Gå til innhold

Første kontroll.. tips


LolitaLempicka

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fant veien hit i dag.. Har akkurat bestilt meg time til gu ( neste onsdag)

kort fortalt:

har vært prøver i 4 år.. har et barn født i 2012, men ikke brukt noe prevensjon etter dette, ble singel i 2014, men samboer med ny mann i 2015 men fortsatt ikke fått det til...

har sjelden mens . 

Er det noe hjelpemiddel for å få syklusen regelmessig? Kan gå fra 1 mnd til 4 mnd mellom hver mens.. man tror nesten man er gravid også får man et slag i trynet med "kødda" fra kroppen😞

har lest om et par som ble gravid med antibiotika og mener jeg brukte det da jeg ble gravid i 2012, går det Ann å spørre ettter å prøve?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer sterkt på hvilken lege som skriver ut antibiotika i hensikt for å få noen gravid? 🤭 Antibiotika brukes mot bakterielle infeksjoner og ikke infertilitet....

Du bør oppsøke fastlegen din eller gynekolog for å få hjelp. Fint at du allerede har bestilt GU. Å ha mensen med 1-4 mnd intervall er ikke normalt, potensielt kan du ha tre menstruasjoner i løpet av et år. Vet du om du i det hele tatt har eggløsning? :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man søker på det så finner du fler som sender mens blod til test i Hellas og noen får antibiotika på resept og blir gravid.. ikke alle som skjønner hvorfor men jeg vet at jeg gikk på antib. Når jeg ble gravid sist ihvertfall, så har veldig lyst å prøve det ut.. 

 

Har prøvd med el tester men blir fort dyrt å kjøpe for å bruke i flere mnd.. så vet ikke om jeg har el.. har hatt en GU før men de fant ikke noe galt men fikk heller ingen hjelp.. derfor prøver jeg på volvat hos ei som spesialiserer seg på fertilitet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LolitaLempicka skrev:

Hei. Jeg fant veien hit i dag.. Har akkurat bestilt meg time til gu ( neste onsdag)

kort fortalt:

har vært prøver i 4 år.. har et barn født i 2012, men ikke brukt noe prevensjon etter dette, ble singel i 2014, men samboer med ny mann i 2015 men fortsatt ikke fått det til...

har sjelden mens . 

Er det noe hjelpemiddel for å få syklusen regelmessig? Kan gå fra 1 mnd til 4 mnd mellom hver mens.. man tror nesten man er gravid også får man et slag i trynet med "kødda" fra kroppen😞

har lest om et par som ble gravid med antibiotika og mener jeg brukte det da jeg ble gravid i 2012, går det Ann å spørre ettter å prøve?? 

Hvilken hensikt skulle antibiotika ha for å gjøre deg gravid? Antibiotika og svangerskap er ikke noe man kombinerer med mindre der er absolutt behov for å drepe bakterier som gir sykdom og plager. 

For å få legen til å forklare deg tankeløsheten din i meninger om antibiotika for å blir gravid, så bør du ta opp temaet. 

Om du er i tidlig fase av overgangsalder, har pcos eller noe annet som forklarer skjelden og uregelmessig mens, må legen undersøke deg for å finne ut av. 

Anonymkode: a6a79...8a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, LolitaLempicka skrev:

Hvis man søker på det så finner du fler som sender mens blod til test i Hellas og noen får antibiotika på resept og blir gravid.. ikke alle som skjønner hvorfor men jeg vet at jeg gikk på antib. Når jeg ble gravid sist ihvertfall, så har veldig lyst å prøve det ut.. 

 

Har prøvd med el tester men blir fort dyrt å kjøpe for å bruke i flere mnd.. så vet ikke om jeg har el.. har hatt en GU før men de fant ikke noe galt men fikk heller ingen hjelp.. derfor prøver jeg på volvat hos ei som spesialiserer seg på fertilitet.. 

Er eggløsningstester for dyre så bør du jo absolutt ikke bli gravid, et barn er langt mer kostbart å ha enn noen eggløsningstester. 

Hva du finner og noen påstår på nett, særlig om å bruke antibiotika for å bli gravid, bør du ta med en klype salt. 

Anonymkode: a6a79...8a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du alt vet at du har uregelmessig syklus, og uregelmessig eller kanskje helt manglende eggløsning, er nok det stedet å starte. Det er hjelp å få for det, medisiner som kan stabilisere syklus og gi eggløsning. 

Antibiotika skrives ikke ut ifbm infertilitet i Norge. Det er derfor folk sender prøver til Hellas. Det er ikke forskning som viser at det hjelper. Men jeg vet om flere som har opplevd å få hjelp med det, så personlig tror jeg det er noe i det for noen. Da først og fremst når man ikke finner noen annen årsak, og har prøvd andre former for hjelp.

Jeg tenkte på å sende prøve til Hellas etter hvert, i og med at jeg har regelmessig syklus, og alle prøver er fine, men jeg ble ikke gravid. Vi fikk likevel barn med IVF til slutt, uten behov for antibiotika. Mtp. resistensutvikling, er det absolutt ikke bra at folk tar sterke antibiotikakurer uten å ha behov for det. Hos deg høres det ut som problemene med syklus er den mest sannsynlige årsaken, som man bør starte med å se på. Uten eggløsning blir man ikke gravid, men det kan man altså få god hjelp med. 

Lykke til :) 

Anonymkode: a7716...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første er jo å finne ut hvorfor du har så uregelmessig mens. Avhengig av hva det er finnes det antageligvis hjelp. Det finnes legemidler som kan hjelpe, jeg har sykluser hvor jeg ikke har eggløsning, og fikk medisiner for å korrigere det. Antibiotika er veldig omdiskutert og alternativt, og kommer nok langt nede på listen over ting som kan prøves. De vanlige tingene som vektnedgang (hvis det er nødvendig) og grunnleggende utredning er der man starter.

Anonymkode: 53e43...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som får resept på antibiotika er de hvor testene viser infeksjoner. Disse testene koster ~3000 kr, så hvis EL-tester er for dyrt ville jeg lagt antibiotikatanken på hylla en stund.

Hvis du har mensen sjeldent er det mer sannsynlig der problemet ligger, men du kan få medisin som gir EL. Husk å få sjekket mannen samtidig, det kan være problemer der og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Legen var oppdatert på antibiotika "kuren" , og det var slett ikke lange veien for å få det og prøve ut.. så man trenger ikke sende til Hellas.»! 

Syns faktisk el tester er dyrt jeg da, når man må bruke det hver dag i ratt 6 mnd.. men så er det vist ikke det da, ifølge dere.. nei.. 

 

jeg takker for gode råd fra noen av dere, men her fikk jeg lite lyst til å være .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, LolitaLempicka skrev:

Legen var oppdatert på antibiotika "kuren" , og det var slett ikke lange veien for å få det og prøve ut.. så man trenger ikke sende til Hellas.»! 

Syns faktisk el tester er dyrt jeg da, når man må bruke det hver dag i ratt 6 mnd.. men så er det vist ikke det da, ifølge dere.. nei.. 

 

jeg takker for gode råd fra noen av dere, men her fikk jeg lite lyst til å være .. 

Tror deg ikke.

Dessuten må du ikke bruke eggløsningstest hver dag, les deg opp.

Anonymkode: b03a3...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, LolitaLempicka skrev:

Legen var oppdatert på antibiotika "kuren" , og det var slett ikke lange veien for å få det og prøve ut.. så man trenger ikke sende til Hellas.»! 

Syns faktisk el tester er dyrt jeg da, når man må bruke det hver dag i ratt 6 mnd.. men så er det vist ikke det da, ifølge dere.. nei.. 

 

jeg takker for gode råd fra noen av dere, men her fikk jeg lite lyst til å være .. 

Så bra legen er oppdatert 😊

På denne siden er det dessverre mange sur og frekke nettroll. Har sett så mangt her inne. Noen som mener man ikke burde bli gravid viss man synes det er dyrt for el-tester slik som deg, men også de som mener at man ikke burde få barn om man ikke har råd til privat ivf...🙄 ikke noe å bry seg om 😊 noen har bare så store problemer her i livet at de trenger å trykke andre ned for å føle seg selv bedre.

Finnes også el-strimmeltester som er mye billigere 😊 jeg bestiller selv fra ebay 😊

 

lykke til 😊

 

Anonymkode: 8c883...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte el-strimler på ebay. Rundt 20 kr for 50 stk. Selv med daglig bruk snakker vi om et par hundre kroner i året - og man trenger bare å bruke dem 5-7 dager i måneden dersom man har relativ regelmessig mens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, LolitaLempicka skrev:

Legen var oppdatert på antibiotika "kuren" , og det var slett ikke lange veien for å få det og prøve ut.. så man trenger ikke sende til Hellas.»! 

Syns faktisk el tester er dyrt jeg da, når man må bruke det hver dag i ratt 6 mnd.. men så er det vist ikke det da, ifølge dere.. nei.. 

 

jeg takker for gode råd fra noen av dere, men her fikk jeg lite lyst til å være .. 

All den tid det ikke er én kur høres det litt rart ut at legen er oppdatert på den.. Hva slags kur fikk du da? Hvis du fikk den lengste med flere typer AB uten å ha testet positivt på det bør du vurdere å bytte lege, for ukritisk bruk av AB kommer til å ta livet av oss alle på sikt.. 

Billige EL-tester kan du kjøpe her.

Og jeg håper legen din har tatt blodprøver for å sjekke om du faktisk har EL. Du skal ikke trenge å teste for EL hver dag i 6 måneder uten å komme noe lengre, hvis det er tilfellet og legen din bare gav deg masse AB for noe du ikke engang er testet for, så er legen din direkte dårlig. AB kommer ikke til å hjelpe heller hvis du ikke har EL. Du må få tatt blodprøver og en GU for å sjekke ståa, og medisin som hjelper deg med å få EL heller. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...