Gå til innhold

Katten har forsvunnet og ikke kommet hjem, hva kan jeg gjøre slik at den kanskje kan finne veien hjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten katt som ikke er mer enn 6 måneder den har brukt og kommet inn hver kveld, men den siste uka har han ikke vært noen plass og se... jeg publiserte på Facebook at katten var savnet og fikk melding om at noen kanskje har kjørt på en katt som lignet på min i nærheten av dær jeg bor, vedkommende stoppet med en gang men katten sprang videre. Nå er jeg redd for at den kanskje har gjemt seg og er redd eller gått seg bort i sjokk. Hva gjør jeg for at den kan finne veien hjem igjen? Jeg er helt fra meg og har lett i flere dager og timer etter han. Den dagen jeg slapp han ut (mandag) vasket jeg doen hans, skiftet sand og spylte den fordi jeg visste jo ikke st han ikke ville komme tilbake... så jeg er redd jeg har fjernet lukten hans så jeg vet ikke om det hjelper å sette den ut men mulig det er verd et forsøk? Eller et det noen andre tips jeg kan høre for å hjelpe han å finne veien hjem? Har publisert i ulike grupper på Facebook men ingen har sett katten min og jeg er bekymret 

Anonymkode: 5744f...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter på 6 mnd har ikke utviklet god nok stedsans, egentlig skal man ikke slippe ut katten før den er 7 mnd og da litt og litt. 

Jeg ville sjekket og hørt med naboer som har stengte garasjer/boder, kanskje den er innestengt og kommer seg ikke ut. En skadet katt vil som oftest gjemme seg vekk og det kan bli vanskelig å finne den. Ta med noe kattemat, og noe som lukter godt og prøve å lokke her og der.

Ta konktat  med den lokale dyrebeskyttelsen, de har nok sikkert noen gode tips. Eller hør med ulike veterinærer i nærheten om noen har kommet med en skadet katt (mulig blitt avlivet, men da har du ihvertfall svar).

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har gjort alt det du skrev ovenfor. Vet katten ikke skal ut før den er 6-7 måneder men han har vært veldig vill og veldig nysgjerrig så vi slapp han ut litt etter litt, han er en nysgjerrig liten kar. 

Anonymkode: 5744f...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for han er ikke gammel nok enda, han skal kastreres neste måned og chippes for da er han ferdig utvokst 

Anonymkode: 5744f...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant igjen en liten raring ved å gå samme ruta mamma hadde gått den dagen pus forsvant. Hadde fulgt etter hun.

Gikk å lokket... DÆR spratt han ut av en busk, 3-4 dager senere, like blid, ca. en km. fra heimen. Håper pus dukker opp... :ninuskapus:

a.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett ut sanden til pus, de skal visst kunne lukte den på lang avstand :)

Og når pus kommer hjem; vent til han i alle fall er kastrert og chippet før du slipper han ut! Og helst vær med han i starten. Som en bruker skriver lenger opp, utvikler ikke katter stedsans for de er nærmere et år, så veldig dumt å slippe de ut så tidlig.

Lykke til!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut noe mat som han liker? Forhåpentligvis tiltrekker det ikke rotter og andre katter, etc.

Anonymkode: ffdb4...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei for han er ikke gammel nok enda, han skal kastreres neste måned og chippes for da er han ferdig utvokst 

Anonymkode: 5744f...32b

Katter kan kastreres og chippet allerede når de er 3 mnd, flere organisasjoner gjør det. Når du får ham hjem er det viktig at du i alle fall holder ham hjemme til det er gjort. Mulig han har fått ferten av en hokatt og ikke finner hjem. 

Ville kontaktet Dyrebeskyttelsen og hengt opp lapper på butikken, postkassestativ og kontaktet dyrlegene i området, så de vet at et det er din om de hører noe. Legg også ut annonse på alle Facebooksiden for dyr i ditt område. 

Å søke aktivt de første ukene er veldig viktig. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært ute og ropt og lokket på han etter det ble sent på kvelden/natt? Den kan være veldig skremt av noe, det er umulig å vite hva som har skjedd. Har du snakket mednaboer om de kan sjekke alt av uthus? En katt smetter veldig fort inn en plass. 

Håper du snart finner ham ❤

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg er veldig klar over at katten er for liten til å slippes ut, han er liten og det vet jeg. Han har hatt veldig mye energi Og etter å ha snakket med veterinær sa hun at han kunne slippes ut litt etter litt og det har vi gjort han har aldri vært ute lenge om gangen. Vi forsikret oss om at han kunne være ute ved denne alderen og veterinær sa det ikke var noe problem da vi bor på et sted med lite trafikk og landlige omgivelser. Men som sagt er jeg veldig klar over at han er ung. Mulig jeg «fortjener» å miste katten som noen skriver over, men jeg vil det beste for katten min da han er alt jeg har og betyr veldig mye for meg, jeg vil bare han skal komme hjem og det beste for han... 

Anonymkode: 5744f...32b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tvist skrev:

Katter kan kastreres og chippet allerede når de er 3 mnd, flere organisasjoner gjør det. Når du får ham hjem er det viktig at du i alle fall holder ham hjemme til det er gjort. Mulig han har fått ferten av en hokatt og ikke finner hjem. 

Ville kontaktet Dyrebeskyttelsen og hengt opp lapper på butikken, postkassestativ og kontaktet dyrlegene i området, så de vet at et det er din om de hører noe. Legg også ut annonse på alle Facebooksiden for dyr i ditt område. 

Å søke aktivt de første ukene er veldig viktig. 

Enig og det siste er veldig viktig - ikke gi opp! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett og lokket i flere timer hver dag helt siden han forsvant, første jeg gjorde var å ringe dyrelegen så de vet st min katt er savnet og de skulle ta kontakt om det kom inn noe. Har også publisert på alle Facebook sider som er relevante og informert alle naboer 

Anonymkode: 5744f...32b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Jeg er veldig klar over at katten er for liten til å slippes ut, han er liten og det vet jeg. Han har hatt veldig mye energi Og etter å ha snakket med veterinær sa hun at han kunne slippes ut litt etter litt og det har vi gjort han har aldri vært ute lenge om gangen. Vi forsikret oss om at han kunne være ute ved denne alderen og veterinær sa det ikke var noe problem da vi bor på et sted med lite trafikk og landlige omgivelser. Men som sagt er jeg veldig klar over at han er ung. Mulig jeg «fortjener» å miste katten som noen skriver over, men jeg vil det beste for katten min da han er alt jeg har og betyr veldig mye for meg, jeg vil bare han skal komme hjem og det beste for han... 

Anonymkode: 5744f...32b

Er veterinæren din hundre år gammel? Alle bør vite at en hannkatt på seks måneder allerede kan være kjønnsmoden, og da stikker han hvis han får ferten av en hunnkatt i løp. Og når de er så unge finner de gjerne ikke veien hjem igjen. Ingen katter skal gå fritt ute før de er kastrert, chippet og vaksinert. 6 mnd er heller ikke for ungt for kastrering. Hvis man på død og liv må la de komme ut så får man ha dem i sele, og være ute med dem. Ikke la dem gå i "løpestreng" i tilfelle det dukker opp andre katter eller en løs hund. En stor del av kattene som ligger som savnet eller funnet på Dyrebar er unge hannkatter som ikke er kastrert og chippet. 

Anonymkode: fbb60...e87

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har vært veldig hjelpsomme ¨nesten¨ alltid, -siste bikja var ramm til å stikke. Ringe 02800, gi en god beskrivelse, så legger de det kanskje inn i PO \ Loggen sin. Om den skulle være f.eks. påkjørt kan de vite noe. I Oslo har Viking redningstjneste avtale om å ta vare på dyr, høre med politiet om hvem som har avtale hos deg.  

Skikkelig kjipt når dyr blir borte...

a.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden forsvant min hannkatt, han var borte i 5 dager. Det var helt uvanlig for ham , han kom Alltid inn på kvelden .
Så dag 5 tok jeg med meg hunden min opp i åsen , der jeg visste at katten min pleide å holde seg , så ba jeg hunden finne pus , dette var rundt påske , så det var både regn og frost om nettene .
Hunden min fant katten . Den var dessverre død. 

Poenget er :  Har du noen venner eller naboer med en hund som kanskje kunne søkt  etter katten ?  Man vet jo aldri.
Min hund var aldri trent på søk eller hadde gjort noe slikt før .

Endret av Fjelltopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har hund og vi har prøvd å få han til å søke etter katten uten hell dessverre... de var veldig gode venner og passet alltid på hverandre så det er veldig sårt 

Anonymkode: 5744f...32b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om kassa og ut i mørket. I tillegg så ta med hånda nederst på husvegger, gjerder, planter o.s.v. Nå har vel ikke denne krabaten verdens lengste bein enda, så det blir veldig lavt da. Da legger dere igjen luftspor fra dere. I tillegg kan dere også, legge ut noen klær som har lukten fra dere. Ett par skitne strømper, eller slikt, legg det på steder som kan være fint for en katt å legge seg.

Jeg lette etter en katt for noen år siden. Han var litt over 1 år. Jeg gikk i skogen som ligger rett ved oss og ropte. Nå fulgte selvfølgelig en av de andre kattene med meg. Så når jeg ropte, så ropte jo den katten også, den skulle også lete. Til slutt hørte jeg noen svake skrik. Jeg lengre inn i skogen, med en katt på slep. Til slutt så fant jeg den bortkomne høyt oppe i ett tre. Det var ikke mulighet for meg å komme opp, og den som satt i treet kom ikke ned. Så da måtte jeg løpe hjemover, med en katt på slep, fikk tak i mannen min. Fram med stigen, så tilbake til katta i treet, nå med to katter på slep. Mannen klatra opp, og fikk ned rømlingen.

Mange katter gir ikke lyd fra seg om de er innestengte, så gå omkring i nabolaget og be de sjekke garasjer og uteboder.

De fleste lokalaviser annonserer gratis når katter er borte, og heng opp etterlysning på matbutikkene. 

Lykke til!

Anonymkode: 2bf57...556

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Politiet har vært veldig hjelpsomme ¨nesten¨ alltid, -siste bikja var ramm til å stikke. Ringe 02800, gi en god beskrivelse, så legger de det kanskje inn i PO \ Loggen sin. Om den skulle være f.eks. påkjørt kan de vite noe. I Oslo har Viking redningstjneste avtale om å ta vare på dyr, høre med politiet om hvem som har avtale hos deg.  

Skikkelig kjipt når dyr blir borte...

a.

Er det ikke bedre å chippe den og/eller ha en liten "beholder" hengende i halsbåndet, der det står telefonnr ditt?

Anonymkode: d32a7...e31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bedre å chippe den og/eller ha en liten "beholder" hengende i halsbåndet, der det står telefonnr ditt?

Anonymkode: d32a7...e31

Selvsagt, men det er jo litt sent nå som TS ikke finner katten, vel?

Anonymkode: 1f056...3c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...