Gå til innhold

Jeg synes Babylon ikke får nok credit for kontribusjon til sivilisasjonen historisk sett


Kallis92

Anbefalte innlegg

Vel.. Også fordi dette spillet ruler

 

Men Assyrene slik jeg forstår det var dritsekkene. Men Babylonere kontribuerte mye til den menneskelige sivilisasjonen. Så jeg synes de ikke får nok cred synes jeg. Men hva tror du?

Endret av Kallis92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du at Babylonerne ikke får tilstrekkelig anerkjennelse for sitt bidrag til sivilisasjonens historiske utvikling?

Anonymkode: 846e1...436

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at Babylonerne ikke får tilstrekkelig anerkjennelse for sitt bidrag til sivilisasjonens historiske utvikling?

Anonymkode: 846e1...436

😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at Babylonerne ikke får tilstrekkelig anerkjennelse for sitt bidrag til sivilisasjonens historiske utvikling?

Anonymkode: 846e1...436

Ja. Jeg hørte aldri noe om det. Mesopotamia ja. Men Babylon blir jo aldri nevnt i historie timene.

Endret av Kallis92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Raptuza skrev:

Historien om Babels tårn er jo kjent

Joa men det er mer propaganda fra bibelen ikke så mye i positivt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Kallis92 skrev:

Ja. Jeg hørte aldri noe om det. Mesopotamia ja. Men Babylon blir jo aldri nevnt i historie timene.

Det er veldig mye som aldri er nevnt i historie timene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baylons hengende hager var ett av den antikke verdens syv underverker. Byen var for jødene en syndens pøl der jøder levde som gisler etter å ha blitt deportert dit.

I litt nyere tid er "Babylon" for en rastafarianer synonymt med alt som er galt og ødeleggende, og disco-låta "By the rivers of Babylon" med Boney M er en klassiker, og Babylon 5 er en ganske kul sci-fi serie.

I Oslo finnes Bar Babylon og Babylon skredder/rens/systue og Babylon Pizza; gudene vet hvor mange steder rundt om i verden som er navngitt etter dette denne byen.

Anonymkode: 8b87f...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎09‎.‎2019 den 0.17, Kallis92 skrev:

Ja. Jeg hørte aldri noe om det. Mesopotamia ja. Men Babylon blir jo aldri nevnt i historie timene.

?

Babylon var ett av flere sentre for sivilisasjon i Mesopotamia. Mitt inntrykk er at eldre historie håndteres svært overfladisk i skolen (kan virkelig ikke huske hva vi lærte og ikke lærte om det da jeg gikk på skolen; det er lenge siden, og jeg leste mye utenom) og jeg tipper at det ikke ble snakket særlig mye om Ur, Akkad eller Sumeria heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at man lærer litt om at skriftspråket startet i Mesopotamia. Om det ikke brukes mye tid på det så er det jo fortsatt stor anerkjennelse å bli nevnt som de første med et skriftspråk. Ur mener jeg blir nevnt som en av verdens første byer og at flere historier fra Bibelen trolig stammer fra da jødene var fanget i Babylon og ble eksponert for deres religion. 

Anonymkode: b8da2...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mener å huske at man lærer litt om at skriftspråket startet i Mesopotamia. Om det ikke brukes mye tid på det så er det jo fortsatt stor anerkjennelse å bli nevnt som de første med et skriftspråk. Ur mener jeg blir nevnt som en av verdens første byer og at flere historier fra Bibelen trolig stammer fra da jødene var fanget i Babylon og ble eksponert for deres religion. 

Anonymkode: b8da2...0c4

i historiefaget på skolen. Samt litt i religionstimene. 

Men er flere tiår siden jeg gikk på skolen så mulig jeg husker feil og at læreplanen er blitt endret. 

Anonymkode: b8da2...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...