Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Hva er mammapoliti?

Recommended Posts

AnonymBruker

Dette er et uttrykk jeg leser om overalt. I ulike settinger og med ulik mening. Men hva gjør/er/sier mammapoliti?

Jeg trodde det var mødre som er bedrevitere og er raskt ute å dømme andre mødre og barn, uten evne til å se at det finnes ulike barn og ulike mødre, med flere måter å gjøre ting på uten at den ene måten nødvendigvis er fasit? 

Leser også at de kobles til barnets utvikling og lignende, kan noen dele hva de legger i hva mammapoliti faktisk er?🤔

Anonymkode: 3b6e2...ec7

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har iallfall tolket det på samme måte som deg! 

Anonymkode: 1f0e5...f17

AnonymBruker

Bedrevitere som alltid gjemmer seg bak ordene «barnas beste».

Anonymkode: 948db...427

AnonymBruker

Det er feminister med dritunger på vær pupp, og som mener det er livet🤭 Ups

Anonymkode: fc8dc...654

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er feminister med dritunger på vær pupp, og som mener det er livet🤭 Ups

Anonymkode: fc8dc...654

Sorry altså, men 😂😂😂 ups😂😂

Anonymkode: e0f8b...4e6

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Bedrevitere som alltid gjemmer seg bak ordene «barnas beste».

Anonymkode: 948db...427

Barnevernet? 😄

Anonymkode: d2966...e7f

Annonse

AnonymBruker

Mammapolitiet er ovenfra og ned i forhold til andre mødre, som ikke er mødre på akkurat samme måte som dem. De mener at de har forstått dette med å være mamma, og hva som kreves for å være "riktig" som mamma. Prioritere riktig. Tenke riktig. 

Jeg må innrømme at jeg ofte ser det som en form for usikkerhet, der de egentlig er mer på fake it, så andre skal tro at de mestrer mammarollen utrolig bra. At det er mer redsel for å feile, for at folk skal finne noe å kritisere dem på, og da er angre beste forsvar. 

Jeg har iallefall observert at en del av dem som belærer andre i det å være "riktig" mamma ikke alltid mestrer det som kanskje er det viktigste i det å være mamma. Å kjenne seg selv, og sitt barn, og ha fokus på dialogen der, istedenfor teoretisk riktig. Redselen for å feile er ofte så stor at de gjør det teoretisk "riktige", ikke hva situasjonen egentlig krever. For det å være mamma er ofte å måtte improvisere. Lære av situasjoner, og av barnet. Barn kommer nemlig ikke i standard. Ikke er vi mødre en standard heller. 

Jeg har iallefall tre ulike barn, som har tre ulike personligheter, og tre ulike behov. Egentlig 100 ulike behov, til ulike tider. 

Pedagogisk riktig. Miljømessige riktig. Politisk riktig. Forventet riktig. All slik teori, det å fortelle andre hva som er riktig... det er ingen fasit, og jeg tror at kloke mødre vet det, og vedkjenner seg at ting til tider er utfordrende. At de feiler, feiltolker og lærer. Sitt barn! 

Mammapolitiet går for standarder. Sikkert som holdepunkter, hvilket er greit. Hadde vært greit, om de ikke skal belære andre i dette. Ovenfra og ned. Kritisere andre ut fra egne valg og prioriteringer. Som kanskje er rett for seg selv og sitt barn, forhåpentligvis det iallefall, men ikke nødvendigvis er riktig for andre. 

Nei, man må ikke amme så og så lenge! Nei man må ikke samsove så og så lenge! Eller for all del ikke samsove! (Alt etter mammapolitiets egne holdninger.) Nei man må ikke gjøre akkurat slik eller slik for å få barn til å slutte med bleie, med smokk, eller hva det nå er. Og så videre. Det er rett og slett ingen fasit på ting, som gjelder alle barn og alle mødre. 

Råd er fint, men ovenfra og ned når andre gjør ting annerledes er ikke bra. Det er der mammapolitiet feiler. Skaper mammarollen uten feilmargin, for både seg selv og andre. Gjør dette med å være "riktig" mamma nærmest til en konkurranse, hvor spott er straff for å ikke hevde seg i det riktige. Setter andre i gapestokk... og er etter min mening livredde for å havne i det selv. 

Litt det samme som foregår mye ellers i samfunnet. Vi skal vise oss så perfekte på sosiale medier, og til alle rundt oss, uansett om vi rakner innvendig. 

Mammapolitiet er en del av samfunnets trend nå. Fake it... og håp at ingen ingen gjennomskuer at man innerst inne ikke alltid takler alt så perfekt. Egentlig. 

Anonymkode: a0a77...2fe

AnonymBruker

Mammapolitiet finnes i varianter. Det handler ikke om hva de mener eller hvilke valg de tar for sine barn og seg selv, men at de føler seg berettighet til å mene noe om hva andre skal gjøre for sine barn. Fremført med lang pekefinger.

Anonymkode: 9df1b...07c