Gå til innhold

Hva er grunnleggende økonomiforståelse/ kunnskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det spørs vel veldig på hvem som spør og hva slags stilling det er. Kanskje det du lærer i P-matte på VGS? 

Anonymkode: 36115...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tatt med i stillingsannonsen for å gjøre søker usikker på seg selv. Det de mener er at du kan "pluss og minus" mer eller mindre. Hehe. Ja man kan lure på hvorfor de tar med slikt, men men. Du må aldri ta en stillingsannonse høytidlig, da vil du aldri kunne søke den enkleste jobb. Det har jeg lært meg. Selv det å vaske gulv krever jo at du er rakettfysiker om du skal ta annonsen på ordet.

Anonymkode: af49e...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg hadde tenkt at man skulle kunne litt bedriftsøkonomi. Men det kommer veldig an på hva slags stilling det gjelder, ja.. 

Anonymkode: 486ea...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på stillingen. Men i utgangspunktet så sier det jo at man ikke trenger å ha studert det, men bør vite litt om hvordan man setter priser, regner ut fortjeneste, skjønner helt basic regnskaps/økonomiske/oppstillinger, vet litt om skatt, renter, faktura osv. 

Så lenge du kan de fire regneartene, kan lese og har sett en faktura før, så ville jeg søkt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man må kunne sjargongen, og klare å forstå hvordan man skal bruke datasystemer for økonomi. Man må forstå hva som ligger bak driften av en bedrift, og hvordan verdier settes. Økonomi er ikke bare pris på varer og lønna til en ansatt. I beskrivelsen av boka i det enkleste økonomifaget jeg har hatt står det:

Økonomistyring fokuserer på temaer som etablering og avvikling av bedrifter, lovverk, inntekter og kostnader, bokføringsprinsipper, årsregnskap, regnskapsanalyse, driftsregnskap, budsjett, kalkulasjon, og lønnsomhetsvurderinger som investeringsanalyse, dekningspunktanalyse og produktvalg samt kapitalbinding. I tillegg er økonomistyring i prosjekter og bedriftens samfunnsansvar tema. 

Kanskje er det så enkelt som at du må kunne enkel regning, prosentregning, brøker og enkle ligninger.

Hva slags jobb er det? 

Anonymkode: 87673...3d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at man må kunne sjargongen, og klare å forstå hvordan man skal bruke datasystemer for økonomi. Man må forstå hva som ligger bak driften av en bedrift, og hvordan verdier settes. Økonomi er ikke bare pris på varer og lønna til en ansatt. I beskrivelsen av boka i det enkleste økonomifaget jeg har hatt står det:

Økonomistyring fokuserer på temaer som etablering og avvikling av bedrifter, lovverk, inntekter og kostnader, bokføringsprinsipper, årsregnskap, regnskapsanalyse, driftsregnskap, budsjett, kalkulasjon, og lønnsomhetsvurderinger som investeringsanalyse, dekningspunktanalyse og produktvalg samt kapitalbinding. I tillegg er økonomistyring i prosjekter og bedriftens samfunnsansvar tema. 

Kanskje er det så enkelt som at du må kunne enkel regning, prosentregning, brøker og enkle ligninger.

Hva slags jobb er det? 

Anonymkode: 87673...3d9

O la la. Det var ikke lite. Stillingen var som advokatsekretær. Jeg har studert 3 år med jus, men økonomiforståelsen strekker seg til pluss, minus, deling, litt prosentregning og det jeg lærte om renter i pengekravsrett på jussen...

Anonymkode: ad2bb...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

O la la. Det var ikke lite. Stillingen var som advokatsekretær. Jeg har studert 3 år med jus, men økonomiforståelsen strekker seg til pluss, minus, deling, litt prosentregning og det jeg lærte om renter i pengekravsrett på jussen...

Anonymkode: ad2bb...8c1

Det er nok for den jobben, så lenge du klarer å lese og lære, og er nøyaktig. Det som nevnes her er det som faget økonomistyring innebærer. Altså hva man skal ha full styring på om man er økonom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...