Gå til innhold

Det snakkes om likestilling for deretter å nevne "jenterom" i neste setning, altså?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som blir litt sånn 🤦‍♀️, err'e mulig?!

https://www.kode24.no/kodenytt/mener-uio-svikter-kvinnelige-studenter/71596977

Sitat

Jenterommet er ett av tiltakene for å øke rekruttering, trivsel og faglig selvtillit hos jentene på Ifi. Vi jobber med å vurdere og sette i gang konkrete tiltak, basert på tidligere innspill og forslag, forteller Braa til kode24.

Det er for få jenter på IKT-studier, så da må det "likestillingstiltak" til. Eller særtiltak da, om du vil, for det er jo i realiteten det det er. Når det opprettes egne plasser/rom der kun ett kjønn har tilgang, da kan det faktisk ikke kalles likestilling. Det er altså laget et eget jenterom som et likestillingstiltak. Så for å likestille kjønnene så ekskluderer man ett av de? Kan noen vennligst forklare meg logikken bak?

Er det egne gutterom på de stedene hvor det er stor hovedvekt av kvinnelige studenter? Uuhhh.. Nope!
Nok et bevis for at feminismen ikke jobber for likestilling, men for særrettigheter for kvinner!

Anonymkode: 5e021...192

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, O.G. skrev:

Vel, hvor mye tilrettelegging ffor menn fikk barnehagelærerutdanningen, sykepleierutdanningen.....? Mye!

Som hva da?

Anonymkode: 5e021...192

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønnspoeng går i menn sin favør, så det må være greit at det gjøres noen tiltak for å få inn flere kvinner inn i mannsdominerte yrker også? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare jeg som blir litt sånn 🤦‍♀️, err'e mulig?!

https://www.kode24.no/kodenytt/mener-uio-svikter-kvinnelige-studenter/71596977

Det er for få jenter på IKT-studier, så da må det "likestillingstiltak" til. Eller særtiltak da, om du vil, for det er jo i realiteten det det er. Når det opprettes egne plasser/rom der kun ett kjønn har tilgang, da kan det faktisk ikke kalles likestilling. Det er altså laget et eget jenterom som et likestillingstiltak. Så for å likestille kjønnene så ekskluderer man ett av de? Kan noen vennligst forklare meg logikken bak?

Er det egne gutterom på de stedene hvor det er stor hovedvekt av kvinnelige studenter? Uuhhh.. Nope!
Nok et bevis for at feminismen ikke jobber for likestilling, men for særrettigheter for kvinner!

Anonymkode: 5e021...192

Der du må skjønne er at dagens 19-20 årige menn har en historisk skyld for alt som kan tilskrives kvinners stilling i dag. Ser du ikke det på dem der de løper rundt i barnehagen og på skoleplassen? De små jævlene fortjener å miste skoleplassen sin til mindre kvalifiserte jenter ved bruk av kjønnspoeng. Senere når de er ferdig på universitetet blir det selvfølgelig naturlig å kvotere inn kvinner foran dem, slik at de igjen forstår alvoret i det de har gjort.

Det er det feminister har skjønt. Det er derfor feminisme = likestilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Sokkar skrev:

Kjønnspoeng går i menn sin favør, så det må være greit at det gjøres noen tiltak for å få inn flere kvinner inn i mannsdominerte yrker også? 

Hva har dagens unge menn gjort for å fortjene at fremtidsutsiktene blir fratatt dem i favør dårligere kvalifiserte kvinner? Det er tross alt ingen forskning som viser at kvinner har dårligere mental kapasitet eller lignende.

Likestilling foregår ikke i et vakuum der man bare kan "gjøre noen tiltak" uten at det går utover noen.

Og selvfølgelig: Dette går andre veien også. Selv om ratioen i antall studier kvinner prioriteres over menn er overveldende i favør kvinner.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sokkar skrev:

Kjønnspoeng går i menn sin favør, så det må være greit at det gjøres noen tiltak for å få inn flere kvinner inn i mannsdominerte yrker også? 

Hvordan mener du kjønnspoeng går i menns favør? Menn får 2 poeng på fem forskjellige studier. Kvinner får 2 poeng på 12 studier. Ser ut som kvinner fikk mer der og gitt. 🤷‍♀️

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/kjonnspoeng/

(Før noen skal kritisere for gamle tall fordi de ser at artikkelen er fra 2013, så er den oppdatert 8. mai i år og gjelder for opptaksåret 19/20)

 

Anonymkode: 5e021...192

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du kjønnspoeng går i menns favør? Menn får 2 poeng på fem forskjellige studier. Kvinner får 2 poeng på 12 studier. Ser ut som kvinner fikk mer der og gitt. 🤷‍♀️

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/kjonnspoeng/

(Før noen skal kritisere for gamle tall fordi de ser at artikkelen er fra 2013, så er den oppdatert 8. mai i år og gjelder for opptaksåret 19/20)

 

Anonymkode: 5e021...192

I tillegg må du ta høyde for at kvinner eksempelvis får kjønnspoeng på ALLE ingeniørstudier, mens menn eksempelvis får poeng på enkelte spesifiserte studielinjer. Ergo er det misvisende å si 5 studier vs 12 studier. I antall studieplasser er disfavøren enorm.

Bare et lite innspill. :)

 

Endret av Grandidosa83
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grandidosa83 skrev:

I tillegg må du ta høyde for at kvinner eksempelvis får kjønnspoeng på ALLE ingeniørstudier, mens menn eksempelvis får poeng på enkelte spesifiserte studielinjer. Ergo er det misvisende å si 5 studier vs 12 studier. I antall studieplasser er disfavøren enorm.

Bare et lite innspill. :)

 

Ja, det stemmer, men jeg visste ikke hvor mange forskjellige ingeniørstudier det finnes. Så da ble det enklest å telle opp det antallet som stod. Og allikevel så fikk kvinner flest. 

Anonymkode: 5e021...192

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis særtiltak som dette hjelper kvinner på noe vis så hvorfor ikke. Så lenge det ikke koster skjorta da.

Kjønnene er ulike og har ulike evner. Menn trenger ikke slikt, men det betyr ikke at kvinner ikke trenger det. 

Anonymkode: 2d759...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lama_Drama skrev:

Er vi i barnehagen? «Per fikk mer rosiner en meg, og Mari fant flere maur! Buhuuu!»

Nei, jeg lurer på hvordan man kan hevde det er likestilling å ekskludere ett kjønn fra noe?
Jeg er for øvrig kvinne selv så det er ikke noe misunnelse ute og går her, jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan noen kan hevde at særrettigheter til ett kjønn er likestilling.

Anonymkode: 5e021...192

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Er vi i barnehagen? «Per fikk mer rosiner en meg, og Mari fant flere maur! Buhuuu!»

Jeg tror mange oppegående mennesker begynner å stille spørsmål ved en del av virkemidlene som, mer eller mindre ukritisk, blir tatt i bruk i feminismens ånd. 

Spesielt blir menn stemplet som "sutrete" osv, fordi man egentlig ikke vil diskutere det som blir tatt opp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare jeg som blir litt sånn 🤦‍♀️, err'e mulig?!

https://www.kode24.no/kodenytt/mener-uio-svikter-kvinnelige-studenter/71596977

Det er for få jenter på IKT-studier, så da må det "likestillingstiltak" til. Eller særtiltak da, om du vil, for det er jo i realiteten det det er. Når det opprettes egne plasser/rom der kun ett kjønn har tilgang, da kan det faktisk ikke kalles likestilling. Det er altså laget et eget jenterom som et likestillingstiltak. Så for å likestille kjønnene så ekskluderer man ett av de? Kan noen vennligst forklare meg logikken bak?

Er det egne gutterom på de stedene hvor det er stor hovedvekt av kvinnelige studenter? Uuhhh.. Nope!
Nok et bevis for at feminismen ikke jobber for likestilling, men for særrettigheter for kvinner!

Anonymkode: 5e021...192

Egne rom eller avlukker der det ene kjønn er utelukket er et segregeringtiltak. Som dametoaletter og løp bare for damer. Det er ingen prinsipiell forskjell på å nekte jenter/gutter tilgang til en eller flere av garderobene i idrettshallen og å nekte noen tilgang til den ene enden av bussen. 

Fenomenet med at ellers oppegående mennesker likevel kjemper for at gutter og jenter (til og med små barn!) for all del ikke kan dusje naken og drite i samme lokale illustrerer et mye neglisjert samfunnsfenomen: dersom du normaliserer diskriminering eller vold eller tilfeldig bruk av makt vil samfunnet i løpet av få år tilpasse seg og faktisk også beskytte de mekanismene som diskriminerer dem og gjør livene deres verre. Tok du fra nordmenn stemmeretten ville det ikke gå mange tiår før vi ville gått i protesttog for å ikke måtte få den tilbake.

Anonymkode: f542d...bfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egne rom eller avlukker der det ene kjønn er utelukket er et segregeringtiltak. Som dametoaletter og løp bare for damer. Det er ingen prinsipiell forskjell på å nekte jenter/gutter tilgang til en eller flere av garderobene i idrettshallen og å nekte noen tilgang til den ene enden av bussen. 

Fenomenet med at ellers oppegående mennesker likevel kjemper for at gutter og jenter (til og med små barn!) for all del ikke kan dusje naken og drite i samme lokale illustrerer et mye neglisjert samfunnsfenomen: dersom du normaliserer diskriminering eller vold eller tilfeldig bruk av makt vil samfunnet i løpet av få år tilpasse seg og faktisk også beskytte de mekanismene som diskriminerer dem og gjør livene deres verre. Tok du fra nordmenn stemmeretten ville det ikke gå mange tiår før vi ville gått i protesttog for å ikke måtte få den tilbake.

Anonymkode: f542d...bfd

Nå fremstår dette litt rotete, men de fleste av oss mener da at egne avlukker til driting (dine ord), omkledning og dusjing er udiskutabelt. 

Å diskutere tiltak som gjennom forskjellsbehandling fremmer et kjønn på studie- og yrkesmessige arenaer er noe helt annet.

Det overordnede spørsmålet jeg mener må spørres er hvor mye man kan forskjellsbehandle for å oppnå statistisk likt utfall. Rett og slett fordi at man ved å gi noen en ting også fratar noen det samme.

Like muligheter for alle legger jeg til grunn alle oppegående mennesker er for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen vennligst forklare meg logikken bak?

Du må ikke blande sammen kvinner og logikk. De to er rake motsetninger.

Anonymkode: d354f...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sokkar skrev:

Kjønnspoeng går i menn sin favør, så det må være greit at det gjøres noen tiltak for å få inn flere kvinner inn i mannsdominerte yrker også? 

Ehh kanskke du burde ta deg noen sekunder på å gjøre et kjapt google søk på kjønnspoeng før du driter deg ut på internettet?

Anonymkode: d354f...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sokkar skrev:

Kjønnspoeng går i menn sin favør, så det må være greit at det gjøres noen tiltak for å få inn flere kvinner inn i mannsdominerte yrker også? 

Altså, leser du nyheter i hele tatt, eller sitter du bare på utvalgte forum som KG, eller mest opptatt av disse rosabloggerne?

Dette er ikke bare vranglære, det er direkte løgn. 

Anonymkode: 86a40...02a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...