Gå til innhold

Jeg er en alkoholiker (kvinne i 30-årene). Trenger hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er ikke akkurat nytt. Det er sånn med andre rusmidler også. F.eks «nedtur» etter speed o.l.

Anonymkode: f4f55...df6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hvis man forstår karusellen man sitter fast på så vil det være lettere å komme seg ut av problemet. 

Anonymkode: 45b07...5a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig å forstå. Og kanskje det kan være noe det med å forandre kostholdet? Kanskje det kan være noe man blir så opptatt av at det på en måte kan erstatte rusen? Jeg vet ikke, men det går jo an å prøve.

Anonymkode: f4f55...df6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det kan være noe man blir så opptatt av at det på en måte kan erstatte rusen?

Da forflytter man bare problemet. Dette er ingen løsning. 

Tror man har kommer langt om man klarer definere hvilke følelser man vil regulere med alkohol og hvorfor. Hva flykter man fra? 

Og så være snill med seg selv. Ikke bære på skam og selvhat. Tilføre gode ting som støtter opp om tarmhelsen er viktig for alle men spesielt for dem som har levet med traume og høyt stress.

lykke til Ts ❤️🙏

ang det m at du er redd for å miste alle vennene om du kutter alkohol - det er bare ensomt i en overgang til du får andre venner med andre interesser. 

Anonymkode: 45b07...5a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Da forflytter man bare problemet. Dette er ingen løsning. 

Tror man har kommer langt om man klarer definere hvilke følelser man vil regulere med alkohol og hvorfor. Hva flykter man fra? 

Og så være snill med seg selv. Ikke bære på skam og selvhat. Tilføre gode ting som støtter opp om tarmhelsen er viktig for alle men spesielt for dem som har levet med traume og høyt stress.

lykke til Ts ❤️🙏

ang det m at du er redd for å miste alle vennene om du kutter alkohol - det er bare ensomt i en overgang til du får andre venner med andre interesser. 

Anonymkode: 45b07...5a4

Det du skriver er veldig vanskelig. Mange går årevis i behandling og forstår fremdeles ikke hva og hvorfor.  Skam er en følelse som ikke er lett å bli kvitt. En av de som sitter aller best fast tror jeg.  

Har selv erfart at det er viktig å fylle tomrommet etter rusen med noe. Og veldig enkelt er det ikke å finne nye venner i voksen alder. Men men, man kan alltids prøve. 

 

 

Anonymkode: f4f55...df6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, voss skrev:

Alkoholisme,er en sykdom med sosiale, helsemessige og økonomiske konsekvenser, både for den som er rammet og de rundt. Jeg tror ikke dette er en "valgfri sykdom", men at noen er ekstra utsatt for det. Kanskje både av miljømessige og genetiske årsaker. 

Men alkoholisme er ofte et symptom, en konsekvens av noe annet. Jeg kan ikke tro at man bare nyter et glass vin og blir alkoholiker. Hvilke underliggende ting finnes det? Angst, dårlig selvbilde, traumer? Stress, følelsen av å ikke strekke til? 

Jeg foreslår å starte med andre oppslukende ting, som kanskje trening, sosial omgang uten alkohol. Jeg tror ikke det er så lett, og jeg vet det ikke er så lett, men noen ting som kan snu hverdagen slik at ritualet blir tatt ut. Kjenner du mange som drikker ofte?

Men ærlig talt så tror jeg det beste er profesjonell hjelp, heller før enn senere, og jeg tror du er på god vei. Jeg heier på dere som tør å stå frem med problemet, anonymt, men likevel veldig bra! All lykke til videre, det er dumt at slike problemer er så stigmatisert når det tydeligvis gjelder så mange.

Tusen takk for et veldig godt innlegg. 

Anonymkode: 4954a...96e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ts

Vet hvor vanskelig og vondt det er å skrive disse ordene. Kjempe tøft av deg å dele! Du har tatt et stort steg! 😊

En god klem til deg❤️

Anonymkode: bc6e7...bb4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også redd for fysisk helse. Er også redd for at misbruket mitt skal gå utover livet mitt. «Alle» rundt meg drikker alkohol, skal jeg droppe alle venner og bekjente? Jeg får ikke til å sitte der edru. Da mister jeg de eneste jeg har, da! Har ingen familie. 

Og for du som lurer; alle lukter ikke alkohol. Jeg har aldri fått en eneste kommentar. Er ren og pen, for å si det sånn. 

Anonymkode: 4954a...96ep

Må du være med venner og bekjente når de drikker, da? Kan du ikke være med de når de er i edru tilstand? Ofte er det slik for rusmisbrukere som ruser seg på annet enn alkohol at de må ut av miljøet for å kutte ut, det betyr all brudd med kontakt med venner, dessverre. Det er vel det beste dersom man skal kutte ut alkohol også, i det minste må man slutte å være med venner når de drikker. Broren min var pillemisbruker i mange år, idag kan han ikke røre alkohol en gang, da det kan føre til andre ting. Han har null kontakt med gamle venner og bekjente, og han bor også i et helt nytt fylke, det krever mye å bli nykter, han prøvde mange ganger å bli nykter med samme gamle gjengen rundt seg, men det gikk ikke før han innså hvor ekstreme tiltak som måtte til.

Anonymkode: 4e960...792

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i helsevesenet, men ikke primært med alkoholisme. Mitt inntrykk er at en er født med en sårbarhet. Som kan slå ut på så mange måter. Husk at alkoholisme er en sykdom. Noe du er disponert for. På samme måte som diabetes 2, høyt blodtrykk, fedme...og så videre. Det er hjelp å få❤️

Anonymkode: 610a2...6a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Som titelen sier, er jeg en alkoholiker. Vet noen om et forum, kan være både på norsk og på engelsk, der man kan prate med andre som sliter? Jeg vet at man kan oppsøke AA, men jeg tør ikke å møte folk ansikt til ansikt

Anonymkode: 1729e...87d

Det er ikke farlig å møte opp på et AA møte og du kaster bort verdifull tid ved å utsette oppmøtet. Hvis du ikke liker deg der så er det verste som har skjedd at du har kastet bort en par timer av livet på AA, men ville gitt det en sjanse ihvertfall.

Ser at de i Bergen har møter nesten hver dag og de har egne lukkede møter for nykommere og egne kvinnegrupper så de har litt å velge i.

Anonymkode: 08a33...5e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å sjekke ut soberistas.com . Det er et nettfellesskap for de som strever med alkohol i varierende grad og ønsker å slutte. En god venninne har fått veldig nye hjelp der.

Anonymkode: 48461...ac3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke farlig å møte opp på et AA møte og du kaster bort verdifull tid ved å utsette oppmøtet. Hvis du ikke liker deg der så er det verste som har skjedd at du har kastet bort en par timer av livet på AA, men ville gitt det en sjanse ihvertfall.

Ser at de i Bergen har møter nesten hver dag og de har egne lukkede møter for nykommere og egne kvinnegrupper så de har litt å velge i.

Anonymkode: 08a33...5e0

Jeg vurderte AA, men hva om jeg møter dem etterpå i en annen sammenheng?Jeg vet at vi sitter i same båt og man har taushetplikt, men..

Anonymkode: 1729e...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Anbefaler deg å sjekke ut soberistas.com . Det er et nettfellesskap for de som strever med alkohol i varierende grad og ønsker å slutte. En god venninne har fått veldig nye hjelp der.

Anonymkode: 48461...ac3

Tusen takk, skal sjekke.

Anonymkode: 1729e...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å søke opp Julie T Capulet Winge på Facebook. Hun er selv tørrlagt alkoholiker som nå hjelper andre på nettforum, via mail, telefon og ellers. Send henne en melding å se hva hun kan gjøre for deg. En fantastisk person er hun og disse forumene hvor hun hjelper alkoholikere og de hjelper hverandre er gratis. 

Lykke til :) 

Anonymkode: bf7cb...9f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har tatt det første steget ved å innrømme problemet og å snakke om det her på KG 👍 

Jeg har vært i din situasjon for 6-7 år siden. Full jobb, barn, familie - OG 1 til 2 flasker vin hver kveld. Så vidt jeg vet er det ingen som vet om det, bortsett fra mannen min, foreldrene mine og fastlegen. 

Det som gjorde at jeg sluttet å drikke var at ett av barna ble utsatt for en ulykke og er blitt avhengig av hjelp. Jeg innså fort at det ikke var forenelig meg høy promille hver kveld/natt.

Utrolig nok hadde jeg ingen abstinensproblemer og det gikk over all forventning lett å slutte. I dag kan jeg godt drikke litt nå og da, men jeg liker det ikke lengre. 

Ønsker deg masse lykke til!!

Anonymkode: 51a16...1e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har tatt det første steget ved å innrømme problemet og å snakke om det her på KG 👍 

Jeg har vært i din situasjon for 6-7 år siden. Full jobb, barn, familie - OG 1 til 2 flasker vin hver kveld. Så vidt jeg vet er det ingen som vet om det, bortsett fra mannen min, foreldrene mine og fastlegen. 

Det som gjorde at jeg sluttet å drikke var at ett av barna ble utsatt for en ulykke og er blitt avhengig av hjelp. Jeg innså fort at det ikke var forenelig meg høy promille hver kveld/natt.

Utrolig nok hadde jeg ingen abstinensproblemer og det gikk over all forventning lett å slutte. I dag kan jeg godt drikke litt nå og da, men jeg liker det ikke lengre. 

Ønsker deg masse lykke til!!

Anonymkode: 51a16...1e5

Jeg forstår ikke at ikke folk rundt deg reagerte på at du luktet alkohol? Jeg har selv småbarn og leverer og henter i bhg hver dag. Av og til, i dårlige perioder er tanken på at noen skulle kjent lukten av alkohol av meg, grunn nok til å ikke drikke. Sånn til vanlig har jeg absolutt ikke behov for det. Men noen ganger får jeg lyst, og jeg liker egentlig best å drikke på dagtid, men tør ikke pga barna. Og om man drikker hver dag, MÅ vel folk ha kjent det, men ikke sagt noe til deg? Er du en veldig respektabel type person? Ikke sikkert du hadde kommet unna med 1-2 flasker vin hver dag om du hadde vært en crocs-og-joggebukse-og hettegenser-dame.

Anonymkode: fd3d4...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme båt. Er gravid nå, så da holder jeg meg unna, og det er lett å holde seg unna, fordi jeg er supermotivert da, men jeg vet at når ungen er født er det lett å skli tilbake til gamle vaner. Da har jeg ikke den indre motivasjonen lengre. Jeg vet at jeg burde bruke denne tiden til å finne en løsning, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 53595...490

Hvorfor ønsker du å utsette et barn for dette? Lurer oppriktig, da jeg har vokst opp med alkoholisme og det har ødelagt ekstremt mye for meg.

Anonymkode: ab4cb...9d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har tatt det første steget ved å innrømme problemet og å snakke om det her på KG 👍 

Jeg har vært i din situasjon for 6-7 år siden. Full jobb, barn, familie - OG 1 til 2 flasker vin hver kveld. Så vidt jeg vet er det ingen som vet om det, bortsett fra mannen min, foreldrene mine og fastlegen. 

Det som gjorde at jeg sluttet å drikke var at ett av barna ble utsatt for en ulykke og er blitt avhengig av hjelp. Jeg innså fort at det ikke var forenelig meg høy promille hver kveld/natt.

Utrolig nok hadde jeg ingen abstinensproblemer og det gikk over all forventning lett å slutte. I dag kan jeg godt drikke litt nå og da, men jeg liker det ikke lengre. 

Ønsker deg masse lykke til!!

Anonymkode: 51a16...1e5

Man må skille på det å misbruke rusmidler og det å ha avhengighetssyndromet. En med avhengighetssyndromet ville ikke kunne sluttet så lett som det du gjorde. Det kan jeg garantere. Både som helsepersonell, men mest av alt rusavhengig som har vært mye i behandling med andre rusavhengige, mye kursing på hva avhengighet er og hva det medfører, hvordan kropp og psyke reagerer på å slutte osv. 

En ordentlig avhengig person vil slite svært mye med å slutte. Faktisk, i et rom med rusavhengige i behandling vil bare 10-14% fortsatt være rusfri etter to år. 

Noen kan misbruke rusmidler i måneder eller år, men slutte helt greit bare de får rett motivasjon. Da er de ikke en reell rusavhengig. 

 

Så til tema da. Jeg tenker du skal presse deg til å gå på AA-møter. Du har jo ikke viklet deg for hardt inn i misbruket enda til at det har gått hardt ut over livet ellers. Det vil være utrolig viktig for deg å unngå at det eskalerer til det punkt at du mister alt. Noen klarer å være høytfungerende alkoholiker ut livet, men de fleste klarer å fucke til livet sitt etter hvert. Behovet for å ruse seg blir ikke mindre. Det blir vel heller større. 

Sånn ellers. Et sunt kosthold er viktig for kropp og sjel, men å kutte ut matvarer for å skulle minske suget på alkohol det har jeg ingen tro på. Kjenner ikke en eneste rusavhengig som har hatt den opplevelsen. Det har ikke blitt nevnt på et eneste seminar eller foredrag jeg har vært på heller. Mitt rus-sug trigges overhodet ikke av hva jeg spiser. Jeg har misbrukt det meste av rusmidler. Rus-suget trigges av følelser, situasjoner, steder,  enkelte mennesker og ensomhet. Ikke hva jeg spiser. 

Anonymkode: 290cb...31d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...