Gå til innhold

Hva gjør du for miljøet og dyrevelferd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen ting du har sluttet å spise mtp miljøet eller dyrevelferd? Eller ting du har begynt å spise?

Dette gjør jeg:

1. Har sluttet med melk helt. Bruker bare vann i alle oppskrifter det står melk eller fløte og det funker helt greit.

2. Kjøper kun UT eggene fra coop (tror det bare er coop som selger de) fordi disse hønene får gå utendørs

3. Sluttet med svin pga måten de blir behandlet

Anonymkode: 1f151...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker havremelk og havre fløte, melkefri ost osv alle meieri produkter er for det meste kuttet ut. 

Spiser svært lite kjøttprodukt

kjøper bare økologiske egg 

Er ikke vegeterianer eller veganer, men tenker at alt hjelper 🙂

Anonymkode: 7d318...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null svin, minimalt med kylling, norsk kjøtt ellers. Pga dyrevelferd. 

Havremelk og ulike melkeerstatninger (ikke soya). 

Egg fra nabo med høns. Hvis fra butikk så kjøper jeg de minste eggene (fordi det rett og slett er fælt hvordan man skal ha høns til å legge større og større egg da dette kan være svært smertefullt). 

Så lokalt som mulig, helst økologisk. 

Minst mulig plastemballasje (de tar i mot dette i min lokalbutikk, flere som gjør det. Og så rapporterer de til produsentene, så det oppfordrer til mindre plast på produktene). 

Forsøker å kjøpe minst mulig unødvendig mat, i tillegg til å spise opp rester for å minske matsvinnet. 

Anonymkode: 177fd...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egg fra «frittgående» høns er fremdeles en grusom ting, både fordi at «frittgående» ikke er frittgående og fordi en høne produsert til eggeformål legger svært mange flere egg enn det kroppen klarer så hun blir fort «ubrukelig» og slaktet for ung.

Jeg selv er stolt veganer som nesten aldri kjører bil, jeg plukker mitt og andre sitt søppel, bruker klær og handduker flere ganger. Kaster også svært lite mat, kjøper ikke bæreposer og bruker minimalt med plast. Resirkulerer selvsagt.

Anonymkode: 47426...ec2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abonnerer på økologiske grønnsaker og frukt fra lokal gård, har gjort dette i ca. 15 år nå. Spiser kun økologisk kjøtt, egg, melk, samt mest mulig linefanget villfisk. Er også opptatt av å bruke lokalprodusert kjekjøtt fordi dette ellers destrueres som biprodukt av osteproduksjon, noe jeg anser som svært uetisk.

Ellers lager jeg all mat fra bunnen, kjøper aldri industrimat, og spiser vegetarisk opptil 4 ganger i uka. 

Anonymkode: b5603...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe forvirring om egg ute og går. Økologiske egg legges av høner som har mye større plass enn konvensjonelle, og som får gå ute. Frittgående høner lever i samme elendighet som burhøns bare at de ikke lever i bur. Istedenfor lever de i trengsel innendørs hele livet. UT-eggene er fra høner som har litt bedre plass enn konvensjonelle og får gå ut.
Det beste er altså å velge økologiske egg, det har de fleste dagligvarebutikker.

- Utegående verpehøns er et skritt på vegen mot økologisk drift, som er Coops hovedstrategi. Hovedforskjellen er at utegående verpehøns ikke spiser økologisk fôr og har mindre strenge arealkrav. Dette er uansett et viktig tiltak for økt dyrevelferd, sier miljøsjef Knut Lutnæs i Coop Norge.
https://www.ntbinfo.no/pressemelding/coop-lanserer-egg-fra-utegaende-honer?publisherId=89490&releaseId=17853526

Anonymkode: e66fa...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder høner selv, så jeg vet de får gå fritt. 

Skyter selv for å få kjøtt

Kjører ikke bil. 

Anonymkode: 5dd56...889

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganer, bruker handlenett, sykler overalt/har ikke bil, kaster ikke mat (har alltid en plan eller fryser ned), støtter noen organisasjoner økonomisk, sorterer avfall, kjøper ikke ting jeg ikke trenger.

Anonymkode: 0d082...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser ikke kjøtt, og kun økologiske egg. Sykler mye og bruker kollektivt til jobb (men har bil). Bruker handlenett og grønnsaksnett, og vil nå handle lokale grønnsaker, egg (og kjøtt til samboer) og annet direkte fra bønder, økologisk.Samler søppel når jeg går tur. Kjøper ikke produkter med palmeolje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør vel egentlig ikke så veldig mye, men vi har sluttet å kjøpe vanlig kjøtt fra butikkene. Vi kjøper heller kjøtt fra bønder som har frittgående dyr, det er dyrere og vi spiser mindre kjøtt enn før. Ellers spiser vi viltkjøtt om høsten og fisker fisken vår selv. Plukker også en del blåskjell. 

Har kuttet ned på melkeprodukter, erstatte3 dem ofte med produkter fra Alpro.

Har bil, men bruker den 2-3 ganger i mnd. Noe flyskam gidder jeg ikke å kjenne på selv om jeg flyr tur/retur 2 ganger i året.

Anonymkode: b7e16...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer, jeg plukker søppel som dumme folk kaster i naturen, jeg kjøper få ting og når jeg trenger noe nytt sjekker jeg først om jeg kan finne det brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke en dritt, IG det skal jeg fortsette med :) 

Anonymkode: e13d2...42a

Fortjener du å være her da?

Anonymkode: 07c32...02a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen ting du har sluttet å spise mtp miljøet eller dyrevelferd? Eller ting du har begynt å spise?

Dette gjør jeg:

1. Har sluttet med melk helt. Bruker bare vann i alle oppskrifter det står melk eller fløte og det funker helt greit.

2. Kjøper kun UT eggene fra coop (tror det bare er coop som selger de) fordi disse hønene får gå utendørs

3. Sluttet med svin pga måten de blir behandlet

Anonymkode: 1f151...73e

Velger du å la være å bruke plantemelk? Det funker fint i matlaging det altså :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke svin. Med unntak av julemiddag, da kjøpes det utegris/fjellgris.

Kjøper storfe fra en lokal bonde hvor dyra er gressfôret, går ute så mye de ønsker og kalvene går med mor lenge. Men spiser generelt svært lite kjøtt.

Får egg fra naboen og fisken som blir spist er for det meste fisket selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke kjøtt.

Nesten ikke melkeprodukter eller egg. Skal ha mine egne høner da jeg noen ganger trenger egg i oppskrifter og det er det vanskeligste å bytte ut.

Jeg har sluttet å fly.

Stemmer miljøvennlig.

Kjøper brukt og minimalt, prøver å gjenbruke det jeg har.

Har planer om å bytte ut dieselbilen med elbil.

Bruker tøybleier til barna.

Anonymkode: 7ba35...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...