Gå til innhold

Samboer er sur fordi han ikke har penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min har brukt opp feriepengene sine på tull og hadde derfor ikke penger til de faste regningene denne mnd. Jeg måtte ta alt av husleie, strøm, mat, diverse. 

Vi holder på å flytte så han har kjøpt mye ferdigmat da han jobber mye i leiligheten. Jeg har sikkert betalt 30k denne mnd, måtte ta 10k fra sparekontoen min. 

Nå sier han "Det er siste gang du skal måtte betale alt, så blir det aldri noe krangling mer. Jeg får gå uten mat på jobb da."

Så nå prøver han å få den dårlige samvittigheten over på meg. Det er ikke det at jeg ikke har råd eller problemer med å betale men når han har brukt sine penger opp på tull så er det irriterende å måtte betale og ta fra sparekontoen som jeg har spart! Spesielt når det bare er utgift på utgift og matkontoen er tom på 1-2-3 fordi han kjøper så mye ferdigmat. Han begrenser seg ikke selv om det er jeg som betaler. Nå gikk han på jobb sur fordi han mener jeg er smålig.

Hva tenker dere?

Anonymkode: d3507...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og den skulle ikke på graviditet og spedbarn men på samliv. Sorry!

Anonymkode: d3507...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk sammen

Lag mat hjemme han kan ta med der ha jobber, det er billigere og sunnere

Jobb med innstilingen din, han jobber jo for å skape et hjem for dere begge

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere må jo legge inn ferdigmat i budsjettet. Når man pusser opp eller flytter orker man ikke lage seg mat i pausen. Enten får du lage mat til han og komme bort med den, eller så må du også innse at det er en naturlig utgift under oppussing. Hvis han står på for å få dere innflyttet, så får du stå på og diske opp med mat. Her er det jeg som gjør ting som å skru opp ting og pusse opp og gjøre klart de to gangene vi har flyttet, jeg står ikke og smører meg mat selv mellom slagene altså. Enten bestiller jeg mat (og jeg tar levert hjem, drar ikke ut og henter engang, for det tar jo tid), eller så har samboeren kommer hit med mat til meg. 

Anonymkode: 1b56e...3f9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å oppsummere, ja, jeg synes du er smålig og utakknemlig, og at du burde heller sagt (og ment) at selvfølgelig skulle han få kjøpt seg ferdigmat og du skal være med og betale det siden han jobber for dere begges beste. 

Anonymkode: 1b56e...3f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere?

At jeg ikke ville hatt felles økonomi med den fyren. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så for å oppsummere, ja, jeg synes du er smålig og utakknemlig, og at du burde heller sagt (og ment) at selvfølgelig skulle han få kjøpt seg ferdigmat og du skal være med og betale det siden han jobber for dere begges beste. 

Anonymkode: 1b56e...3f9

Være med å betale?

Jeg har betalt alt denne mnd fordi han har brukt opp sine feriepenger på tull. 

Er det rettferdig da?

Anonymkode: d3507...718

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg

 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vi holder på å flytte så han har kjøpt mye ferdigmat da han jobber mye i leiligheten.

Du skulle heller ha leid inn noen til å gjøre alt han gjør og se hvor mye du hadde spart!

Anonymkode: a37fd...409

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at det kanskje er du som stort sett ordner med å betale regninger, stemmer det? Sett opp en egen regningskonto der dere begge betaler inn en viss sum hver mnd for å dekke faste utgifter og mat, så unngår du i alle fall å måtte ta av sparepengene for å betale dette. Overfør gjerne litt mer enn hva disse utgiftene faktisk utgjør. Det overskytende hver av dere har igjen, kan dere disponere som dere vil, til sparing, "lommepenger" etc. Hvis han må "låne" penger av deg, så trekker du samme sum fra felleskassen og overfører til din sparekonto.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Være med å betale?

Jeg har betalt alt denne mnd fordi han har brukt opp sine feriepenger på tull

Er det rettferdig da?

Anonymkode: d3507...718

Hva brukte han feriepengene på da?

Anonymkode: 5cb49...4fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Være med å betale?

Jeg har betalt alt denne mnd fordi han har brukt opp sine feriepenger på tull. 

Er det rettferdig da?

Anonymkode: d3507...718

Mistenker at din def. av "tull" er ganske så strikt. 

Du høres veldig utakknemlig ut for all jobben han gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rettferdig at han bruker sine penger på tull, mens du betaler faste utgifter. Greit nok med litt ferdigmat mens man pusser opp, men da må man ha råd til det, og ikke bruke opp feriepenger på tull. Snakker dere mye om økonomi? Setter opp budsjett sammen? 

Anonymkode: 19993...7c9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Være med å betale?

Jeg har betalt alt denne mnd fordi han har brukt opp sine feriepenger på tull. 

Er det rettferdig da?

Anonymkode: d3507...718

Hvorfor skal hans feriepenger gå til nødvendige utgifter ifm flytting? 

Anonymkode: 1b56e...3f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler du forresten han for halvparten av jobben han gjør i leiligheten, siden det ikke høres ut til at du bidrar der?

Anonymkode: 5cb49...4fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kvinneguiden får dette til å være hennes feil ass. Wow. 

Han har ansvar for egen økonomi, og han er garantert klar over at de skulle flytte sammen og hva som måtte til. Det er ikke riktig at hun skal ta fra sine sparepenger fordi han har brukt opp pengene sine på tull. Det er heller ikke riktig at han går sur derfra. Man kan være takknemlig uten å bruke en haug av penger på noen, han har sikkert sagt seg villig til å fikse og ordne ting selv? Jeg hadde ikke betalt min mann om han selv frivillig valgte å ordne ting i ny leilighet, kunne derimot hjulpet til. Og ferdigmat? C'mon, han kan ta brødskiver som vanlige folk. 

Stå på ditt TS, synes det er han som er urimelig utifra det du forteller! Han er ikke et barn, og pengene han har må han klare å disponere til viktige ting som mat 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal hans feriepenger gå til nødvendige utgifter ifm flytting? 

Anonymkode: 1b56e...3f9

Ferdigmat er ikke nødvendige utgifter, uansett hvordan man vrir og vender på det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er dette ikke rimelig.

Du betaler alt av utgifter. Det er han selv som har valgt å pusse opp, det betyr ikke at han får frikort til å klage når du faktisk tar deg av det økonomiske.

Nei, ærlig talt, han har virkelig ingen rett til å klage.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tvist skrev:

Ferdigmat er ikke nødvendige utgifter, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Mat er nødvendige utgifter. Hva bidrar hun med i denne flyttingen? Hvorfor kommer ikke hun bort til leiligheten med fersk kaffe og mat så han kan konsentrere seg om det han driver med? Vise litt takknemlighet for at han ordner for de begge? 

Jeg kommer fra bygda der man ofte hjelper hverandre, og da er det naturlig at en alltid har ansvar for mat og drikke, slik at de som arbeider skal slippe å ordne det selv. Man er jo takknemlig for at noen tar jobben som må gjøres, og viser det ved å la de slippe andre oppgaver, som feks. å lage seg mat. 

Anonymkode: 1b56e...3f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mat er nødvendige utgifter. Hva bidrar hun med i denne flyttingen? Hvorfor kommer ikke hun bort til leiligheten med fersk kaffe og mat så han kan konsentrere seg om det han driver med? Vise litt takknemlighet for at han ordner for de begge? 

Jeg kommer fra bygda der man ofte hjelper hverandre, og da er det naturlig at en alltid har ansvar for mat og drikke, slik at de som arbeider skal slippe å ordne det selv. Man er jo takknemlig for at noen tar jobben som må gjøres, og viser det ved å la de slippe andre oppgaver, som feks. å lage seg mat. 

Anonymkode: 1b56e...3f9

Fordi jeg har en baby på 5 mnd å ta meg av.

Anonymkode: d3507...718

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...