Jump to content
AnonymBruker

Finnes det noe som kan holde meg sovende hele natten?

Recommended Posts

AnonymBruker

Er i samlivsbrudd og har det vondt. 

Sliter med søvn. Fått stillnoct av legen og tar en halv når jeg legger meg. Sovner jo inn av denne men er lys våken etter 1-2 tinder. Da får jeg ikke sove mer. De er utrolig slitsomt jeg er så på underskudd.

Noen som vet om noe annet jeg kunne tatt som holder meg sovende lenger? Jeg må ta opp dette med legen men trenger vite om det er håp...

Anonymkode: e5c22...32f

Fortsetter under...

Atomlynet

Legg vekk tinder når du skal sove, men Imovane er det du ser etter. 

AnonymBruker

Det som hjalp meg på det verste etter samlivsbrudd var jogge/gå lang tur med bra musikk på øret-så hjem og drikke vin eller øl- så sovnet jeg bra. 

Anonymkode: c0e22...85d

AnonymBruker

Ser ikke på tinder og er avholds  😉

Immovane er altså bedre enn stillnoct?

Må høre med legen om dem 

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke på tinder og er avholds  😉

Immovane er altså bedre enn stillnoct?

Må høre med legen om dem 

Ååå ok. Immovane er lettere å bli avhengig av og har flere bivirkninger enn noen øl eller litt vin 😊 veldig mange som starter ruskarriere på immovane og må på nedtrapping. 

Anonymkode: c0e22...85d

AnonymBruker

Imovane/zopiclon er innsovningstabletter med kort halveringstid (som stilnoct). Jeg sover på det, men i krise trengs det sikkert mer.

Du kan ha god effekt av seroquel/quetiapin, eventuelt i kombinasjon med innsovningsmedisin. Hør med legen. :) 

Anonymkode: 12b5b...e83

Annonse

Serafin
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er i samlivsbrudd og har det vondt. 

Sliter med søvn. Fått stillnoct av legen og tar en halv når jeg legger meg. Sovner jo inn av denne men er lys våken etter 1-2 tinder. Da får jeg ikke sove mer. De er utrolig slitsomt jeg er så på underskudd.

Noen som vet om noe annet jeg kunne tatt som holder meg sovende lenger? Jeg må ta opp dette med legen men trenger vite om det er håp...

1) Fysisk aktivitet fremmer søvn. 

2) Legg vek mobilen og alt av skjermer.

3) Drikk noe varm te eller ta et varmt bad hvis du føler det kan hjelpe deg.

4) Sørg for å ha det kjølig og skjermet for lys på soverommet.

5) Medisiner kan hjelpe for en kort periode. Men ikke bruk mer enn nødvendig. Det er kun for korte perioder at du bør bruke sovemedisiner. Du betaler med renter for den tapte søvnen når du slutter på benzodiazepiner (f.eks. Stilnoct). En vanlig bivirkning av å slutte med sovemedisiner er faktisk at du ikke får sove. Og da er du like langt.

6) Oppsøk psykolog hvis du grubler mye om nettene og ikke får tømt hjernen for sorg og bekymringer

7) Innse at du er inne i en litt vanskelig periode i livet ditt og at det kommer til å gå over etter hvert. Ting kan bli bedre. 

AnonymBruker
2 timer siden, Serafin skrev:

1) Fysisk aktivitet fremmer søvn. 

2) Legg vek mobilen og alt av skjermer.

3) Drikk noe varm te eller ta et varmt bad hvis du føler det kan hjelpe deg.

4) Sørg for å ha det kjølig og skjermet for lys på soverommet.

5) Medisiner kan hjelpe for en kort periode. Men ikke bruk mer enn nødvendig. Det er kun for korte perioder at du bør bruke sovemedisiner. Du betaler med renter for den tapte søvnen når du slutter på benzodiazepiner (f.eks. Stilnoct). En vanlig bivirkning av å slutte med sovemedisiner er faktisk at du ikke får sove. Og da er du like langt.

6) Oppsøk psykolog hvis du grubler mye om nettene og ikke får tømt hjernen for sorg og bekymringer

7) Innse at du er inne i en litt vanskelig periode i livet ditt og at det kommer til å gå over etter hvert. Ting kan bli bedre. 

Stilnoct er ikke et benzodiazepin. 

Anonymkode: 0a8ce...612

Serafin

Ja, det har du rett i. Men den er ikke det som er poenget her, da. Trådstarter spør etter råd for å få sove. Ikke hva slags medisingruppe Stilnoct tilhører. 

AnonymBruker

Nei, du trenger ikke medisiner som gir rus for å sove. Imovane og Stilnoct er sterke saker.

Be om å utskrevet Seroquel.

Anonymkode: 74d5f...332

AnonymBruker

Jeg har allergimedisin. Som ikke er avhengighetsskapende. Fikk når moren min døde og jeg var søvnløs i dyp sorg. Hjalp veldig. 

Anonymkode: c835a...c04

AnonymBruker

Takk for alle råd. 

Hva er seroquel? Og hvilke allergi medisiner funker som sove medisin?

Da jeg fikk stillnoct fikk jeg beskjed om at den ikke var avhengighetsskapende. Jeg kan klare en natt eller to innimellom, uten medisin, men stort sett trenger jeg noe. 

Problemet er jo at jeg våkner igjen og da er jeg lys våken. Har over lang tid nå sovet ca 2-3 timer pr natt. Måler med fitbiten min også...og det står "poor" og noen ganger "fair" på søvnkvalitet 

Trener en del og vet det fremmer søvn. Men sliter likevel... 

AnonymBruker
1 time siden, Serafin skrev:

Ja, det har du rett i. Men den er ikke det som er poenget her, da. Trådstarter spør etter råd for å få sove. Ikke hva slags medisingruppe Stilnoct tilhører. 

Er jo allikevel ikke bra å komme med feil informasjon. Dette er totalt ulike preparater.

Anonymkode: 58ec4...027

Annonse

AnonymBruker

Unngå sovemedisin så langt det går. Fokuser heller på å bearbeide sorg, for det er jo det det er. 

Meditasjon og yoga roer kroppen. Trening og fysisk aktivitet sliter ut kroppen og hjelper på søvn. Gråt mye om det er det du trenger. Å begynne på sovemedisin (seroquel/quatiapin er medisin gitt mot psykose, så anbefales ikke om du absolutt ikke må) er siste utvei, og egentlig bare en quick fix. På sikt må du uansett gå gjennom sorg, så start heller med det med en gang.

Anonymkode: e904e...008

AnonymBruker

Vallergan<3

Anonymkode: 6fac9...f3b

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle råd. 

Hva er seroquel? Og hvilke allergi medisiner funker som sove medisin?

Da jeg fikk stillnoct fikk jeg beskjed om at den ikke var avhengighetsskapende. Jeg kan klare en natt eller to innimellom, uten medisin, men stort sett trenger jeg noe. 

Problemet er jo at jeg våkner igjen og da er jeg lys våken. Har over lang tid nå sovet ca 2-3 timer pr natt. Måler med fitbiten min også...og det står "poor" og noen ganger "fair" på søvnkvalitet 

Trener en del og vet det fremmer søvn. Men sliter likevel... 

Vallergan fikk jeg. 

Anonymkode: c835a...c04

#Rasshøl
6 timer siden, Atomlynet skrev:

Legg vekk tinder når du skal sove, men Imovane er det du ser etter. 

Imovane er vanedannende. 

Jeg bruker quetiapin, de fungerer for meg. Våkner jeg på natten og må på toalettet, klarer jeg å sove igjen når jeg går å legger meg. 

Det som er kjipt med de, er at de kan føre til vektoppgang.

Jeg har prøvd vallergan, men fikk skikkelig hangover. Og zombie følelse, det er kjempe slitsomt. 

Men det kan fungere for deg. 

Hvis innsovning ikke er problematisk for deg, men at du ikke sover hele natten er begge alternativene noe du kan drøfte med fastlegen. 

Atomlynet
16 minutter siden, #Rasshøl skrev:

Imovane er vanedannende. 

Jeg bruker quetiapin, de fungerer for meg. Våkner jeg på natten og må på toalettet, klarer jeg å sove igjen når jeg går å legger meg. 

Det som er kjipt med de, er at de kan føre til vektoppgang.

Søvn er en fin vane. 

#Rasshøl
49 minutter siden, Atomlynet skrev:

Søvn er en fin vane. 

Men avhengighetsskapende medisiner passer ikke for alle. Og det er ikke noe alle ønsker.

Det finnes andre alternativer som ikke er avhengighetsskapende. Og det er verdt å vite om, og prøve først. 

AnonymBruker

Jeg har og vært gjennom en stor greie i livet og hatt problemer med både innsovning og at jeg våkner alt for tidlig (3-4-tida). Det jeg fant ut som funket best er å unngå skjerm og helst alt av kunstig lys et par-tre timer før jeg legger meg. Det kan være vanskeligere å holde vonde tanker borte når man ikke har en skjerm til å underholde seg, men jeg sov mye bedre. Lydbok sammen med håndarbeid, trening, husarbeid eller annet fungerer til en viss grad som avledning. Det kan være vanskelig, men om du virkelig ønsker å sove, vil jeg anbafale å prøve et par-tre kvelder for å se om det funker. 

Anonymkode: eb39d...520