Gå til innhold

Sykepleiere som jobber dag, kveld og natt med mann/partner og barn. Hvordan får dere hverdagen til å gå opp?


snowbreeze

Anbefalte innlegg

Hva jobber deres mann/partner med? Hvordan går det opp i hverdagen med levering og henting av barn i barnehage/skole, oppfølging med lekser, fritidsaktiviteter osv?

Mannen jobber som snekker. Noen ganger er vi heldige og han jobber i nærheten og kommer hjem rundt 16 og har mulighet til å hente i alle fall. Andre ganger er det pendlertilværelse der han drar kl 5 og er hjemme 17 i beste fall, eller at han er borte mandag til torsdag. Vi er veldig heldige og har besteforeldre som gladelig henter og passer barnebarn såfremt de har mulighet (svigermor er hjemmeværende). Men det er ikke rett å være avhengige av dem sånn hele tiden føler jeg + de blir jo heller ikke yngre. Ting kan plutselig skje. 

 Jeg funderer litt på sykepleieryrket. Jobber i apotek nå, men synes det har blitt litt vel mye "butikk" og litt for lite omsorgsyrke etterhvert. Supert om man er ett konkurransemenneske, men jeg føler det hadde vært bedre med et mer "samfunnsnyttig" yrke der man kan ta vare på andre og utøve omsorg i stedet.

For å gjøre det enda mer komplisert synes jeg det virker mest spennende (vet ikke om det er det da) å jobbe på sykehus framfor eldresenterne på bygda der jeg bor. Vil da bruke sikkert mye tid på pendling også ila en arbeidsdag, inkludert reise med ferge. Der rutetidene kanskje ikke alltid passer optimalt med arbeidstider. Går ofte på dag, sjeldnere på kveld og natt. 

Spørs om det er litt uoppnåelig så lenge man har små barn i barnehage og barneskole? Eller er det noen i en slik situasjon som får det til å gp opp? Uten at partner blir bitter fordi hen må bruke mer tid på barn ift det de har vært vant til fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Partneren din får jo hverdagen til å gå opp med å jobbe tider der han hverken kan hente eller levere.....

Anonymkode: 9ec8d...83c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe sykepleie er noe å satse på. Du må enten jobbe dag-kveld-natt eller dag-kveld eller kun natt. Noen er heldig å få jobb på dagtid, men langt i fra alle. Som regel starter dagvakt 07-0730. Vil du rekke å levere da? Om du har senvakt starter den ofte kl 1500 ca. og da må vel din mann hente barna uansett? 

En annen mulighet, hvis dere har råd, er at du jobber redusert for å få det til å gå rundt. Men da må dere samarbeide for du kan ikke bestemme turnus. F.eks må han da sørge for å kunne levere og hente de dagene du ikke kan, mens du tar det av barna de dagene du har fri. Men husk å tenk på hva dere må bli enige om hvis du går redusert. F.eks så vil du tjene mindre. Har dere fellesøkonomi? Hva med oppsparing til pensjon osv. 

Selv har jeg ikke barn og jobber natt. Jobber ca 11 netter i måneden. For oss tror jeg det kan fungere når vi får barn. På fridagene kan jeg ta meg av barnet. Når jeg er på nattevakt må han ta seg av barnet på natt. Dette kan jo bli en stor utfordring om barnet er mye våkent på natt. Når jeg må sove ut etter nattevakt må han ta seg av barnet på morgenen, men jeg vil nok rekke å hente i barnehage selv. 

Anonymkode: 6e0b2...72f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og jobber redusert. Det løser ikke kabalen noe mer enn at det er færre dager å jobbe. Det er jo ikke sånn at man får komme senere eller gå tidligere av den grunn. Kveldsvakta starter når den starter, uansett stillingsprosent. 

Vi har litt utfordringer med at vi kun har en bil. Mannen tar kollektivt til jobb. Når jeg jobber dagvakt henter og leverer jeg. Ofte får vi hjelp til å levere når jeg starter for tidlig. Mannen kunne gått til barnehagen med barna, men da hadde han brukt mye tid. På kveldsvakter er jeg gjerne hjemme med barna og leverer til besteforeldre som har barna ett par timer før mannen kommer og henter (gåavstand hjemmefra). Han kunne igjen hentet i bhg, men da vil det ta mye tid. Han har heldigvis fleksitid og kan jobbe på kveldene om det er krise. Det ville alltid løst seg. Men jeg er opptatt av at barna ikke skal være fryktelig mange timer i bhg. Der hjelper besteforeldrene til. 

Jeg er misunnelig på alle som kan ha faste rutiner i hverdagen. Ser med skrekk og gru på skoletiden hvor man nesten ikke ser barna de dagene man jobber kveld. Jeg har heldigvis ikke mer enn ca. 1 kveldsvakt i uka nå. Men ser etter annen jobb og tar annen utdannelse for å øke muligheten for å jobbe dager (derfor redusert jobb for øyeblikket). Høytider og spesielle dager er ikke verdt og jobbe på når man har barn. 

Anonymkode: 5f205...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og har jobbet redusert i turnus, og jobber nå halv stilling som nattevakt. Den eneste grunnen til at vi har fått det til, er mannen sin jobb! Han har en god kontorjobb med fleksi-tid. Jeg hadde aldri fått til å jobbe som sykepleier med små barn uten å ha fått hjelp av han (og familie forøvrig). Det er som hun over skriver, liten hjelp i å jobbe redusert da du må jobbe hele vakter, og du må jobbe helger og kvelder som alle andre. 

Anonymkode: 4e6fc...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått over til å jobbe fast på natt, med tilkalling på dag/kveld når det passer, enklere slik og slipper å tenke på henting/levering. Min mann er også håndverker. Han leverer som regel mens jeg henter. Min er hjemme rundt kl 17 hver dag, så om jeg arbeider seinvakt må ofte noen i familien hente. 

Anonymkode: 4c937...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mannen skal hverken hente eller levere, og han kan bli bitter hvis han skal være mer med barna?

Tror problemet her er noe helt annet enn en sykepleieturnus.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Ild skrev:

Så mannen skal hverken hente eller levere, og han kan bli bitter hvis han skal være mer med barna?

Tror problemet her er noe helt annet enn en sykepleieturnus.

Er litt enig, hvorfor er det hans jobb som kommer i første rekke?

Anonymkode: f61c1...cde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sykepleier du ønsker å utdanne deg som så synes jeg du skal gå for det. Sjansen for at du angrer på at du ikke gjorde det er stor hvis du dropper drømmeyrket pga familielivet og barn. Barna er jo små bare en kort periode av et langt liv. Og det meste ordner seg bare man er åpen for løsninger. Som snekker så jobber kanskje ikke mannen din på kveldstid og helg? I allefall ikke på fast basis? Jeg har ikke så mye kjennskap til snekkeryrket 

Som sykepleier så kan du prøve å få deg jobb på en dagenhet som f.eks poliklinikk. Da jobber du 8-15 og jobber ikke helg. Dog er slike stillinger veldig populære og det kan være vanskelig å få jobb. 

Som sykepleier så kan du også videreutdanne deg til f.eks helsesykepleier (tidligere helsesøster), da får du kurante arbeidstider. Eller du kan bli jordmor og jobbe på den lokale helsestasjonen. 

Mannen min jobber også turnus, jobber hver dag på dagtid, men har i tillegg døgnvakt i ukedagene og har helgevakter. Jeg jobber hver tredje helg

Pga vaktbelastningen til mannen så gikk jeg ned til 50% fast, og tok ekstravakt i tillegg da barna var små. Da kunne jeg styre turnusen min endel selv og ikke ta vakter når han jobbet helg. Og unngikk at vi begge jobbet på viktige dager som f.eks julaften, nyttårsaften, 17-mai. Jeg tok også 1 år ulønnet permisjon da permisjonstiden min var over og han hadde pappaperm, jobbet da som ekstravakt på avd min og tok bare kveldsvakter. Dette pga amming og ungen var ganske gammel før hun begynte med fast føde (hun var prematur, var endel hensyn å ta og mistet de permisjonsukene hun kom for tidlig). Pluss vi kunne drøye barnehagestart til hun var 2 år. 

Vi har ikke familie her vi bor som kunne hjelpe til, men vi hadde en fast barnevakt som bodde i nabohuset og hjalp til med barnepass de gangene vi begge jobbet. I hovedsak på ettermiddag (hentet i barnehagen) og helg. Jeg gikk todelt turnus så jobbet aldri nattevakt. 

Vi hadde sykehusbarnehage da jentungen var lita, den åpnet tidlig. Jeg begynte kl 7 når jeg hadde dagvakt, han 7.30. Så han leverte som oftest i barnehagen og jeg hentet. Sykehusbarnehager er supert pga tilpasset åpningstider for turnusforeldre

Det meste ordner seg, om enn med litt utradisjonelle løsninger. Bruk familie hvis dere har det i nærheten, hvis ikke så bygg et nettverk med naboer, andre foreldre i barnehagen, venner og kollegaer. Ikke dropp drømmeutdanningen din i allefall, du har et langt yrkesliv foran deg. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min jobber som sykepleier i tredelt turnus, det fungerer helt strålende siden jeg har en kontorjobb med arbeidstid 8-15.30 og jeg har fleksitid. 

Anonymkode: 85b60...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnus er komplisert når man har aleneomsorgen, veldig takknemlig for dagtid jobb. :)

Hadde valgt et annet yrke hvis jeg skulle velge på nytt, turnus og helligdager er pyton i lengden. (Spes. Med familie)

Endret av Witch24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe værre for en sykepleier enn en hvilken som helst turnusarbeider å få hverdagen til og gå opp. 

Anonymkode: fb78b...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en slektning som er sykepleier og er i akkurat denne situasjonen når hun er tilbake etter permisjon. Det går bare rundt pga bestemor. De er helt avhengige av henne. Du må vurdere om dette er noe du vil/kan. 

Noen skriver om rene dagjobber og videreutdanning til helsesøster, men du må ha jobbet i flere år for å få en dagjobb (de er ettertraktet), og du må også ut i jobb før du kan ta videreutdanning. 

Tenk deg nøye om. Jeg har selv en mann som jobber turnus. Det går bare rundt fordi min jobb er fleksibel. Kun derfor. Jeg har vært nødt til å velge jobber basert på arbeidstider helt siden vi fikk barn. Jeg er fornøyd med jobben min, altså, jeg klager ikke på den. Men jeg MÅ ha en jobb hvor jeg kan både hente og levere i barnehagen.

Anonymkode: e31a5...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...