Gå til innhold

Hva husker dere best fra 80-tallet?


Astrid-Helen Holm

Anbefalte innlegg

Midt i smørøyet på tv. 

Barne-tv som kun var tilgjengelig en halvtime hver dag

Videospiller 

 

Anonymkode: f7a64...f45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bortsett fra mye av det som er skrevet her:

Trashmetalens store gjennombrudd. 

Bladene Okej og Bravo

Store plastøredobber, magebelte, mange tynne metallarmbånd

neonfarger med dyremønster

At fryktelig mange artister hadde en sang om miljøvern, radioaktivitet, fremtiden mm

 Demoer fra ukjente band.

Dette bandet, som holdt til i mine nærområder 

 

 

 

Anonymkode: 41c11...7f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreppet hår og neonfarger på klær

Dolly.sminke (lite hjerteformet sminkeskriv med øyeskygge og lipgloss som alle hadde)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær fra Bik Bok, Benetton, Poco Locco. "Grorudpalma" var populær. Gensere med BALL- trykk. Hvite Adidas med svarte striper,  converse var populære, og seilersko.

Dynastiet, Dallas og Miami Vice. Postens sommerkassett! 

 Lipgloss fra young yellow som kom i mange forskjellige smaker. DATE deodorant. Jane Helen shampoo og balsam. 

Skinnslips og skulderputer! 

De "eksotiske" gryterettene fra TORO. Milkshake på boks. 

Det var det jeg kommer på akkurat nå!

Anonymkode: f3498...2c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SkyChannel med Fun Factory som gikk hver helg, høydepunktet var å stå opp lørdag morgen for å se på He-man og Transformers.

 

Endret av FrankDrebin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Midt i smørøyet på tv. 

Anonymkode: f7a64...f45

Husker parodien som KLM hadde også: Nitti snørrunger. :P 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa miele boblejakke, og cowboystøvler. 

Ser andre her har skrevet no1 og radio1 utested i Oslo. Må nesten føye til at en av de tingene jeg husket fra de to stedene var at vi fikk 20 pakistanere etter oss fordi jeg tafset på dama til han ene. 

Mephisto sko var også begynt å bli populære. 

Pat sharp selvfølgelig. 

Midt i smørøyet, selvfølgelig. Siden jeg ble intervjuet husker jeg det programmet godt. 

Levis 501. 

Glenn medeiros, mange danser med med han over høytalerne. 

Anonymkode: 3812f...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdomsredaksjonens programmer https://tv.nrk.no/serie/ungdomsredaksjonen/1988

..de varte til ut på 90-tallet en gang. 

Mandagsfilmen

Blikkbåx med Reidar og Bitten 

Tore fuglene og Mistrals datter som ble sendt som kortserie ( ikke dubbet som her, heldigvis) 

 

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er fluorskylling i skoletida. Tannpleieren kom inn med et brett fullt av små plastbegre med fluorskyll og det gikk et stønn gjennom klassen. Alle hatet smaken, men det var ingen bønn. Vi måtte gurgle det rundt i munnen i 1 minutt før vi fikk spytte det tilbake i begeret og gå til vasken og skylle det.

Jeg husker også kreppet hår, minnebøker og slike vennebøker der alle skulle fylle i favorittfarge, høyde, hårfarge, favorittmusikk og klistre inn et passfoto av seg selv. Lykkelig var den som fikk drømmegutten til å fylle i. 

 

Anonymkode: 1ea8d...eb4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest middagshøyden

Permanentkrøller. Gjerne gjort hjemme på badet med varierende resultat og ditto ansiktuttrykk når man så i speilet etterpå.

Med eller uten permanent; DIGERT hår med så mye hårspray at vi hadde våre egne hull i ozonlaget over oss. Dessuten ordet "ozonlaget."

Rosa, rosa og mer rosa.

Stock, Aitken og Waterman, Produsenttrioen som bygde seg opp litt av en artiststall siste halvdel av tiåret. Hvilken sjanger artistene enn hørte til før, så ble alle like under SAW.

Sagaen om Isfolket. Som jeg aldri hadde fått lese var det opp til foreldrene mine. Heldigvis befant serien seg hjemme hos diverse venninner, så jeg fikk storøyd min del av dampende, seksuelle beskrivelser jeg aldri hadde lest før...

Motens respons på den harde, maskuline finansverdenen: Skulderputer. Skulderputer i t-skjorta. Skulderputer i genseren. Skulderputer i jakka. Samtidig. Vi var like brede som vi var høye.

Nyvinningen CD. Noe så kult! DEN lyden og greier.

Av tragedier husker jeg spesielt godt Challenger-ulykken. Rystende og nærmest ufattelig!

Endret av middagshøyden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Telefonkiosken, der vi satt i timesvis (oppå telefonkatalogene) mens vi snakket med venner.  Jeg husker også vi ringte et nummer for å snakke med tilfeldige personer (gruppesamtaler) men husker ikke navnet på pratelinjen.

No1 i Oslo- diskotek med 16-årsgrense, vi reiste ofte inn dit.

Radio1

Bugg 

 

Anonymkode: 5a6b3...c9e

Åpen linje! Mitt første møte med slibrige menn. Datidens nettovergrepssted.

Anonymkode: 54507...96d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alle hadde sett de samme TV-programmene, fordi alle hadde bare en kanal. Detektimen på fredager (Derrick) og Dan Børge Akerø, Tande P og dess like på lørdager. Lørdager var familiekveld med tv og gjerne hjemmelagd pizza eller annet "italiensk," som pastaretten Siciliana. Lørdagsgodt, som regel en pose potetgull (tror den var mindre enn dagens) som deltes på alle. Luksus om man fikk brus. Hockeypulver. Og kvitt eller dobbelt med Knut Bjørnsen. Grand Prix var noe -alle- så. Brødrene Dahl. Jenta fra verdensrommet.

Ungdomsbladet TOPP! Der fulgte det med plakater av musikk- og filmstjerner som alle tapetserte rommene sine med. Puddelrock, Twisted Sisters, walk-man, kassettspagetti.

Starlet og Romantikk for kjærlighetshungrige småjenter. Skoledagbøker, helst Pusur. På hyttetur lå det alltid gamle "Norsk Ukeblad" (tror jeg det het..?, a la Hjemmet og Allers) hvor det var en spalte man skrev inn om problemer i sex og samliv. I alle fall veldig spennende for oss jentene.

Utfallsbildet på NRK. Pausefiskene når det ikke var sending. Barne-TV kl 18 (som var grunnen til at man lærte klokka), som var første program på tv for dagen. Derav også en god del pausefisktitting mens man ventet. De flotte Hallo-damene. 

Pappbit festet på sykkelhjulet for å få "motorlyd". Apachesykkel. Hoppestrikk. 

Blå kajal på våtkanten under øyet. Og ingen ting annet. Dongerikappe.

Biler med sveivevindu, ingen AC, og fedre som røykte i bilen. Bilferie til Sverige. Alltid pause på rasteplasser, med medbragt mat. Telt. Badminton. Mødrene solte seg toppløse. 

 

Anonymkode: 54507...96d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, middagshøyden said:

Permanentkrøller. Gjerne gjort hjemme på badet med varierende resultat og ditto ansiktuttrykk når man så i speilet etterpå.

Med eller uten permanent; DIGERT hår med så mye hårspray at vi hadde våre egne hull i ozonlaget over oss. Dessuten ordet "ozonlaget."

Rosa, rosa og mer rosa.

Stock, Aitken og Waterman, Produsenttrioen som bygde seg opp litt av en artiststall siste halvdel av tiåret. Hvilken sjanger artistene enn hørte til før, så ble alle like under SAW.

Sagaen om Isfolket. Som jeg aldri hadde fått lese var det opp til foreldrene mine. Heldigvis befant serien seg hjemme hos diverse venninner, så jeg fikk storøyd min del av dampende, seksuelle beskrivelser jeg aldri hadde lest før...

Motens respons på den harde, maskuline finansverdenen: Skulderputer. Vi var like brede som vi var høye.

Nyvinningen CD. Noe så kult! DEN lyden og greier.

Av tragedier husker jeg spesielt godt Challenger-ulykken. Rystende og nærmest ufattelig!

Mange svært gode beskrivelser her! Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

At alle hadde sett de samme TV-programmene, fordi alle hadde bare en kanal. Detektimen på fredager (Derrick) og Dan Børge Akerø, Tande P og dess like på lørdager. Lørdager var familiekveld med tv og gjerne hjemmelagd pizza eller annet "italiensk," som pastaretten Siciliana. Lørdagsgodt, som regel en pose potetgull (tror den var mindre enn dagens) som deltes på alle. Luksus om man fikk brus. Hockeypulver. Og kvitt eller dobbelt med Knut Bjørnsen. Grand Prix var noe -alle- så. Brødrene Dahl. Jenta fra verdensrommet.

Ungdomsbladet TOPP! Der fulgte det med plakater av musikk- og filmstjerner som alle tapetserte rommene sine med. Puddelrock, Twisted Sisters, walk-man, kassettspagetti.

Starlet og Romantikk for kjærlighetshungrige småjenter. Skoledagbøker, helst Pusur. På hyttetur lå det alltid gamle "Norsk Ukeblad" (tror jeg det het..?, a la Hjemmet og Allers) hvor det var en spalte man skrev inn om problemer i sex og samliv. I alle fall veldig spennende for oss jentene.

Utfallsbildet på NRK. Pausefiskene når det ikke var sending. Barne-TV kl 18 (som var grunnen til at man lærte klokka), som var første program på tv for dagen. Derav også en god del pausefisktitting mens man ventet. De flotte Hallo-damene. 

Pappbit festet på sykkelhjulet for å få "motorlyd". Apachesykkel. Hoppestrikk. 

Blå kajal på våtkanten under øyet. Og ingen ting annet. Dongerikappe.

Biler med sveivevindu, ingen AC, og fedre som røykte i bilen. Bilferie til Sverige. Alltid pause på rasteplasser, med medbragt mat. Telt. Badminton. Mødrene solte seg toppløse. 

 

Anonymkode: 54507...96d

Fantastisk! Tusen takk for supre innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farmor som mumlet og protesterte og ville nekte oss å se på tv-sendingen fra bryllupet mellom prins Charles og Lady Diana. Man kunne ikke, skulle ikke se på tv på dagtid. Tv begynte kl.18.

Stekt torskerogn (fra boks), hvalbiff (kjøpt frossen) og lever var vanlig hverdagsmiddag. Hadde desserter som semuljegrynspudding og rødgrøt og moren min både saftet og syltet. Vi ble "tvunget" til å plukke bær, en liter rips leveres på kjøkkenet og ti løvetenner burde stikkes opp fra plenen per dag pr barn. Ingen av oss likte ripssaft. En dag var avsatt til selvplukk jordbær hele familien, med påfølgende sylting. Adskillige blåbærturer og -rensing.

Anonymkode: a86e5...88a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rapportert.

Anonymkode: 36cd5...536

Ja, mye å rapportere i minner om 80 tallet gitt, skumle saker. 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...