Gå til innhold

Finnes det en bestemt type foreldre som er ressurssterke og som egner seg perfekt til å ha barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjærlige, rettferdige,konsekvente mennesker som kan tilby barna tak over hodet og mat på bordet ❤️

Anonymkode: 739ff...8c7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er grensesettende uten å være rigide, tålmodige og de kan møte barns følelser på en god måte. Har ordnet økonomi. Ingen store egne utfordringer. Normalt oppegående intelligensmessig og følelsesmessig. 

Men man kan fint være en «god nok» forelder uten at alle disse tingene er på plass.

Anonymkode: d4384...e3f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige. Fornøyd med det de har, har ikke en trang til å konstant realisere seg selv. Hopper ikke fra partner til partner (!)

Anonymkode: cdce0...6dc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert.Tror det vil være en kombinasjon av at man har tid til å sette barna først,samtidig som man ideelt sett bør kunne følge barna opp på skolen i hvertfall ut videregående,om de trenger det.Om man av en eller annen grunn har hatt problemer på skolen selv er det viktig at man ikke snakker ned skolen,men sørger for at barna får ekstern hjelp.Økonomien trenger ikke være på topp,men viktig med en økonomisk trygghet slik at de viktigste behov blir dekket.I tillegg bør man også engasjere seg i de fritidsaktiviteter barna deltar i.Og viktigst av alt er å ha åpenhet og dialog med barna om alt ,slik at de vet at de kan snakke med foreldrene uansett hva det gjelder.Mange tror at å ta noen glass alkohol foran barna ikke skader.De de ikke tenker på da,er at barn ser forandringen hos sine foreldre lenge før foreldrene skjønner det,og dette skaper mye utrygghet for mange barn. Kunne sikkert skrevet mye mer,men gir meg her.Vil forresten også nevne at å åpne hjemmet sitt for barnas venner også er viktig etter min erfaring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror tålmodighet og stresshåndtering er veldig viktig. Noen voksne er dårligere til å regulere egne følelser, og da vil de heller ikke kunne lære barna gode strategier for følelsesregulering. Ellers tror jeg mye empati, kjærlighet og omsorg er svært viktig, i tillegg til trygge økonomiske rammer, tydelige grenser og sunne (men ikke ekstreme) holdninger til kosthold og fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: dc452...541

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kjennetegner isåfall disse foreldrene?

Anonymkode: 48cf3...dfd

 

Kritthvite tenner og lav puls. Samt sjusifret årslønn.

Anonymkode: 2028b...7e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Finnes det en bestemt type foreldre som er ressurssterke og som egner seg perfekt til å ha barn?

Det finnes i alle fall mange foreldre (eller spesielt mødre da) som mener de er har oppskriften på alt, og er perfekte. De er som regel ansatt i mammapolitiet, og har fasit til ALT innen mammagjerningen 😜

Anonymkode: 42a35...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at flotte folk lager og oppdrar flotte folk. Rolige, rause og fornuftige mennesker som viser god oppførsel i praksis, vier barna mye oppmerksomhet og har fokus på det som er viktig. De viser at man skal være takknemlig for de fine tingene, og ta grep for å endre de som ikke er bra for en. De gir næring til livsglede, dyrking av interesser, å utvikle gode vennskap og godt samarbeid, istedet for konflikt, klaging, jag etter et bedre liv og status. De er mennesker man kan være trygge på. 

Anonymkode: e911d...f7f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er perfekte, men jeg tror et godt par utfyller hverandre. Ofte har menn og kvinner litt ulike egenskaper, og det hjelper å balansere omsorg uten å kvele dem, frihet og grensesetting osv. For å sette det på spissen; hvis partneren din er god på noe du selv ikke er like god på, så går det stort sett bra.

Anonymkode: c369c...f7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- en som har prioriteringene i orden

- en som har hovedfokus på familien sin, og å lage trygge rammer for barna- selvrealisering kan ikke være viktigst

- en som har en ryddig økonomi

- en som er fornuftig og voksen (ikke nødvendigvis i år, men i væremåte)

- en som kan være et godt forbilde, og lære bort viktige verdier (være snill med andre, ikke erte/ mobbe osv)

- et godt parforhold er med på å gi trygge rammer. For foreldre som ikke er sammen er et godt samarbeid viktig, og man snakker aldri negativt om den andre forelderen foran barnet

Og viktigst av alt- ha masse kjærlighet ❤

Anonymkode: 7fd6d...c8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de fleste kjenner noen som de tenker på som perfekte/ultimate foreldre :) 

for min del er det min barndomsvenninne og mannen. Grunnen til at jeg ser på dem som veldig gode foreldre, er at begge er veldig sindige og rolige, med lun humor, lar seg ikke vippe av pinnen, gode utdannelser og jobber med økonomien i orden, fine hobbyer som de inkluderer barna i, flinke til å være aktive og ute i helger og ferier, aktive i lokalsamfunnet, inkluderer mange i «storfamilien» sin og har alltid plass til ekstra mennesker rundt bordet. Og så er de generelt snille og ydmyke uten å være dumsnille eller la seg overkjøre.

Anonymkode: 384bc...7ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de som gjør alt til "barnas beste" og er flinke til å peke ut folk de mener mangler "selvinnsikt", fordi de selv har fasiten på hva som er riktig og feil.

Anonymkode: 459b3...1b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kjennetegner isåfall disse foreldrene?

Anonymkode: 48cf3...dfd

Nei de finnes ikke - men de fleste unger vokser opp til å bli rettskafne flotte mennesker, full av feil og mangler fordi de ikke er programmerer roboter! Hilsen Lærer gjennom 20 år, som har møtt utallige foreldre og er mangelfull men omsorgsfull mor til 4! (Mammapolitiet kan ta seg en bolle!) 

Anonymkode: 42fef...911

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye er gjort om man har en litt «gi faen» holdning. At en rett og slett klarer å senke skuldrene, ikke stresse og ta ting som det kommer, innenfor et viss punkt selvsagt. 

Det er faktisk ikke krise om man er litt for sen ut av døren iblandt. Og det blir iallefall ikke bedre av å stresse, mase, kjefte eller lage noe drama og dårlig morgen av det.

Ærlig talt så raser ikke verden sammen og man kommer litt for sent på jobb. Så lærer man av det og står heller opp noen minutter før dagen etter slik at man kan være mer forberedt på hva gjorde at denne morgenen gikk til helvete.

Som å smøre matpakke på kvelden, pakke og gjøre klar sekken kvelden før, sørge for å ha et par minutter ekstra ved påkledning i det en skal gå fordi ungen har en periode der den er besatt av å klare å snøre skolissene selv(uten innblanding og hjelp må du skjønne 🙄🙈🤯)

Er man en person som klarer å gi litt faen og ikke bry seg om hva samfunnet eller andre tenker og er trygg på seg selv i foreldrerollen så tror jeg man har et godt utgangspunkt.

I tillegg

Er konsekvent

Setter klare grenser

Viser at du er sjefen og er en trygg klippe som er autoritær, men allikevel klarer å se og møte barnet på barnets nivå

Anerkjenner følelsene uten å være ettergivende i situasjoner som krever det

Er kjærlig og bestemt

At en er forutsigbar og har en strukturert hverdag

Behandler barnet med like mye respekt som en voksen. 

Går for positiv forsterking ved å heller rose ønsket atferd enn å mase og kjefte på «alle feil»

En god porsjon galgenhumor og klarer å være lite selvhøytidelig tror jeg hjelper mye

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...