Gå til innhold

Skulle få ny kontrakt etter ett år, får ikke pga svangerskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet i ny jobb for 11 mnd siden, med et løfte om at jeg skal få ny kontrakt med høyere prosent etter ett år. 

Jeg er nå sykemeldt pga ekstrem svangerskapkvalme noe sjefen vet. Snakket med henne i dag og nevnte det med ny kontrakt, kanskje dumt av meg siden jeg er sykemeldt.. 

Fikk da beskjed at siden jeg er sykemeldt og skal ut i permisjon om et halvt år, så ville de ikke gi meg ny kontrakt, kanskje når jeg kommer tilbake fra permisjon. 

Har de lov til dette!? Har det desverre ikke skriftlig at jeg skulle få ny kontrakt, men vi har snakket om det ved flere anledninger.

Anonymkode: 2f550...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette kan de dessverre gjøre. Du har ikke noe bevis for at du er lovet ny kontrakt, så du kommer ingen vei. 

Anonymkode: 32e0f...b2f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen godt det finnes arbeidsgivere med tæl.

Hvorfor i alle dager blir du gravid før ny arbeidskontrakt er i box? 

Anonymkode: b61bb...ec4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jammen godt det finnes arbeidsgivere med tæl.

Hvorfor i alle dager blir du gravid før ny arbeidskontrakt er i box? 

Anonymkode: b61bb...ec4

Ja er jo bare å ta abort om man blir plutselig gravid før alt er i boks, også prøve igjen om et år eller to. 

Slike aborter i hytt og gevær koster jo ikke samfunnet noe uansett. 

Anonymkode: d43b1...9f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ha tatt det skriftlig! 

Det er i slike tilfeller du bør ta det skriftlig og være organisert. Vikariater er ei bitch! Jeg har blitt forespurt om å ta vikariater selv, sier alltid nei. Fast ansettelse eller ingen. Får da fast. 

 

Se om dette hjelper deg: https://www.ldo.no/nyheiter-og-fag/klagesaker/2011/Ikke-fatt-forlenget-vikariat-pa-grunn-av-graviditet/

Anonymkode: 2d6dd...552

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er jo bare å ta abort om man blir plutselig gravid før alt er i boks, også prøve igjen om et år eller to. 

Slike aborter i hytt og gevær koster jo ikke samfunnet noe uansett. 

Anonymkode: d43b1...9f8

Man blir ikke plutselig gravid idag. 

Anonymkode: b61bb...ec4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her

Graviditeten var så absolutt ikke planlagt, da jeg har fått beskjed at jeg ikke kan få barn, så har liksom aldri tenkt på særlig på det.

Jeg er ikke vikar, men fast ansatt med en lav prosent i kontrakten og ble lovet høyere prosent etter ett år. 

Anonymkode: 2f550...e52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en app du kan ta oppsamtaler med.

Ring på nytt og spør henne på nytt, og håp at hun nevner graviditeten som årsak en gang til.

Anonymkode: a3d79...6a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg startet i ny jobb for 11 mnd siden, med et løfte om at jeg skal få ny kontrakt med høyere prosent etter ett år. 

Jeg er nå sykemeldt pga ekstrem svangerskapkvalme noe sjefen vet. Snakket med henne i dag og nevnte det med ny kontrakt, kanskje dumt av meg siden jeg er sykemeldt.. 

Fikk da beskjed at siden jeg er sykemeldt og skal ut i permisjon om et halvt år, så ville de ikke gi meg ny kontrakt, kanskje når jeg kommer tilbake fra permisjon. 

Har de lov til dette!? Har det desverre ikke skriftlig at jeg skulle få ny kontrakt, men vi har snakket om det ved flere anledninger.

Anonymkode: 2f550...e52

Og nei, de har ikke lov å bruke graviditet som grunn for å ikke gi deg stilling.

Utfordringen din blir å bevise at de ikke gir deg dette pga graviditeten.

Anonymkode: a3d79...6a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle dessverre ikke fortalt grunnen til sykemelding. HEller funnet på noe annet. 

Vi liker å dro vi ikke blir diskriminert I Norge, men her er et godt eksempel på at likestilling ikke har kommet lenger 

Endret av kaleidoskop
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke plutselig gravid idag. 

Anonymkode: b61bb...ec4

Ja so det til meg du, jeg ble bare gravid på spiral hele to ganger 🤣

Anonymkode: d43b1...9f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en liten fast stillingsprosen har du fortrinnsrett på høyere stillingsprosent så sant du er kvalifisert. Følg med om bedriften utlyser stillinger, og så søker du og påpeker fortrinnsretten. Få evt hjelp av fagforening. 

Anonymkode: 5ea7a...1dd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har ikke anledning til å ikke forlenge vikariat/engasjement pga graviditet. Det er delt bevisbyrde i feks diskrimineringsnemda, dvs det er like mye de som må bevise at det IKKE var pga gravidtiteten at du ikke fikk forlenget, som at du må bevise at det faktisk var derfor. Forsøk å få det skriftlig, så står du sterkt i en evnt sak. Og kontakt gjerne ldo.no

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, alinor skrev:

Nei, de har ikke anledning til å ikke forlenge vikariat/engasjement pga graviditet. Det er delt bevisbyrde i feks diskrimineringsnemda, dvs det er like mye de som må bevise at det IKKE var pga gravidtiteten at du ikke fikk forlenget, som at du må bevise at det faktisk var derfor. Forsøk å få det skriftlig, så står du sterkt i en evnt sak. Og kontakt gjerne ldo.no

Arbeidsgiver trenger ikke oppgi noen grunn for at de ikke fornyer en vikarkontrakt. 

Jeg og flere andre gikk som vikarer i en bedrift, jeg ble ikke forbauset da hun som stadig måtte bli hjemme med sykt barn, egen sykdom og som aldri kunne gjøre noe utover fast arbeidstid, ikke fikk fornyet kontrakten, mens jeg fikk fast stiling. 

Nå er jo ikke TS vikar heller da. 

Jeg har ingen problemer med å forstå at arbeidsgiver ikke vil gi høyere stillingsprosent før etter permisjon! Det blir jo bare dyrere for dem. 

Anonymkode: fab50...19f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke plutselig gravid idag. 

Anonymkode: b61bb...ec4

"Ja, man blir ikke plutselig gravid" og "Bare å prøve igjen". Er det ungdommer under 16 år som svarer her? For det er slik det høres ut som! Man kan faktisk PLUTSELIG bli gravid. Dette skjer veldig ofte. Og "prøve igjen?" Ja, det er da bare å fjerne barnet som nå er i magen, fordi det ikke var heelt planlagt, så prøver vi igjen om noen år.... For det første er jeg ikke imot abort, men å si noe sånt er veldig barnslig. Det handlet om et liv. I tillegg er det ikke mange som får til å få barn ved andre forsøk. For det andre så er det ikke SÅ lett når man først har barn i magen. Det er ikke bare å "ta det bort" og "fjerne det" for å så prøve på nytt.

Anonymkode: 08701...8e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjip situasjon for TS, men jeg skjønner arbeidsgiver godt også. 

TS mister jo ikke jobben. Hun får bare ikke en høyere stillingsprosent nå, men god sjanse for det når hun kommer tilbake på jobb. Jeg er for godt vern for arbeidstakere, men allikevel, det virker urimelig at arbeidsgiver skal måtte gi en høyere stillingsprosent til en person som ikke er på jobb, og ikke kommer til å være det på en god stund. Selvsagt skjønner jeg at arbeidsgiver heller vil gjøre dette når vedkommende er tilbake. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

. I tillegg er det ikke mange som får til å få barn ved andre forsøk. 

Rart det ikke er flere enebarn, da 🤔

Anonymkode: 32e0f...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med fagforening. Om du er lovet høyere stillingsprosent, så er det en muntlig avtale. Det er ikke lov å diskriminere pga. graviditet. 

Anonymkode: 0257f...48b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2019 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver trenger ikke oppgi noen grunn for at de ikke fornyer en vikarkontrakt. 

Jeg og flere andre gikk som vikarer i en bedrift, jeg ble ikke forbauset da hun som stadig måtte bli hjemme med sykt barn, egen sykdom og som aldri kunne gjøre noe utover fast arbeidstid, ikke fikk fornyet kontrakten, mens jeg fikk fast stiling. 

Nå er jo ikke TS vikar heller da. 

Jeg har ingen problemer med å forstå at arbeidsgiver ikke vil gi høyere stillingsprosent før etter permisjon! Det blir jo bare dyrere for dem. 

Anonymkode: fab50...19f

Det handler ikke om hva arbeidsgiver ønsker eller vil- det er ulovlig å diskriminere pga graviditet eller barselpermisjon. At det blir dyrere for arbeidsgiver kan godt være- men de må likevel følge loven. Om man skal følge din retorikk så bør man kanskje helst satse på menn..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 0.55, Myrmica skrev:

Kjip situasjon for TS, men jeg skjønner arbeidsgiver godt også. 

TS mister jo ikke jobben. Hun får bare ikke en høyere stillingsprosent nå, men god sjanse for det når hun kommer tilbake på jobb. Jeg er for godt vern for arbeidstakere, men allikevel, det virker urimelig at arbeidsgiver skal måtte gi en høyere stillingsprosent til en person som ikke er på jobb, og ikke kommer til å være det på en god stund. Selvsagt skjønner jeg at arbeidsgiver heller vil gjøre dette når vedkommende er tilbake. 

Men det må altså arbeidsgiver gjøre, ellers kalles det diskriminering. Nå er det (heldigvis) sånn at vi ønsker å ha kvinner i arbeidslivet, da er det jammen godt vi har et vern som beskytter oss mot diskriminering i forbindelse med graviditet og fødsel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...