Gå til innhold

Jeg er en alkoholiker (kvinne i 30-årene). Trenger hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som titelen sier, er jeg en alkoholiker. Vet noen om et forum, kan være både på norsk og på engelsk, der man kan prate med andre som sliter? Jeg vet at man kan oppsøke AA, men jeg tør ikke å møte folk ansikt til ansikt

Anonymkode: 1729e...87d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Rumle said:

Jeg kan ikke svare deg, men vil bare gi deg en :hug: Håper du finner hjelp.

Kanskje du kan ringe rustelefonen? http://www.rustelefonen.no/

Takk fo linken, kanskje jeg kan prøve chatten.. Kanskje noen med erfaring kan fortelle hva som hjalp dere?Jeg er singel og har lite nettverk, derfor er det å sitte hjemme og drikke..

Anonymkode: 1729e...87d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg, kanskje vi kan hjelpe hverandre? Hvor i landet bor du? 

Anonymkode: 4954a...96e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er i samme situasjon som deg, kanskje vi kan hjelpe hverandre? Hvor i landet bor du? 

Anonymkode: 4954a...96e

Bergen. Og du? Det er så flaut å snakke om det, selv anonymt..

Anonymkode: 1729e...87d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger også denne. Kan dere si noe om hvor mye, ofte, hvordan og hvilke sammenhenger? Dette er så få man kan snakke om med, og forsøk på å starte tråder her tidligere for å få høre fra dem som har problem og dem som har funnet løsninger, fører bare til en strøm av innlegg fra dem som ikke sliter selv, men har klare meninger om hva andre burde gjøre. Jeg selv er vel det man kan kalle "fungerende alkoholiker" blir aldri dårlig, ,har godt betalt jobb og mange verv som jeg skjøtter godt, men jeg drikker minst en sekspakning øl eller en flaske vin hver eneste kveld i smug. Jeg vet også at jeg må gjøre noe, men klarer ikke å ta steget for å få hjelp. I tillegg er jeg livredd for at fastlegen skal ta sertivikatet mitt, det ville være enveisbillett til helvete. 

Anonymkode: d2a89...f03

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bergen. Og du? Det er så flaut å snakke om det, selv anonymt..

Anonymkode: 1729e...87d

Jeg bor i Oslo. Det er litt langt unna å være der for hverandre, men vi kan jo prøve. Jeg har så lyst til å komme meg ut av dette, men det er så tøft uten støttespillere. 

 

Anonymkode: 4954a...96e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Følger også denne. Kan dere si noe om hvor mye, ofte, hvordan og hvilke sammenhenger? Dette er så få man kan snakke om med, og forsøk på å starte tråder her tidligere for å få høre fra dem som har problem og dem som har funnet løsninger, fører bare til en strøm av innlegg fra dem som ikke sliter selv, men har klare meninger om hva andre burde gjøre. Jeg selv er vel det man kan kalle "fungerende alkoholiker" blir aldri dårlig, ,har godt betalt jobb og mange verv som jeg skjøtter godt, men jeg drikker minst en sekspakning øl eller en flaske vin hver eneste kveld i smug. Jeg vet også at jeg må gjøre noe, men klarer ikke å ta steget for å få hjelp. I tillegg er jeg livredd for at fastlegen skal ta sertivikatet mitt, det ville være enveisbillett til helvete. 

Anonymkode: d2a89...f03

Jeg drikker alltid alene. Det kan gå alt fra en til 3-4 dager mellom hver gang. I fjor høst satte jeg meg et mål å ikke drikke til jeg skulle besøke familien til Jul. Klarte å holde meg i 25 dager-det har ikke skjedd på flere år. Først (6-7 år siden) var det nok med 3 halvlitere øl. Nå går det i slike mengder at jeg ikke tør å skrive en gang..Drikker bare øl og cider. Det begynte tidlig i 20-årene og utviklet seg til et større problem i midten av 25-årene. Har ingen å snakke med om det. Kunne egentlig snakket med mama, og jeg vet at hun ville gjort alt hun kan for å støtte meg. Men jeg vil ikke utsette henne for enda mer sorg. Jeg hadde mange psykologiske problemer siden tenåringårene, og mama hadde noen tøffe år. Nå endelig tror hun at alt er bra. Det ville knust henne hvis jeg slapp en slik bombe..

Anonymkode: 1729e...87d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følger også denne. Kan dere si noe om hvor mye, ofte, hvordan og hvilke sammenhenger? Dette er så få man kan snakke om med, og forsøk på å starte tråder her tidligere for å få høre fra dem som har problem og dem som har funnet løsninger, fører bare til en strøm av innlegg fra dem som ikke sliter selv, men har klare meninger om hva andre burde gjøre. Jeg selv er vel det man kan kalle "fungerende alkoholiker" blir aldri dårlig, ,har godt betalt jobb og mange verv som jeg skjøtter godt, men jeg drikker minst en sekspakning øl eller en flaske vin hver eneste kveld i smug. Jeg vet også at jeg må gjøre noe, men klarer ikke å ta steget for å få hjelp. I tillegg er jeg livredd for at fastlegen skal ta sertivikatet mitt, det ville være enveisbillett til helvete. 

Anonymkode: d2a89...f03

Jeg er fullstendig velfungerende. Har en bra jobb. Jeg har egentlig blitt vant til å være beruset til enhver tid - ingen merker det, det er helt snålt... Drikker minst fire flasker vin om dagen. Skjønner jo at det kommer til å eskalere, muligens også snart. Vil bare ut av sumpen, for begynner å bli alvorlig redd for helsen. 

Anonymkode: 4954a...96e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bor i Oslo. Det er litt langt unna å være der for hverandre, men vi kan jo prøve. Jeg har så lyst til å komme meg ut av dette, men det er så tøft uten støttespillere. 

 

Anonymkode: 4954a...96e

Ja, det stemmer. Jeg er også som du sier fullstendig fungerende. De som kjenner meg ville fått sjokk hvis de fikk vite hva jeg driver med når jeg sitter hjemme..Jeg sløser bort mye penger, men den største bekymringen min er også helsen.

Anonymkode: 1729e...87d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at faren min var på Vangseter, de var kjempeflinke, og han mistet ikke sertifikatet. Han kjørte både til og fra selv. (edru) Jeg hadde veldig god hjelp av å ringe og snakke med dem både før, under og etter jeg fikk han innlagt (han har vært fungerende alkis i flere tiår, men havnet på en smell da mamma gikk fra ham, og da fikk jeg ham innlagt). 

Jeg har også hatt god nytte av foredragene til Gabor Maté, for å forstå hvor dette kommer fra:

Pappa også har lest mye av ham i ettertid. Jeg tror det er viktig å finne ut Hvorfor Jeppe drikker. ❤️

Anonymkode: 897ee...7bd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har hatt samme problem som deg, Denne youtube-kanalen reddet livet mitt: https://www.youtube.com/user/FindingFreedomMedia

Det er rett og slett AA-møter som er filmet. Man kan være på møter hjemme ifra :) 

De fokuserer på de underliggende problemene.

Anbefaler spesielt serien om "Complex Trauma" på den kanalen. 

Den er kristen, Men fungerer likegodt om man ikke er kristen selv, Den fokuserer lite på det. 

Håper dette var til hjelp. 

Lykke til. 

 

Anonymkode: 5490a...b5d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vangseter er dyrt, men de har veldig høy suksessrate. Her er telefonnummeret, du kan ringe anonymt. 

KONTAKT OSS

VAKT-TELEFON: 62 55 05 60

Anonymkode: 897ee...7bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i samme båt. Er gravid nå, så da holder jeg meg unna, og det er lett å holde seg unna, fordi jeg er supermotivert da, men jeg vet at når ungen er født er det lett å skli tilbake til gamle vaner. Da har jeg ikke den indre motivasjonen lengre. Jeg vet at jeg burde bruke denne tiden til å finne en løsning, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 53595...490

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bevist at mange alkoholikere har en «søt-tann». Å kutte ut sukker og rask karbo KAN hjelpe på selve alkohol-suget. Verdt å prøve ? 

Å misbruke alkohol er ofte en måte å regulere hodet på. Slå av tankekjøret og angsten ? 

Så man tyr til et middel for å regulere følelsene. Dessverre blir jo angsten verre av alkoholen og til slutt er det jo vanskelig å skille på hvilken angst som veier tyngst. 

Man kan ty til andre midler for å regulere følelser og tanker. 

Biokjemi er viktig ! Du kan gå i så mye terapi og gå på yoga du bare vil men det vil ikke hjelpe om biokjemien har løpt løpsk. 

Sjekk hormoner og stoffskifte spesielt! 

Husk at nervesystemet er i direkte kontakt med tarmen. 

Bygg opp tarm-helsen. Ta probiotika drikk kraft kutt gluten og melk og sukker så godt du klarer. Dette er vanskelig ..! 

Det er både et fysisk og psykisk aspekt ved alkohol-misbruk. 

Det er så lett å fordømme dette, og dermed lever jo mange i skjul med dette problemet. Så fint man kan skrive inn her ❤️

Jeg ønsker dere det beste ❤️

Anonymkode: 45b07...5a4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bevist at mange alkoholikere har en «søt-tann». Å kutte ut sukker og rask karbo KAN hjelpe på selve alkohol-suget. Verdt å prøve ? 

Å misbruke alkohol er ofte en måte å regulere hodet på. Slå av tankekjøret og angsten ? 

Så man tyr til et middel for å regulere følelsene. Dessverre blir jo angsten verre av alkoholen og til slutt er det jo vanskelig å skille på hvilken angst som veier tyngst. 

Man kan ty til andre midler for å regulere følelser og tanker. 

Biokjemi er viktig ! Du kan gå i så mye terapi og gå på yoga du bare vil men det vil ikke hjelpe om biokjemien har løpt løpsk. 

Sjekk hormoner og stoffskifte spesielt! 

Husk at nervesystemet er i direkte kontakt med tarmen. 

Bygg opp tarm-helsen. Ta probiotika drikk kraft kutt gluten og melk og sukker så godt du klarer. Dette er vanskelig ..! 

Det er både et fysisk og psykisk aspekt ved alkohol-misbruk. 

Det er så lett å fordømme dette, og dermed lever jo mange i skjul med dette problemet. Så fint man kan skrive inn her ❤️

Jeg ønsker dere det beste ❤️

Anonymkode: 45b07...5a4

Tusen takk alle råd angående kost osv., vil undersøke det mer. Det stemmer at jeg har skikkelig "søt-tann"!

Anonymkode: 1729e...87d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk alle råd angående kost osv., vil undersøke det mer. Det stemmer at jeg har skikkelig "søt-tann"!

Anonymkode: 1729e...87d

Bare hyggelig ❤️ Jeg har alkoholisme i familien så har lest mye om temaet. 

Glad du er åpen for disse tankene. 

Hvordan er din diett ? Kan du kutte ned på sukker og raske karb? 

Jeg mener det er ekstremt viktig å sjekke sin bio-kjemiske status før man begynner med behandling. 

Anonymkode: 45b07...5a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bevist at mange alkoholikere har en «søt-tann». Å kutte ut sukker og rask karbo KAN hjelpe på selve alkohol-suget. Verdt å prøve ? 

Å misbruke alkohol er ofte en måte å regulere hodet på. Slå av tankekjøret og angsten ? 

Så man tyr til et middel for å regulere følelsene. Dessverre blir jo angsten verre av alkoholen og til slutt er det jo vanskelig å skille på hvilken angst som veier tyngst. 

Man kan ty til andre midler for å regulere følelser og tanker. 

Biokjemi er viktig ! Du kan gå i så mye terapi og gå på yoga du bare vil men det vil ikke hjelpe om biokjemien har løpt løpsk. 

Sjekk hormoner og stoffskifte spesielt! 

Husk at nervesystemet er i direkte kontakt med tarmen. 

Bygg opp tarm-helsen. Ta probiotika drikk kraft kutt gluten og melk og sukker så godt du klarer. Dette er vanskelig ..! 

Det er både et fysisk og psykisk aspekt ved alkohol-misbruk. 

Det er så lett å fordømme dette, og dermed lever jo mange i skjul med dette problemet. Så fint man kan skrive inn her ❤️

Jeg ønsker dere det beste ❤️

Anonymkode: 45b07...5a4

Jeg mener ikke å være slem med deg, men kan du dokumentere at alkoholikere har en «søt-tann»? 

Jeg har slitt med dette problemet i mange år (i smug), og har da møtt noen underveis som var lenger ute å kjøre enn meg. Utelukkende har de alle opplevd noe som var vanskelig å håndtere, på et tidspunkt som hjernen ikke var godt nok utviklet til å få lagt ting på rett plass. Selv er jeg vegetarianer og har aldri hatt lyst på godteri, sjokolade, brus eller noe liknende.  Søker ro i hodet. Det gir dessverre alkoholen meg, og det er derfor det er vanskelig å skille seg fra den. 

Anonymkode: 4954a...96e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare hyggelig ❤️ Jeg har alkoholisme i familien så har lest mye om temaet. 

Glad du er åpen for disse tankene. 

Hvordan er din diett ? Kan du kutte ned på sukker og raske karb? 

Jeg mener det er ekstremt viktig å sjekke sin bio-kjemiske status før man begynner med behandling. 

Anonymkode: 45b07...5a4

Jeg spiser mye poteter, ris, pasta-alt er jo raske karbohydrater. Det er jo så vanskelig å endre kosthold, men kan være et interessant eksperiment, å se om det kan hjelpe på alkohol-suget. Det har jeg ikke tenkt på før. Jeg har nylig sjekket stoffskiftet, og alt var bra. Jeg begynte å bruke alkohol som et middel mot sosial angst. Jeg var jo sykelig sjenert, og når jeg var litt brisen var det lettere å sosialisere. Men nå er jeg rett og slett avhengig, kan ikke skylde på sosial angst når jeg drikker meg dritings hjemme alene

Anonymkode: 1729e...87d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...