Gå til innhold

Hvordan hilser man på muslimer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sier nå bare "hei" vanligvis. 

Er du i et muslimsk land så kan du si "asalam aleikum" (dårlig transkribert). Du kan også si "marhaban" eller "ahlan"

Hilser de først på deg med asalam aleikum, så er svaret wa aleikum salam. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier hei, hallo, god dag eller håndhilser og presenterer meg. 

Jeg regner med at den dagen jeg plutselig treffer noen som ikke vil håndhilse på damer, merker jeg det og da får de bare leve med at jeg behandler dem som alle andre, inntil de selv sier i fra. 

Har aldri truffet en muslim som ikke håndhilser på damer, bare hørt at de finnes. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hei", "Halla", "Skjer a?" 

Kommer litt an på hvor godt kjennskap man har til personen. Jeg hilser på alle mennesker jeg ikke kjenner, uavhengig av bakgrunn, på samme måte, jeg sier hei og håndhilser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg sier nå bare "hei" vanligvis. 

Er du i et muslimsk land så kan du si "asalam aleikum" (dårlig transkribert). Du kan også si "marhaban" eller "ahlan"

Hilser de først på deg med asalam aleikum, så er svaret wa aleikum salam. 

Dette er arabisk og fungerer sannsynligvis best i land hvor språket er ararbisk? "Muslimsk" er jo ikke et språk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som alle andre: Håndtrykk, "Hei" etc.

(Det bare noen få, oppmerksomhetskåte særpeiser som ikke vil ta motsatt kjønn i hånden. De får man ignorere så godt man kan)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan hilser en med kristne eller jøder, eller hinduister, daoister, buddhister? Noen som vet? 

Jehova er enkel, om en får lukka døra. 

Anonymkode: 26fbf...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muslim og sier assalam aleikum til andre muslimer. 

Er du muslim og vil hilse på meg, er hei og er smil greit. Eller whatever floats your boat. Halla, hva skjer et eller annet. 

:)

Anonymkode: 322b8...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Mange muligheter: "hei", "hallo", "god morgen", "god dag" eller ekvivalente ord på engelsk avhengig av situasjon (privat/jobb/venner/bekjente). Og så lar jeg være å bli fornærmet om motparten er mann og ikke vil håndhilse i en situasjon der håndhilsing ellers ville vært naturlig. (Ennå ikke opplevd selv, men vet det kan forekomme i jobbsammenheng.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hilser man på muslimer?

Jeg bor deler av året i et muslimsk land og jeg hilser på muslimer med "Salaam alaikum" som betyr "fred være med deg". 

Bruker også den setningen når jeg hilser på muslimer i Norge. "Salaam alaikum" er den standardiserte hilsningsformen i en rekke muslimske land.

Endret av Wagner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er snakk om håndhilsing er det veldig enkelt. Man sier bare hei eller hva som passer. Håndhilsing er verre. Der har jeg dessverre opplevd å bli avvist fordi jeg er kvinne, og jeg opplevde det ydmykende, flaut og ubehagelig. Jeg kommer aldri mer til å rekke fram hånden til en jeg tror kan være muslim. De får ta initiativet hvis det skal bli noen hilsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...