Gå til innhold

Tips til hjemmelaget babymat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Baby er 7-8 mnd. Jeg er vanvittig matlei og prøver å gi hen litt andre ting enn bare posemiddag (ja - jeg gir posemiddag. Skyt meg)

Jeg krønsjer frukt til smoothie, moser banan, bær, eple osv og gir grøt til lunch. 

Men hvilke middager kan jeg lage? Og generelt andre ting som er godt?

baby ammes fremdeles i tillegg til maten. Per nå er det to måltider per dag med fast føde.

Anonymkode: de34e...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omelett, fiskekaker, ulike grønnsaker (sett deg inn i hvilke- noen typer er ikke anbefalt), suppe og lapskaus. 

Anonymkode: 5951f...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage frokostmuffins? F. Eks Egg, brokkoli, skinke, avokado, melange, paprika, løk. Veldig lettvint og godt for liten og stor

Hyrdepai? F. Eks ta av en liten porsjon med karbonadedeig, potetmos og grønnsaker i biter, røre sammen. 

Hjemmelaget Tortellini (overraskende lettvindt å lage med kjevle og ingredienser: 250gr hvetemel, 2 egg og 2 eggeplommer) kjevl ut og putt i det du vil ha, kjøttfyll, grønnsaksmos. De er lette for baby å holde og bite på og utforske. Stor glede her! 

😃

Anonymkode: e2881...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor posemiddag så selger de middagsglass på butikken, de er gode alternativer i en overgangsperiode til babyen spiser den samme middagen som deg. Jeg gir glass til han først, så spiser vi alle middag og han får det som er uten salt fra oss. Ved lasagne-typer middag til oss så får han lasagne på glass samtidig. Ingen problem å gi den middagsmaten, det er uten salt /veldig lite, og de har vært gjennom nåløyet når det kommer til råvarer😊

Anonymkode: 5951f...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lager middag til de voksne kan du ta av til baby før du salter maten, og mose det. 

Hvis du vil lage spesifikt til baby så likte min baby veldig godt dette (most): 

søtpotet og karbonadedeig 

kylling og pasta i tomatsaus

svinekjøttdeig og potetmos

Anonymkode: 6711e...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er posemiddag?

Anonymkode: a062e...791

Poser fra feks Änglamark med moddag for babyer. Klemmeposer.

Anonymkode: de34e...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg gi most fiskegrateng?

Anonymkode: de34e...c48

Fiskegrateng inneholder som regel en del melk, så det ville jeg ikke gitt en baby på 7 måneder. Det er anbefalt å vente til ca 10 måneder før man starter med kumelk i maten. Jeg ville heller lagt av litt fisk og pasta til babyen før jeg hadde det i gratengen. 

Anonymkode: 12c24...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok ulike ting, mos dem og frys dem i isbitformer. Da kan du ta opp 2-3-4 biter til en middag. 

Potet, gulrot, kålrot, blomkål, brokkoli, spinat, kjøttdeig, kyllingkjøttdeig, fisk

Anonymkode: 9a24b...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig god og sunn dessert; banan og avokado smoothie! En hel banan og en halv avokado. Men holder seg ikke lenge og dessverre ikke så godt i fryseren. Hvis du har pumpet litt melk kan du bruke det som væske i smoothien, eventuelt morsmelkserstatning. Digger det selv også, men lager ikke med morsmelk da da😂 vaniljemelk og det smaker helt himmelsk! 

Middag; moset pasta med denne sausen;

https://www.google.no/amp/www.diggmat.com/2009/03/verdens-beste-spaghettisaus-pastasaus-tomatsaus-veldig-veldig-god/amp/

Den er helt himmelsk god og kjempe sunn! Kan fryses👍

 

 

Endret av Pentagon
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...