Gå til innhold

Sykepleiere som tjener 1600 i timen!


AnonymBruker

Sykepleier og lønn  

75 stemmer

  1. 1. Synes du at sykepleiere tjener for mye?

    • Ja
      12
    • Nei
      63


Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ingenting i artikkelen om timelønn på 1600 kr, at "du kjenner en" er for dårlig dokumentasjon av påstander til at du kan slenge den i bordet. Jeg har for øvrig jobbet som sykepleier i snart 20 år, og tjener som det nevnes i artikkelen rundt 270 kr/t. Jeg har fått sommervakter som er ekstra godt betalt, men det dreier seg om kanskje 6-7 vakter fordelt på 3 år (og det har vært 600 kr/t). Da er det de vaktene som bemannes med nesten bare ukjente sommervikarer, der de erfarne som skulle vært på har sluttet, gått i permisjon eller er syk. Ikke mye gøy å gå på vakt med bare ukjente, men det gjør kanskje ikke så mye for deg at de som er på jobb ikke helt er inni ting? Selv om det er du eller dine nærmeste som innlegges? 

Anonymkode: 351c2...eea

Det er feil. 

I tillegg kommer ulempetillegg som nattarbeid, helge- og helligdagstillegg. Søndag er en helligdagstillegg på 100 %, og dette vet du som er sykepleier regner jeg. 2* 800 = 1600 kroner i timen.

Den jeg kjenner drar til denne kommunen for å arbeide som sykepleier og tjener rundt 140.000 i måneden. Dette er to måneders ingeniørlønn!

Anonymkode: 94426...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. 

I tillegg kommer ulempetillegg som nattarbeid, helge- og helligdagstillegg. Søndag er en helligdagstillegg på 100 %, og dette vet du som er sykepleier regner jeg. 2* 800 = 1600 kroner i timen.

Den jeg kjenner drar til denne kommunen for å arbeide som sykepleier og tjener rundt 140.000 i måneden. Dette er to måneders ingeniørlønn!

Anonymkode: 94426...b59

Helgetillegget er på 50 kr/t, kveld og nattillegget på 70 kr/t. Søndager er ikke dager med hellogdagstillegg, da snakker vi om julaften, 1.juledag, langfredag osv. Du o uvitende kverulant må vite hva du snakker om før du skriker ut, her bommer du nemlig grovt. Den du kjenner kan fortelle deg hva som helst, og du er dum nok til å gå rett på limpinnen. Kom med bevis eller kutt ut kveruleringen.  

Anonymkode: 351c2...eea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. 

I tillegg kommer ulempetillegg som nattarbeid, helge- og helligdagstillegg. Søndag er en helligdagstillegg på 100 %, og dette vet du som er sykepleier regner jeg. 2* 800 = 1600 kroner i timen.

Den jeg kjenner drar til denne kommunen for å arbeide som sykepleier og tjener rundt 140.000 i måneden. Dette er to måneders ingeniørlønn!

Anonymkode: 94426...b59

Eh..🙈 Man får ikke 100% helligdagstillegg på søndagene nei..det er vanlig helgegodtgjørelse. I min tid (da jeg jobbet turnus i min ungdom) dreide det seg om 25-30 kr ekstra i timen. 

En sykepleier har en grunnlønn som alle andre innen helseyrkene, så kommer turnus  osv i tillegg. De fleste sykepleiere har en lønn på rundt 5-600 000,- Har man spesialisering får man bittelitt ekstra. Det du skisserer er ikke normalen! Ikke i det hele tatt. Jeg er ikke sykepleier, men jeg ligger på samme lønnsnivå som sykepleier. Hadde jeg tjent 1.5 mill i året..well well well 😍😍😂

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lønna som forekommer i artikkelen er jo unntaksvis, og pga. ekstrem mangel der de trengte sykepleiere. Lønna er veldig midlertidig, og skal altså motivere folk til å jobbe i de korte periodene de absolutt ikke har noen andre. 

Noen steder, som i distriktene og utkantstrøk, så finnes det rett og slett ingen vikarer eller bemanningsbyrå de kan leie inn. De sykepleierne som bor i området, er det de har tilgjengelig. Du står du altså mellom følgende valg: 

1) Betal svært høy lønn til de som er i området, men f.eks har ferie eller liknende. 

2) Fly inn folk fra andre steder i landet, hus dem, osv. Dette må også skje veldig fort, gjerne på et par dager. 

 

Anonymkode: e0f33...de1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei av alle sykepleiere som er misfornøyd med lønna. Kjenner en del som tjener utrolig mye mer, slik som NRK rapporter så tjener en sykepleier 1600 kroner i timen i Nord-Norge.

Sykepleieren jeg kjenner tjener 1600 kroner i timen (800 kroner er ordinærlønn). Dette blir 1600 på søndag, da hun jobber der det er gunstig.

Her er oversikten når det gjelder andre helseyrker:

  • Spesialsykepleier, jordmor, helsesøster tjener 850,- kroner timen
  • Sykepleier tjener 800,- kroner timen
  • Helsefagarbeider tjener 700,- kroner timen
  • Pleiemedarbeider tjener 600,- kroner timen

Dette er mer enn hva gjennomsnittlønnen for ingeniører er.

Er du sykepleier og misfornøyd med lønnen? Flytt til disse kommunene og få 6-7 ganger bedre betalt!

Anonymkode: 94426...b59

Men dette er kun lønna i sommerturnus fordi det var krisetilstander i Karasjok kommune i sommer. Den er egentlig ikke reell. Vanlig timelønn ellers i kommunehelsetjenesten er på 200 -300 kr før skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboer er fast ansatt som helsefagarbeider - 180 kr timen. Hadde det ikke vært for et medisinutdelingskurs, hadde timeslønna vært lavere. Sykepleiere på samme sted tjener ikke stort mer.

Anonymkode: c03f9...8fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rayo skrev:

Sykepleiere skulle fått kasta penger etter seg.  

 

Nei, hvorfor det? Ville blitt problematisk for de offentlige budsjettene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Nei, hvorfor det? Ville blitt problematisk for de offentlige budsjettene :)

Fordi de fortjener det. 

Satt nesten en mnd hver dag i 10-12 timer sammen med kjæresten når hun var innlagt sist, og sykepleierne var fantastiske. De gjorde en skummel situasjon lettere. Jeg kunne mase og mase om spørsmål, og de tok alt med et smil. Jeg fikk en skulder å gråte på når ting ble tungt. 

Fikk også sett endel av hva de gjør iløpet av en dag. Mye drittarbeid, ugunstig arbeidstid..Så ja, sykepleiere er en gruppe som virkelig må bli tatt godt vare på!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2019 den 20.25, AnonymBruker skrev:

Helgetillegget er på 50 kr/t, kveld og nattillegget på 70 kr/t. Søndager er ikke dager med hellogdagstillegg, da snakker vi om julaften, 1.juledag, langfredag osv. Du o uvitende kverulant må vite hva du snakker om før du skriker ut, her bommer du nemlig grovt. Den du kjenner kan fortelle deg hva som helst, og du er dum nok til å gå rett på limpinnen. Kom med bevis eller kutt ut kveruleringen.  

Anonymkode: 351c2...eea

Jeg beklager! Du har rett at jeg ble lurt 😕. Det stemmer ikke at timelønnen er 1600 kroner, men det er 800+50+70 = 920 kroner på det meste. Takk for at du retter opp!

Anonymkode: 94426...b59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber man i kommunen og er omfattet av HTA KS? Så er ikke søndag en dag som gir 100% eller 133%. Kun dersom dette faller på en helligdag. 

På søndager så får man lørdag/søndagstillegg. Laveste sats er 53kr i timen. Jobber man over et visst antall timer på lørdag og søndag kan man komme opp på sats 100 eller 150. Da snakker vi ganske mange timer. Dessuten så er dette gjennomsnittsberegnet og summen utbetales 1/12 hver måned. Skjer det endringer i turnusen kan denne satsen bli høyere eller lavere. 

Tar man derimot ekstravakter i helg utenom turnus er ikke disse variable timene pensjonsgivende. Så det er ikke alltid så lukrativt. 

Sykepleiere tjener ok. Andre som er ansatt i det offentlige med høyere utdanning en sykepleiere ligger ofte under grunnlønna til sykepleiere fordi de ikke ha tilleggene som spl har. 

Anonymkode: 526c0...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Jobber man i kommunen og er omfattet av HTA KS? Så er ikke søndag en dag som gir 100% eller 133%. Kun dersom dette faller på en helligdag. 

På søndager så får man lørdag/søndagstillegg. Laveste sats er 53kr i timen. Jobber man over et visst antall timer på lørdag og søndag kan man komme opp på sats 100 eller 150. Da snakker vi ganske mange timer. Dessuten så er dette gjennomsnittsberegnet og summen utbetales 1/12 hver måned. Skjer det endringer i turnusen kan denne satsen bli høyere eller lavere. 

Tar man derimot ekstravakter i helg utenom turnus er ikke disse variable timene pensjonsgivende. Så det er ikke alltid så lukrativt. 

Sykepleiere tjener ok. Andre som er ansatt i det offentlige med høyere utdanning en sykepleiere ligger ofte under grunnlønna til sykepleiere fordi de ikke ha tilleggene som spl har. 

Anonymkode: 526c0...b67

Det er faktisk sant.

Anonymkode: 94426...b59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2019 den 15.44, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei av alle sykepleiere som er misfornøyd med lønna. Kjenner en del som tjener utrolig mye mer, slik som NRK rapporter så tjener en sykepleier 1600 kroner i timen i Nord-Norge.

Sykepleieren jeg kjenner tjener 1600 kroner i timen (800 kroner er ordinærlønn). Dette blir 1600 på søndag, da hun jobber der det er gunstig.

Her er oversikten når det gjelder andre helseyrker:

  • Spesialsykepleier, jordmor, helsesøster tjener 850,- kroner timen
  • Sykepleier tjener 800,- kroner timen
  • Helsefagarbeider tjener 700,- kroner timen
  • Pleiemedarbeider tjener 600,- kroner timen

Dette er mer enn hva gjennomsnittlønnen for ingeniører er.

Er du sykepleier og misfornøyd med lønnen? Flytt til disse kommunene og få 6-7 ganger bedre betalt!

Anonymkode: 94426...b59

Uhm ordinærlønna er vel normalt 230 kr ish, da men.. 

Anonymkode: 39da6...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.9.2019 den 15.44, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei av alle sykepleiere som er misfornøyd med lønna. Kjenner en del som tjener utrolig mye mer, slik som NRK rapporter så tjener en sykepleier 1600 kroner i timen i Nord-Norge.

Sykepleieren jeg kjenner tjener 1600 kroner i timen (800 kroner er ordinærlønn). Dette blir 1600 på søndag, da hun jobber der det er gunstig.

Her er oversikten når det gjelder andre helseyrker:

  • Spesialsykepleier, jordmor, helsesøster tjener 850,- kroner timen
  • Sykepleier tjener 800,- kroner timen
  • Helsefagarbeider tjener 700,- kroner timen
  • Pleiemedarbeider tjener 600,- kroner timen

Dette er mer enn hva gjennomsnittlønnen for ingeniører er.

Er du sykepleier og misfornøyd med lønnen? Flytt til disse kommunene og få 6-7 ganger bedre betalt!

Anonymkode: 94426...b59

Er du.. dum? Dette var jo et unntak, og i en kort periode pga mangel. Helsevesenet er det vigtigste vi har, og innehar de viktigste jobbene. De har jo minimum 3 års universitetsutdannelse (de fleste har 5), +  forferdelige turnuser og ubekvem arbeidstid. Å jobbe som ingeniør er da ikke vanskelig, hardt eller ubekvemt. Og ikke har vi nødvendigvis mer utdannelse.

Sykepleiere, og egenerelt alle i helsevesenet burde hatt mye mer i lønn, enn de har idag.

Anonymkode: 0c743...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du.. dum? Dette var jo et unntak, og i en kort periode pga mangel. Helsevesenet er det vigtigste vi har, og innehar de viktigste jobbene. De har jo minimum 3 års universitetsutdannelse (de fleste har 5), +  forferdelige turnuser og ubekvem arbeidstid. Å jobbe som ingeniør er da ikke vanskelig, hardt eller ubekvemt. Og ikke har vi nødvendigvis mer utdannelse.

Sykepleiere, og egenerelt alle i helsevesenet burde hatt mye mer i lønn, enn de har idag.

Anonymkode: 0c743...170

Jeg sier ikke at sykepleiernes jobb ikke er viktig, men jeg synes det er ganske unyansert å si at helsevesenet er «det viktigste vi har», og at de har «de viktigste jobbene». Det er nok andre yrkesgrupper samfunnet er enda mer avhengige av.  Tenker spesielt på vann og avløp og renovasjon. Realiteten er at mange yrkesgrupper er viktige, hver på sin måte.

Anonymkode: 55a5e...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på et helseforetak og er spesialsykepleier innen mitt felt. Har max ansiennitet og tjener rundt 270-280-iesh/time. I tillegg kommer vanlige tillegg. Her jeg jobber har vi også sommertillegg. For alle nattevakter og fra senvakt fredag til senvakt søndag så får alle som tar ekstra vakt utover turnusen et sommertillegg. Spesialsykepleiere får 1000 kr/PR VAKT. Sykepleiere 750 kr/pr vakt og helsefagarbeidere/assistenter får 650 kr/pr vakt. Disse pengene kommer i tillegg til ev tillegg. Så mest penger får du om du jobber slik at denne ekstra vakten utløser overtid. Da får du timelønn OG overtidstillegg OG sommertillegg. 

Om jeg velger å ta en slik vakt så hadde jeg fått max: 

Timelønn 270kr x 8= 2.160,-

Overtid 270kr x 8= 2.160,- (100% overtid)

Sommertillegg 1.000,-

Til sammen 5.337,- brutto/PR VAKT og 667 kr/time. Langt unna de 1.600,- andre plasser. 

Jeg er enig i at det høres mye ut og det ER mye, men sommer månedene er viktige for folk. Når man ikke ansetter nok folk til vanlig og sliter med å få vaktene til å gå opp i spesielle perioder, så må man betale nok til at det faktisk frister å ta en ekstra vakt på natta eller helgene. Sorry Mac, men familien er viktigere enn de 270 pr time lønna man får som vanlig lønn. Da vil jeg heller ikke ta vakta og planlegge noe med familien den helgen istedenfor. Regnestykket jeg har satt er max scenario, de fleste som tar slike vakter er de som unge uten familie (da mener jeg barn) eller de som har fått et problem med huset/bilen osv, som utgjør ekstra kostnad som det da frister å ta ekstra vakt for. Samtidig så tar de fleste som går en vakt som ikke samtidig utløser overtid. Da får man en vanlig dagslønn og sommertillegg. 

Dette betyr ikke at jeg syns sykepleiere tjener bra. Jeg har 270 med nesten 20 års ansiennitet. Jeg tjener greit nok, men det har tatt meg lang tid å komme dit. 

Anonymkode: 96cb2...13b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...