Gå til innhold

Ekstrastipend fra Lånekassen og AAP?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kommer over grensa for omgjøring til stipend, så hele lånet fortsetter å være lån, og også ekstrastipendet blir gjort om til lån. 

Anonymkode: ffb6b...76a

Det tyder jo på at man slettes ikke har behov for et ekstrastipend. 

Anonymkode: 4a8b0...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det tyder jo på at man slettes ikke har behov for et ekstrastipend. 

Anonymkode: 4a8b0...a61

Vel, grensa ved trygdeytelser er lavere enn grensa ved lønnsinntekter da. Slik det er nå fungerer det egentlig ypperlig, de som mottar f.eks AAP har mulighet til å ta opp lån dersom de har for store utgifter, men de vil ikke få omgjort noe til stipend - alt vil bli studielån. 

Anonymkode: ffb6b...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, grensa ved trygdeytelser er lavere enn grensa ved lønnsinntekter da. Slik det er nå fungerer det egentlig ypperlig, de som mottar f.eks AAP har mulighet til å ta opp lån dersom de har for store utgifter, men de vil ikke få omgjort noe til stipend - alt vil bli studielån. 

Anonymkode: ffb6b...76a

Ts her

Jeg må ta opp studielån for å ta fag som privatist ved privatistskole

Blir alt lån da også? Det er jo ikke rettferdig iforhold til andre som får det som stipend😐 For da jobber de eller et eller annet for å ha penger til husleie osv ved siden av skolen, jeg får aap siden jeg ikke kan det

Anonymkode: 47cfd...629

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er kjempepatetisk å ha kreft, og motta mindre enn en syk-frisk person på AAP. Håper du får kreft, du også. Kommer jo til de fleste etterhvert.  

Anonymkode: e694e...5b2

Du er faen ikke lite frekk heller. 

Det er ikke kjempepatetisk å ha kreft. Det er tragisk og patetisk å syte over at du ikke frå AAP når du tydeligvis er frisk nok til å studere. I tillegg til å være så jævlig å ønske at andre skal bli syke da. Hvem gjør de?! 

Anonymkode: c5bd4...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg må ta opp studielån for å ta fag som privatist ved privatistskole

Blir alt lån da også? Det er jo ikke rettferdig iforhold til andre som får det som stipend😐 For da jobber de eller et eller annet for å ha penger til husleie osv ved siden av skolen, jeg får aap siden jeg ikke kan det

Anonymkode: 47cfd...629

Klart det er rettferdig. De kan ikke jobbe og har ingen ekstra inntekt enn studielån/stipend. Du får aap. Hvordan vil du klare deg når du ikke går skole og kun får aap? 

Anonymkode: abad5...8e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg må ta opp studielån for å ta fag som privatist ved privatistskole

Blir alt lån da også? Det er jo ikke rettferdig iforhold til andre som får det som stipend😐 For da jobber de eller et eller annet for å ha penger til husleie osv ved siden av skolen, jeg får aap siden jeg ikke kan det

Anonymkode: 47cfd...629

Man får ikke ekstrastipend om man kan jobbe ved siden av, de snaue 3000 skal dekke tapt inntekt ved siden av. MYE lavere enn det de ville fått om de kunne jobbet. 

Anonymkode: abad5...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg må ta opp studielån for å ta fag som privatist ved privatistskole

Blir alt lån da også? Det er jo ikke rettferdig iforhold til andre som får det som stipend😐 For da jobber de eller et eller annet for å ha penger til husleie osv ved siden av skolen, jeg får aap siden jeg ikke kan det

Anonymkode: 47cfd...629

Skjerp deg. Vanlige studenter får bare vanlig lån og stipend! Man får hele 3700kr ekstra hvis man ikke kam jobbe i det hele tatt. Hvor langt skal sugerøret ditt til felleskassa egentlig være?? 

Anonymkode: ec68c...75f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg må ta opp studielån for å ta fag som privatist ved privatistskole

Blir alt lån da også? Det er jo ikke rettferdig iforhold til andre som får det som stipend😐 For da jobber de eller et eller annet for å ha penger til husleie osv ved siden av skolen, jeg får aap siden jeg ikke kan det

Anonymkode: 47cfd...629

Her må du jo se på om du egentlig kan gå skole, om du ikke får lån.
Å ta som privatist er dyrt! Og det er ikke gitt at trygden skal betale for det, du får ikke noe ekstra av NAV for å ta det. Du må betale på lik linje som andre. 
Du må enten finne deg et realistisk mål, f.eks vgs nivå, voksenopplæring eller andre måter å få utdanning på. Ellers så må du bli frisk nok til å kunne jobbe og gå skole som alle andre. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her må du jo se på om du egentlig kan gå skole, om du ikke får lån.
Å ta som privatist er dyrt! Og det er ikke gitt at trygden skal betale for det, du får ikke noe ekstra av NAV for å ta det. Du må betale på lik linje som andre. 
Du må enten finne deg et realistisk mål, f.eks vgs nivå, voksenopplæring eller andre måter å få utdanning på. Ellers så må du bli frisk nok til å kunne jobbe og gå skole som alle andre. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Om vedkommende har fått utdannelsen godkjent av nav under aap, er det også nav som dekker den regningen. 

Anonymkode: abad5...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke utdanningen godkjent fra NAV, så mister du AAP. Håper du forstår det. Det er ikke alltid at de godtar privatist-utdanning. Spesielt ikke 100%. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må du jo se på om du egentlig kan gå skole, om du ikke får lån.
Å ta som privatist er dyrt! Og det er ikke gitt at trygden skal betale for det, du får ikke noe ekstra av NAV for å ta det. Du må betale på lik linje som andre. 
Du må enten finne deg et realistisk mål, f.eks vgs nivå, voksenopplæring eller andre måter å få utdanning på. Ellers så må du bli frisk nok til å kunne jobbe og gå skole som alle andre. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Nav betalte hele summen min som privatist, selve skolen, bøkene og eksamenene. Fikk AAP samtidig. Fikk dog ingenting fra Lånekassen i tillegg.

Anonymkode: 72d21...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg må ta opp lån fra Lånekassen selv om jeg får AAP (minstesats). Kan jeg få ekstrastipend for de som ikke kan jobbe pga dysleksi f.eks selv om jeg får AAP? Jeg er kvalifisert for stipendet, men vet ikke når jeg får aap.

Anonymkode: 47cfd...629

Se på Lånekassen.no under skjema X (tror jeg det er). Jeg vet at man ikke kan søke sykestipend når man får aap, men har ikke sjekket det stipendet du nevner.

Noen kan få både støtte fra Lånekassen og aap samtidig, så enkelte i tråden tar feil. Vær åpen og ærlig med nav og Lånekassen og gi den informasjonen som trengs når du er i kontakt med dem. Hver sak i nav skal behandles for seg selv, så det som gjelder deg trenger ikke være det samme som andre. Jeg har f.eks fått både lån og aap, i full åpenhet med nav og Lånekassen. 

Anonymkode: be8b8...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om vedkommende har fått utdannelsen godkjent av nav under aap, er det også nav som dekker den regningen. 

Anonymkode: abad5...8e5

det stemmer ikke alltid.
Jeg fikk utdannelse godkjent, NAV betalte ikke ei krone fordi det er "offentlig" på voksenopplæringssenter. Jeg fikk et muntlig "men vi godkjenner ikke full privatist utdanning, da må du til lånekassen for sjansen for å få det godkjent hos nav er liten". Så jeg gadd ikke å søke en gang, ikke var det nødvendig heller for jeg hadde valget mellom voksenopplæring med rettigheter eller privatist. Hvorfor betale flere tusen for noe jeg kan få gratis. Det er som VGS med ungdomsrett mens man er ungdom, man er idiot om man velger privatist når man kan få det gratis. 
 
Men så har jeg 50% studie som vil si en halv dag i uken. 1 år taes på 2 år, grunnet dårlig helse. Har behandling 1 dag i uken, gruppebehandling 1 dag i uken og praksis/arbeidsutprøving 2 dager i uken. Så jeg fikk det godkjent, fordi det vil hjelpe meg uti arbeid og hovedfokuset mitt er fortsatt behandling. 
Lånekassen får jeg ikke ei krone fra. Fordi jeg trenger det ikke og jeg har ingen rettigheter der. Hadde jeg hatt det så hadde jeg nok mistet AAP. 
Det er ganske strengt dette med skole med trygd og man kan ikke få pose i sekk. Det er enten NAV eller lånekassen som har ansvaret for deg som student. Ikke begge deler. NAV er dit du går, når du har ingen rettigheter hos lånekassen og du kan ikke jobbe. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg må ta opp studielån for å ta fag som privatist ved privatistskole

Blir alt lån da også? Det er jo ikke rettferdig iforhold til andre som får det som stipend😐 For da jobber de eller et eller annet for å ha penger til husleie osv ved siden av skolen, jeg får aap siden jeg ikke kan det

Anonymkode: 47cfd...629

Jo det er rettferdig. De studentene som jobber får ikke aap og må derfor UT Å JOBBE. Du kan ikke få i pose og sekk nei.

Anonymkode: 0fe32...333

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nav betalte hele summen min som privatist, selve skolen, bøkene og eksamenene. Fikk AAP samtidig. Fikk dog ingenting fra Lånekassen i tillegg.

Anonymkode: 72d21...097

veldig rart da, men det kan være at du får det innvilget, når jeg kjenner flere som har fått avslag, men alle de hadde rett på voksenopplæring. så kan ha vært derfor. kanskje du ikke hadde noen rettigheter noen steder, men rart at NAV tar hele regningen på noe som koster flere tusen og opp til 100.000 kr. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det stemmer ikke alltid.
Jeg fikk utdannelse godkjent, NAV betalte ikke ei krone fordi det er "offentlig" på voksenopplæringssenter. Jeg fikk et muntlig "men vi godkjenner ikke full privatist utdanning, da må du til lånekassen for sjansen for å få det godkjent hos nav er liten". Så jeg gadd ikke å søke en gang, ikke var det nødvendig heller for jeg hadde valget mellom voksenopplæring med rettigheter eller privatist. Hvorfor betale flere tusen for noe jeg kan få gratis. Det er som VGS med ungdomsrett mens man er ungdom, man er idiot om man velger privatist når man kan få det gratis. 
 
Men så har jeg 50% studie som vil si en halv dag i uken. 1 år taes på 2 år, grunnet dårlig helse. Har behandling 1 dag i uken, gruppebehandling 1 dag i uken og praksis/arbeidsutprøving 2 dager i uken. Så jeg fikk det godkjent, fordi det vil hjelpe meg uti arbeid og hovedfokuset mitt er fortsatt behandling. 
Lånekassen får jeg ikke ei krone fra. Fordi jeg trenger det ikke og jeg har ingen rettigheter der. Hadde jeg hatt det så hadde jeg nok mistet AAP. 
Det er ganske strengt dette med skole med trygd og man kan ikke få pose i sekk. Det er enten NAV eller lånekassen som har ansvaret for deg som student. Ikke begge deler. NAV er dit du går, når du har ingen rettigheter hos lånekassen og du kan ikke jobbe. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Man får ikke i pose og sekk om man tar opp lån ved siden av. Man får selvsagt ikke ekstrastipend på aap, men vanlig studielån kan alle få. Uansett inntekt. 

Anonymkode: abad5...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke i pose og sekk om man tar opp lån ved siden av. Man får selvsagt ikke ekstrastipend på aap, men vanlig studielån kan alle få. Uansett inntekt. 

Anonymkode: abad5...8e5

Jeg er ikke TS, om du trudde det. 
Men ja, lån kan alle søke. Stipend er noe helt annet og det ekstrastipendet TS ønsker. Jeg nå sjekket lovverk og slikt, og det er jævlig rart at en person her inne har fått privatist godkjent og betalt av NAV, da privatister er ikke en gang studenter i øynene til lånekassen, det er altså noe man må stå for helt selv! Det er kun 3 godkjente privatistskoler som er godkjent, ikke resten og det avhenger av antall fag.  

Anonymkode: f3eb7...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

veldig rart da, men det kan være at du får det innvilget, når jeg kjenner flere som har fått avslag, men alle de hadde rett på voksenopplæring. så kan ha vært derfor. kanskje du ikke hadde noen rettigheter noen steder, men rart at NAV tar hele regningen på noe som koster flere tusen og opp til 100.000 kr. 

Anonymkode: f3eb7...ec5

Var for gammel for ungdomsrett og for ung for voksenrett. Ja, de betalte vel rundt 80 000kr til sammen.

Anonymkode: 72d21...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, om du trudde det. 
Men ja, lån kan alle søke. Stipend er noe helt annet og det ekstrastipendet TS ønsker. Jeg nå sjekket lovverk og slikt, og det er jævlig rart at en person her inne har fått privatist godkjent og betalt av NAV, da privatister er ikke en gang studenter i øynene til lånekassen, det er altså noe man må stå for helt selv! Det er kun 3 godkjente privatistskoler som er godkjent, ikke resten og det avhenger av antall fag.  

Anonymkode: f3eb7...ec5

Det gjelder videregående skole. Har selv fått dekket studier ved privat institusjon av nav. Dog høyere utdanning. Også dekket en annen utdannelse ved offentlig yrkesskole. 

Anonymkode: abad5...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var for gammel for ungdomsrett og for ung for voksenrett. Ja, de betalte vel rundt 80 000kr til sammen.

Anonymkode: 72d21...097

wow, sykt sløvt. Da tiden mellom ungdomsrett og voksenrett er jævlig kort. Og jeg vet om flere voksne uten voksenrett som har gått på ordinær VGS og egne voksenopplæringssenter. Sykt at du får det dekket, mens andre får ikke en gang dekket  et par fag

Anonymkode: f3eb7...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...