Jump to content
AnonymBruker

Frustrert, lei og bekymret mamma:(

Recommended Posts

WhisperingWind
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det på akkurat samme måte selv med min 5 åring. Han er verdens mest elskverdige sønn, men kan få noen raseriutbrudd fra en annen verden. Han blir fysisk mot meg, sier han skal drepe meg, hater meg, skal skjære av meg hodet etc. Det verste er hvis jeg er fysisk nær han,-prøver å kle av han eller prøver å leie han bort fra leken til badet for kveldsstellet(skjer ofte på kveldstid når han er trøtt),- da kan han sparke meg og skrike ut "nei mamma, au du prøver å drepe meg" Helt horrible og sjokkerende ting å si. Jeg forholder meg alltid rolig, og kjefter aldri. Prøver bare å være bestemt, konsekvent og kjærlig,- jeg ser jo at gutten ikke har det bra når han utagerer sånn. Men jeg er livredd for hva naboene må tro,- hadde jeg hørt tilsvarende fra naboen selv tror jeg faktisk jeg hadde ring BV.

Anonymkode: 4b44c...5af

En 5 åring?

Jeg vil tørre å påstå at en 5 åring med et raseri som faktisk får han til å sparke deg og si han skal kutte av deg hodet ikke er innenfor normalen med mindre det er en diagnose eller alvorlig emosjonelle følelsesproblemer. 

Har du kontaktet ppt for vurdering?

Edited by WhisperingWind

Fortsetter under...

Apis

Umiddelbart tenker jeg at denne gutten er full av energi og har godt av fysisk aktivitet, der han må forholde seg til andre, og ikke bør spille så mye dataspill alene på gutterommet 

AnonymBruker
På 13.9.2019 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Tenker en ting til. Når barn /unge har utfordringer som i ts sitt eksempel, hagler rådene: cos p, ppt, bup.

og JA, noen ganger kan det være rett.

MEN det mange foreldre glemmer, er at det er DE som må ta tak, ikke hjelpeinstansene. Det er de som må øke nærhet, sette tydeligere grenser, øke trøst og gode ord. hjelpeinstanser er til for å hjelpe, men det er ikke de som skal fikse problemet.

det er det DU som foreldre som må gjøre! ( men gjerne med råd fra instanser).

Anonymkode: 5a683...2a6

Ja er så enig. Blir helt matt av at man skal kreve alt mulig fra alle instanser. Fastlege, Bup, Nav.  Man kan be om hjelp, som Ts gjør, men det er da virkelig ens egne barn og ens eget ansvar. 

Anonymkode: a6c3e...59d

absinthia
5 timer siden, WhisperingWind skrev:

En 5 åring?

Jeg vil tørre å påstå at en 5 åring med et raseri som faktisk får han til å sparke deg og si han skal kutte av deg hodet ikke er innenfor normalen med mindre det er en diagnose eller alvorlig emosjonelle følelsesproblemer. 

Har du kontaktet ppt for vurdering?

Noen femåringer, som både kommer fra helt ordinære hjem og heller ikke sliter med noe som kommer til å ende i diagnose, gjør dette. Er som oftes en reaksjon på at de føler at de ikke har helt kontroll på tilværelsen på forskjellige måter. Det eneste som hjelper er å ta hensyn til barnets toleransevindu.  http://www.fa-sett.no/filer/toleransevinduet.pdf,  finne ut hva som trigger, jobbe med redskap for å takle situasjoner på og jobbe konsentrert med et par punkter i gangen.

Jeg har jobbet med barn som blir slik når blodsukkeret begynner å bli litt lavt, når de har sovet litt lite, eller når de brygger på en forkjølelse, så det e mangt som kan være årsak.  Noen ganger er det rett og slett bare litt utydelig / uoversiktlig grensesetting som er årsaken.

Men enig i at  ppt kan være tingen. 

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få ut følelsene sine? Har du virkelig fått et slikt råd?

man skal bare gi blaffen i naboer om omverden rundt da eller? Da tenker jeg at msn ikke kan bo i blokk. Alle de andre har ikke bedt om å bo med en uregulert unge, og det må du faktisk ta høyde for. 

Det rådet der tror jeg du har tatt litt bokstavelig desverre. Det er faren med råd, man får ikke med alle tanker og bakgrunnsinfo på kjøpet. 

Ville spurt dem igjenjeg.

Anonymkode: 5a683...2a6

Alle har sine ting her vi bor.Alle bråker i tide og utide. Og folk er ofte ute og. Og andre bråker mer enn oss!

Så ja det virker.Om h*n klikker i 2-5min så ferdig. En gang i blandt.Så er ikke det ett problem. H*n kan ikke styre det!  Konsekvenser virker ikke alltid på diverse diagnoser.Men det vet du kanskje ikke så mye om? 

Og holde sånt inne gjør det tusen ganger verre.Å få det ut.Og bokse på en boksesekk og slippe litt løs de gangene h*n trenger det og få kos og klem og snakke sammen etterpå.Det hjelper mye!

Så rådet fungerer her!

Anonymkode: a7b01...d8e

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja er så enig. Blir helt matt av at man skal kreve alt mulig fra alle instanser. Fastlege, Bup, Nav.  Man kan be om hjelp, som Ts gjør, men det er da virkelig ens egne barn og ens eget ansvar. 

Anonymkode: a6c3e...59d

Ja er foreldrebe sitt eget ansvar! MEN det er også vårt ansvar og ta det med videre til andre(bup ppt lege osv) når vi tror det kam ligge noe mer bak det eller trenger hjelp.Noen ganger trenger man andre enn seg selv!

Anonymkode: a7b01...d8e

Annonse

Loff77

Hva med konsekvenser for gutten?????

Fjern spillmaskiner i så og så mange dager avhengig av hvordan han oppfører seg. Skal du gråte så gjør det for deg selv, ikke la han knekke deg. Må lære han litt folkeskikk rett og slett