Gå til innhold

Er Østfold og Vestfolddialekten iferd med å forsvinne? Har unge mennesker sluttet å bilær, båtær, hundær, Kgbrukær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og ja, for å svare på spørsmålet i overskriften din: Østfold blir en del av Viken i januar, så «forsvinner» på en måte. 

Anonymkode: 41545...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt så mange i Østfold snakke sånn egentlig , men noen er helt ille å høre på. Håper det forsvinner helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2019 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Samtidig som at Len deres tar over blant unge i hovedstaden?

Anonymkode: f0793...5d5

Det er ikke slik at utbredelsen av apikal L ("lys L") blant barn og unge (og etter hvert voksne) på Østlandet kommer av påvirkning fra Østfold. Det har trolig mer å gjøre med at den er enklere å uttale.

Endret av Pierre Gynt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pierre Gynt skrev:

Det er ikke slik at utbredelsen av apikal L ("lys L") blant barn og unge (og etter hvert voksne) på Østlandet kommer av påvirkning fra Østfold. Det har trolig mer å gjøre med at den er enklere å uttale.

 

1 minutt siden, Pierre Gynt skrev:

Det er ikke slik at utbredelsen av apikal L ("lys L") blant barn og unge (og etter hvert voksne) på Østlandet kommer av påvirkning fra Østfold. Det har trolig mer å gjøre med at den er enklere å uttale.

Uansett så tar den over

Anonymkode: f0793...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Uansett så tar den over

Anonymkode: f0793...5d5

Ja, det er det ingen tvil om. Og at språklige varieteter trekkes i retning varietetene i større sentrum (og standardtalemål), er det heller ingen tvil om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempetrist at det blir borte. Hører også så godt som ingen som er under 30 som prater Totendialekter eller Valdresdialekt heller.

Anonymkode: 11d6e...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dialekter er utsatt for påvirkning; ikke bare Vestfold og Østfold. Som innlegget over her sier så er det stadig færre som snakker foreldrenes dialekt. Det er synd, men uunngåelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kjempetrist at det blir borte. Hører også så godt som ingen som er under 30 som prater Totendialekter eller Valdresdialekt heller.

Anonymkode: 11d6e...182

Nå er jo Østfold- og Totendialekta vært spesielt utsatt også gjennom stereotypier i humor og media. Til og med i tråden her kommer disse holdningene fram. Det er ikke rart at unge ikke ønsker å bruke en dialekt som mange (uheldigvis) assosierer med uintelligente mennesker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pierre Gynt skrev:

Nå er jo Østfold- og Totendialekta vært spesielt utsatt også gjennom stereotypier i humor og media. Til og med i tråden her kommer disse holdningene fram. Det er ikke rart at unge ikke ønsker å bruke en dialekt som mange (uheldigvis) assosierer med uintelligente mennesker.

Ja jeg er klar over det. Synes likevel det er trist at fine dialekter som de blir borte. 

Anonymkode: 11d6e...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innfløttær til Østfold, og legger merke til at mange unge snakker "vanlig", bare kjedelig standard østnorsk. Det er trist. Jeg tror ikke de er så ivrige på bruken av diftonger da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jæ snakkær sånn! Er fra Vestfold. Føler noen ganger det bare er meg og folk på 70+, men... Har høyere utdanning og jobber i Oslo, men nekter å legge av meg dialekten, slik "alle" andre i samme situasjon gjør. Synes ikke dialekten min er spesielt fin, men den er en del av identiteten.

Det er dessverre slik at alle norsk dialekter er i ferd med å vannes ut til fordel for dialekten i "regionhovedstaden" (som for østlendinger er Oslo). 

Anonymkode: bc388...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ginavn skrev:

Jeg er innfløttær til Østfold, og legger merke til at mange unge snakker "vanlig", bare kjedelig standard østnorsk. Det er trist. Jeg tror ikke de er så ivrige på bruken av diftonger da 

Vet du hva diftonger er?

Anonymkode: 41545...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Inverto skrev:

Kækk i fætta (kuk i fitta)

Mæslim sprængte sæ sjæl (muslim sprengte seg selv)

Du har ikke skjønt noe av hva tråden handler om!

Anonymkode: 41545...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva diftonger er?

Anonymkode: 41545...10e

Bruk av ordvarianter uten diftong er et målmerke i Østfold. Røke, sten, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Bruk av ordvarianter uten diftong er et målmerke i Østfold. Røke, sten, osv. 

Ikke i hele fylket. På langt nær ikke. 

Anonymkode: 41545...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i hele fylket. På langt nær ikke. 

Anonymkode: 41545...10e

Selvfølgelig ikke. At det er et målmerke i Østfold, betyr ikke at det gjelder over hele fylket. Noen steder, blant noen folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...