Gå til innhold

Avvenne samsoving


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har samsovet og fått baby over i egen seng: hvordan gikk dere frem? Hvor gammel var baby når dere begynte osv?

Anonymkode: 47feb...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk aldri til sprinkelseng, men det gikk da vi la en madrass på gulvet på babyens rom i stedet. Hun var 11 mnd. da vi begynte med det. I begynnelsen lå vi ved siden av på madrassen til hun sovnet. Vi har imidlertid lite leker, og ikke noe løse ting som kan være farlig inne på barnerommet, samt at vi har det helt mørkt der inne ved leggetid.

Et problem med madrass kan nok fort være at barnet begynner å vandre rundt i stedet for å sove. Men vår hadde sikkert klatret ut av den sprinkelsenga uansett. Tror hun så på den som en blanding av lekestativ og fengsel. Det hadde kanskje gått lettere om vi startet før, men vi sov godt med samsoving, så vi ønsket ikke det. 

Barnet sov stort sett på madrassen sin natten igjennom når vi begynte med det, vi slapp å gå inn og legge oss der hver gang hun våknet. I noen perioder med sykdom har likevel en av oss sovet der inne. Men barn er jo så forskjellige.

Det er i hvert fall en ting man kan prøve hvis det kjennes aktuelt :) 

Anonymkode: fa631...70c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker. Hun kan ville komme i sengen vår enda nå, er 8 mnd. Men står fast på mitt. Tror det er litt av nøkkelen, holde fast på det som et bestemt når man først går for det. Når hun krangler nå blir det noe ala opp-ned-metoden. Gråter hun tar vi henne opp, men legger henne tilbake når hun er roet seg. Legging kan ta sin tid 😅 når hun var mindre sovnet hun først i armene vår før vi la henne i sengen. 

Anonymkode: 95311...b44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 igjen. Glemte å nevne at vår er flaskebarn da. Så hatt mye «hjelp» i å gi kveldsflaska i senga. Ofte kan hun sovne til den.

Anonymkode: 95311...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når babyen var 14 måneder (1 år) begynte hun å bli klar :) Jeg var klar fra 7 måneder men babyer er ulike. Biologisk er det riktige å samsove, men i samfunnet er det fyfy...,...

Anonymkode: 43af0...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

6 uker. Hun kan ville komme i sengen vår enda nå, er 8 mnd. Men står fast på mitt. Tror det er litt av nøkkelen, holde fast på det som et bestemt når man først går for det. Når hun krangler nå blir det noe ala opp-ned-metoden. Gråter hun tar vi henne opp, men legger henne tilbake når hun er roet seg. Legging kan ta sin tid 😅 når hun var mindre sovnet hun først i armene vår før vi la henne i sengen. 

Anonymkode: 95311...b44

Du måtte jo ha ventet til baby var klar 😂. Er det man leser om igjen og om igjen her inne. Synes det var bra at du stod på ditt og ikke ga etter. 

Anonymkode: d865d...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du måtte jo ha ventet til baby var klar 😂. Er det man leser om igjen og om igjen her inne. Synes det var bra at du stod på ditt og ikke ga etter. 

Anonymkode: d865d...bd1

Ja, jeg personlig syns samsoving er veldig oppskrytt. Litt i samme gata som med amming. Barnet blir ikke psykisk syk resten av livet av å ligge i egen seng 30 cm fra mamma. Har heller ikke noe i mot det, vil man samsove er det bare topp- kjør på. Men selv fikk jeg virkelig ikke sove slik, og oppfylte heller ikke kravene for trygg samsoving, på den måten ble valget enkelt. Siste natt vi samsov RULLET jeg over babyen (noe alle mener er klin umulig). Det ble brått slutt på det for å si det slik😊 heldigvis gikk det fint.

Anonymkode: 95311...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2019 den 12.34, AnonymBruker skrev:

6 uker. Hun kan ville komme i sengen vår enda nå, er 8 mnd. Men står fast på mitt. Tror det er litt av nøkkelen, holde fast på det som et bestemt når man først går for det. Når hun krangler nå blir det noe ala opp-ned-metoden. Gråter hun tar vi henne opp, men legger henne tilbake når hun er roet seg. Legging kan ta sin tid 😅 når hun var mindre sovnet hun først i armene vår før vi la henne i sengen. 

Anonymkode: 95311...b44

Takk for svar. Hvordan tok baby overgangen?

har veldig lyst til å gjøre baby trygg i egen seng da jeg ser for meg at hele familien vil dra fordeler av det fremover. Nå er lille her bare 3 uker så sånn sett tidlig ennå. Det jeg sliter med når jeg prøver å flytte baby over i egen seng etter ammin er at hun våkner og begynner å gråte etterhvert også blir det nye runde med amming som plutselig vare i godt over 1 time og kanskje en ny bleie. Kjenner jo derfor at det bare er lettere å la henne sove ved meg så vi får litt mer søvn. Igjen føler jeg at hun lett våkner og skal amme når hun ligger rett ved puppen hele natten!

Hm. Ikke lett dette her!

TS

Anonymkode: 47feb...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi "måtte" avvenne da baby var 2 mnd. Da drog vi på 4 uker ferie til hjembyen vår og bodde hos svigers. Der var det rett og slett ikke plass i dobbeltsenga med meg og pappaen. Alternativet hadde vært at pappan sov på sofaen i 4 uker. Så vi prøvde. La baby over i reisesengen etter å ha ammet i søvn.. sov som en stein fram til 3-4 på natta.. fikk litt pupp og sov videre til 8.. så lenge sov han aldri sammenhengende da vi samsov! 😳 veldig glad for det nå for jeg slet sånn med å sove komfortabelt når vi samsov.

Anonymkode: fb311...fea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er baby 8 uker. Har forsøkt fra starten av å legge i egen seng, men gitt meg raskt. Da hun bikket seks uker la jeg henne i senga si og gav meg ikke før hun sov der. Hun ammes og flyttes i egen seng. Våkner hun ammes hun igjen eller får smokk og legges tilbake. Vanligvis går det på første forsøk men noen ganger på tredje. Problemet mitt er at hun våkner kl 3 ca og vil ha pupp, og da sovner jeg med henne i senga vår. Liker det ikke siden storesøster ofte kommer inn rundt da. Så tips til å holde seg våken tas i mot med stor takk her🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KatyP skrev:

Her er baby 8 uker. Har forsøkt fra starten av å legge i egen seng, men gitt meg raskt. Da hun bikket seks uker la jeg henne i senga si og gav meg ikke før hun sov der. Hun ammes og flyttes i egen seng. Våkner hun ammes hun igjen eller får smokk og legges tilbake. Vanligvis går det på første forsøk men noen ganger på tredje. Problemet mitt er at hun våkner kl 3 ca og vil ha pupp, og da sovner jeg med henne i senga vår. Liker det ikke siden storesøster ofte kommer inn rundt da. Så tips til å holde seg våken tas i mot med stor takk her🤣

Samme her. Jeg sovner fort når hun ligger ved siden av meg etter amming, men sliter med å sove når hun ligger i egen seng for jeg ligger bare og venter på at hun skal våkne. Også er jeg jo så sykt trøtt når kvelden kommer at det så slitsomt å ta den "kampen". Men får bare øve litt mer og mer :) 

Hvordan var de første nettene med amming og legge over i egen seng? Våknet hun og måtte ammes igjen og sånn holdt du på til hun roet seg? 

TS :) 

Anonymkode: 47feb...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hvordan tok baby overgangen?

har veldig lyst til å gjøre baby trygg i egen seng da jeg ser for meg at hele familien vil dra fordeler av det fremover. Nå er lille her bare 3 uker så sånn sett tidlig ennå. Det jeg sliter med når jeg prøver å flytte baby over i egen seng etter ammin er at hun våkner og begynner å gråte etterhvert også blir det nye runde med amming som plutselig vare i godt over 1 time og kanskje en ny bleie. Kjenner jo derfor at det bare er lettere å la henne sove ved meg så vi får litt mer søvn. Igjen føler jeg at hun lett våkner og skal amme når hun ligger rett ved puppen hele natten!

Hm. Ikke lett dette her!

TS

Anonymkode: 47feb...992

Overgangen merket vi egt ikke så stort til. For hun sovnet alltid når hun fikk melk og la ikke merke til at hun ble flyttet i sengen. Slokk var jo et stort hjelpemiddel da. Svøpte mye også. Når hun var pitte liten hadde jeg babynestet i senga, gjør det lunt for den lille, det hjelper. Vær obs på temperaturforskjellene også, ha det varmt i senga når du legger henne nedi, f eks varme litt med varmeflaske før du legger henne ned. Det funket godt for osss Ihvertfall. Ellers tror jeg en bare må prøve seg frem. Lot henne aldri ligge å gråte i sengen f eks, tok henne opp med det samme. Ønsket ikke å gjøre sengen utrygg. Blir jo raskt litt tidkrevende en periode, men samtidig enklere å venne til vanlig seng med en liten baby enn et barn på 1,5 år. Ser også for meg at overgangen til eget soverom ikke blir så stor, det er jo en stor fordel. På dagtid fikk hun sove på meg, så fikk jo masse kos å trygget (det gjør hun forsåvidt ofte enda). Ikke at du må gjøre det, men😊 lykke til!

Anonymkode: 95311...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte litt tid i sengen i våken tilstand også foresten! For at hun skulle kjenne seg igjen ☺️ Og drømmesauen ewan hjalp.

Anonymkode: 95311...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg sovner fort når hun ligger ved siden av meg etter amming, men sliter med å sove når hun ligger i egen seng for jeg ligger bare og venter på at hun skal våkne. Også er jeg jo så sykt trøtt når kvelden kommer at det så slitsomt å ta den "kampen". Men får bare øve litt mer og mer :) 

Hvordan var de første nettene med amming og legge over i egen seng? Våknet hun og måtte ammes igjen og sånn holdt du på til hun roet seg? 

TS :) 

Anonymkode: 47feb...992

Midt på natta er det håpløst. Særlig kl 3. Våkner hun da er jeg helt zombie😅

Det gikk kjempefint første natta og jeg var såå lettet. Ammet, ble lagt i egen seng og sov til 24. Ammet, ble lagt i egen seng og sov til kl 3. De neste nettene våknet hun da jeg flyttet henne over hver gang, så jeg brukte to-tre forsøk før hun sovnet. Nå to uker senere går det stort sett bra å amme og legge henne og hun sover 3 timer før neste amming. Så over i egen seng. Men når hun våkner rundt kl 3 klarer jeg det ikke fordi jeg selv sovner. Det er ikke farlig å la de surve litt i senga si. Du er jo der og passer på. Min jente er sånn at hun kan våkne opp og gråte litt før hun sovner igjen. Da gjelder det å ikke ta henne opp umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...