Gå til innhold

17-åringen min var ute og drakk i kveld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som mine foreldre. Vent til hun våkner, spør om hun drakk. Sier hun nei, kan du si at du vet, sier hun ja, sier du ok og gå gjennom hva du tenker er viktig. Snakk om trygghet og alkohol osv. 

Og ikke behandle henne som en fyllesyk person om hun er det. 

Anonymkode: d5e1d...1d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært veldig «heldige» med våre voksne sønner, de var ikke mye ute å drakk før de var gamle nok. Men de få gangene de gjorde det så sa de til oss at de hadde drukket, så lenge de kom hjem ganske edru har ikke vi sagt mye på det, men vi snakker mye om det hjemme her om hvilken holdninger vi voksne har til alkohol og at det egentlig er helt uakseptabelt å drikke før de er gamle nok. Men at de har tatt seg 3 rusbrus ute på fest før de kom hjem har vi aldri laget noe nummer ut av. 

Anonymkode: 1b853...eeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg er vokst opp på bygda. Når vi var konfirmert var d fritt frem og ut på fest og selvfølgelig drakk vi litt og. D var opp vedtatt og godkjent som normalt der jeg kom. En ble vel mer sett rart på hvis en ikke var ute på noe.

Anonymkode: bd29a...086

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herregud. Jeg er vokst opp på bygda. Når vi var konfirmert var d fritt frem og ut på fest og selvfølgelig drakk vi litt og. D var opp vedtatt og godkjent som normalt der jeg kom. En ble vel mer sett rart på hvis en ikke var ute på noe.

Anonymkode: bd29a...086

Meg igjen. Jeg mener alikevel d er lurt å snakke om alkohol. Bruk dine personlige erfaringer og gjør og klart at uansett så aldri nøl med å ring hjem hvis hun eller han kommer i trøbbel. Gjerne kjør og hent dem når de er ute på noe. Avtal hentetid. Da har man kontroll. Hvis d er første gang hun drikker og er 17 år... da har du vært heldig

Anonymkode: bd29a...086

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barna kommer i trøbbel skal de ikke være redd for å ringe hjem! Da skal du være den første de kommer på å ringe for støtte/hjelp. Ha dette i bakhodet når dere tar praten.

Anonymkode: 3a595...278

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt en prat med barnet mitt. Forklart hvorfor jeg ikke synes det er en god idé å drikke før man er 18 (det vet forøvrig barna mine før de er kommet til den alderen at de kanskje drikker) og så ville barnet få akkurat nok omsorg til at barnet velger å komme hjem igjen også neste gang. De har også fått beskjed om at hvis de har behov for det så kan de ta taxi hjem og vi betaler.  Alt er tatt opp over tid fra de er ganske unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å forlange noen tilståelse, men si bare at jeg tror at du kanskje drakk i går og så kan du komme med en liten «handlingsplan» for slike situasjoner, altså: la aldri venner være alene i situasjoner som ikke er  trygge( f.eks ukjent sted, ukjente folk o.l.) om det er alkohol i bildet, følg hverandre hjem, ikke vær redd for å komme hjem, selv om du har drukket uten lov, ring hjem om du trenger det. 

Så kan du komme med eksempler på hvorfor og hva slags situasjoner som kan oppstå ( voldtekt når noen har drukket for mye, alkoholforgiftning, blimliggende å fryse ihjel i grøft..samt andre dumme ting) og repetere handlingsplanen en gang til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun vet ikke at jeg vet. Hvordan håndterer jeg dette?

Anonymkode: b4d9a...ba1

Du sier at du vet. 

Men det er utrolig viktig at du ikke blir sint! Da kommer hun aldri til å ringe deg om hun havner i trøbbel i fylla.

Har en ungdom selv. Han er 15, men aldri drukket (han er veldig åpen med meg og jeg stoler på han. Har aldri gitt meg en grunn til å ikke gjøre det). Vi snakker om alkohol og hva det kan gjøre. Jeg sier at jeg ikke vil han skal drikke før han er gammel nok, men om han går på en smell må han aldri være redd for å ringe meg. Heller det enn at han skal være livredd for å ringe for å bli hentet og sovne i en grøftekant midt på vinteren eller noe. 

Anonymkode: 75427...29d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig ikke det er noe stress at en 17-åring drikker alkohol. Jeg begynte selv å feste da jeg var 16. Jeg håper likevel at barnet mitt venter til hun er 18, og gjerne helt til hun er 20, på grunn av påvirkningen av alkohol i tidlig alder kan ha på utviklingen av hjernen. 

Anonymkode: fa225...50f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at du vet. 

Men det er utrolig viktig at du ikke blir sint! Da kommer hun aldri til å ringe deg om hun havner i trøbbel i fylla.

Har en ungdom selv. Han er 15, men aldri drukket (han er veldig åpen med meg og jeg stoler på han. Har aldri gitt meg en grunn til å ikke gjøre det). Vi snakker om alkohol og hva det kan gjøre. Jeg sier at jeg ikke vil han skal drikke før han er gammel nok, men om han går på en smell må han aldri være redd for å ringe meg. Heller det enn at han skal være livredd for å ringe for å bli hentet og sovne i en grøftekant midt på vinteren eller noe. 

Anonymkode: 75427...29d

Min datter er 22 nå og vi pratet om absolutt alt, men det har kommet frem i ettertid at joda hun drakk før jeg trodde hun drakk 😄, selv om jeg var 100% sikker på at hun ikke gjorde. Hun var uansett 17 år når hun begynte å drikke noe jeg egentlig synes er null stress, begynte selv å feste som 16 åring. Men hun visste at jeg ikke kom til å kjøpe alkohol til henne før fylte 18 år.

Anonymkode: 19f8f...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialarbeider innenfor rusfeltet. Jeg har hatt praten med begge barna. Sagt jeg ønsker at de ikke drikker, men at jeg ikke er så naiv at jeg tror de ikke drikker. 

Vær trygg og tydelig. Be ungdommen holde seg unna sprit og tildels vin. Lær førstehjelp, dvs legge folk som er veldig fulle i stabilt sideleie. Vær tilstede. Gi beskjed om at ungdommen kan og skal ringe etter hjelp. Få kompiser/venner hjem. 

Anonymkode: cfde3...01c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min datter er 22 nå og vi pratet om absolutt alt, men det har kommet frem i ettertid at joda hun drakk før jeg trodde hun drakk 😄, selv om jeg var 100% sikker på at hun ikke gjorde. Hun var uansett 17 år når hun begynte å drikke noe jeg egentlig synes er null stress, begynte selv å feste som 16 åring. Men hun visste at jeg ikke kom til å kjøpe alkohol til henne før fylte 18 år.

Anonymkode: 19f8f...bb6

Kan selvfølgelig være han har gjort det, men han har aldri noensinne misbrukt tilliten min, så stoler 100% på han. Han er ikke en som er ofte ute heller. 

Anonymkode: 75427...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 17 åring vil drikke. Særdeles få som ikke gjør det.Og de som foreldrene sier ikke drikker, er ofte verst. Vær åpen og si at hun må ringe hjem hvis hun trenger å bli hentet. Åpen dialog, så vet man hvor de er og hvor ofte de drikker.

Anonymkode: c8a19...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke behandle henne som en fyllesyk person om hun er det. 

Jeg passer på å smøre ekstra godt på med ting som gjør de enda mer fyllesyke enn de er fra før 🤣 

Neida, selv har jeg alltid sagt, ikke drikk ute, men hvis dere skulle finne på å gjøre noe sånt, ikke vær redd for å ringe hjem ❤️ 

Husker godt jeg var tenåring selv, og priser meg lykkelig for at jeg ikke hadde meg som datter ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun vet ikke at jeg vet. Hvordan håndterer jeg dette?

Anonymkode: b4d9a...ba1

Har hun ventet helt til hun ble 17? Bør få ros! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker hvordan vi snek oss på fest og på fylla 15-16 år gamle... 🙈😂

To av mine døtre er over 20, de ventet begge til de var gamle nok, og det var aldri noe å engste seg for.

Sønnen min derimot er et annet kapittel.. 😳

Jeg og en annen mor tok de på fersken ifjor, 16 år gamle. De rotet til dekkløgnene sine.. 😂

Vel, det var første gangen de drakk. Så vi foreldrene til "gjengen", 4-5 stk, snakket med gutta våre. Samme "plan" for alle!

Vi fortalte selvsagt at de var for unge og at det IKKE var greit!

Men skulle det skje igjen (og det visste jo vi det ville!), så var det visse regler som gjaldt:

Hvor skal de være? Hvordan kommer de seg dit? Hvordan kommer de seg hjem?

Hvilke andre ungdommer skal være der? Og hva skal de drikke? 

Skjer det noe, skal de passe på hverandre og kontakte en forelder.

(Kan legge til for ordens skyld at vi ikke gir dem alkohol. De har ikke lov å kjøpe hjemmebrent, eller ta imot noe av ukjente! Vi får se flaskene, og se at de er forseglet. Til/fra-kjøring oftest blir utført av en/to av foreldrene)

Nå har det gått ett år, og det har vært en god del fester. Det har gått veldig bra! Har gått litt over stokk og stein for et par av dem, ved to anledninger. Da har de ringt til vedkommendes mor/far, og hjulpet til så godt de har kunnet.

Jeg mener vi har en god løsning! Helt sikkert noen som vil være uenige 😉

Men faktum er at hadde vi ikke gjort det slik, så hadde de sneket seg til! Enkelt og greit! Og kanskje ikke turt å si fra dersom noe skjedde...

Anonymkode: 9b012...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress. Helt normalt.

Du har flere opsjoner på hvordan du vil håndtere dette. Du kan gjøre som min mor - hente meg og råflire av bakfylla dagen derpå med påfølgende "selvgjort er velgjort".

Du kan kjefte, si at dette ikke er lov og at du forventer det ikke skjer igjen. EKSTREMT dårlig trekk - det vil nemlig skje igjen :)

Du kan spørre hvordan dagen derpå er, helt ut av det blå og ta en prat om trygghet, og viktigheten av å føle seg trygg nok til å kunne si fra hvor man er, hvor man skal og at man alltid kan ringe for å bli henta.

Eller du kan late som ingenting og la det fare.

Jeg ser viktigheten av å ikke starte en krangle med ungdommen om dette. Drikking er en helt naturlig del av tenårene og for å gjøre dette trygt er det viktig at de er trygge på sitt eget hjem og egne foreldre. Jeg vil MYE heller at min femtidige 17åring kommer til meg og sier at jeg skal drikke i dag, mamma kan du kjøpe meg en vin eller øl eller hva det måtte være enn at de stikker av i det skjulte, under dekkhistorie (som jeg sikkert lukter lunta av lenge før den kommer ut av munnen på tenåringen), de drar avsted i dårlige biler og drikker gudenevethva laget i en eller annen kjeller. Jeg VIL at mine gutter skal ringe meg klokka 4 på natta og spørre om jeg kan hente de istede for at de går, sitter på med noen som ikke kan kjøre, som er rusa, eller har dårlige sommerdekk midt på kaldhøsten.

Derfor anbefaler jeg trinn for foreldre med tenåringer. Steg 1 : aksepter at de har blitt store, at de drikker og har fest Steg 2: Sørg for at de er trygge nok på deg til å unngå de farligste situasjonene som skapes av løgn for foreldre Steg 3 (STEG 0 kanskje) sørg for at de er ansvarlig nok til å vite bedre enn å ta mot drikke og rusmidler fra andre, og Steg 5: At de vet at de alltid må holde drikken sin under oppsyn, og ikke drikke noe fra andre de ikke er sikre på. Spesielt hvis man har jenter skal man være klar på at man ikke drikker noe som helst som man har tatt oppsyn fra, selv om man snur seg i ett øyeblikk er det nok til å ha en dose rophynol eller andre stoffer i drikken. Steg 6 (også steg 0) sørg for at de kan oppføre seg som normale mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste i verden du bør gjøre er å kjefte. Da jeg var i den alderen så hadde jeg venninner på 15-16 år som hadde foreldre som tilta, kjeftet og ila masse husarrest osv om de drakk. Det førte ikke til at de sluttet å dra på fest, men at de ikke lenger turde å komme hjem - DET er skummelt, men 16 år gamle fulle jenter som ikke tør reise hjem!

Min mor sa alltid til oss - uansett hva som skjer, kom hjem! Det var alltid trygt å komme hjem. Mistenkte hun at noen av oss hadde drukket så fikk vi et strengt blikk (ispedd noe humor) og streng beskjed om å ikke å komme å klage til oss om vi følte oss dårlige dagen derpå, for det gadd hun ikke høre på når det var vår egen feil. :P Og selvsagt generell prat om øl/vin vs sprit osv. 

Mine foreldres rolige holdning rundt dette gjorde det trygt og avslappet og ikke noe vi ble redde for eller gjorde om til en stor sak. Det tror jeg er viktig.

Anonymkode: 10cea...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...