Gå til innhold

Hvordan huske det jeg leser?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp nå har jeg full panikk her. 

Har 3 fag frem til desember. Første året bedriftsøkonomi. Har lest 6 kapitler i ene faget og 8 i andre. Men jeg husker jo ingen ting av det jeg leser. Prøvde å lage tankekart ut fra stikkordslista jeg har laget fra kapittel 1. Og jeg aner jo ikke hva halvparten av ordene betyr engang. 

Nå er jeg livredd, får garantert ikke sove i natt. Kan noen berolige meg og komme med tips? 

Anonymkode: 9535b...cc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta notater. Skriv ned stikkord. Marker viktige setninger. Jobb aktivt med det. 

Det helper min teflonhjerne hvertfall.

Skrevet

Hva jeg gjør: 

Leser -> Skumleser

Markerer -> Begreper, teorier i boka osv

Definerer -> Lage definisjoner av begreper

Repeterer -> Bruker tankekart av helheten

Anonymkode: b89dc...d67

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jeg gjør: 

Leser -> Skumleser

Markerer -> Begreper, teorier i boka osv

Definerer -> Lage definisjoner av begreper

Repeterer -> Bruker tankekart av helheten

Anonymkode: b89dc...d67

Så du tar ikke fullstendige notater av pensum altså? 

Jeg føler notater tar ufattelig lang tid. Jeg leser allerede hver dag og jobber med oppgaver i både mattefag og lese fagene. Jobber i helgene også. Livredd for å ikke bestå. Om jeg skal begynne med notater har jeg ikke nok tid i døgnet lengere 😔

Skrevet

Jeg skumleser, gjør min egen mening på hva boken prøvde å fortelle meg.

Bruker sunn fornuft, improvisering. Det er nøkkelen til å forstå, skille ut ting man ikke har behov for å huske og det som er essensielt.

Skrevet
3 minutter siden, Sidabmao skrev:

Jeg skumleser, gjør min egen mening på hva boken prøvde å fortelle meg.

Bruker sunn fornuft, improvisering. Det er nøkkelen til å forstå, skille ut ting man ikke har behov for å huske og det som er essensielt.

Men du må vel repetere for å få litt dybde kunnskap? Noen ting i pensum skal man jo kunne ut å inn. Om du lærer og det sitter ved kun å skumleste må du jo ha fotografisk hukommelse. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tar ikke fullstendige notater av pensum altså? 

Jeg føler notater tar ufattelig lang tid. Jeg leser allerede hver dag og jobber med oppgaver i både mattefag og lese fagene. Jobber i helgene også. Livredd for å ikke bestå. Om jeg skal begynne med notater har jeg ikke nok tid i døgnet lengere 😔

Du gjør det helt riktig.  På bedøk er det aller viktigste å løse oppgaver.  Da må du i blant sjekke læreboka for metode og fasit.  Det er dette du lærer best av - ikke bare å lese stoffet. 

Bruk markørpenna for å markere det som er viktig å huske senere, når du løser oppgaver.  Jeg skrev også tekst i smått om det var noe som krevde mer forklaring eller henvisning. 

Tror en hver må finne denne metoden som passer for en selv.  F,eks. passer ikke tankekart med piler hit og dit for meg. 

Masse lykke til!  Du har motivasjon nok.  Husk da at en eksamen aldri er verdens undergang :)

Skrevet

Jeg gjør gamle eksamener, oppgaver hvis faget tillater det, finner videoer på nett, legger alt inn i Word så jeg kan få det lest høyt (jeg har en tendens til å falle ut når jeg leser faglige tekster, har ikke samme problemet med fiksjon), lar andre høre meg i stoffet og tar et par pauser av og til. Får nok søvn så det synker inn (søvn er viktig for å huske informasjon, da får hjernen jobbet med det den har lært.)

Varier litt hvordan du jobber, les med andre og om du har tilgang på gamle eksamener er de gull verdt da de kan gi en pekepinn på hvordan dine blir satt opp. Det kan også være noe som går igjen i flere eksamener. 

Notater trenger ikke være fullstendige, gjør dem til stikkord. For mange notater kan bli feil det og. Jeg tar ikke notater selv da læreren legger ut alt av powerpoints på Canvas så jeg kan bruke dem. Vi har også ikke så mye fag dette sisteåret, jeg har bare et par ekstra eksamener jeg må ta pga stryk.

Men gjør mer enn bare lesing av boka. Det blir kjedelig og ensformig og gjør det vanskeligere å huske og arbeide med stoffet. else bare boka blir dritkjedelig for meg så jeg varierer med flere måter å jobbe på.

Men viktigere er å ta vare på deg selv og gi deg selv lov til å slappe av. For mye kan ødelegge for hjernen og stresse den. Gi den pauser til å bearbeide det du har lest og jobbet med. Spis sunt, vær litt aktiv hver dag og FÅ NOK SØVN.

Du har helt til desember, dette går fint!

Anonymkode: 70e37...ded

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Men du må vel repetere for å få litt dybde kunnskap? Noen ting i pensum skal man jo kunne ut å inn. Om du lærer og det sitter ved kun å skumleste må du jo ha fotografisk hukommelse. 

Har ikke fotografisk hukommelse ihvertfall. Jeg tok 3årig vgs pensum i 2 fag på noen måneder og gjorde knapt noe annet enn å følge med i timen. Resten var rett og slett improvisering, altså sette sammen 2+2.

Skrevet

For min del er det viktig å lese - og så tygge på det jeg har lest rett etterpå. Man kan lese en tekst, løpe fra lesesalen og så ikke huske en dritt. Men, om man bruker to-tre-fire minutter rett etter lesing til å tenke : Hva leste jeg nå? Hvorfor var denne teksten på pensum? Hva var nøkkelpunktene i teksten? 

Har jeg tid så noterer jeg, men det å tenke litt over hva man leste før man begynner på nytt kapittel synes jeg er nyttig. 

Skrevet
2 timer siden, Sidabmao skrev:

Har ikke fotografisk hukommelse ihvertfall. Jeg tok 3årig vgs pensum i 2 fag på noen måneder og gjorde knapt noe annet enn å følge med i timen. Resten var rett og slett improvisering, altså sette sammen 2+2.

Jo på vgs er det mulig, men på universitetet holder ikke lengre det har jeg inntrykk av. Tok nylig opp fag fra vgs selv, og leste kun i 14 dager, også fikk jeg 5 I begge fag. Kunne ikke gjort det samme nå på universitetet. 

Skrevet
2 timer siden, MollyJones skrev:

For min del er det viktig å lese - og så tygge på det jeg har lest rett etterpå. Man kan lese en tekst, løpe fra lesesalen og så ikke huske en dritt. Men, om man bruker to-tre-fire minutter rett etter lesing til å tenke : Hva leste jeg nå? Hvorfor var denne teksten på pensum? Hva var nøkkelpunktene i teksten? 

Har jeg tid så noterer jeg, men det å tenke litt over hva man leste før man begynner på nytt kapittel synes jeg er nyttig. 

Veldig godt tips, merker selv at dette stemmer godt. Tar det til meg og satser på å bli flink til å tenke mens jeg leser etterhvert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...