Gå til innhold

Gir Nav lønnstilskudd rettigheter som om man får lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når Nav betaler lønnstilskudd til en bedrift, har man rett til ansettelse i bedriften etterpå? Fast eller midlertidig? 

Gir lønnstilskudd rettigheter som feks dagpenger, feriepenger, sykepenger?

Anonymkode: 4105e...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ingen rett på ansettelse, men du kan ha en sjans til jobb om du gjør det godt, evt får du en referanse. Tviler på du opparbeider deg rettigheter. Blir for øvrig alltid skeptisk til folk som er mest opptatt av sykepengenrettighetene fremfor det at de ikke har en jobb å gå til. 

Anonymkode: e3281...67f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lønnstilskudd fungerer slik at bedriften gir deg vanlig lønn, med alle de rettinghetene er vanlig lønnstaker har. de får tilbake noe av lønnen de betaler deg ifra nav. jeg var selv på dette og fikk fast jobb etterpå men dette er ikke en rettighet du har.

Anonymkode: a3a62...f4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ansettelse går du som ordinær ansatt og har dermed samme rettigheter ifht dagpenger, sykepenger, feriepenger

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen rett på ansettelse, men du kan ha en sjans til jobb om du gjør det godt, evt får du en referanse. Tviler på du opparbeider deg rettigheter. Blir for øvrig alltid skeptisk til folk som er mest opptatt av sykepengenrettighetene fremfor det at de ikke har en jobb å gå til. 

Anonymkode: e3281...67f

Sett deg inn i ting før du sprer tvil om saker. Hvordan trekker du konklusjonen at ts ikke er glad for å ha en jobb og gå til?? H*n spør jo om det er noen sjangs å få fast ansettelse! Forøvrig er det bra at en er opplyst om hvilke rettigheter en har, uansett om du liker det personlig eller ikke

Anonymkode: 3b1d6...77b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen rett på ansettelse, men du kan ha en sjans til jobb om du gjør det godt, evt får du en referanse. Tviler på du opparbeider deg rettigheter. Blir for øvrig alltid skeptisk til folk som er mest opptatt av sykepengenrettighetene fremfor det at de ikke har en jobb å gå til. 

Anonymkode: e3281...67f

Du blir skeptisk til folk som er "mest opptatt av sykepengerettighetene sine"? Er du også skeptisk til folk som er opptatt av pensjonsrettigheter, dagpengerettigheter, foreldrepengerettigheter, feriepengeretttighetene, kanskje til og med de som er opptatt av lønnsrettighetene sine? Antar du jobber gratis med glede, og frivillig gir fra deg alt av rettigheter som du har jobbet for?

Anonymkode: 4105e...639

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

lønnstilskudd fungerer slik at bedriften gir deg vanlig lønn, med alle de rettinghetene er vanlig lønnstaker har. de får tilbake noe av lønnen de betaler deg ifra nav. jeg var selv på dette og fikk fast jobb etterpå men dette er ikke en rettighet du har.

Anonymkode: a3a62...f4a

Godt å høre. Jeg har forstått det sånn på min veileder at en forutsetning for at Nav betaler ut lønnstilskudd, er at bedriften fastsetter i arbeidsavtalen at jeg har rett til ordinær ansettelse etter at lønnstilskuddperioden er over. Slik at bedriften ikke spekulerer i gratis arbeidskraft mens de har lønnstilskudd, og sier meg opp etterpå når tilskuddet går ut.

Men det er vanskelig å skjønne om det er tale om fast eller midlertidig ansettelse. Hvor lenge mottok bedriften lønnstilskudd før du fikk fast jobb? Hvordan forhandlet du om lønn med bedriften? Jeg har allerede jobbet gratis for dem som praktikant i 8 måneder, så føler selv jeg kan dra på litt når jeg ber om lønn.

Anonymkode: 4105e...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nav trenger ingen garanti for fast ansettelse etterpå og arbeidsgiver behøver ikke å gi en. Man er glad for å få en jobb som kanskje varer i ett år og da har man en fersk referanse også. Det er mye lettere å få en ny jobb når man allerede har en jobb. 

Men Nav ønsker ikke at brukere skal bli utnyttet. Så bedrifter som tar i mot arbeidstakere med midlertidig lønnstilskudd som sier opp personen etter prøvetid eller ett år, blir ikke brukt en gang til. Om det ikke var en veldig god grunn. 

Anonymkode: d1718...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav trenger ingen garanti for fast ansettelse etterpå og arbeidsgiver behøver ikke å gi en. Man er glad for å få en jobb som kanskje varer i ett år og da har man en fersk referanse også. Det er mye lettere å få en ny jobb når man allerede har en jobb. 

Men Nav ønsker ikke at brukere skal bli utnyttet. Så bedrifter som tar i mot arbeidstakere med midlertidig lønnstilskudd som sier opp personen etter prøvetid eller ett år, blir ikke brukt en gang til. Om det ikke var en veldig god grunn. 

Anonymkode: d1718...cec

Aha, skjønner! Da tar veilederen min mest sannsynlig feil, hun skriver at poenget med lønnstilskudd er at arbeidsgiver må ansette deg for å kvalifisere til tilskuddet. Dvs at du er fortsatt ansatt når lønnstilskuddet tar slutt – ellers går ikke Nav med på å dekke deler av lønnen. 

Er umulig å finne noe regelverk om dette. Jeg synes også det hørtes rart ut at det å gi lønnstilskudd skal være en garanti for jobb. 

Anonymkode: 4105e...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnstilskudd er ingen garanti for jobb, men det er absolutt en god måte å komme inn i bedriften på. Bedriften må ansette deg på helt vanlige vilkår, som en hvilken som helst annen ansatt, men de kan velge å bare gi en midlertidig kontrakt, om de vil. 
Bedriften kan få dekket deler av lønnen, men maks 50%, så bedriften selv må dekke minst halvparten av lønnen selv. Du vil imidlertid ikke merke noe til om NAV betaler 25 eller 50%, for du får hele lønnen din direkte fra bedriften uansett. 
Tanken bak lønnstilskudd er å gi bedrifter incentiver til å ansette folk som kanskje har litt nedsatt arbeidsevne i en periode. Tilskuddet skal på den måten dekke opp for lavere produktivitet i en oppstartsperiode, men kan vare et helt år (inntil 3 år i veldig spesielle tilfeller). 

Jeg vet mange NAV-veiledere er opptatt av at de skal ha en viss garanti fra bedriften om at det blir fortsatt kontrakt etter at lønnstilskuddet går ut, men dette er i utgangspunktet en sak mellom arbeidstaker og arbeidsgiver og ikke noe NAV kan legge seg opp i når lønnstilskuddperioden er over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber helt gratis, dvs at bedriften ikke betaler noe for meg. Nav betaler alt. Jeg har ingen rettigheter for videre ansettelse etter min arbeidstrening. Ville vært rart om du fikk noen garantier for det.

I bedriften jeg er i nå, så er det vanlig å rullere inn nye folk gratis fra NAV. Litt spekulativt og dumt, men i det minste får man arbeidserfaring og referanse. De har sagt at jeg ikke kan forvente vanlig lønnet arbeid før jeg har jobbet gratis i ca 2år og tatt fagbrev/mer utdanning. Så det er enda et langt stykke med masse hinder og gratis arbeide før man kan få en vanlig lønn.

Anonymkode: ba138...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber helt gratis, dvs at bedriften ikke betaler noe for meg. Nav betaler alt. Jeg har ingen rettigheter for videre ansettelse etter min arbeidstrening. Ville vært rart om du fikk noen garantier for det.

I bedriften jeg er i nå, så er det vanlig å rullere inn nye folk gratis fra NAV. Litt spekulativt og dumt, men i det minste får man arbeidserfaring og referanse. De har sagt at jeg ikke kan forvente vanlig lønnet arbeid før jeg har jobbet gratis i ca 2år og tatt fagbrev/mer utdanning. Så det er enda et langt stykke med masse hinder og gratis arbeide før man kan få en vanlig lønn.

Anonymkode: ba138...c66

Men da går du ikke på lønnstilskudd, men arbeidstrening/praksis. Dette er to helt forskjellige ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber helt gratis, dvs at bedriften ikke betaler noe for meg. Nav betaler alt. Jeg har ingen rettigheter for videre ansettelse etter min arbeidstrening. Ville vært rart om du fikk noen garantier for det.

I bedriften jeg er i nå, så er det vanlig å rullere inn nye folk gratis fra NAV. Litt spekulativt og dumt, men i det minste får man arbeidserfaring og referanse. De har sagt at jeg ikke kan forvente vanlig lønnet arbeid før jeg har jobbet gratis i ca 2år og tatt fagbrev/mer utdanning. Så det er enda et langt stykke med masse hinder og gratis arbeide før man kan få en vanlig lønn.

Anonymkode: ba138...c66

Arbeidstrening og lønnstilskudd er ikke det samme. Jeg jobber i NAV og vi bruker ikke arbeidsgivere som utnytter systemet ved arbeidstrening, som du beskriver her. Arbeidsgivere som bare tar inn nye brukere på arbeidstrening og aldri ansetter, de får ikke lenger ha brukere på arbeidstrening, fra oss. Det er ikke greit å utnytte folk. En ting er at man tar i mot brukere en gang i blant, uten å ha en mulig jobb i bakhånd. Men da skal det være en plan rundt det. Er det språktrening så er det greit. Eller for at brukeren skal få erfaring og mye større sjanse for en jobb. Men å ha arbeidstrening i flere år er ikke greit. Da kunne du ha blitt ansatt med lønnstilskudd. Hva må du ta fagbrev i?

Anonymkode: d1718...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...