AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #1 Skrevet 15. september 2019 Hei. Jeg har 15 år jobberfaring og høyere utdanning. Alltid vært god i jobbene mine, lært opp andre og tar det meste med godt humør. I sommer ble jeg ansatt i en kontorjobb, hvor jeg skal ha oppgaver delvis innen for eget fagfelt, og en del j ikke har kjennskap til fra før. Dette snakket vi om på intervjuet. Da jeg ble ansatt; Jeg fikk utdelt en "sjekkliste" med ting jeg sette meg inn i selv, som lå på intranett. Jeg krysset ut en etter en ting og ble litt kjent med helt overordnede ting utifra dette, som lønn og rutiner ved fravær. Jeg reagerte på at jeg ikke fikk noen kontaktperson/fadder og leder har vært stort sett utilgjengelig. Jeg har ikke fått opplæring i datasystemene jeg skal bruke, jeg prøver å finne ut av ting selv og spørre kolleger, men det er mye de ikke kan / bruker, eller har tid til. Når jeg har tatt opp dette blir det egentlig avvist eller spøkt bort, at det er tøft å være ny alle steder. Jeg får oppgaver på e-post fra leder. Hver ny oppgave er helt gresk for meg, og det er blytungt å finne ut hva det går ut på. Hvis jeg svarer på e-post med mine spørsmål får jeg ikke svar utover at jeg må finne ut av det. Jeg har tatt initiativ til møte med leder. Vi har hatt en halvtime snakk sammen hvor han pratet om at "det blir bedre, og du blir varmere i trøyen etterhvert". To ganger etter dette har han avlyst avtalt oppfølging av meg. Det var enormt skuffende. Jeg føler meg dum, har begynt å få hodepine og søvnvansker. Kolleger har kommentert at dette er en kjip måte å være ny på, men ingen gjør noe. Har ikke tidligere vært i jobber sånt blottet for opplæring eller kollegastøtte. Jeg er konfliktsky, men tror jeg må rope veldig høyt for å få noen endringer her. Nå nærmer det seg frister for ting som jeg aner hvordan jeg skal løse. Hva gjør jeg egentlig nå? Forteller sjefen at han må sikre meg opplæring ellers er jeg i fare for å bli sykemeldt? Tips til hvordan jeg skal løse dette? Anonymkode: 47b01...002
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #2 Skrevet 15. september 2019 Høres ut som en typisk sjef, og ekstremt dårlig leder.. Hadde bedt om et møte med sjefen for å forklare situasjonen. Forklart at du virkelig har forsøkt å finne ut av ting, men at det er punkter du må ha litt hjelp med for å bli trygg i ny rolle. Ha en liste med punkter du ønsker opplæring på, og sett det viktigste øverst så du er sikker på at hen får med seg det (mange sjefer kobler fort litt ut når de snakker om problemer med medarbeidere, så de får ikke med seg punkt 5 på listen din, for da tenker de på noe annet 🤪). I forkant bør du tenke over om du evt ønsker å løses fra kontrakten hvis du fortsatt er i prøvetid? Fordrer jo at du har mulighet for å finne en annen jobb på kort varsel, men kan gjøre at du får den hjelpen du trenger om det at du slutter legges frem som en alternativ løsning. (For de ønsker kanskje ikke gjøre hele søkeprosess på nytt, fremfor å gi deg nødvendig opplæring) Uansett lykke til 🍀 Anonymkode: e614a...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #3 Skrevet 15. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som en typisk sjef, og ekstremt dårlig leder.. Hadde bedt om et møte med sjefen for å forklare situasjonen. Forklart at du virkelig har forsøkt å finne ut av ting, men at det er punkter du må ha litt hjelp med for å bli trygg i ny rolle. Ha en liste med punkter du ønsker opplæring på, og sett det viktigste øverst så du er sikker på at hen får med seg det (mange sjefer kobler fort litt ut når de snakker om problemer med medarbeidere, så de får ikke med seg punkt 5 på listen din, for da tenker de på noe annet 🤪). I forkant bør du tenke over om du evt ønsker å løses fra kontrakten hvis du fortsatt er i prøvetid? Fordrer jo at du har mulighet for å finne en annen jobb på kort varsel, men kan gjøre at du får den hjelpen du trenger om det at du slutter legges frem som en alternativ løsning. (For de ønsker kanskje ikke gjøre hele søkeprosess på nytt, fremfor å gi deg nødvendig opplæring) Uansett lykke til 🍀 Anonymkode: e614a...9b1 Tusen takk for konkrete råd! 😍 Anonymkode: 47b01...002
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå