Tough cookie Skrevet 12. september 2019 #1 Skrevet 12. september 2019 Min venninne har begynt på kveldsskolen for å ta generell studiekompetanse. Hun er 35. Hun omtaler seg selv som student, men jeg mener hun er elev siden hun tar videregående. Student kaller man seg når man tar høyere utdanning /universitet. Hva er riktig?
solmåneogstjerner Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 Du har rett. Men i mange andre land bruker man samme begrepet uansett hvilken skole man går på. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #3 Skrevet 12. september 2019 Elev så lenge det er vgs, student når man går fagskole, i såfall på etterutdanningen. ( går der nu, og fikk høre vi er studenter) Universiteter og høyskoler er også studenter. Anonymkode: adc1c...ba2
Tough cookie Skrevet 12. september 2019 Forfatter #4 Skrevet 12. september 2019 Hun blir veldig fornærmet hvis jeg korrigerer henne og sier hun er elev. Jeg forstår ikke hvorfor jeg er så opptatt av at det skal være korrekt, sikkert fordi jeg selv har slavet meg gjennom flere år på høyskole/ universitet og kalt meg student. Ts. 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #5 Skrevet 12. september 2019 Elev. Anonymkode: 72aa5...e5b 3
tangent Skrevet 12. september 2019 #6 Skrevet 12. september 2019 3 minutter siden, Anne 69 skrev: Hun blir veldig fornærmet hvis jeg korrigerer henne og sier hun er elev. Jeg forstår ikke hvorfor jeg er så opptatt av at det skal være korrekt, sikkert fordi jeg selv har slavet meg gjennom flere år på høyskole/ universitet og kalt meg student. Ts. La den ballen ligge død og la henne kalle seg hva hun vil. Det har jo absolutt ingenting å si. Skjønner at du har en merkelig hang up - jeg har selv "slavet meg igjennom" en masterutdannelse, men det plager meg ikke noe om noen som tar videregående av en eller annen grunn kaller seg student. Det påvirker ikke min utdannelse på noen måte. Og hvis du stadig vekk korrigerer henne, så skjønner jeg at hun blir fornærmet. Det er ikke så hyggelig. 2
Ullvott Skrevet 12. september 2019 #7 Skrevet 12. september 2019 Det spiller ingen rolle hvor gammel hun er: så lenge man tar fag på videregåendeskole-nivå er man elev. Hun får bli så fornærmet hun bare vil: hun tar feil. (Hun trenger med andre ord å øke kompetansen sin.) 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #8 Skrevet 12. september 2019 2 minutter siden, tangent skrev: La den ballen ligge død og la henne kalle seg hva hun vil. Det har jo absolutt ingenting å si. Skjønner at du har en merkelig hang up - jeg har selv "slavet meg igjennom" en masterutdannelse, men det plager meg ikke noe om noen som tar videregående av en eller annen grunn kaller seg student. Det påvirker ikke min utdannelse på noen måte. Og hvis du stadig vekk korrigerer henne, så skjønner jeg at hun blir fornærmet. Det er ikke så hyggelig. Det er jo helt feil å kalle seg student på videregående opplæring. Jeg har selv gått på videregående som de fleste andre, og alle kalte jo seg da for elev - selv de som ikke fulgte så godt med. Anonymkode: 72aa5...e5b 1
PepsiFlax Skrevet 12. september 2019 #9 Skrevet 12. september 2019 https://sprak.nrk.no/2016/elev-eller-student/ Men igjen, enig med hun over. Ikke bry deg så mye om hva hun kaller seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå