Gå til innhold

Ekstrastipend fra Lånekassen og AAP?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

wow, sykt sløvt. Da tiden mellom ungdomsrett og voksenrett er jævlig kort. Og jeg vet om flere voksne uten voksenrett som har gått på ordinær VGS og egne voksenopplæringssenter. Sykt at du får det dekket, mens andre får ikke en gang dekket  et par fag

Anonymkode: f3eb7...ec5

Vel, da var jeg sikkert bare heldig med saksbehandler som fikset alt for meg. Jeg kan jo ikke noe for at systemet er sånn. Dette var for to år siden da, nå er jeg 100% ung ufør 

Anonymkode: 72d21...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

wow, sykt sløvt. Da tiden mellom ungdomsrett og voksenrett er jævlig kort. Og jeg vet om flere voksne uten voksenrett som har gått på ordinær VGS og egne voksenopplæringssenter. Sykt at du får det dekket, mens andre får ikke en gang dekket  et par fag

Anonymkode: f3eb7...ec5

Er det så urettferdig? Kanskje de som ikke får dekket noen fag har andre ressurser. Som f.eks familie, nettverk og en trygg barndom. Og gode gener.

Anonymkode: e5d15...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så urettferdig? Kanskje de som ikke får dekket noen fag har andre ressurser. Som f.eks familie, nettverk og en trygg barndom. Og gode gener.

Anonymkode: e5d15...1a9

Eh ja! å få 80.000 som alle andre må betale. Bare fordi du har hatt en forferdelig barndom, så fortjener du ikke 80.000 av den grunn. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner seg å være på nav gitt. Hvorfor må vi sponse så jævlig dyr utdanning til «syke» folk? Du får ikke bruk for det når du er «syk» og naver?

Anonymkode: ec68c...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønner seg å være på nav gitt. Hvorfor må vi sponse så jævlig dyr utdanning til «syke» folk? Du får ikke bruk for det når du er «syk» og naver?

Anonymkode: ec68c...75f

Omskolering. Det må selvsagt være en mulighet for å komme ut i arbeidslivet igjen, men man trenger kanskje en helt ny type jobb. Som krever annen utdannelse. Ingen får «sponset» utdannelse for å bli ufør e.l. 

Anonymkode: abad5...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Eh ja! å få 80.000 som alle andre må betale. Bare fordi du har hatt en forferdelig barndom, så fortjener du ikke 80.000 av den grunn. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Jeg har ikke hatt en fæl barndom. Men jeg har selv har jeg alltid hatt et nettverk rundt meg som kan støtte meg når jeg trenger det, også økonomisk, i ytterste konsekvens. Jeg har aldri vært sykemeldt, aldri vært arbeidsledig. Jeg forstår at å gi litt ekstra støtte til en person som mangler dette kan være en god investering.

Anonymkode: e5d15...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.9.2019 den 21.27, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg må ta opp lån fra Lånekassen selv om jeg får AAP (minstesats). Kan jeg få ekstrastipend for de som ikke kan jobbe pga dysleksi f.eks selv om jeg får AAP? Jeg er kvalifisert for stipendet, men vet ikke når jeg får aap.

Anonymkode: 47cfd...629

Ja, du kan få det, hvis det står i handlingsplanen at du skal ta utdanning. I og med at satsene for AAP er individuelle (en del sliter med kun minimumsats, mens andre har bortimot 350.000++ i AAP fordi de hadde høyere lønn), så er det nettopp derfor du har lov å ta opp lån i Lånekassen.

Dette der du her og dette er inntektsgrensene:

Du havner i kategorien under "lavere fribeløp enn person- og kapitalinntekt".

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Så du får egentlig ikke noe stipend, men du får lån, så du låner fra Lånekassen og det er ikke noe problem. Det samme gjelder ekstrastipendet - den sjekkes for inntekt, og har du ca 100.000 kr i AAP, så blir bare ekstrastipendet til LÅN. Så ekstrastipend er egentlig ikke ekstrastipend om du har over inntektsgrensa, som er typisk lavere for AAP enn for "vanlig inntekt". Dette er gjort slik med vilje, slik at man skal kunne ta opp lån sammen med AAP, men man får ikke noe særlig i stipend pga lavere fribeløp.

 

Anonymkode: 06f45...2b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nav betalte hele summen min som privatist, selve skolen, bøkene og eksamenene. Fikk AAP samtidig. Fikk dog ingenting fra Lånekassen i tillegg.

Anonymkode: 72d21...097

Virkelig?😱 Spørte du bare nav veilederen din om dette? 

Jeg kunne kanskje gått på vgs igjen pga ungdomsrett, men jeg klarer ikke å vær i et klassemiljø. Og som privatist går jeg på skole noen timer om dagen i 4 måneder i forhold til et helt år...

Anonymkode: 47cfd...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig?😱 Spørte du bare nav veilederen din om dette? 

Jeg kunne kanskje gått på vgs igjen pga ungdomsrett, men jeg klarer ikke å vær i et klassemiljø. Og som privatist går jeg på skole noen timer om dagen i 4 måneder i forhold til et helt år...

Anonymkode: 47cfd...629

Min psykolog kontakten NAV og sa at jeg var klar for skole og ba de ordne det. Så ringte NAV meg, sa de betalte det og ba meg melde meg opp. Bøkene og eksamensavgifter la jeg først ut og så Finn jeg det tilbake fra NAV. Gikk på Folkeuniversitetet og NAV betalte alt

Anonymkode: 72d21...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2019 den 21.48, AnonymBruker skrev:

Man kan søke tilleggsstønad fra nav til studie under aap. 

Anonymkode: abad5...8e5

Mener du busskort på 400 kr? Det er det jeg får ekstra, som student, på aap..

Anonymkode: f44b6...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig?😱 Spørte du bare nav veilederen din om dette? 

Jeg kunne kanskje gått på vgs igjen pga ungdomsrett, men jeg klarer ikke å vær i et klassemiljø. Og som privatist går jeg på skole noen timer om dagen i 4 måneder i forhold til et helt år...

Anonymkode: 47cfd...629

Jeg går også på aap, og nå endte jeg opp på en normal skole, men hadde jeg tatt det som privatist, så hadde nav dekket alt av bøker, avgifter, skolen osv. Selv om privatist hadde kommet på 100 k. 

Men jeg tror at kriteriet er at omskoleringen er innvilget som en del av tiltak for å komme tilbake i arbeid, og det er det i mitt tilfelle. I mitt tilfelle var det to valg, prøve å få en annen utdannelse som gjør at jeg kan få en jobb jeg kan stå i, eller snuse på ufør, og det ville jeg ikke! Jeg vil prøve alt annet først..  

Anonymkode: f44b6...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener du busskort på 400 kr? Det er det jeg får ekstra, som student, på aap..

Anonymkode: f44b6...d99

Bøker og utstyr også. 

Anonymkode: abad5...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omskolering. Det må selvsagt være en mulighet for å komme ut i arbeidslivet igjen, men man trenger kanskje en helt ny type jobb. Som krever annen utdannelse. Ingen får «sponset» utdannelse for å bli ufør e.l. 

Anonymkode: abad5...8e5

Man må ikke gå det dyreste for å få seg jobb. Det er jo helt på trynet. Jeg måtte omskoleres, og måtte gå offentlig skole. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hatt en fæl barndom. Men jeg har selv har jeg alltid hatt et nettverk rundt meg som kan støtte meg når jeg trenger det, også økonomisk, i ytterste konsekvens. Jeg har aldri vært sykemeldt, aldri vært arbeidsledig. Jeg forstår at å gi litt ekstra støtte til en person som mangler dette kan være en god investering.

Anonymkode: e5d15...1a9

80.000 kroner er ikke "ekstra støtte", det er urettferdig med tanke på de friske som må betale for privatist helt selv.
Det finnes så mange andre OFFENTLIGE muligheter man kan gå. Man kan søke seg inn på voksenopplæring, selv uten skolerett, dersom man får legeerklæring og går via NAV. Man må ikke gå det dyreste for å få seg en skolegang. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ikke gå det dyreste for å få seg jobb. Det er jo helt på trynet. Jeg måtte omskoleres, og måtte gå offentlig skole. 

80.000 kroner er ikke "ekstra støtte", det er urettferdig med tanke på de friske som må betale for privatist helt selv.
Det finnes så mange andre OFFENTLIGE muligheter man kan gå. Man kan søke seg inn på voksenopplæring, selv uten skolerett, dersom man får legeerklæring og går via NAV. Man må ikke gå det dyreste for å få seg en skolegang. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Nei, man må ikke det. Og det er ikke alt som dekkes alltid. 

Urettferdig? Da er det urettferdig at noen rammes av sykdom og ikke kan fortsette i jobben de har. Det er syke mennesker det snakkes om. Ikke bare noen som ønsker en ny rute i livet. Selv har jeg fått dekket omskolering og skolering av nav tidligere for å kunne fortsette i arbeidslivet. Er alvorlig syk. Nå ønsker jeg drive med noe annet, men skolen dekker jeg selv. For jeg trenger ikke omskolering, men jeg ønsker det for meg selv. 

Det er begrenset hva man kan ta gjennom det offentlige. Det er også begrenset hvor langt studieforløp man kan få dekket av nav. Derfor er også kortere private utdanninger ofte bedre. 1 år på skole og ut i jobb enn 3 eller 5 år på høyskole/universitet. 

Anonymkode: abad5...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man må ikke det. Og det er ikke alt som dekkes alltid. 

Urettferdig? Da er det urettferdig at noen rammes av sykdom og ikke kan fortsette i jobben de har. Det er syke mennesker det snakkes om. Ikke bare noen som ønsker en ny rute i livet. Selv har jeg fått dekket omskolering og skolering av nav tidligere for å kunne fortsette i arbeidslivet. Er alvorlig syk. Nå ønsker jeg drive med noe annet, men skolen dekker jeg selv. For jeg trenger ikke omskolering, men jeg ønsker det for meg selv. 

Det er begrenset hva man kan ta gjennom det offentlige. Det er også begrenset hvor langt studieforløp man kan få dekket av nav. Derfor er også kortere private utdanninger ofte bedre. 1 år på skole og ut i jobb enn 3 eller 5 år på høyskole/universitet. 

Anonymkode: abad5...8e5

Eh, du vet det sikkert ikke. Men jeg er også en av de som er for syke for min gamle jobb. Som måtte begynne helt på nytt. Og jeg ble nettopp ferdig med 3 års skoleløp på 1,5 intensivt år på voksenopplæring. Hvor det var 6 mnd skole, 6 mnd praksis og behandling, så 6 mnd skole osv. Så 3 år til sammen, lenge før jeg ble frisk nok til å gå skole i det hele tatt. Så det gikk utover både det psykisk og det fysiske, men jeg hadde ingen valg. Samtidig som at jeg gikk skole de 6 mnd, så var det også behandling og praksis ved siden av, men i mindre prosent enn de andre 6 mnd. De siste 3 årene har vært et helvete, på grunn av politikerne som fucket opp AAP-ordningen og på grunn av at jeg måtte gå voksenopplæring som ikke er bare-bare. Det er langt ifra det samme som ordinær vgs utdanning. 
Jeg har jo gått VGS før, så jeg hadde ingen rettigheter da voksenopplæring er for voksne uten en vgs utdanning. Men jeg fikk komme inn grunnet omskolering. Og det er da offentlig skole på lik linje som ordinær vgs, så skolebøker og slikt får man på skolen. 

Jeg hadde friske, godt voksne medelever som ikke taklet tempoet, så de droppet ut og valgte privatist for å ta det i sitt eget tempo og de måtte betale opp til hundre tusen av egen lomme. Ei venninne gjorde det samme, hun hadde rett på voksenopplæring men taklet ikke tempoet og det var for vanskelig å kombinere med jobb. Hun valgte også å betale 97.000 kr av egen lomme i stedet for gratis skole. 
Jeg hadde ingen valg, fordi jeg eide ikke nåla i veggen. Jeg eide ikke senga jeg lå i en gang for å dra den så langt, for den var teknisksett mamma sin men jeg fikk "låne" på ubestemt tid. Og til slutt få den, fordi jeg hadde ikke penger til å kjøpe ny. 

Så jeg synes det er helt på trynet og sykt at noen her inne har fått sponset privatist til 80k og attpåtil så er de ung ufør! Det er helt sykt urettferdig! 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, du vet det sikkert ikke. Men jeg er også en av de som er for syke for min gamle jobb. Som måtte begynne helt på nytt. Og jeg ble nettopp ferdig med 3 års skoleløp på 1,5 intensivt år på voksenopplæring. Hvor det var 6 mnd skole, 6 mnd praksis og behandling, så 6 mnd skole osv. Så 3 år til sammen, lenge før jeg ble frisk nok til å gå skole i det hele tatt. Så det gikk utover både det psykisk og det fysiske, men jeg hadde ingen valg. Samtidig som at jeg gikk skole de 6 mnd, så var det også behandling og praksis ved siden av, men i mindre prosent enn de andre 6 mnd. De siste 3 årene har vært et helvete, på grunn av politikerne som fucket opp AAP-ordningen og på grunn av at jeg måtte gå voksenopplæring som ikke er bare-bare. Det er langt ifra det samme som ordinær vgs utdanning. 
Jeg har jo gått VGS før, så jeg hadde ingen rettigheter da voksenopplæring er for voksne uten en vgs utdanning. Men jeg fikk komme inn grunnet omskolering. Og det er da offentlig skole på lik linje som ordinær vgs, så skolebøker og slikt får man på skolen. 

Jeg hadde friske, godt voksne medelever som ikke taklet tempoet, så de droppet ut og valgte privatist for å ta det i sitt eget tempo og de måtte betale opp til hundre tusen av egen lomme. Ei venninne gjorde det samme, hun hadde rett på voksenopplæring men taklet ikke tempoet og det var for vanskelig å kombinere med jobb. Hun valgte også å betale 97.000 kr av egen lomme i stedet for gratis skole. 
Jeg hadde ingen valg, fordi jeg eide ikke nåla i veggen. Jeg eide ikke senga jeg lå i en gang for å dra den så langt, for den var teknisksett mamma sin men jeg fikk "låne" på ubestemt tid. Og til slutt få den, fordi jeg hadde ikke penger til å kjøpe ny. 

Så jeg synes det er helt på trynet og sykt at noen her inne har fått sponset privatist til 80k og attpåtil så er de ung ufør! Det er helt sykt urettferdig! 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Man får ikke innvilget skolegang når man er erklært ufør. Da er man ferdig avklart. Hvorfor i allverden tok du opp igjen vgs? Hvorfor ikke satse på en utdannelse som kanskje kunne gi deg jobb? 

Anonymkode: abad5...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eh, du vet det sikkert ikke. Men jeg er også en av de som er for syke for min gamle jobb. Som måtte begynne helt på nytt. Og jeg ble nettopp ferdig med 3 års skoleløp på 1,5 intensivt år på voksenopplæring. Hvor det var 6 mnd skole, 6 mnd praksis og behandling, så 6 mnd skole osv. Så 3 år til sammen, lenge før jeg ble frisk nok til å gå skole i det hele tatt. Så det gikk utover både det psykisk og det fysiske, men jeg hadde ingen valg. Samtidig som at jeg gikk skole de 6 mnd, så var det også behandling og praksis ved siden av, men i mindre prosent enn de andre 6 mnd. De siste 3 årene har vært et helvete, på grunn av politikerne som fucket opp AAP-ordningen og på grunn av at jeg måtte gå voksenopplæring som ikke er bare-bare. Det er langt ifra det samme som ordinær vgs utdanning. 
Jeg har jo gått VGS før, så jeg hadde ingen rettigheter da voksenopplæring er for voksne uten en vgs utdanning. Men jeg fikk komme inn grunnet omskolering. Og det er da offentlig skole på lik linje som ordinær vgs, så skolebøker og slikt får man på skolen. 

Jeg hadde friske, godt voksne medelever som ikke taklet tempoet, så de droppet ut og valgte privatist for å ta det i sitt eget tempo og de måtte betale opp til hundre tusen av egen lomme. Ei venninne gjorde det samme, hun hadde rett på voksenopplæring men taklet ikke tempoet og det var for vanskelig å kombinere med jobb. Hun valgte også å betale 97.000 kr av egen lomme i stedet for gratis skole. 
Jeg hadde ingen valg, fordi jeg eide ikke nåla i veggen. Jeg eide ikke senga jeg lå i en gang for å dra den så langt, for den var teknisksett mamma sin men jeg fikk "låne" på ubestemt tid. Og til slutt få den, fordi jeg hadde ikke penger til å kjøpe ny. 

Så jeg synes det er helt på trynet og sykt at noen her inne har fått sponset privatist til 80k og attpåtil så er de ung ufør! Det er helt sykt urettferdig! 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Jeg ble erklært 100% ufør med ung ufør tillegget to år ETTER jeg fikk utdanningen av nav. Gikk på AAP når jeg tok den.

Anonymkode: 72d21...097

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble erklært 100% ufør med ung ufør tillegget to år ETTER jeg fikk utdanningen av nav. Gikk på AAP når jeg tok den.

Anonymkode: 72d21...097

Det er det jeg reagerer på. Det er jo bortkastet penger! Og man skal jo utredes FØR man begynner med tiltak som omskolering. 
Det er jo ikke slik at man blir kastet rett på en skolegang, uten å ha sjekket om man faktisk er i stand til å jobbe i det yrket! Det er jo bortkastet penger. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg reagerer på. Det er jo bortkastet penger! Og man skal jo utredes FØR man begynner med tiltak som omskolering. 
Det er jo ikke slik at man blir kastet rett på en skolegang, uten å ha sjekket om man faktisk er i stand til å jobbe i det yrket! Det er jo bortkastet penger. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Eh, nei? Les nå hva som skrives. ETTER! Denne aktiviteten er vurdert, utredet og ansett som den beste. Og som alle, med litt sunn fornuft vet, kan ting skje og endre seg. Det er ikke bortkastet, bare veldig leit for vedkommende som måtte takle enda et nederlag. 

Anonymkode: abad5...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge av deg bitterheten og misunnelsen. Det gjør alt mye lettere. 

Anonymkode: abad5...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...