Gå til innhold

Fortelle han sannheten eller la det ligge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten min har nå vært sammen i over et år og har det helt fantastisk sammen. Er enda nyforelsket, ser hverandre så ofte vi kan og klikker bare sykt bra på generell basis. Samtidig har vi hatt en del problemer på grunn av mistillit når det kommer til eksen min. For jeg og eksen min (det ble slutt for ca 6 år siden) er fortsatt gode venner og før jeg innledet mitt nye forhold traff vi hverandre en del, fant på ting og snakket sammen i telefon jevnlig. Dette fortsatte vi med selv om jeg innledet et nytt forhold.   

Det at jeg og eksen min har et så nært vennskap fortalte jeg ikke til kjæresten min i startenfasen, jeg sa bare vi var venner når det kom opp spørsmål om eksen min. Men så kom det ut at vi hadde jevnlig kontakt og jeg ble spurt om jeg blant annet har truffet han. Til min store fortvilelse sa jeg nei (selv om jeg har truffet han flere ganger siden jeg og min nåværende kjæreste ble sammen). Jeg ble så sykt redd for å såre han og redd for å miste han at jeg spontant løy. Dette angrer jeg selvfølgelig veldig på. Ting ble enda mer komplisert når han da fant ut at jeg faktisk traff eksen en gang (han snek seg inn på fb profilen min og leste chat historien). Han ble kjempe sint og lei seg og truet med å gjøre det slutt. Da la jeg meg langflat og innrømte at jeg traff han (en gang). Også der dreit jeg meg ut, fordi jeg skulle bare ha fortalt han at jeg har truffet han flere ganger. Men igjen var jeg bare så sykt redd for å miste han at jeg løy på nytt (om hvor mange ganger). Dette er en god stund siden og i mellomtiden har vi fått snakket en del om eksen min og vårt vennskap. Han spurte meg flere ganger på nytt om jeg hadde truffet han flere ganger, men da holdt jeg meg bare til historien min og løy om at det bare var den ene gangen. Jeg kjente det gjorde vondt å lyve hver gang, men samtidig spurte jeg meg selv hva godt hadde kommet ut av at jeg hadde fortalt han sannheten. Jeg tenker i verste fall blir han så lei alt at han bare gjør det slutt. 

Ting har nå roet seg og jeg har nesten ikke kontakt med eksen min (bare sjeldne telefonsamtaler som jeg forteller typen min om, noe han setter pris på). Han respekterer til en hvis grad at vi er venner og jeg vil også gjerne opprettholde kontakten til eksen min fordi vi var (og er) gode venner etter det ble slutt for lang tid siden. Men det gnager enda på meg at jeg ikke fortalte hele sannheten til typen min (at jeg traff han mer en en gang i startfasen). Så - burde jeg ta det opp med han og fortelle han alt? Jeg er nemlig redd det det skal komme ut en gang i fremtiden og da blir det helt krise. Samtidig, spiller det noe rolle nå? Det handler jo bare om at jeg traff han noen flere ganger enn det jeg fortalte han om. Jeg er nemlig også sykt redd for konsekvensen hvis jeg forteller han det nå. Hva burde jeg gjøre? 

Bare for å ha det avklart er jeg kommet helt over eksen min og de møtene vi har hatt og kontakten vi har er bare helt vennskapelig.   

Setter pris på innspill, 

Hilsen jente i 20 årene.    

Anonymkode: c0cef...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ser jo ikke bra ut at du har løyet gjentatte ganger om denne eksen. Det får det til å virke som om du har hatt noe å skjule og har gjort noe galt.. Hvorfor løy du egentlig første gang? 

Anonymkode: 5fdce...38b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ærlighet varer lengst. Og han kan finne ut av det slik som han har gjort før. Men jeg tenker du må være forberedt å ta konsekvensene av alle løypene å kutte exen din ut. Egentlig synes jeg du burde kutte kontakten etter hva du har gjort. Jeg forstår du ikke ønsker det, men du har ikke vært snill med kjæresten din. Du har jo satt deg selv i denne situasjonen og noe som ikke var et problem er nå et problem. Det hjelper ikke at du er over exen når du har løyet så mye. Tenk på kjæresten din og hva dette kan gjøre mot hans selvtillit. Synes du forventer alt for mye av kjæresten din hvis du fremdeles skal ha kontakt med exen.

Anonymkode: 9261c...7fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet! Klart han mistenker meg for å ha noe å skjule når jeg løy om det. Og det har jeg absolutt ikke. Jeg er bare veldig konfliktsky og liker ikke uhyggelige konfrontasjoner. Jeg løy fordi jeg var redd han skulle mislike meg eller plutselig begynne å tvile på meg. Dette var enda i startfasen av forholdet og da ville jeg vise min beste side. Ville bare bli mest mulig likt. Hadde jeg fortalt han sannheten så trodde jeg kanskje at forholdet kjølnet på en måte. Når jeg ser på dette i ettertid så virker det selvfølgelig helt idiotisk. Vi er nå mye tryggere på hverandre og jeg er jo helt ærlig til han om ting som skjer nå. Har ikke løyet om noe annet enn nettopp det. 

TS 

Anonymkode: c0cef...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet! Klart han mistenker meg for å ha noe å skjule når jeg løy om det. Og det har jeg absolutt ikke. Jeg er bare veldig konfliktsky og liker ikke uhyggelige konfrontasjoner. Jeg løy fordi jeg var redd han skulle mislike meg eller plutselig begynne å tvile på meg. Dette var enda i startfasen av forholdet og da ville jeg vise min beste side. Ville bare bli mest mulig likt. Hadde jeg fortalt han sannheten så trodde jeg kanskje at forholdet kjølnet på en måte. Når jeg ser på dette i ettertid så virker det selvfølgelig helt idiotisk. Vi er nå mye tryggere på hverandre og jeg er jo helt ærlig til han om ting som skjer nå. Har ikke løyet om noe annet enn nettopp det. 

TS 

Anonymkode: c0cef...ecd

Men fortell samboeren din sannheten og fortell han om hvorfor du gjorde som du gjorde. Fortell han om usikkerheten din. I forhold deler man hele seg, det gode og det mindre gode. Du har jo ikke vært utro, men hva om han finner ut at du har løyet om kontakten via andre? 

Men du må droppe all kontakt med exen. Lov samboeren din det og hold det løfte.

Anonymkode: 9261c...7fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den tredje

Dette kjæreste forholdet du har. Har du tenkt at det skal vare noen måneder til eller 10år?

 

Og da er mitt neste spørsmål hvor mye skal du lyge til han de neste 10årene for å holde dette hemmelig. Og ville du stolt på en person som lyger i 10 år? 

Vis svaret ditt er nei. Da vet du helt selv hva du burde gjøre. Hvordan skal du forvente at partneren din skal stole på deg vis du selv ikke ville stolt på deg selv engang? Samvittighet er en god veiviser noen ganger når det kommer til partnere...

Endret av Den tredje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Den tredje skrev:

Dette kjæreste forholdet du har. Har du tenkt at det skal vare noen måneder til eller 10år. 

 

Og da er mitt neste spørsmål hvor mye skal du lyge til han de neste 10årene for å holde dette hemmelig. Og ville du stolt på en person som lyger i 10 år? 

Vis svaret ditt er nei. Da vet du helt selv hva du burde gjøre. Hvordan skal du forvente at partneren din skal stole på deg vis du selv ikke ville stolt på deg selv engang? Samvittighet er en god veiviser noen ganger når det kommer til partnere...

Flott svar til TS sitt dilemma. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ung og du er konfliktsky. 

For det første må du vise kjæresten din at det er han som er mannen i ditt liv! Da burde det være null stress å kutte kontakten med eksen. Men det vil du ikke. Enten fordi du vil ha han på gress, eller fordi du er konfliktsky overfor eksen og ikke klarer å bryte kontakten. 

Etter å ha løyet er det det minste du burde gjøre. 

Resten av dramaet/intrigene ville jeg droppet. Slutt å tenke på det. Er eksen ute av verden vil typen din slutte å bekymre seg for dette. 

Men slik det er nå fremstår du som en som vil ha både i pose og sekk. Skjønner godt at typen din er bekymret for hva du vil. 

Anonymkode: c2625...0fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ærlighet varer lengst. Og han kan finne ut av det slik som han har gjort før. Men jeg tenker du må være forberedt å ta konsekvensene av alle løypene å kutte exen din ut. Egentlig synes jeg du burde kutte kontakten etter hva du har gjort. Jeg forstår du ikke ønsker det, men du har ikke vært snill med kjæresten din. Du har jo satt deg selv i denne situasjonen og noe som ikke var et problem er nå et problem. Det hjelper ikke at du er over exen når du har løyet så mye. Tenk på kjæresten din og hva dette kan gjøre mot hans selvtillit. Synes du forventer alt for mye av kjæresten din hvis du fremdeles skal ha kontakt med exen.

Anonymkode: 9261c...7fd

Jeg er klar over at ærlighet varer lengst. Og hadde jeg tenkt klart den gangen så hadde jeg ikke løyet om det. Problemet er bare at jeg lot det bare gå og fortalte aldri sannheten. Og jeg er redd den kommer frem en dag. Men jeg er så usikker på om jeg burde si det til han og legge alle kortene på bordet og så risikere at han blir kjempesur og gjør det slutt? Eller om jeg ikke skal nevne noe i det hele tatt og la det gå, men da risikere at han finner ut av det en dag? 

Jeg tar uansett rådet og kutter kontakt med eksen selv om det er synd selvfølgelig. Det burde jeg egentlig ha gjort på egen hånd for lenge siden. For det kan i lengden ikke komme noe godt ut av det uansett. Så takk for rådet og en liten oppvekker. 

Anonymkode: c0cef...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er ung og du er konfliktsky. 

For det første må du vise kjæresten din at det er han som er mannen i ditt liv! Da burde det være null stress å kutte kontakten med eksen. Men det vil du ikke. Enten fordi du vil ha han på gress, eller fordi du er konfliktsky overfor eksen og ikke klarer å bryte kontakten. 

Etter å ha løyet er det det minste du burde gjøre. 

Resten av dramaet/intrigene ville jeg droppet. Slutt å tenke på det. Er eksen ute av verden vil typen din slutte å bekymre seg for dette. 

Men slik det er nå fremstår du som en som vil ha både i pose og sekk. Skjønner godt at typen din er bekymret for hva du vil. 

Anonymkode: c2625...0fe

Takk for svar. 

Jeg skal følge rådet og kutte ut eksen. For å være ærlig så har jeg vært for konfliktsky til å gjøre det, samtidig som det er leit å miste en venn. Men slik er det. Og ifølge de fleste meningene på tråden er det i det minste det jeg burde gjøre. 

Men ville du satset på å bare la det gå og ikke skape noe mer drama ut av det? Altså ikke fortelle han om hvor mange ganger vi egentlig har møtes? 

TS

Anonymkode: c0cef...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La fortid være fortid og ikke si noe om hva som skjedde i starten. Det blir ikke noe godt ut av det.
Kutt all kontakt omgående og bruk tiden din på å være en bra kjæreste nå.
Hadde du selv likt å få gamle forklaringer fra kjæresten din etter nesten ett år? Nei det tror jeg ikke, for det vi ikke vet har vi ikke vondt av. Vi får bare vondt når vi vet. (Jeg gjør i hvertfall det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Den tredje skrev:

Dette kjæreste forholdet du har. Har du tenkt at det skal vare noen måneder til eller 10år. 

 

Og da er mitt neste spørsmål hvor mye skal du lyge til han de neste 10årene for å holde dette hemmelig. Og ville du stolt på en person som lyger i 10 år? 

Vis svaret ditt er nei. Da vet du helt selv hva du burde gjøre. Hvordan skal du forvente at partneren din skal stole på deg vis du selv ikke ville stolt på deg selv engang? Samvittighet er en god veiviser noen ganger når det kommer til partnere...

Så klart vil jeg at det skal vare i 10 år! Men det jeg lurer på er om jeg skal risikere alt ved å si at jeg løy eller la det ligge og ikke nevne det noe mer? Forteller jeg det til han nå så er jeg redd han blir så sur og gjør det slutt. Forteller jeg det ikke er jeg redd sannheten kommer frem en dag..selv om det bare handler om hvor mange ganger vi har møttes. Dette er jo bare en bagatell og egentlig betyr det jo ingen ting. Det som betyr noe er at jeg løy til han. Og det har jeg ikke gjort om noe annet, bare angående det med eksen min. Problemet er at jeg gang på gang holdt meg til historien min og dermed fortrengte sannheten. 

Vi har det så fint sammen og er så redd jeg skal ødelegge alt ved å si det. Men samtidig plager det meg også at jeg løy. Vil jo være ærlig, spesielt til den man er mest glad i. 

TS

Anonymkode: c0cef...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men fortell samboeren din sannheten og fortell han om hvorfor du gjorde som du gjorde. Fortell han om usikkerheten din. I forhold deler man hele seg, det gode og det mindre gode. Du har jo ikke vært utro, men hva om han finner ut at du har løyet om kontakten via andre? 

Men du må droppe all kontakt med exen. Lov samboeren din det og hold det løfte.

Anonymkode: 9261c...7fd

Takk for svar. Du mener jeg burde si alt til han. Og jeg vil jo egentlig det. Men samtidig kan det hende at alt går galt når jeg gjør det. Jeg er veldig redd for hvordan han kommer til å reagere, og gjør han det slutt kommer jeg aldri til å kunne tilgi meg selv. Er det verdt risikoen? 

Har tatt hintet og jeg kommer til å kutte ut all kontakt med eksen uansett hva jeg gjør. 

TS

Anonymkode: c0cef...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjæresten din høres uvanlig sjalu ut. Det er da normalt og sunt å ha et godt og vvennskapelig forhold til eksen sin. Men det er virkelig ikke normalt å snike seg inn på sin kjærestes Facebook-konto og lese hennes private meldinger.  Du bør ta en ordentlig snakk med kjæresten din, denne sjalusien er hans problem og dersom han ønsker et sunt kjæresteforhold må han modnes. 

Anonymkode: 509f6...3cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Jeg skal følge rådet og kutte ut eksen. For å være ærlig så har jeg vært for konfliktsky til å gjøre det, samtidig som det er leit å miste en venn. Men slik er det. Og ifølge de fleste meningene på tråden er det i det minste det jeg burde gjøre. 

Men ville du satset på å bare la det gå og ikke skape noe mer drama ut av det? Altså ikke fortelle han om hvor mange ganger vi egentlig har møtes? 

TS

Anonymkode: c0cef...ecd

Du valgte jo faktisk eksen du da. Du visste at for folk flest så er dette med daglig kontakt med en eks en uting. Du visste at om du var åpen om det så kunne du mistet din eks som en venn. Det ville ikke du risikere, så da løy du for å få beholde begge deler. Så da valgte du å holde kjæresten din for narr og å lyve til han flere ganger. Du er en egoistisk person som tar valg ut fra hva som er passende for deg. Du ser ikke at du skaper tillitsproblemer hos andre folk, eller ser du det og bryr deg ikke? 

Anonymkode: 32dae...f9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det største du kan gjøre for kjæresten din nå er å blokkere og slette eksen og aldri ta kontakt med ham igjen.

Gjør dette og fortell kjørsten din at du gjør det fordi du velger HAM!

Dette vil løse alt.

Ingen flere telefonsamtaler. Ingen flere møter. 

 

Da blir løgnene dine tilgitt. Jeg lover. Dessuten så kan du alltids ta opp igjen «vennskapet» med eks hvis det skjærer seg med han du er med nå.

Endret av Pianomann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den tredje
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så klart vil jeg at det skal vare i 10 år! Men det jeg lurer på er om jeg skal risikere alt ved å si at jeg løy eller la det ligge og ikke nevne det noe mer? Forteller jeg det til han nå så er jeg redd han blir så sur og gjør det slutt. Forteller jeg det ikke er jeg redd sannheten kommer frem en dag..selv om det bare handler om hvor mange ganger vi har møttes. Dette er jo bare en bagatell og egentlig betyr det jo ingen ting. Det som betyr noe er at jeg løy til han. Og det har jeg ikke gjort om noe annet, bare angående det med eksen min. Problemet er at jeg gang på gang holdt meg til historien min og dermed fortrengte sannheten. 

Vi har det så fint sammen og er så redd jeg skal ødelegge alt ved å si det. Men samtidig plager det meg også at jeg løy. Vil jo være ærlig, spesielt til den man er mest glad i. 

TS

Anonymkode: c0cef...ecd

Så hva er risikoen om å bli tatt om å lyge da? eller er ikke den frykten til stede?

 

Om noe kan du ta dette som en test for å sjekke om denne fyren en ordentlig kar. Er han ordentlig vil han godta at du kommer ren. Godtar han at du har lygd til han og så kommer ren etterpå, burde det strengt tatt være stor trygghet for deg i fremtiden også om noe lignende skulle skje. Spesielt med barna deres eller fellesbekjente. Da vet du bedre hvordan han vil reagere til folk som spør etter tilgivelse. Det er ikke lett som du sier å komme ren, og har han snev av erfaring med hvor skadelig løgn kan være så kommer han til å syns at det er bra at du er ærlig. Vist du er usikker bare spør han om hva han tenker om løgn, og spør hva han tenker om om mennesker som kommer ren.

 

Uansett, hvor stolt og trygg kommer du til å være om forholdet skal inneholde løgner? Jeg syns du virkelig kan fortelle sannheten, og ta stolthet i at du klarte å komme ren. Det er kalt modighet. Langvarige forhold trenger masse modighet i dårlige tider. Så dette er en fin første test. Du har lagd i stand dette helt selv, det er ditt ansvar å ta konsekvensen for det og ditt ansvar å prøve å rydde opp i det.

Om det er skummelt, ta med en søsken, foreldre eller annet når du forteller han det. Det hjelper å si det til noen andre som pusher deg litt i ryggen og passer på at du får satt ting på plass sånn det skal være.

Endret av Den tredje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du valgte jo faktisk eksen du da. Du visste at for folk flest så er dette med daglig kontakt med en eks en uting. Du visste at om du var åpen om det så kunne du mistet din eks som en venn. Det ville ikke du risikere, så da løy du for å få beholde begge deler. Så da valgte du å holde kjæresten din for narr og å lyve til han flere ganger. Du er en egoistisk person som tar valg ut fra hva som er passende for deg. Du ser ikke at du skaper tillitsproblemer hos andre folk, eller ser du det og bryr deg ikke? 

Anonymkode: 32dae...f9d

Jeg valgte ikke eksen min. Og jeg har aldri hatt daglig kontakt med han heller. Vi har bare hatt et vennskap gjennom de seks årene etter det ble slutt der vi fant på ting sammen og snakket av og til på telefon. Den siste tiden i forholdet var vi så og si bare venner og det var naturlig å holde kontakten. Uansett så spiller det ingen rolle. 

Hadde jeg vært åpen om vennskapet hadde jeg tvert imot kunne beholdt vennskapet. Jeg gjorde et problem ut av ingenting ved at jeg løy. Og jeg løy fordi jeg var redd for reaksjonen til typen min. Jeg har vært konfliktsky av person hele livet mitt, det verste jeg vet er en krangel. Og det er et problem jeg er klar over og jobber med, men det sitter langt inne.

Jeg ville ikke kalt meg egoistisk, jeg gjorde bare en stor feil som jeg innser og som jeg vil rette opp i. Jeg skjønner at deg skaper tillitsproblemer så klart, men jeg bryr meg jo! Er jo derfor jeg skriver her.

 

Anonymkode: c0cef...ecd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ser jo ikke bra ut at du har løyet gjentatte ganger om denne eksen. Det får det til å virke som om du har hatt noe å skjule og har gjort noe galt.. Hvorfor løy du egentlig første gang? 

Anonymkode: 5fdce...38b

MANGE LYVER JO NÅR KJÆRESTEN DERES ER DEN SKIKKELIG SJALU OG SINTE TYPEN...

Ops, caps lock er på ser jeg, men er for lat til å skrive på nytt

Anonymkode: 333c7...ede

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...