Gå til innhold

Engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror denne pf kommer til utrykk veldig forskjellig hos forskjellige individer. Jeg har i alle fall aldri følt meg hatet. Derimot føler jeg generelt at jeg er veldig godt likt, har hatt flere forhold og venner, og fungerer godt i samlivet med mannen min. Problemet mitt er hovedsaklig at jeg får så sterk angst, som aldri går over når jeg er blandt mennesker (andre enn de jeg bor med) at jeg unngår selv folk jeg vet ønsker å være med meg. For noen er jobb ingen problem, mens samliv er utenkelig, for andre er det omvendt.

Anonymkode: 3f74c...cf3

Kalles ikke dette sosial angst? 

Anonymkode: 6ea9b...af1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kalles ikke dette sosial angst? 

Anonymkode: 6ea9b...af1

Tydeligvis ikke, siden jeg ble diagnostisert med engstelig personlighetsforstyrrelse. Men de har jo visse fellestrekk.

Anonymkode: 3f74c...cf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: EUPF er emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, ikke engstelig/unnvikende

Anonymkode: 3fac9...0a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips: EUPF er emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, ikke engstelig/unnvikende

Anonymkode: 3fac9...0a6

Det er forkortelsen til begge.  Og i denne tråden hvor alle vet at det er engstelig unnvikende vi prater om så er det uproblematisk å bruke denne forkortelsen.

Anonymkode: ff0f1...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis ikke, siden jeg ble diagnostisert med engstelig personlighetsforstyrrelse. Men de har jo visse fellestrekk.

Anonymkode: 3f74c...cf3

Et av symptomene på unnvikende pf er jo nettopp det at man føler at man IKKE er likt av noen. Du er jo helt motsatt. Kanskje du har blitt frisk av den? Syns ihvertfall det er rart at du har en diagnose når du ikke har symptomene.

Anonymkode: 5f0f7...08b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er forkortelsen til begge.  Og i denne tråden hvor alle vet at det er engstelig unnvikende vi prater om så er det uproblematisk å bruke denne forkortelsen.

Anonymkode: ff0f1...066

Nei det er det ikke. UPF er forkortelsen for engstelig/unnvikende pf og EUPF er forkortelsen for emosjonell ustabil pf. 

Anonymkode: 8f980...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Kittykat skrev:

Jeg fikk denne diagnosen for noen år siden. Jeg går pr i dag ikke til behandling for den, da den ikke er et så veldig stort problem for meg. Bortsett fra at jeg er litt innadvendt, sjenert, ikke er den som starter samtalen og ikke gjør så veldig mye ut av meg. Når jeg fikk denne diagnosen, så klikket mye på plass, Psykologen sa at det kunne bare være sånn man var som person og jeg har jo vært sånn så lenge jeg kan huske.

Min behandling, som jeg gjør for meg selv, er å være litt mer frempå og å tørre å gjøre noe så enkelt som å starte en samtale, ta opp ting med andre osv. Dette har jeg måttet gjøre uansett, da jeg er mor til 3 barn og som mamma, så må man jo gjøre disse tingene.

For å være ærlig så høres det ikke ut som UPF. Å være sjenert er ikke det samme som angsten som holder deg tilbake. Ei det å være innadvendt. 

Anonymkode: a4bb6...e7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis ikke, siden jeg ble diagnostisert med engstelig personlighetsforstyrrelse. Men de har jo visse fellestrekk.

Anonymkode: 3f74c...cf3

Høres ikke ut som UPF et du beskriver heller, mer sosial angst. Virker som at du har fått feil diagnose. 


Jeg har gått i terapi i 5 år og har liten til ingen bedring på det planet. Har andre diagnoser også, som forverrer det og som også henger litt sammen. Det går fremover, i den forstand at jeg har mer kunnskap rundt problemene mine, og jeg blir da mer bevist og kan da trosse angsten og gjøre det som er imot UPF'en i meg sitt natur. Men ubehaget og tankene er der fortsatt. Selv om at mine handlinger i sosiale settinger er forandret i noen situasjoner, så er ikke det inni meg forandret, enda. Har egentlig mistet litt håpet om at det inni meg vil endre seg. Jeg frykter for at jeg må leve et liv hvor jeg konstant går imot mine instinkter, tanker og meninger rundt meg selv og min hele eksistens. Jeg vet jo nå at jeg kan trosse tankene og impulsene som er styrt av UPF'en, og da gjrøe ting som er veldig ubehagelig, men de vanskelige tankene og følelse er der fortsatt. Det er fortsatt et problem jeg har. 

Anonymkode: a4bb6...e7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Augustotejerina skrev:

Eller k.a.t.

Det er vel ganske det motsatte av emoajonafokusert terapi. 

 

TS; søk etter mentaliseringsbasert eller emoajonafokusert terapi. Snakk med behandleren din om disse to.

Kognitiv terapi fikser bare det på overflaten, du må ha en behandling som går mer i dybden på tankemønstrene og fllelsesmønstrene dine. Det som er utfordrende her er at du da MÅ gå i dybden på følelsene dine og dette er jo nettopp det du vil unngå, så mange trekker seg derfor fra terapien fordi det kjennes så ubehagelig og "kleint" ut når man ellers bare er vannt til å unngå. Du vil også måtte gå i gruppeterapi, noe som også vil være særlig vanskelig med din diagnose men dessverre kommer det aldri bedring for deg om du ikke lærer deg å la være å unngå det som er vanskelig og ubehagelig

Anonymkode: 61d13...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ganske det motsatte av emoajonafokusert terapi. 

 

TS; søk etter mentaliseringsbasert eller emoajonafokusert terapi. Snakk med behandleren din om disse to.

Kognitiv terapi fikser bare det på overflaten, du må ha en behandling som går mer i dybden på tankemønstrene og fllelsesmønstrene dine. Det som er utfordrende her er at du da MÅ gå i dybden på følelsene dine og dette er jo nettopp det du vil unngå, så mange trekker seg derfor fra terapien fordi det kjennes så ubehagelig og "kleint" ut når man ellers bare er vannt til å unngå. Du vil også måtte gå i gruppeterapi, noe som også vil være særlig vanskelig med din diagnose men dessverre kommer det aldri bedring for deg om du ikke lærer deg å la være å unngå det som er vanskelig og ubehagelig

Anonymkode: 61d13...783

Den blir litt feil. Det kommer jo an på behandleren. Noen av mine tidligere gikk kun på overflaten, et par har gått mer i dybden og dit jeg trenger å være for å bli bedre. 

Anonymkode: a4bb6...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ganske det motsatte av emoajonafokusert terapi. 

 

TS; søk etter mentaliseringsbasert eller emoajonafokusert terapi. Snakk med behandleren din om disse to.

Kognitiv terapi fikser bare det på overflaten, du må ha en behandling som går mer i dybden på tankemønstrene og fllelsesmønstrene dine. Det som er utfordrende her er at du da MÅ gå i dybden på følelsene dine og dette er jo nettopp det du vil unngå, så mange trekker seg derfor fra terapien fordi det kjennes så ubehagelig og "kleint" ut når man ellers bare er vannt til å unngå. Du vil også måtte gå i gruppeterapi, noe som også vil være særlig vanskelig med din diagnose men dessverre kommer det aldri bedring for deg om du ikke lærer deg å la være å unngå det som er vanskelig og ubehagelig

Anonymkode: 61d13...783

Jeg er enig med deg, men kognitiv terapi kan være et første skritt. Aggressivt møtte følelser kommer ikke til å hjelpe noen på kort sikt. Jeg forstår deg og deler ideen om gruppeterapi. Det kan være til stor hjelp.

Jeg antar at du har mer erfaring med dette. Og jeg er overrasket over at de i denne tråden ikke har nevnt Modum Bad, at navnet vanligvis vises på mange sider😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den blir litt feil. Det kommer jo an på behandleren. Noen av mine tidligere gikk kun på overflaten, et par har gått mer i dybden og dit jeg trenger å være for å bli bedre. 

Anonymkode: a4bb6...e7e

Hvis de gikk såpass i dybden at de hold sterkt fokus på følelser, at følelser skal føles, fokus på hva følelsene forteller oss og hvorfor og hvor de kommer, fra at det er naturlig at de er der basert på din oppvekst historie og så var det ikke utelukkende kognitiv terapi du fikk. Hvis dere derimot ikke gjorde det i sterkt utstrakt grad, sammen med gruppeterapi, tror jeg du fannt noe som funka for deg, men at det ikke vil funke for noen med engstelig/unnvikende PF. 

Anonymkode: 61d13...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den blir litt feil. Det kommer jo an på behandleren. Noen av mine tidligere gikk kun på overflaten, et par har gått mer i dybden og dit jeg trenger å være for å bli bedre

Anonymkode: a4bb6...e7e

Nei, Kognitiv atferdsterapi har blitt kritisert i årevis for å være overfladisk og forenklet. Terapeutene dine har utdypet på eget initiativ og ledet av forskjellige metoder. Du skal takke dem for at de gjorde dette. Det vil si at kognitiv atferdsterapi ikke evig kan hjelpe pasienter med schizofreni eller alvorlige lidelser. Men det hjelper med avhengighet og mindre problemer i en 70%.
 Jeg mener hvis du har ptsd eller SA, du vil føler veldig frustrert med k.a.t på lang sikt. 

Endret av Familytree
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de gikk såpass i dybden at de hold sterkt fokus på følelser, at følelser skal føles, fokus på hva følelsene forteller oss og hvorfor og hvor de kommer, fra at det er naturlig at de er der basert på din oppvekst historie og så var det ikke utelukkende kognitiv terapi du fikk. Hvis dere derimot ikke gjorde det i sterkt utstrakt grad, sammen med gruppeterapi, tror jeg du fannt noe som funka for deg, men at det ikke vil funke for noen med engstelig/unnvikende PF. 

Anonymkode: 61d13...783

Jeg har UPF. Har også gått gruppeterapi 2 ganger og MBT-gruppe. Det å ha en flytende blanding mellom psykodynamisk og kognitiv terapi er vanlig, og også noe jeg har mottatt. Begge de to er å anbefale for UPF.
Det som er vanlig ved UPF, er at det krever lengre behandling enn for eksempel enkel angst behandling og også PTSD. 

Anonymkode: a4bb6...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Augustotejerina skrev:

Nei, Kognitiv atferdsterapi har blitt kritisert i årevis for å være overfladisk og forenklet. Terapeutene dine har utdypet på eget initiativ og ledet av forskjellige metoder. Du skal takke dem for at de gjorde dette. Det vil si at kognitiv atferdsterapi ikke evig kan hjelpe pasienter med schizofreni eller alvorlige lidelser. Men det hjelper med avhengighet og mindre problemer i en 70%.
 Jeg mener hvis du har ptsd eller SA, du vil føler veldig frustrert med k.a.t på lang sikt. 

Min erfaring er at de fleste har en ganske flytende terapiform i individualterapi. Har kun møtt en behandler som kun fokuserte og tilbydde KAT behandling, hun var nyutdannet. Alle de andre brukte en mer flytende og varierende terapiform. 

Anonymkode: a4bb6...e7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at de fleste har en ganske flytende terapiform i individualterapi. Har kun møtt en behandler som kun fokuserte og tilbydde KAT behandling, hun var nyutdannet. Alle de andre brukte en mer flytende og varierende terapiform. 

Anonymkode: a4bb6...e7e

Hva er KAT?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Hubbie skrev:

Hva er KAT?

Kognitiv terapi og kognitiv adferdsterapi 

Anonymkode: a4bb6...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kognitiv terapi og kognitiv adferdsterapi 

Anonymkode: a4bb6...e7e

Gir mening 😊 Vet hvertfall at det ikke er veien å gå med ptsd/k-ptsd fordi KAT fokuserer mest av alt på å kommunisere med tenkehjernen. Hos traumatiserte må man starte å jobbe med reptilhjernen og følelseshjernen og få disse til å samarbeide med tenkehjernen (integreringsarbeid). Om man har traumer som sitter i kroppen må man ikke henvende seg bare til hodet, men til kroppen i stor grad.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree
5 minutter siden, Hubbie skrev:

Gir mening 😊 Vet hvertfall at det ikke er veien å gå med ptsd/k-ptsd fordi KAT fokuserer mest av alt på å kommunisere med tenkehjernen. Hos traumatiserte må man starte å jobbe med reptilhjernen og følelseshjernen og få disse til å samarbeide med tenkehjernen (integreringsarbeid). Om man har traumer som sitter i kroppen må man ikke henvende seg bare til hodet, men til kroppen i stor grad.

Stort bidrag!👏👏

Kroppen og sinnet dissosierer hos mennesker med traumer. Dette er hovedårsaken til dysleksi eller vanskeligheter for idrett hos mennesker med traumer i barndommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke. UPF er forkortelsen for engstelig/unnvikende pf og EUPF er forkortelsen for emosjonell ustabil pf. 

Anonymkode: 8f980...63e

Det stemmer. 

Jeg har for øvrig begge diagnosene blant annet og er ikke sikker på hva slags terapi jeg får. Eller jeg tror jeg får mentaliseringsbasert terapi i hvert fall. 

Jeg tror ikke jeg kan bli kvitt diagnosene jeg har, men mulig jeg kan lære å leve bedre med det enn det jeg gjør. 

Anonymkode: b8864...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...