Gå til innhold

Jeg er en alkoholiker (kvinne i 30-årene). Trenger hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bevist at mange alkoholikere har en «søt-tann». Å kutte ut sukker og rask karbo KAN hjelpe på selve alkohol-suget. Verdt å prøve ? 

Å misbruke alkohol er ofte en måte å regulere hodet på. Slå av tankekjøret og angsten ? 

Så man tyr til et middel for å regulere følelsene. Dessverre blir jo angsten verre av alkoholen og til slutt er det jo vanskelig å skille på hvilken angst som veier tyngst. 

Man kan ty til andre midler for å regulere følelser og tanker. 

Biokjemi er viktig ! Du kan gå i så mye terapi og gå på yoga du bare vil men det vil ikke hjelpe om biokjemien har løpt løpsk. 

Sjekk hormoner og stoffskifte spesielt! 

Husk at nervesystemet er i direkte kontakt med tarmen. 

Bygg opp tarm-helsen. Ta probiotika drikk kraft kutt gluten og melk og sukker så godt du klarer. Dette er vanskelig ..! 

Det er både et fysisk og psykisk aspekt ved alkohol-misbruk. 

Det er så lett å fordømme dette, og dermed lever jo mange i skjul med dette problemet. Så fint man kan skrive inn her ❤️

Jeg ønsker dere det beste ❤️

Anonymkode: 45b07...5a4

Jeg har vært alkoholiker i flere år nå, men spiser ikke godteri og kaker eller drikker brus. Ikke frister det heller. Så det du skriver stemme nok ikke alltid. 

Anonymkode: f58c7...cc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å være slem med deg, men kan du dokumentere at alkoholikere har en «søt-tann»? 

Jeg har slitt med dette problemet i mange år (i smug), og har da møtt noen underveis som var lenger ute å kjøre enn meg. Utelukkende har de alle opplevd noe som var vanskelig å håndtere, på et tidspunkt som hjernen ikke var godt nok utviklet til å få lagt ting på rett plass. Selv er jeg vegetarianer og har aldri hatt lyst på godteri, sjokolade, brus eller noe liknende.  Søker ro i hodet. Det gir dessverre alkoholen meg, og det er derfor det er vanskelig å skille seg fra den. 

Anonymkode: 4954a...96e

Jeg la ved én Link men det er jo skrevet masse om det. 

Det handler om Biokjemi og følelser.  Hvilke følelser regulerer du med alkohol ? Hva frigjøres i hjernen din når du inntar alkohol ? Ofte dopamin. Dette er avhengighets-skapende i seg selv. 

Det finnes mange med traumer som ikke har blitt alkoholikere også. 

En traumatisert person har ofte vært utsatt for stress. Så iverksettes fight-flight for å overleve. Dette forstyrrer hormoner og stoffskifte og dette igjen påvirker tarmen. 

 

All ære til avrusnings-klinikker men de fokuserer alt for lite på diett. 

Har noen noen tall på tilbakefall etter slik rehab? 

Ofte blir bare symptomene behandlet 

Anonymkode: 45b07...5a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært alkoholiker i flere år nå, men spiser ikke godteri og kaker eller drikker brus. Ikke frister det heller. Så det du skriver stemme nok ikke alltid. 

Anonymkode: f58c7...cc4

Hva m brød pasta melk ? 

Nei har ikke sagt det alltid stemmer heller men at å kutte raske karbohydrater kan hjelpe på selve alkohol-suget 

Anonymkode: 45b07...5a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva m brød pasta melk ? 

Nei har ikke sagt det alltid stemmer heller men at å kutte raske karbohydrater kan hjelpe på selve alkohol-suget 

Anonymkode: 45b07...5a4

Kostholdet mitt ellers er ganske sunt. Spiser stort sett grønnsaker og kjøtt eller fisk. En brødskive om dagen. Er laktoseintolerant så melkeprodukter spiser og drikker jeg ikke. Utenom alkohol, så drikker jeg bare vann og kaffe. 

Anonymkode: f58c7...cc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet du for lite om. Du kan ikke påstå at jeg ikke får lyst på alkohol etter å ha spist mat uten karbohydrater. Om det gjelder for Ts, er det helt supert. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva m brød pasta melk ? 

Nei har ikke sagt det alltid stemmer heller men at å kutte raske karbohydrater kan hjelpe på selve alkohol-suget 

Anonymkode: 45b07...5a4

Jeg beklager altså, men det er mer komplekst enn som så. Ellers ville ingen hatt et problem. 

Anonymkode: 4954a...96e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kostholdet mitt ellers er ganske sunt. Spiser stort sett grønnsaker og kjøtt eller fisk. En brødskive om dagen. Er laktoseintolerant så melkeprodukter spiser og drikker jeg ikke. Utenom alkohol, så drikker jeg bare vann og kaffe. 

Anonymkode: f58c7...cc4

Hva slags alkohol drikker du helst ? 

Anonymkode: 45b07...5a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags alkohol drikker du helst ? 

Anonymkode: 45b07...5a4

Øl eller sprit. 

Anonymkode: f58c7...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener ikke å være slem med deg, men kan du dokumentere at alkoholikere har en «søt-tann»? 

Jeg har slitt med dette problemet i mange år (i smug), og har da møtt noen underveis som var lenger ute å kjøre enn meg. Utelukkende har de alle opplevd noe som var vanskelig å håndtere, på et tidspunkt som hjernen ikke var godt nok utviklet til å få lagt ting på rett plass. Selv er jeg vegetarianer og har aldri hatt lyst på godteri, sjokolade, brus eller noe liknende.  Søker ro i hodet. Det gir dessverre alkoholen meg, og det er derfor det er vanskelig å skille seg fra den. 

Anonymkode: 4954a...96e

 

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært alkoholiker i flere år nå, men spiser ikke godteri og kaker eller drikker brus. Ikke frister det heller. Så det du skriver stemme nok ikke alltid. 

Anonymkode: f58c7...cc4

Nå skriver hun mange, ikke alle. På samme måte som mange alkoholikere har andre alkoholikere i familien eller som foreldre, men langt ifra alle alkoholikere har andre avhengige i familien. 

Anonymkode: 794b6...300

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette vet du for lite om. Du kan ikke påstå at jeg ikke får lyst på alkohol etter å ha spist mat uten karbohydrater. Om det gjelder for Ts, er det helt supert. 

Jeg beklager altså, men det er mer komplekst enn som så. Ellers ville ingen hatt et problem. 

Anonymkode: 4954a...96e

Kjenner du noen som har prøvd å kutte ut sukker for å se om det hjelper på alkohol-suget ? 

Jeg skrev i mitt første innlegg her at det er komplekst og at det er både fysisk og psykisk betinget å misbruke alkohol. 

Har ikke påberopt meg å være allviter på dette temaet. 

Men det må da være lov å påpeke sammenhengen mellom traume, stress, fight-flight, økt cortisol, hormonforstyrrelser , ødelagt tarm som igjen påvirker næringsopptak og økt forekomst av candida i sammenheng med alkoholsug? 

Jeg skriver også at mange bruker alkohol for å dempe tankekjør-dette fordi den biokjemiske reaksjonen utløser stoffer som roer ned hjernen og nervesystemet når du inntar alkohol - det er jo der avhengigheten ligger - for du kontrollerer følelsene og tankekjøret biokjemisk med alkohol. Alkohol er ikke magisk alve-støv som fjerner problemene dine- det er biokjemi. 

Hvorfor tror du andre er avhengig av mat ? 

Anonymkode: 45b07...5a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvordan kan dere drikke flere flasker vin i uka uten at folk rundt dere reagerer? Det stinker jo av bakfulle mennesker!

 

Når det er sagt; jeg brukte engelske chattesider for å bli nykter ( ruste meg på noe annet enn alkohol i mange, trøblete år).

Anonymkode: fd3d4...9f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Nå skriver hun mange, ikke alle. På samme måte som mange alkoholikere har andre alkoholikere i familien eller som foreldre, men langt ifra alle alkoholikere har andre avhengige i familien. 

Anonymkode: 794b6...300

Det stemmer. Takk :) 

skjønner jeg legger meg ut for hugg her. 

Anonymkode: 45b07...5a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kjenner du noen som har prøvd å kutte ut sukker for å se om det hjelper på alkohol-suget ? 

Jeg skrev i mitt første innlegg her at det er komplekst og at det er både fysisk og psykisk betinget å misbruke alkohol. 

Har ikke påberopt meg å være allviter på dette temaet. 

Men det må da være lov å påpeke sammenhengen mellom traume, stress, fight-flight, økt cortisol, hormonforstyrrelser , ødelagt tarm som igjen påvirker næringsopptak og økt forekomst av candida i sammenheng med alkoholsug? 

Jeg skriver også at mange bruker alkohol for å dempe tankekjør-dette fordi den biokjemiske reaksjonen utløser stoffer som roer ned hjernen og nervesystemet når du inntar alkohol - det er jo der avhengigheten ligger - for du kontrollerer følelsene og tankekjøret biokjemisk med alkohol. Alkohol er ikke magisk alve-støv som fjerner problemene dine- det er biokjemi. 

Hvorfor tror du andre er avhengig av mat ? 

Anonymkode: 45b07...5a4

Det her høres ut som reneste vås, men jeg gikk rett på lav-karbo diett etter jeg ble nykter. Blei smellfeit etter jeg slutta å ruse meg. Syns det å lese Atkins om " metabolsk syndrom", sammenhengen mellom traumer og dårlig stress-mestring som voksen og alt vedkommende i sitatet over skriver om made very much sense. Selv mange år etter som nykter med nornalvekt,  fungerer jeg best på lavkarbo.

Anonymkode: fd3d4...9f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fikk meg til å slutte med alkohol var frykt for egen helse rett og slett. Det er så mange sykdommer og plager som er forbundet med alkohol, nå tenker jeg fysisk helse. Den psykiske blir ødelagt i tillegg.  Det er ti år siden jeg var på klinikk i Oslo. Gikk på AA og NA møter noe tid. 

Anonymkode: f4f55...df6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å komme inn i dette er faktisk mye lettere enn folk tror. Jeg har aldri vært noen stordrikker, men.....

..... Da jeg først begynte å ta et glass vin en periode for å sove på det, fikk jeg smaken på det, og et glass ble plutselig to. Klarte å stoppe på to hver gang, men merket at det fort ble en vane. Det sløvet kroppen, og gjorde det lett å sove, men plutselig ble det vanskelig å sove uten. 

Dette merket jeg på bare 2 uker, og skjønte at jeg ville slite med det, hvis jeg gjorde det til en vane. Derfor sluttet jeg før det gikk så langt. Noen av oss blir nok lettere påvirket enn andre, og jeg er nok en av dem. Derfor holder jeg meg unna.

Håper det løser seg for dere andre som sliter med dette nå. Flott at du deler Ts. Du er langt fra alene, og det at du innser at du har et problem, gjør at du kan gjøre noe med det :klem: 

Anonymkode: 198c1...938

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det her høres ut som reneste vås, men jeg gikk rett på lav-karbo diett etter jeg ble nykter. Blei smellfeit etter jeg slutta å ruse meg. Syns det å lese Atkins om " metabolsk syndrom", sammenhengen mellom traumer og dårlig stress-mestring som voksen og alt vedkommende i sitatet over skriver om made very much sense. Selv mange år etter som nykter med nornalvekt,  fungerer jeg best på lavkarbo.

Anonymkode: fd3d4...9f8

Ja det må ligge noe der mtp stress-mestring og fordøyelse. 

 

Vi består jo mye av bakterier og biokjemi. 

Finnes mange som har fått mye mindre psykiske plager ved å feks kutte ut sukker gluten og melk etc. 

Jeg lurer på hvor mange som klarer å holde seg edru etter feks å ha vært på reahab. Hvis de bare lærer mentale teknikker for å bekjempe alkohol-suget resten av livet høres det ut som en enorm kamp. Om man kan dempe dette suget ved å legge om kosten ville vel det vært ønskelig ? 

At du ble smell-feit handlet vel også om at du da i stedet for alkohol brukte mat for å regulere følelser ? Mat kan jo også frigjøre feks dopamin.

Anonymkode: 45b07...5a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det som fikk meg til å slutte med alkohol var frykt for egen helse rett og slett. Det er så mange sykdommer og plager som er forbundet med alkohol, nå tenker jeg fysisk helse. Den psykiske blir ødelagt i tillegg.  Det er ti år siden jeg var på klinikk i Oslo. Gikk på AA og NA møter noe tid. 

Anonymkode: f4f55...df6

Jeg er også redd for fysisk helse. Er også redd for at misbruket mitt skal gå utover livet mitt. «Alle» rundt meg drikker alkohol, skal jeg droppe alle venner og bekjente? Jeg får ikke til å sitte der edru. Da mister jeg de eneste jeg har, da! Har ingen familie. 

Og for du som lurer; alle lukter ikke alkohol. Jeg har aldri fått en eneste kommentar. Er ren og pen, for å si det sånn. 

Anonymkode: 4954a...96e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alkoholisme,er en sykdom med sosiale, helsemessige og økonomiske konsekvenser, både for den som er rammet og de rundt. Jeg tror ikke dette er en "valgfri sykdom", men at noen er ekstra utsatt for det. Kanskje både av miljømessige og genetiske årsaker. 

Men alkoholisme er ofte et symptom, en konsekvens av noe annet. Jeg kan ikke tro at man bare nyter et glass vin og blir alkoholiker. Hvilke underliggende ting finnes det? Angst, dårlig selvbilde, traumer? Stress, følelsen av å ikke strekke til? 

Jeg foreslår å starte med andre oppslukende ting, som kanskje trening, sosial omgang uten alkohol. Jeg tror ikke det er så lett, og jeg vet det ikke er så lett, men noen ting som kan snu hverdagen slik at ritualet blir tatt ut. Kjenner du mange som drikker ofte?

Men ærlig talt så tror jeg det beste er profesjonell hjelp, heller før enn senere, og jeg tror du er på god vei. Jeg heier på dere som tør å stå frem med problemet, anonymt, men likevel veldig bra! All lykke til videre, det er dumt at slike problemer er så stigmatisert når det tydeligvis gjelder så mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, hvordan kan dere drikke flere flasker vin i uka uten at folk rundt dere reagerer? Det stinker jo av bakfulle mennesker!

 

Når det er sagt; jeg brukte engelske chattesider for å bli nykter ( ruste meg på noe annet enn alkohol i mange, trøblete år).

Anonymkode: fd3d4...9f8

Svært mange kjenner lukten av gammel fyll. Men alkoholikerne tror ikke dette forekommer.

Anonymkode: 33848...cd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://rop.no/aktuelt/dopaminsystemet--stedet-der-rusavhengighet-og-overspising-motes/

interessant om dopamin. 

Ved inntak av alkohol frigjøres dopamin og belønnings-senteret i hjernen aktiveres- 

men for å få den samme økte dosen av dopamin må man øke dosen alkohol. Derav avhengighet og man drikker mer over tid. 

Anonymkode: 45b07...5a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er også redd for fysisk helse. Er også redd for at misbruket mitt skal gå utover livet mitt. «Alle» rundt meg drikker alkohol, skal jeg droppe alle venner og bekjente? Jeg får ikke til å sitte der edru. Da mister jeg de eneste jeg har, da! Har ingen familie. 

Og for du som lurer; alle lukter ikke alkohol. Jeg har aldri fått en eneste kommentar. Er ren og pen, for å si det sånn. 

Anonymkode: 4954a...96e

Jeg skjønner at det er et problem. Har du prøvd å ikke drikke alkohol sammen med venner?  Si at du har sluttet å drikke? Kanskje det ikke blir godtatt, jeg vet jo ikke.  Har ikke hatt det problemet. Satt for det meste alene og drakk. Nå er det sånn at jeg kan ta et glass vin til maten f.eks og stoppe der. Men vet jo at alle ikke kan det.

Anonymkode: f4f55...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...