som tar meg av klær her i huset, til alle barna. Har aldri diskutert dette med mor fordi jeg har aldri snakket med mor. Mor og far møtes som regel bare på fvk, og da snakker de om viktigere ting enn klær.

Mitt spørsmål var jo egentlig bare hvorfor gjør foreldre slik. For da kunne jeg jo "fikset" grunnen til at hun gjør dette

 

TS

Anonymkode: 82f85...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men har alle: du, mor, far og barnet/barna eksakt samme mening om hva som er å se ut som en fillefrans, du skriver «gamle, slitte klær som SNART er for små»( altså passer de perfekt, og er mye brukt: høres ut som favorittklærne). Hvem er det et problem for, og hvorfor? 

Hvis far har et problem med dette, må han finne en løsning med mor. Kanskje hun liker at barna er pene i tøyet, men lar det fare og bryr seg katta når de er hos far, altså benytter hun og barna anledningen til å ta på dem disse hullete buksene de gjerne vil gå i, eller som skulle vært brukt litt til før de kastes, når de drar til far. Hun kler dem kanskje opp/pent for sin egen del, men gidder ikke gjøre det for din og fars skyld, det for være opp til dere. Er det noe problem for barna?

Anonymkode: f6318...a93

De velger ikke selv hvilke klær de har på seg på byttedagen. Eks ser jeg at det er et hull i buksen (slik at man kan se undertøyet), og sier

Oi har du fått hull i buksen?

Nei, den var sånn.

Åh men hvorfor skiftet du ikke?

Mamma sa jeg måtte ha på denne

 

Og ja, de skifter ofte når de kommer hit. Klager fordi det er for lite feks. Så om hun gjør det for å være slem mot far eller hva som helst, så er det jo barna hennes det går ut over?

 

TS

Anonymkode: 82f85...1eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sikkert fordi hun er dårligere økonomisk stilt enn dere som er to omsorgspersoner, og er redd hun ikke får det «normale» tøyet tilbake slik at det medfører ekstrautgifter for henne (som må handle nytt), noe hun ikke har råd til. 

Dere får være litt raus tenker jeg. 

Anonymkode: a4609...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kom med voksensokker (36-40) en dag han skulle til meg (han er 8 år). De var hullete og utvasket, og de hang og slang langt utenfor tærne. Jeg spurte om han hadde funnet klærne sine selv. Men det var de voksne som hadde funnet de frem til han, sa han. Denne hendelsen er bare én i rekken...

Anonymkode: 5c8db...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her. Det kan godt være det er jeg som er litt kresen på hva jeg kler på barna. Men pleier å sortere ut det som er slitt, for lite, hullete, og liker det sånn. Ikke så alt for mye favorittklær her i huset, men nå er det jo mor som bestemmer hva de skal ha på seg, så det er ikke de som bare tar på noe tilfeldig. Og som sagt tidligere går de fint kledd når de er hos henne. 

Takk for svar uansett, tror jeg er litt klokere. Får bare fortsette å passe på at alt blir levert tilbake, så bedrer det seg kanskje etter hvert

Anonymkode: 82f85...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det også vanskelig med klær. Samboer har to barn 50/50 med sin eks. 
Samboer er lei av at alle klær han kjøper havner hos mor. Så kommer barna i for små og møkkete klær, dvs flekker som ikke går bort i vask. Datter sier selv at mor sier at det må brukes. Ytterklær også. Foreslått at de kan spleise, men da svarer hun ikke på meldingene. Mor er i jobb hun også. 
 

Vi har ingen felles barn, men jeg har et barn fra før. Han kjøper til sine barn typ klær og fritidsaktiviteter og jeg til mitt barn. 

Anonymkode: 83940...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Det kan godt være det er jeg som er litt kresen på hva jeg kler på barna. Men pleier å sortere ut det som er slitt, for lite, hullete, og liker det sånn. Ikke så alt for mye favorittklær her i huset, men nå er det jo mor som bestemmer hva de skal ha på seg, så det er ikke de som bare tar på noe tilfeldig. Og som sagt tidligere går de fint kledd når de er hos henne. 

Takk for svar uansett, tror jeg er litt klokere. Får bare fortsette å passe på at alt blir levert tilbake, så bedrer det seg kanskje etter hvert

Anonymkode: 82f85...1eb

Jeg vil anbefale (som jeg gjorde til slutt), å be om å få samme settet tilbake. Andre har anbefalt meg at det spleises på et "byttesett", men det har jeg slått fra meg siden det er vanskelig å tilpasse endringer i vær og årstider. Etterhvert skal de ha ull også hvor passelige ullsett blir byttet ut med utvasket og for smått. Da er det viktig å bare ha konkrete retningslinjer på at dette skal du ha i retur neste uke. Da slipper du å måtte sende av gårde kun klær du ikke er redd for å miste.

Anonymkode: 5c8db...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna er ikke en del av dette problemet. De vet nok ikke om det en gang. Jeg blander meg fordi det er jeg som tar meg av klær her i huset, til alle barna. Har aldri diskutert dette med mor fordi jeg har aldri snakket med mor. Mor og far møtes som regel bare på fvk, og da snakker de om viktigere ting enn klær.

Mitt spørsmål var jo egentlig bare hvorfor gjør foreldre slik. For da kunne jeg jo "fikset" grunnen til at hun gjør dette

 

TS

Anonymkode: 82f85...1eb

Hun gjør det fordi hun ikke bryr seg om hvordan barna er kledd når de er hos far. Da er det nemlig fars ansvar. Enten fordi hun syns det er viktig at barna er pent kledd når de er hos henne, men syns det er en bagatell når de er hos far. Eller hun ønsker å bli kvitt stygge klær, og håper de blir igjen hos far. Eller fordi hun gir blaffen i hvordan de er kledd, eller hun syns de er fint nok/riktig kledd og ser ingen grunn til å pynte dem akkurat på byttedagen.
Du svarer ikke på om dette er et problem for noen andre enn deg? Er det ikke det, er det da ingen ting som må fikses?

Anonymkode: f6318...a93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...