Gå til innhold

Samboer mener vi har lite "kjærlighet" i forholdet. Hva gjør du for å være romantisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har verdens beste samboer. Men han tok opp et problem som jeg egentlig vet har eksistert lenge. Vi har vært sammen 2,5år. 

Han er flinkere enn meg til å komme med komplimenter osv. Enkle ting som å si "hei, sexy", "nå er du fin" osv. Vi begge sier "elsker deg" daglig. Men jeg sliter veldig med dette med komplimenter. Jeg har kommet inn i en dårlig sirkel hvor jeg nå føler det blir litt rart/unaturlig å plutselig bryte dette mønsteret og komme med komplimenter og si fine ting. Jeg har aldri vært flink med følelser. Jeg er stort sett glad, sjelden lei meg og irritert. Men jeg viser kanskje ikke hva jeg liker og synes er bra med han. Han synes dette er kjipt og føler vi nå har mindre grad av "kjærlighet" i forholdet. Vi har jo sex, kysser osv, men jeg forstår jo at dette ikke er nok for han. 

Jeg er kanskje typen som viser kjærlighet og det at jeg bryr meg på en annen måte. Jeg er kanskje ikke så direkte, ikke så verbal. Men jeg viser det f.eks gjennom å av og til sørge for at boligen er rengjort og ryddig til han kommer hjem slik han slipper å styre med dette. Eller jeg ofte kjøper middag og lager klart til han er hjemme. Av og til lager jeg favorittmiddagen hans og kjøper vin som vi kan kose oss med. 

Ellers er jeg fult klar over at jeg ikke er god på å være så direkte, komme med komplimenter osv. Jeg vet også at jeg er dårlig på å gi "blikk" som viser at jeg liker å se på han, bryr meg osv. Jeg er ikke så god på blikkontakt selv om jeg ikke er så sjenert egentlig. 

Jeg tror mye av grunnen til at jeg er dårlig på disse tingene er at jeg i oppveksten vokste opp med foreldre som var ganske følelses-typer. En del opp og ned i humør og ikke alltid jeg forsto hvorfor. Jeg fikk også høre setninger som "hvorfor er du så sur" eller "du ble sint pga.....". Altså jeg følte de bestemte hva jeg skulle føle når og jeg fikk ikke si selv hva jeg tenkte om ting og grunnen til mitt humør. Jeg tror derfor jeg kan oppfattes noe vanskelig å lese av og til. Og jeg er vel kanskje innerst inne redd for at det skal bli rart å plutselig endre meg ved å være mer åpen, og spesielt ikke når jeg tenker han sikkert vil synes det er merkelig om jeg plutselig gjør som han ønsker (kommer med mer komplimenter osv) og han kanskje tror jeg bare gjør det for hans del. 

Er det noen som kan hjelpe? Komme med noen gode råd til hvordan jeg kan endre meg? Hva gjør du for å vise at du elsker partneren din? Hva gjør du for å være romantisk?

Anonymkode: 512bd...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det heller ikke mye kompliment på utseende  , mer slik : så flink du er, så snill du er osv Ellers koser vi mye, stort sett en hånd borti hverandre når vi er nær nok. Merker at uten denne delen blir forholdet kjøligere, ganske fort. Vi gjør også ting for hverandre som å uoppfordret hente vann og ta med favorittgodteriet til partneren når vi er på butikken. 

Anonymkode: c8dbe...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjør mye bra, jeg. Du lager mat til han. Og det setter kjæresten min stor pris på. I tillegg supplerer jeg ned ekstra god øl eller vin. 

 Jeg baker, steller og sysler rundt han til han kommer. Enda jeg ikke kan fordra kaker selv 😂

Ellers så lytter jeg mye til det han sier. Om han i forbifarten ytrer litt nysgjerrighet over noe seksuelt (med meg) så fikser jeg det for han. Så sant det er mulig. 

Sier han noe om at han har drømt om å gå tur på det og det fjellet eller dra til det eller det stedet, så blir det i boks helgen etter, osv. 

Han liker også å vise meg frem. Så når vi er ute sørger jeg for å leie han og være ekstra hengiven mot han. For da blir han kry som en hane.

Jeg er også en kjoledame. Så hvis du går med joggebukser og sånt, så anbefaler jeg deg å ikke gå med det ute. La han føle at han har med seg en classy eller sexy dame ut. Personlig går jeg aldri i joggebukser. Men jeg dømmer ingen som gjør det, altså. Bare begrens det litt hvis du går i det mye. Vis at du liker å pynte deg for han. 

 mest av alt liker han å bli tatt på. Slik som fotmassasje eller hodebunnsmassasje hadde han aldri opplevd før. Og vi har mye nærhet og kos sammen. 

Jeg passer på å takke han og fortelle han om hvor mye jeg setter pris på han. Eller si at jeg er stolt av han. Spesielt hvis han gjør noe bra på jobb eller noe bra for meg. 

Han elsker å få høre at jeg gjør feminine ting, før han kommer.  Slik som bare det at jeg steller neglene eller børster håret får han nesten euforisk. Da klarer han nesten ikke å vente med å komme.

Litt av poenget med å fortelle deg dette er at det jeg gjør ikke nødvendigvis er romantisk. Men han sier flere ganger at han virkelig føler seg elsket. Og at han kan føle min kjærlighet. Og det er på bakgrunn av alt det jeg gjør (har han sagt). Maten er jo alltid en fulltreffer.

Så jeg synes som nevnt at du gjør mye bra allerede 🙂

Anonymkode: 41b83...b21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du gjør mye bra, jeg. Du lager mat til han. Og det setter kjæresten min stor pris på. I tillegg supplerer jeg ned ekstra god øl eller vin. 

 Jeg baker, steller og sysler rundt han til han kommer. Enda jeg ikke kan fordra kaker selv 😂

Ellers så lytter jeg mye til det han sier. Om han i forbifarten ytrer litt nysgjerrighet over noe seksuelt (med meg) så fikser jeg det for han. Så sant det er mulig. 

Sier han noe om at han har drømt om å gå tur på det og det fjellet eller dra til det eller det stedet, så blir det i boks helgen etter, osv. 

Han liker også å vise meg frem. Så når vi er ute sørger jeg for å leie han og være ekstra hengiven mot han. For da blir han kry som en hane.

Jeg er også en kjoledame. Så hvis du går med joggebukser og sånt, så anbefaler jeg deg å ikke gå med det ute. La han føle at han har med seg en classy eller sexy dame ut. Personlig går jeg aldri i joggebukser. Men jeg dømmer ingen som gjør det, altså. Bare begrens det litt hvis du går i det mye. Vis at du liker å pynte deg for han. 

 mest av alt liker han å bli tatt på. Slik som fotmassasje eller hodebunnsmassasje hadde han aldri opplevd før. Og vi har mye nærhet og kos sammen. 

Jeg passer på å takke han og fortelle han om hvor mye jeg setter pris på han. Eller si at jeg er stolt av han. Spesielt hvis han gjør noe bra på jobb eller noe bra for meg. 

Han elsker å få høre at jeg gjør feminine ting, før han kommer.  Slik som bare det at jeg steller neglene eller børster håret får han nesten euforisk. Da klarer han nesten ikke å vente med å komme.

Litt av poenget med å fortelle deg dette er at det jeg gjør ikke nødvendigvis er romantisk. Men han sier flere ganger at han virkelig føler seg elsket. Og at han kan føle min kjærlighet. Og det er på bakgrunn av alt det jeg gjør (har han sagt). Maten er jo alltid en fulltreffer.

Så jeg synes som nevnt at du gjør mye bra allerede 🙂

Anonymkode: 41b83...b21

Jeg gjør sikkert noe bra også, men det er nok gjerne bare det at vi viser ting på to ulike måter. Og at han kanskje ikke tolker tingene jeg gjør slik jeg mener. Og kanskje han føler ting er mer "ekte" hvis det blir sagt direkte. 

Anonymkode: 512bd...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer vel fra ¨motsatt ende¨...

-Pointet mitt er...

¨¨Se¨¨ typen din, -vis ekte glede når du ser han kommer inn døra. -Om du smiler fra øre til øre, og har lagd yndlingsretten hans,

-fordi du ville \ annet, av samme grunn, -funker det...  MÅ Seff være fordi du vil... ... 

Detta hakk¨e jeg noe greie på...

Æ Går nu...

a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes ikke du bare skal gå rundt og føle deg elendig for at ting er slik og tenke at det er deg selv det feiler noe. Du må også våge å stå opp litt for den du er selv også slik at han kan elske deg for den du er, og han må gjerne kanskje bli mer bevisst på det du gjør som er bra, og som han kanskje tar litt for gitt. Det er jo viktig at du kan være deg selv og at ting vises på en måte som er naturlig for deg. At du ikke må stresse med å huske å gi komplementer der det føles helt unaturlig som en "plikt". Altså immitere å være noen andre enn den du faktisk er. Det vil jo slite deg ut i lengden og det blir et usunt forhold.

Romantikken trenger ikke bare å være i form av forskjellige verbale komplementer på utseende og slikt. Jeg tenker det er vel så viktig å vise interesse for det partneren gjør, prøve å legge merke til og gi komplementer for ting man faktisk setter pris på.

Bare som et eksempel: Har kjæresten kjøpt noe godt med hjem som han vet at du liker veldig godt, så må du prøve å se at det han ønsker, er å overraske deg her. Da kan du vise at du blir glad, og være med og nyte måltidet. Ta noen biter med et smil, lukke øynene og si "mmm". Ikke feie det bort som "åja ok fint, sleng det i kjøleskapet så varmer jeg det opp litt etterpå". Da dreper du øyeblikket som han har prøvd å skape.

Og om du kanskje føler at du er på den givende siden av eksempelet mitt der han ikke ser det du gjør, så er jo det en ting han bør ta tak i hos seg.

Anonymkode: 87feb...50e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og samboer er ganske romantiske.

Jeg overrasker han med gode måltider, her en dag fikk han langtidsstekt lammestek, på en helt vanlig dag. Masserer føttene hans mens jeg lytter på jobbhistoriene hans. Sier takk hver gang han får meg til å bli glad, f.eks "takk for at du tok initiativ til å støvsuge", eller for at han har fått meg til å le. Kaller han fin hele tida. Vi får sånne barnslige innfall avogtil der vi roper fine ting til hverandre som om vi krangla, bare en intern humorgreie. " Du er fin, og veldig smart og SINNSYKT GOD I SENGA😡". En ting han elsker, er at jeg bare ser på han og sier "du er en bra mann, navn". Jeg lærte for lenge siden at man skal bruke navnet til den man roser eller hilser på, for da setter det seg sterkere i minnet deres☺ og så kjøper jeg alltid med noe hjem til han på dagligvare eller klesbutikk. 

Han gir meg masse komplimenter, er utrolig generøs i senga, kjøper også med ting når han er på butikken, yndlingsdrikkene mine f.eks. Han skal alltid holde meg i hånda ute, vise meg frem, tilogmed om jeg har håret i hale og joggebukse. 

Kjenner meg igjen om det du skriver fra oppveksten. Det var alltid " herregud så sur du er da". Nå er jeg voksen og kan svare for meg, og virker som foreldrene mine faktisk lærer fra meg. At det er ok å være frustrert, og reagere deretter. Og ikke være falsk.

Anonymkode: bbf16...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gjør sikkert noe bra også, men det er nok gjerne bare det at vi viser ting på to ulike måter. Og at han kanskje ikke tolker tingene jeg gjør slik jeg mener. Og kanskje han føler ting er mer "ekte" hvis det blir sagt direkte. 

Anonymkode: 512bd...6cf

Les dere begge to opp på de forskjellige kjærlighetsspråkene - dere er et perfekt eksempel på dette at dere rett og slett snakker med to ulike love languages! 

Anonymkode: 54784...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les dere begge to opp på de forskjellige kjærlighetsspråkene - dere er et perfekt eksempel på dette at dere rett og slett snakker med to ulike love languages! 

Anonymkode: 54784...e24

Dette!

Det er helt tydelig at dere har forskjellig kjærlighetsspråk. Han forventer kjærlige ord, ord som forteller at han er elsket, mens du forteller han at du elsker han ved å gjøre tjenester.

Dere bør begge les boken; Kjærlighetens fem språk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du "gir lite kjærlighet", som nevnt har du rett og slett en annen måte å vise kjærlighet på. Sett fra ditt ståsted kan man jo egentlig si det samme om han? Med andre ord: kanskje han bør bli litt mer bevisst på at vi har ulike måter å uttrykke oss på? Jeg er heller ikke en som liker å si "jeg elsker deg" og snakke så himla mye om det. Sånn er ikke jeg. Det betyr ikke at jeg ikke viser kjærlighet eller lite romantisk, men jeg viser det på min måte. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg begynte sammen med min nåværende kjæreste at jeg syntes han var fryktelig lite romantisk ut fra hva jeg selv mener er romantisk. Når jeg derimot tenkte gjennom saken, så forsto jeg jo at han er romantisk på en annen måte. Han pleier å si "hei søta"/"hei sexy" (det siste der får meg bestandig til å rødme og knise - etter tre år sammen 😂), han gir alltid inntrykk av at han er kjempeglad for å se meg (selv om vi treffes nesten hver dag), og han koser mye på meg og legger gjerne armen rundt meg når vi sitter i sofaen og tar hånden min når vi er ute blant folk. Setter faktisk mye mer pris på det enn blomster, dyre smykker og vin som var eksens måte å vise kjærlighet på, spesielt fordi han egentlig ikke hadde råd til det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...