AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #1 Skrevet 14. september 2019 Dere som har valgt dette yrket, hva brenner dere for? Hvorfor ble du arkivar? Hva er det viktigste i din jobb? Anonymkode: 0db10...d59
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #2 Skrevet 15. september 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som har valgt dette yrket, hva brenner dere for? Hvorfor ble du arkivar? Hva er det viktigste i din jobb? Anonymkode: 0db10...d59 Hovedsakelig fordi jeg ønsket en 8-4 kontorjobb. Vurderer du å ta en slik utdanning?:) Anonymkode: e0dff...1ef
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #3 Skrevet 15. september 2019 Jeg har alltid elska søkebaser og systemer, vurderte bibliotekar men brant ikke nok for bøker Anonymkode: 52b40...ec6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #4 Skrevet 15. september 2019 Arkivar er et yrke som vil forsvinne med digitaliseringen. Anonymkode: 07dc3...e43
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #5 Skrevet 15. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Arkivar er et yrke som vil forsvinne med digitaliseringen. Anonymkode: 07dc3...e43 Nei, det er det ikke. Men yrket vil innebære andre oppgaver enn du trolig forestiller deg. Viktigheten av god og riktig dokumentforvaltning vil faktisk være enda større pga digitalisering. Det er enormt mange utfordringer med digitale dokumenter: - hvordan skal man hvite hva som er «ekte»/originaldokumentet? - hvordan skal man sikre at informasjonen i dokumentet, pluss nødvendige metadata bevares for ettertiden i en stadig teknologisk utvikling? -hvordan skal man sikre seg at digitale dokumenter ikke forfalskes? - det skapes ekstreme mengder informasjon - hva skal ivaretas for ettertiden? Hvis alt ivaretas vil viktige ting drukne i digitalt søppel - hvordan skal digitalt skapte data brukes på best mulig måte - på tvers av organisasjonene det skapes i? Personvern, big data, samfunnssikkerhet +++ er viktige stikkord. Jeg brenner for arkiv på grunn av akkurat det jeg skriver her. Det aller viktigste er å ivareta dokumentasjon om fortid og nåtid for ettertiden. Det skal brukes til forskning, formidling, ivaretakelse av rettigheter for enkeltpersoner og grupper av befolkningen og mye annet. Arkivene er helt sentrale institusjoner i et demokrati. Det er ikke for ingen ting at noe av det første «nye» nasjoner eller nye demokratier har etablert, er nasjonalarkiver! Jeg ❤️ arkiv! Anonymkode: f0347...c57 10
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #6 Skrevet 15. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er det ikke. Men yrket vil innebære andre oppgaver enn du trolig forestiller deg. Viktigheten av god og riktig dokumentforvaltning vil faktisk være enda større pga digitalisering. Det er enormt mange utfordringer med digitale dokumenter: - hvordan skal man hvite hva som er «ekte»/originaldokumentet? - hvordan skal man sikre at informasjonen i dokumentet, pluss nødvendige metadata bevares for ettertiden i en stadig teknologisk utvikling? -hvordan skal man sikre seg at digitale dokumenter ikke forfalskes? - det skapes ekstreme mengder informasjon - hva skal ivaretas for ettertiden? Hvis alt ivaretas vil viktige ting drukne i digitalt søppel - hvordan skal digitalt skapte data brukes på best mulig måte - på tvers av organisasjonene det skapes i? Personvern, big data, samfunnssikkerhet +++ er viktige stikkord. Jeg brenner for arkiv på grunn av akkurat det jeg skriver her. Det aller viktigste er å ivareta dokumentasjon om fortid og nåtid for ettertiden. Det skal brukes til forskning, formidling, ivaretakelse av rettigheter for enkeltpersoner og grupper av befolkningen og mye annet. Arkivene er helt sentrale institusjoner i et demokrati. Det er ikke for ingen ting at noe av det første «nye» nasjoner eller nye demokratier har etablert, er nasjonalarkiver! Jeg ❤️ arkiv! Anonymkode: f0347...c57 Alle de oppgavene du nevner her vil innen kort tid bli automatisert. Anonymkode: 07dc3...e43
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #7 Skrevet 15. september 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle de oppgavene du nevner her vil innen kort tid bli automatisert. Anonymkode: 07dc3...e43 Sorry, du forstår faktisk så lite av det du svarer på at det ikke gir mening. Man kan automatisere mye, men noen må styre automatiseringen også, og det gjør ikke seg selv. Tror du programmer lager seg selv? Tror du strategier lager seg selv? Tror du virksomheter styrer seg selv? Anonymkode: f0347...c57 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #8 Skrevet 15. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sorry, du forstår faktisk så lite av det du svarer på at det ikke gir mening. Man kan automatisere mye, men noen må styre automatiseringen også, og det gjør ikke seg selv. Tror du programmer lager seg selv? Tror du strategier lager seg selv? Tror du virksomheter styrer seg selv? Anonymkode: f0347...c57 Jeg vet ihvertfall at det ikke er arkiverer som driver med systemprogrammering, strategiutforming og virksomhetsstyring! 😊 Anonymkode: 07dc3...e43
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #9 Skrevet 15. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ihvertfall at det ikke er arkiverer som driver med systemprogrammering, strategiutforming og virksomhetsstyring! 😊 Anonymkode: 07dc3...e43 Da kjenner du ikke moderne arkivarer Vi driver med dokumentstyring og dokumentkontroll, og har atskillig sterkere innflytelse på de områdene du siterer til enn du tydeligvis har innsikt i. Anonymkode: f0347...c57 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #10 Skrevet 15. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kjenner du ikke moderne arkivarer Vi driver med dokumentstyring og dokumentkontroll, og har atskillig sterkere innflytelse på de områdene du siterer til enn du tydeligvis har innsikt i. Anonymkode: f0347...c57 Lykke til med å leve videre i fornektelse. Anonymkode: 07dc3...e43
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #11 Skrevet 15. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lykke til med å leve videre i fornektelse. Anonymkode: 07dc3...e43 Jeg kan gjerne si meg enig med deg, men da blir vi to som tar feil Anonymkode: f0347...c57
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #12 Skrevet 15. september 2019 Vi arkivarer bevarer for fremtiden i en verden der informasjonsflyten blir videre og ikke alltid like lett å etterprøve. Maskiner kan ikke etterligne det. Anonymkode: 52b40...ec6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå