Gå til innhold

Er det noen her som har havnet i psykose grunnet våkenetter med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har jeg tenkt litt på, muligheten for å havne i psykose i barselstiden f.eks om man får for lite søvn. Hører noen foreldre si at de ikke sov en hel natt på flere år, eller at de har sovet maks 3 timer per natt i månedsvis. Øker ikke sjansen betraktelig for å bli psykotisk da? 

 

Anonymkode: bc3f5...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker helsesøster sa til meg at en av de viktigste årsakene  til at du ikke blir psykotisk av slik søvnmangel er hormonene du skiller ut når du ammer.

Høyere andel som får plager av ekstrem søvnmangel når de ikke ammer..

Anonymkode: 4cee4...1cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker helsesøster sa til meg at en av de viktigste årsakene  til at du ikke blir psykotisk av slik søvnmangel er hormonene du skiller ut når du ammer.

Høyere andel som får plager av ekstrem søvnmangel når de ikke ammer..

Anonymkode: 4cee4...1cc

Interessant innspill. Det har jeg ikke tenkt kan ha noe sammenheng. 

Ts

Anonymkode: bc3f5...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prolaktin gjør at du klarer deg på mindre søvn, og at du sovner raskere selv om du våkner mye gjennom natten. Jeg fikk tilskudd av prolaktin og kunne sovne hvor som helst, men trengte ikke sove lenge av gangen. 

Anonymkode: ca29e...99e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri møtt eller hørt om noen som ble psykotisk av dette, bare vimsete, trøtte, glemske og litt ustabile i humøret. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, absinthia skrev:

Har aldri møtt eller hørt om noen som ble psykotisk av dette, bare vimsete, trøtte, glemske og litt ustabile i humøret. 

Jeg ser for meg at hvis man har en ekstra sårbarhet/har vært tidligere psykotisk/har psykiske lidelser/opplever belastninger at det kan skje.

ts

Anonymkode: bc3f5...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt deprimert av det, men ingen psykose ennå, selv om jeg begynner å nå bristepunktet. 

Anonymkode: 6d4fc...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hørt at det er uvanlig men kan skje. Men då tenkje eg at det er andre ytre faktorer som trykke under. Fleste folk tåler mangel på søvn, gravide har ofta øvd på søvnmangel i siste trimester også. Ofta opp på do, vondt å ligge i alle stillinger o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke amming/fullamming hjalp for søvn. Ikke klarte jeg meg på lite søvn, og ikke sovnet jeg fortere enn normalt. 

Ble skikkelig vimsete/glemsk og var konstant syk og hadde konstant hodepine. 

Min.tante fikk barselpsykose og var på psykiatrisk i to mnd. Vi vet ikke hvorfor, men hun gikk inn i en skikkelig depresjon først. 

Anonymkode: 14a9d...d76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble aldri psykotisk, men jeg hallusinerte en natt uten søvn. Jeg skulle bære opp babyen fra den ene siden til den andre da jeg plutselig trodde at jeg hadde sluppet henne fra sengekanten og rett på bakken. Det føltes så ekte så du kan tro at jeg grein i flere dager etterpå selvom hun ironisk nok ikke var i nærheten av sengekanten. Utrolig ekkelt var det🙈

Anonymkode: ec2ac...a87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, faktisk. Selv led jeg under ekstrem søvnmangel. Jeg sov på helsestasjonen mens de passet barnet mitt et par timer. 

Anonymkode: 2bbbb...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne innimellom føle meg helt forvirret, ja, men aldri psykotisk. Fikk også en depresjon, men det skyldtes andre ting enn søvnmangel.

Anonymkode: 9bb4d...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller, aller fleste blir ikke psykotiske, uansett hva de opplever. Man må ha en sårbarhet for psykose, medfødt eller ervervet (skade). Det er en sjelden tilstand.

Anonymkode: 226c6...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...