Gå til innhold

hybel med barn eller dyr leilighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Hva legges det i om en bolig er egnet for barn? 

samvlivsbrudd.

Jeg vurderer å leie en bolig som er en hybel, men med to store soverom. Barnet får da eget rom som er stort, og vi får plass til seng, skrivepult, sofa masse leker og stor hylle til masse lego mm..mye større enn det han har nå. ( vi bor i leilighet på 70 kvm, samt mye større enn mange barn jeg vet om som bor i enebolig. 

Jeg (mor )får eget rom også. Det er et kjøkken som også er stue, men her får vi bare plass til feks en spisestue situasjon. med spistestuebord, og feks spisestue sofa, to stoler. badet er lite. 

Men det er ikke en stor stue. Bare kjøkkenet med spisestuebordet. Men jeg tenker jo at barnet kan gå lov å ha en liten tv på rommet sitt, slik at han kan spille med kompiser, eller så tar vi en tv på kjøkkenet. 

er det ille å bo med barn på en slik "hybel"? Eller burde jeg betale 5000 mer for å få en stor stue? Det er den eneste leiligheten ledig i området, nær pappaen og skole akkurat nå. I tillegg så vil jeg kunne spare opp til 20 000 i mnd (!) ved å bo så billig. Jeg trenger å spare opp for å få råd til å kjøpe en bolig. Ved å bo der i et par år får jeg mulighet til å kjøpe en leilighet med to soverom. kjøper jeg dyrt, får jeg ikke spart like mye, og må da kansje kjøpe en leilighet med bare et soverom om et par år..

Anonymkode: 619f9...3f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt klart valgt den hybelen. Pga økonomi og beliggenhet. Du kan jo alltids flytte igjen om du skulle ombestemt deg, om noe mer attraktiv bosted skulle bli tilgjengelig. 

Anonymkode: 6572b...7fb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt klart valgt den hybelen. Pga økonomi og beliggenhet. Du kan jo alltids flytte igjen om du skulle ombestemt deg, om noe mer attraktiv bosted skulle bli tilgjengelig. 

Anonymkode: 6572b...7fb

Greia er at jeg ble med ett usikker på om den er "bra nok" som bolig for barn. Ja han får jo eget stort rom med plass til sofa å bord og tv og seng og mer til, men det er jo en "hybel" ment for tenåringer. Det er ingen stue der.. helt ok for min del. Jeg ser for meg vi spiser på kjøkkenet,  gjør lekser, og leker på rommet..tv kan jeg se på mitt rom når han har lagt seg liksom. trenger jo ikke stue. Men det er jo bare for et par år mens jeg sparer til bolig..da burde vel det være bra nok? i helgene vil han jo være med pappaen, sannsynligvis. han blir sikkert boende i leiligheten.

Anonymkode: 619f9...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Hva legges det i om en bolig er egnet for barn? 

samvlivsbrudd.

Jeg vurderer å leie en bolig som er en hybel, men med to store soverom. Barnet får da eget rom som er stort, og vi får plass til seng, skrivepult, sofa masse leker og stor hylle til masse lego mm..mye større enn det han har nå. ( vi bor i leilighet på 70 kvm, samt mye større enn mange barn jeg vet om som bor i enebolig. 

Jeg (mor )får eget rom også. Det er et kjøkken som også er stue, men her får vi bare plass til feks en spisestue situasjon. med spistestuebord, og feks spisestue sofa, to stoler. badet er lite. 

Men det er ikke en stor stue. Bare kjøkkenet med spisestuebordet. Men jeg tenker jo at barnet kan gå lov å ha en liten tv på rommet sitt, slik at han kan spille med kompiser, eller så tar vi en tv på kjøkkenet. 

er det ille å bo med barn på en slik "hybel"? Eller burde jeg betale 5000 mer for å få en stor stue? Det er den eneste leiligheten ledig i området, nær pappaen og skole akkurat nå. I tillegg så vil jeg kunne spare opp til 20 000 i mnd (!) ved å bo så billig. Jeg trenger å spare opp for å få råd til å kjøpe en bolig. Ved å bo der i et par år får jeg mulighet til å kjøpe en leilighet med to soverom. kjøper jeg dyrt, får jeg ikke spart like mye, og må da kansje kjøpe en leilighet med bare et soverom om et par år..

Anonymkode: 619f9...3f7

 

Absolutt ikke ille! 

Hadde valgt akkurat den samme planen selv  👍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan. Jeg ville innredet et av soverommene som stue/soverom, og latt barnet få det andre soverommet.

Anonymkode: 7bf29...2b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en god plan. Jeg ville innredet et av soverommene som stue/soverom, og latt barnet få det andre soverommet.

Anonymkode: 7bf29...2b1

Ja, godt forslag men jeg tenker egentlig at jeg vil gi barnet det største rommet, og ha masse plass til lek der, og evt en liten tv kose krok som han kan dele med kompiser, m sakkosekker feks. De elsker å spille minecraft men det blir så mye bråk av det. Da blir det andre rommet "min zone" noe som er veldig etterlenget for min egen del.

Anonymkode: 619f9...3f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, godt forslag men jeg tenker egentlig at jeg vil gi barnet det største rommet, og ha masse plass til lek der, og evt en liten tv kose krok som han kan dele med kompiser, m sakkosekker feks. De elsker å spille minecraft men det blir så mye bråk av det. Da blir det andre rommet "min zone" noe som er veldig etterlenget for min egen del.

Anonymkode: 619f9...3f7

Ta heller det største soverommet som kombinert stue og plass til seng til deg, og så får han helt privat soverom. Jeg synes det er litt drøyt å droppe felles stue for at du skal ha din egen sone. Du har vel uansett det rommet for deg selv etter han har lagt seg. Og når han har overnattingsbesøk, så kan du avtale at de må se tv på rommet hans til du står opp. Hvis rommet er stort så kan du jo sette en 90-seng eller noe sånt bakom sofaen, så slipper det å se ut som soverom. Et sted må dere jo kunne ha besøk også, og sted for brettspill og filmkvelder sammen?

Anonymkode: 208bd...122

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet?  Er ju ikke en hybel når det er to soverom.  Du skriver det er plass til spisestue og sofa  på "kjøkkenet " , det er ju veldig vanlig med åpen løsning kjøkken/stue i et så jeg ser inget problem her så lenge dere har var sitt soverom?  Eget soverom med mulighet for å lukke døren er gull verdt.

Kjøp smarte løsninger på kjøkkenbord og sofa då får dere nok mere plass enn du trur!

Let litt rundt så du finner møbler som tar liten plass,  ev kjøkkenbord som kan utvides når dere får besøk. 

Blir ju kjempebra når du får spart opp så mye per måned å!

Anonymkode: e0a3a...06c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du i det hele tatt hvordan en hybel ser ut? Det du beskriver der er verken en hybel eller en «hybel».

Anonymkode: faa8a...7cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha. Jooo det er hybel. :) Den er CA 50 KVM totalt. to passe store soverom. og så kjøkken med krok til enten spisebord eller sofa. Så der ville jeg hatt en spisebordsofa. som er komfy. Men jeg inrømmer at kjøkkenet er MYE større enn det jeg husker vi hadde på hybelen når jeg var ung.

Har tenkt litt på å ha stue inne på ene soverommet som er mitt, og det virker som en god ide egentlig.  

Anonymkode: 619f9...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp smarte løsninger på kjøkkenbord og sofa då får dere nok mere plass enn du trur!

Let litt rundt så du finner møbler som tar liten plass,  ev kjøkkenbord som kan utvides når dere får besøk. 

Blir ju kjempebra når du får spart opp så mye per måned å!

ja gode ideer med små møbler. jeg tenker at barnet får feks sakko sekker inne på sitt rom med en liten tv der han han ha feks supernintendoen ( retro ) og så kan jeg ha en to seter sofa inne på min med hakket større tv.. sakkosekkene kan flyttes og så kan vi ha filmkvelder der.

spisebordsofa på stua med et par stoler til som er komfortable slik at det også er fristende å bruke det rommet. blir fint å spare ja.

Anonymkode: 619f9...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahahaha. Jooo det er hybel. :) Den er CA 50 KVM totalt. to passe store soverom. og så kjøkken med krok til enten spisebord eller sofa. Så der ville jeg hatt en spisebordsofa. som er komfy. Men jeg inrømmer at kjøkkenet er MYE større enn det jeg husker vi hadde på hybelen når jeg var ung.

Har tenkt litt på å ha stue inne på ene soverommet som er mitt, og det virker som en god ide egentlig.  

Anonymkode: 619f9...3f7

Hva legger du i en hybel? Jeg har aldri sett på hybler som noe som er 50 kvadrat og jeg har bodd på mange hybler oppigjennom. Ett-roms med et lite hybelkjøkken. Ca 16-20 kvadrat. Det er en hybel i mine øyne.... 

Med det sagt så høres det helt fint ut for en voksen og et barn. Jeg bor selv på 50 kvadrat med samboer og vi kaller det en leilighet vi😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahahaha. Jooo det er hybel. :) Den er CA 50 KVM totalt. to passe store soverom. og så kjøkken med krok til enten spisebord eller sofa. Så der ville jeg hatt en spisebordsofa. som er komfy. Men jeg inrømmer at kjøkkenet er MYE større enn det jeg husker vi hadde på hybelen når jeg var ung.

Har tenkt litt på å ha stue inne på ene soverommet som er mitt, og det virker som en god ide egentlig.  

Anonymkode: 619f9...3f7

Hybler er små. 50kvm leiligheter er det mange barnefamilier som bor i storbyene, så der tar du feil.

Anonymkode: faa8a...7cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, altflyter skrev:

Hva legger du i en hybel? Jeg har aldri sett på hybler som noe som er 50 kvadrat og jeg har bodd på mange hybler oppigjennom. Ett-roms med et lite hybelkjøkken. Ca 16-20 kvadrat. Det er en hybel i mine øyne.... 

Med det sagt så høres det helt fint ut for en voksen og et barn. Jeg bor selv på 50 kvadrat med samboer og vi kaller det en leilighet vi😊

Hmm ja, det er kansje finere å kalle det en leilighet. Men det står hybel i annonsen. Den er ganske hybelaktig da. bekymringen min var jo om det passet for et barn å bo slik. men han får jo masse plass så det går nok bra. takk for svar. : )

Anonymkode: 619f9...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon av hybel https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hybel

En hybel (fra oldnordisk hýbýli, hýbœli, híbíli, som betyr«hus» eller «hjem») er betegnelse på en type uselvstendig boligenhet. En hybel kan bestå av et eneste rom som tjener som både oppholdsrom og soverom. Øvrige rom som kjøkken, baderom, vaskerom, WC og så videre er delt med andre. Betegnelsen brukes også om boenheten har eget WC og/eller tekjøkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hybler er små. 50kvm leiligheter er det mange barnefamilier som bor i storbyene, så der tar du feil.

Anonymkode: faa8a...7cf

Da var det nå egentlig litt deilig å ta feil da. : )

Anonymkode: 619f9...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hmm ja, det er kansje finere å kalle det en leilighet. Men det står hybel i annonsen. Den er ganske hybelaktig da. bekymringen min var jo om det passet for et barn å bo slik. men han får jo masse plass så det går nok bra. takk for svar. : )

Anonymkode: 619f9...3f7

Det er nok av barn som vokser opp i mindre leiligheter enn dette, så det kommer til å gå helt fint! Hybel eller ei. 50 kvadrat går helt fint for to mennesker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, altflyter skrev:

hýbýli, hýbœli, híbíli

Hmm ja, forstår. Da blir det vel ikke helt hibili siden det egentlig betyr å dele. Vi har jo hele leiligheten alene.

Anonymkode: 619f9...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er boconcept som har et spisebord som kan senkes til å bli et stuebord. Om dere da har vanlig sofa i stedet for spisestuesofa, så kan dere ha 2-3 spisestoler som stables og tas frem når dere bruker bordet som spisebord. :)

Anonymkode: e9244...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er boconcept som har et spisebord som kan senkes til å bli et stuebord. Om dere da har vanlig sofa i stedet for spisestuesofa, så kan dere ha 2-3 spisestoler som stables og tas frem når dere bruker bordet som spisebord. :)

Anonymkode: e9244...323

hmm ja, det er nok lurt å sjekke ut slike lure løsninger.

Anonymkode: 619f9...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...