Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert om en venn eller kjæreste kom ut som tidligere mobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg deler ikke din oppfatning. Det var kun noen få personer som bidro til å ødelegge min skolehverdag.De andre skygget unna og mange torde nok ikke gripe inn- ofte dro mobberne meg inn i et avlukke og fikk operere i fred.

Jeg var mobbeoffer og dette har preget hele mitt voksne liv i negativ grad selv om jeg har prøvd å fortrenge det så godt jeg har kunnet. Kanskje det er grunnen til at jeg slet såpass mye som jeg har gjort.. At jeg skammet meg og fortrengte -alvorlighetsgraden og at jeg på tross av dette lo med av alt de gjorde med meg. Jeg utviklet grenseløshet -lo jeg med så kunne de ikke fryde seg over hvor mye de såret meg - de hadde sett meg gråte mange nok ganger. Latteren forstår jeg nå er og blir en syk latter --fordi de ødela meg. Jeg eier ikke normale forsvarsverk pga dem. Jeg lå naken inni skogholtet og de stakk meg med pinner i mitt mest intime  og jeg lo. Latteren skjulte angsten og redselen  og jeg hadde ingen stemme lenger til å si ifra.

Jeg husker meget godt den lille men harde kjernen med mobberne- tre fire stk der en var lederen og kommanderte. 

 

Anonymkode: 095db...287

Ja, er klar over at ikke alle deler min erfaring. Hver mobbehistorie er nok forskjellig fra den forrige. Men jeg ville ha tenkt og følt ut fra min erfaringsbakgrunn og jeg sliter veldig med å komme rundt tanken på at alle egentlig har vært mobbere. For sånn var det der jeg vokste opp.

Anonymkode: c8a1e...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring som mobbeoffer fra barne- og ungdomsskole er at alle var mobbere. Absolutt alle. Noen verre enn andre, men det var ingen som ikke bidro. Og ja, jeg mobbet jeg også de få gangene jeg kom ovenpå og fikk muligheten.

Så hvis noen stod frem som tidligere mobber ville jeg ha tenkt at selvfølgelig har hen vært barn en gang.

Anonymkode: c8a1e...152

Dette stemmer jo ikke i hele tatt. Føler dette bare er noe som blir sagt av folk som egentlig aldri har vært gjennom mobbing- men forveksler det med erting. 

Mobbing er ikke noe som går på «omgang», men en systematisk handling mot et svakere individ/ mot en som har mindre makt. Gjerne flere mot en. 

Synes din definisjon reduserer mobbing til noe som er vanlig. Det er det IKKE! Ekte mobbing setter spor i selvfølelse, følelse av egenverd og skaper uttrygghet i framtidige relasjoner. De som mener det var bare en fase, at de mobbet og ble mobbet, at dette hører barnelivet til etc, må nok innse at de aldri har blitt MOBBET.

Anonymkode: 20bb4...583

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo ikke i hele tatt. Føler dette bare er noe som blir sagt av folk som egentlig aldri har vært gjennom mobbing- men forveksler det med erting. 

Mobbing er ikke noe som går på «omgang», men en systematisk handling mot et svakere individ/ mot en som har mindre makt. Gjerne flere mot en. 

Synes din definisjon reduserer mobbing til noe som er vanlig. Det er det IKKE! Ekte mobbing setter spor i selvfølelse, følelse av egenverd og skaper uttrygghet i framtidige relasjoner. De som mener det var bare en fase, at de mobbet og ble mobbet, at dette hører barnelivet til etc, må nok innse at de aldri har blitt MOBBET.

Anonymkode: 20bb4...583

Se svaret mitt over. Jeg mener jo ikke at dette gjelder alle, det var sånn jeg erfarte mobbing i min oppvekst. Og jo, det var mobbing (hvorfor gidder du å bruke energi på å insinuerer noe annet).

Anonymkode: c8a1e...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se svaret mitt over. Jeg mener jo ikke at dette gjelder alle, det var sånn jeg erfarte mobbing i min oppvekst. Og jo, det var mobbing (hvorfor gidder du å bruke energi på å insinuerer noe annet).

Anonymkode: c8a1e...152

Alvorlighetsgraden er en faktor her. Du beskriver alle elevene som en sammenflytende grå masse-ja det er jo slik barn gjør. Å vite og å skjerme meg for den som jeg var reddest for ble mitt hovedanliggende. Hvor nært det egentlig er beskrivelsen av bøllene i baneheia-om du har lest den tør jeg knapt tenke på. Jeg ble også truet med kniv opptil flere ganger i løpet av mine skoleår. Mobberen hadde utagerende adferd og det var jeg som fikk gjennomgå. Alltid. Det er vel tvilsomt at alle elevene hadde en slik adferd. Han har heller aldri bedt om unnskyldning eller vist anger  og det overrasker meg ikke. Andre har bedt om unnskyld men den mobbingen var annerledes  Enkelte ting vet du-kan ikke tilgis.

Anonymkode: 095db...287

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som venn - Kanskje 

Kjæreste - Helt uaktuelt. 

Har selv blitt mobbet på barne- og ungdomsskolen. Greit nok at man har det vanskelig hjemme. Det vet jeg at mange av mine mobbere hadde. Jeg selv hadde det også vanskelig hjemme med en mor som trykte meg ned og kalte meg taper, samt fysisk vold i perioder. Likevel hadde det aldri falt meg inn å mobbe andre!!!!!!!! Er utrolig lei av at dette brukes som en unnskyldning. Si unnskyld, og innrøm at du har vært et dårlig menneske. Opplever for øvrig at mange mobbere har ekstremt dårlig selvinnsikt. 

Anonymkode: f9cbf...480

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

20 hours ago, AnonymBruker said:

Min erfaring som mobbeoffer fra barne- og ungdomsskole er at alle var mobbere. Absolutt alle. Noen verre enn andre, men det var ingen som ikke bidro. Og ja, jeg mobbet jeg også de få gangene jeg kom ovenpå og fikk muligheten.

Så hvis noen stod frem som tidligere mobber ville jeg ha tenkt at selvfølgelig har hen vært barn en gang.

Anonymkode: c8a1e...152

Her tar du helt feil, du sier alle mobbet fordi du mobbet selv, så du la aldri merke til dem som aldri mobbet. Selv ble jeg mobbet hele grunnskolen men mobbet aldri andre, hverken da eller senere. Det var også flere i min klasse som ikke mobbet. Jeg var alltid nederst på rangstigen så jeg la merke til det.

Anonymkode: b03be...fe3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det bryr jeg meg ikke om. Jeg holder ikke voksne ansvarlig for ting de gjorde som barn, og forventer det samme tilbake.

Anonymkode: 8ad8e...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hadde ikke likt å vært venner med usympatiske mobbere. Synes mobbing skulle ha blitt bøtelagt med litt fengselsstraff til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Her tar du helt feil, du sier alle mobbet fordi du mobbet selv, så du la aldri merke til dem som aldri mobbet. Selv ble jeg mobbet hele grunnskolen men mobbet aldri andre, hverken da eller senere. Det var også flere i min klasse som ikke mobbet. Jeg var alltid nederst på rangstigen så jeg la merke til det.

Anonymkode: b03be...fe3

Du er den tredje som sier at jeg tar feil. For tredje gang: jeg skriver bare om min egen erfaring! Jeg sier ikke at det ER sånn for alle, jeg har ikke forsøkt å definere mobbing, jeg har ikke skrevet om noe annet enn hvordan det var for meg.  Hvem dere tror at dere er til å si at jeg tar feil om min egen erfaring, det vet ikke jeg, men nå merker jeg at jeg ble provosert. Særlig hun som skriver at jeg ikke ble mobbet, men ertet, hva faen er det å skrive til en fremmed? 

Beklager utblåsningen, men svarene jeg har fått i denne tråden har blitt for dumme.

Anonymkode: c8a1e...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mobbet barn som var mindre og svakere enn meg på skolen. Grunnen til at gjorde det var blant annet fordi jeg ble slått hjemme av far som en del av oppdragelsen og at jeg ble mobbet av de på samme alder som meg. Da tok jeg igjen med å mobbe og være slem mot de som var svakere enn meg.

 

Har du spurt hvorfor han gjorde det?

Anonymkode: b15f2...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...