Gå til innhold

Kjøpe bare stygge møbler fordi man har barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter straks min første og vi driver å pusser opp og møblerer vårt nye hjem. Søsteren min har to jenter og hinter stadig til at vi ikke må bruke noen penger på møbler, eller noe for barnet kommer til å ødelegge alt. Laminatgulv og laminatgulv benkeplate, alle møbler brukt og ikke sparkle vegger før de er minst 10. 

raserer virkelig barn huset sånn? 

Anonymkode: 319a5...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg venter straks min første og vi driver å pusser opp og møblerer vårt nye hjem. Søsteren min har to jenter og hinter stadig til at vi ikke må bruke noen penger på møbler, eller noe for barnet kommer til å ødelegge alt. Laminatgulv og laminatgulv benkeplate, alle møbler brukt og ikke sparkle vegger før de er minst 10. 

raserer virkelig barn huset sånn? 

Anonymkode: 319a5...6b8

Det spørs litt på barnet, hvor strenge dere er og hvilke forventninger dere har. Ja, barn raserer litt. Gulp og smuler i sofaen, hakk i bordet og hard bruk av gulv må man faktisk bare regne med. Men man kjøper jo alltids møbler man liker likevel? Ville dog ventet med å legge tusenvis i ting dere er veldig redde for da, for da skaper du mye bekymring for deg selv. Er det ikke slitsomt å hele tiden gå og passe nøye på benkeplate osv? Unger dæljer ting i bordet og søler, og det må man regne med. Ville ikke kjøpt parkett som får hakk i gulvet bare man mister ei teskje på den, laminat er et mye bedre valg som holder seg fint i årevis. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for sofaen vår, og er glad den er ti år gammel og ikke ny. Den har blitt tisset i to ganger, fjerna da selvfølgelig. Den hoppes i og putene blir brukt til hytte. Slik er det bare... samme med stuebordet, kjøpt brukt. Er fint nok til å ha i stua,men jenta vår har regna utenfor, så har litt merker, men skal få det bort.

Anonymkode: afbf3...545

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke å kjøpe stygge møbler uansett. Men å kjøpe den dyreste parketten og en hvit designersofa er liksom litt tullete når man skal ha huset fullt av unger. En mellomting er lurt, fint og økonomisk. Sofa i en farge hvor ikke flekker synes så godt og som har avtakbart og vaskbart trekk er for eksempel en god idé. 

Du må regne med litt søl, hakk og slitasje. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg vokste opp var det vanlig med "finstuer", dvs en stue eller et område av en stue hvor barn ikke hadde lov til å røre noenting. 

Men ja, barn herper alt. Beste er å skaffe seg skinnmøbler og gamle solide bord osv som gis bort på Finn. Du må regne med at møblene gulpes på, søles på, klores på, bites på, blir hamret og slamret på, trampes påosv. Etter noen år kan du bytte ut de nedherpa møblene med "nye" gratis møbler fra Finn. Når ungene blir litt større kan du kvitte deg med skrapet og kjøpe deg de fine møblene du egentlig ville ha. 

Hvis du synes laminat er grøss så kan du gå for bambus, det er slitesterkt og solid. Men laminat er gull da. Kan kaste brennende sigarer på gulvet uten at de skjer noenting. 

Anonymkode: 28f7f...2a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt med sånne bord som har overflater som er ru. fordi barn griser og lager kakk i bordet. men sofaer er jo stoff kan jo renses. har man bleiebarn kan det feks gulpest, spyes og tissest i sofaer. Uhell kan skje.

Det er sikkert lurt med feks sofa man kan tørke av, som skinnsofa. og feks bord som er glatt i overflaten, ikke ru og porøst tre. men om dere har råd, kjøp det dere vil ha. og så kan dere bytte ut. familien vil vel ikke at dere skal kaste bort penger.

Anonymkode: ed4b3...6c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygge møbler trenger man da ikke kjøpe, men jeg ville ikke kjøpt det dyreste heller. For oss er det viktig at ungene kunne være unger hjemme, plutselig har de mistet en leke i gulvet så det blir hakk feks. Sofa bør kunne vaskes eller renses enkelt, er mitt beste råd. I vår sofa har det kommet både gulp, oppkast (plutselig omgangssyke), tiss og diverse.. Vi har hatt enkle møbler fra IKEA 😅 

Anonymkode: 4a2e4...0b8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ikke svidd av 20-30K på sofa, en sofa med vaskbarttrekk er praktisk. 

Laminat synes jeg selv er hardt og kaldt gulv å gå på og med barn som leker så mye på gulvet så ville jeg gått for vinylgulv, pergo har masse fint. Tåler masse(!) og er ikke så kaldt og hardt som laminat (men en del dyrere da). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte møbler er ikke lik stygge møbler. Vi hadde da designermøbler med barn og katter i hus, men kjøpte mye brukt. Eksempel: To år gammel sofa (som ny)  til originalpris 40000 som vi kjøpte for 8000, Erik Jørgensen spisestuestoler til en brøkdel av prisen, like gode femten år etter osv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad vi kjøpte brukt sofa fra finn da vi fikk barn🙈 den varte 1,5 år😂 å det var en skinnsofa. Babyen gulpet, jeg sølte melk i den osv. Pluss at i begynnelsen blir det mye tid i den sofaen. Den ble helt nedsitt i hjørnet der jeg satt og ammet dag og natt omtrent🙈 jeg spiste også det osv. 

Nå er gutten to, å hopper rundt i sofaen i barnehageklær, søler med drikkeflaska, og lokker hunden oppi sammen med seg🙈

Hadde angret dypt og inderlig om jeg hadde kjøpt ei sofa til 30 000. 

Resten av huset er like fint etter oppussinga, så unger raserer da ikke tak, vegger og gulv😬

Anonymkode: 36835...55c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang laminat, gir ikke det utrolig dårlig innemiljø? Med tanke på hva det er laget av?

Anonymkode: a16dd...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om barna ødelegger alt så er de umulig tamme!

Anonymkode: 754cf...346

Høres jo ut som om enkelte her inne har født villdyr😅😂

Anonymkode: e3849...82a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ang laminat, gir ikke det utrolig dårlig innemiljø? Med tanke på hva det er laget av?

Anonymkode: a16dd...f72

Hva mener du?

Anonymkode: e3849...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn ødelegger ikke alt, men de minste er både uvørne og uheldige. Og noen ganger rampete.. 

Det blir mye mer koselig hjemme hvis dere kan senke skuldrene og ikke være så redde for at barnet skal søle i sofaen eller lage hakk i gulvet. For det kommer til å skje, og da er det bedre å kunne ta det med et "jaja, sånt skjer, prøv å ikke gjøre det igjen" heller enn å gå helt i fistel over den nye sofaen til 30 000...

Anonymkode: 661e9...0d6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en idé å ikke kjøpe nytt nå, men vurdere om dere kan bruke det dere allerede har av sofa og bord en stund til? 

Kanskje det er greit å ha et bord som er litt brukt? Et bord som allerede har fått sin første stripe og som ikke er i hvit høyglans?

Beholde sofaen en stund til :) 

Anonymkode: d5dca...ce3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...