Gå til innhold

Klær ved 50/50 - byttedagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hva dere andre gjør på byttedagen ang klærne barna har på seg den dagen. Greia er at mor sender barna på bgh/skole i gamle, slitte og av og til hullete klær. Barna bor 50/50 og ingen betaler bidrag pga ca lik lønn. Mor får barnetrygd.

 

Sist nå kom eldste hit i en slitt genser som snart var for liten, med sprukket trykk på, og en bukse som var straks for liten med hull på ene kneet. De hadde tatt klassebilde den dagen.. Men dette er typisk. Hvorfor gjør hun dette? Jeg forstår det virkelig ikke. Treffer vi på barna når de er hos mor, har de fine, passelige og nye klær, så hvorfor sender hun dem av gårde slik? Kan noen som er i samme situasjon svare på hvorfor? Hvis det er noe vi gjør helt galt vil vi jo rette det opp..  Og ja han har spurt mor, men hun svarer ikke, og sa bare en gang at hun aldri får noe tilbake, men kunne ikke fortelle nøyaktig hva hun manglet heller. Jeg passer alltid på at det de har på seg blir vasket og levert tilbake, men hun gjør det likevel.

 

Kan gjerne legge til at far leverer tilbake alt av både tøy og ting (dersom det skulle være noe) på den dagen midt i mammauken barna kommer hit til etter middag. Når de skal til mor kles de etter været og ikke om de skal dit eller hit.

 

Hilsen stemor

Anonymkode: 82f85...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor store er barna?  

Jeg kan fint sende barna som går i barnehage og på skolen med hull i buksene, favoritt genseren er slitt, men den blir brukt. 

Dette skjer ikke vær dag, men innimellom. Noen ganger er det en kamp om klærne. Da får de gå i det de krangler om. Om de så går i grønn bukse, rosa genser og gule sokker så får det være. 

Jeg velger mine kamper. 

Uansett er dette noe far må ta med mor. Noe du får gjort veldig lite med. 

Anonymkode: 8569a...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del- pga. jeg får de aldri tilbake! Er møkk lei av å kjøpe nytt tøy som blir liggende hos far. Er alene, og har mager økonomi. Har mast nok, og velger nå mine kamper. 

Anonymkode: a4609...29f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet blir alltid kledd på samme klær som han kom med når han blir levert ved samvær. Om det er for lite, hullete, what so ever. Har tatt på gutten nye klær ved bytte før og da må vi spørre om å få tøyet tilbake. IKKE at tøy koster all verden men det blir e en prinsipp sak. De første gangene lot jeg Moe beholde tøyet men vet at hun tjener mer enn godt nok til å spandere på barnet nytt tøy. Er selv nøye med å alltid sende med mor sine klær tilbake.

Anonymkode: c2447...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere gidder å styre med 'mors klær' og 'fars klær' i utgangspunktet. Hadde ikke alt vært enklere om det var 'ungenes klær'? Om den røde genseren ligger hos mor eller far burde spille fuck rolle så lenge ungen har nok av helt, rent og passe begge steder!

Anonymkode: e555c...a11

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mener mor at klærne hører til i det enkelte hjem, ikke der barnet befinner seg. På byttedag drar barna alltid hjem i det dem kom i, er det kjøligere/varmere så kles dem etter været og klærne blir med i en pose. Da sender mor med klærne dem dro dit i tilbake hit når dem skal hit. Barna får uansett ikke lov til å bruke klær herfra hjemme hos mor.

Anonymkode: d5f4d...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At dere gidder å styre med 'mors klær' og 'fars klær' i utgangspunktet. Hadde ikke alt vært enklere om det var 'ungenes klær'? Om den røde genseren ligger hos mor eller far burde spille fuck rolle så lenge ungen har nok av helt, rent og passe begge steder!

Anonymkode: e555c...a11

En skulle tro, men i praksis har jeg forståelse for at parten som kjøper fine ting og ikke får de tilbake blir sur. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, theTitanic skrev:

En skulle tro, men i praksis har jeg forståelse for at parten som kjøper fine ting og ikke får de tilbake blir sur. 

 

Jeg kan faktisk ikke forstå det. 

Si ungen trenger 14 gensere pr 14 dager - 7 i hvert hjem.

Hvilken rolle spiller det hvem som har kjøpt hvilke gensere så lenge hvert hjem har 7? Hvorfor lage en stor sak av helt vanlige hverdagsklær?

Anonymkode: e555c...a11

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan faktisk ikke forstå det. 

Si ungen trenger 14 gensere pr 14 dager - 7 i hvert hjem.

Hvilken rolle spiller det hvem som har kjøpt hvilke gensere så lenge hvert hjem har 7? Hvorfor lage en stor sak av helt vanlige hverdagsklær?

Anonymkode: e555c...a11

For den andre parten kjøper ikke nye klær. Blir dyrt for Part 2(les:mor) som ønsker at barna skal være OK kledd og dermed må finansiere fars manglede interesse(!) for å handle tøy. Spesielt også når far har samboer og god økonomi. 

Anonymkode: a4609...29f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan faktisk ikke forstå det. 

Si ungen trenger 14 gensere pr 14 dager - 7 i hvert hjem.

Hvilken rolle spiller det hvem som har kjøpt hvilke gensere så lenge hvert hjem har 7? Hvorfor lage en stor sak av helt vanlige hverdagsklær?

Anonymkode: e555c...a11

Sett at du bruker 7000 på klær og din expartner ikke gjør det. Dette skjer jevnlig og han kjøper aldri noe og du har egentlig ikke særlig god råd men prioriterer dette fordi du liker fine klær til barnet. Vil du syntes det er rettferdig? 

Selvsagt skal barnets beste gå foran og foreldre ikke krangle og være smålige. Desverre er det ofte ikke sånn. Det jeg sier er at jeg skjønner den som syntes dette er urettferdig. Og det gjør du også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For den andre parten kjøper ikke nye klær. Blir dyrt for Part 2(les:mor) som ønsker at barna skal være OK kledd og dermed må finansiere fars manglede interesse(!) for å handle tøy. Spesielt også når far har samboer og god økonomi. 

Anonymkode: a4609...29f

Se dét er noe annet. Jeg forutsetter selvsagt at ved 50/50 uten bidrag handler hvert hjem inn nok hverdagstøy for den tiden barnet er der. Slik at barnet ikke trenger å bo i bag.

Da min bodde 60/40, hadde hun nok tøy i begge hjem. Om far hadde skaffet plagget hun kom hjem i, og jeg hadde skaffet det som dermed lå igjen, var irrelevant. Hun hadde på seg bukse begge veier, dermed hadde vi begge samme antall bukser tilgjengelig som uka før.

Anonymkode: e555c...a11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnen blir bestandig levert i slitt, for smått tøy til oss og de nyeklærne vi kjøpte så vi aldrig igjen hvis de ble med hjem til mor. Så nå sender vi de bestandig hjem i de klærne de hadde når de kom til oss. 

Anonymkode: 35b4a...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For min del- pga. jeg får de aldri tilbake! Er møkk lei av å kjøpe nytt tøy som blir liggende hos far. Er alene, og har mager økonomi. Har mast nok, og velger nå mine kamper. 

Anonymkode: a4609...29f

Det triste her er at det går kun utover barnet som må ha på seg disse hullete og slitte klærne..

Anonymkode: fb971...8f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her mener mor at klærne hører til i det enkelte hjem, ikke der barnet befinner seg. På byttedag drar barna alltid hjem i det dem kom i, er det kjøligere/varmere så kles dem etter været og klærne blir med i en pose. Da sender mor med klærne dem dro dit i tilbake hit når dem skal hit. Barna får uansett ikke lov til å bruke klær herfra hjemme hos mor.

Anonymkode: d5f4d...46a

Hva skjer hvis de vil det da, skal dere nekte barna å bruke klærne?

Blir helt satt ut av hvor barnslige enkelte foreldre kan være.

Anonymkode: fb971...8f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, theTitanic skrev:

En skulle tro, men i praksis har jeg forståelse for at parten som kjøper fine ting og ikke får de tilbake blir sur. 

 

Det er BARNAS klær. Makan til smålige foreldre!

Anonymkode: fb971...8f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For den andre parten kjøper ikke nye klær. Blir dyrt for Part 2(les:mor) som ønsker at barna skal være OK kledd og dermed må finansiere fars manglede interesse(!) for å handle tøy. Spesielt også når far har samboer og god økonomi. 

Anonymkode: a4609...29f

Så folk snakker ikke sammen lenger? Her skal man bare straffe hverandre og heller la det gå utover barna?

Anonymkode: fb971...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par vi kjenner, der må barnet bytte klær ved levering. Så tar den vrange forelderen med seg "sitt" tøy hjem igjen. Hvis den andre forelderen av en eller annen grunn har med seg feks jakke ved henting, så må barnet gå uten til det kommer hjem. 

Jeg må si jeg synes det er på grensen til psykisk mishandling av barnet. Hvem ønsker man egentlig å straffe? 

Anonymkode: b4400...b06

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så folk snakker ikke sammen lenger? Her skal man bare straffe hverandre og heller la det gå utover barna?

Anonymkode: fb971...8f1

Nei. Mange av oss kommer fra brudd med umodne tullinger, som ikke evner samarbeid eller kommunikasjon med motpart. Og tro meg, jeg har forsøkt i mange år! Det blir glemt eller ikke hørt uken etter.

Men jeg er helt enig, jeg hadde aldri trodd jeg skulle befinne meg i en situasjon der manglende samarbeid skulle straffe både ungene og meg selv. Synd, men vi får gjøre det beste ut av situasjonen vi som dessverre må leve slik. 

Anonymkode: a4609...29f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er BARNAS klær. Makan til smålige foreldre!

Anonymkode: fb971...8f1

Du er på krigsstien i dag ser jeg.

Jeg konstaterer bare fakta og har ikke vært direkte uenig med deg. Det er barnas klær. Du har rett i det. Som jeg skrev istad så bør ikke foreldre krangle om dette, men jeg har også forståelse av den følelse av urettferdighet som den ene forelderen blir sittende igjen med. Mange foreldre sitter med dette problemet og dine innspill bidrar ikke til løsningsforslag. For å unngå urettferdighet bør det i denne situasjonen være noen faste kjøreregler og de bør være rettferdige. Så slipper det å bli surmuling, gnisninger og dårlig stemning. 

Løsning kan være at barnet har på seg et antrekk når det kom, så vaskes dette og brukes når barnet drar. så slipper man problemet med at den ene ikke evner å levere tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...