Gå til innhold

Prøvde å få hjelp fra egen fagforening. Virker useriøs.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er dessverre havnet i en kjip situasjon på min arbeidsplass og trenger derfor råd fra fagforeningen, kontaktet dem for flere uker siden, men måtte purre tre ganger på dem underveis og jeg understreket at det hastet.

Fikk så svar, hvor jeg fulgte opp med forslag til møtetidspunkt. Etter det igjen tyst.

Dette overrasker meg siden jeg har hørt så mye positivt om fagforeninger og at det er bra å være medlem på grunn av fordelene det gir, at det ligger en trygghet i det å være medlem i tilfelle du skulle råke utfor en useriøs arbeidsgiver og ikke minst felleskapet. Jo flere. jo sterkere står vi. Det er i alle fall mantraet jeg er vokst opp med om fagforeninger.

Så når jeg gikk ut i arbeidslivet, så var det naturlig for meg å melde meg inn i fagforeningen min.

Men nå tviler jeg for første gang. Jeg har vært medlem i det aktuelle fagforeningen i mange år, og betalt inn store summer til dem via lønnslippen. Så mye for pengene, når de ikke en gang gidder å svare - selv om jeg har understreket at det haster.

Virker som fagforeningen er flink til å ta i mot penger, men dess dårligere på å yte...det er slik det virker på meg. Føler meg helt sviktet.

Er det flere som har opplevd det samme? 

Anonymkode: d1562...ff3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må vel gå «tjenestevei», i riktig rekkefølge. Om du ikke vil ta det opp via tillitsvalgt må du gå opp et hakk i hierarkiet. 

Anonymkode: 2015b...fd7

• Liker 2
Skrevet

Fagforeninger består av mennesker, og enkeltmennesker kan gjøre feil eller være inkompetente.

Hvis personen du er i kontakt med er inkompetent, kan du kontakte noen andre i fagforeninga kanskje?

Anonymkode: 629d0...cff

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde en udugelig tillitsvalgt, som også var hovedtillitsvalgt, og da hun ikke var i stand til å ta grep kontaktet jeg forbundet på fylkesnivå. De ordnet opp. Anbefaler å gå ett nivå opp om du ikke får svar. 

Anonymkode: 43554...190

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må vel gå «tjenestevei», i riktig rekkefølge. Om du ikke vil ta det opp via tillitsvalgt må du gå opp et hakk i hierarkiet. 

Anonymkode: 2015b...fd7

Jeg kan dessverre ikke gå via tillitsvalgte, ettersom den tillitsvalgte på arbeidsplassen står arbeidsgiveren nær. Så da blir det uaktuelt å gå den veien, i alle fall. Det er derfor jeg valgte å gå rett til fagforeningen i steden for å gå via den tillitsvalgte.

Skrevet

Ba om hjelp fra fagforeningen. Fikk ikke hjelp. Den ene person virket som hn visste hvem jeg var og lite respons, fikk snakke med en annen og mente jeg hadde en sak. Hn skulle ta det opp på møte å ringe meg opp igjen. Om jeg ikke hørte noe skulle jeg purre, noe jeg gjorde 2-3 ganger. Ikke noe svar. Så valgte å melde meg ut. Har vært medlem i mer en 20 år. Så litt surt

Anonymkode: 0ec6e...f52

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fagforeninger består av mennesker, og enkeltmennesker kan gjøre feil eller være inkompetente.

Hvis personen du er i kontakt med er inkompetent, kan du kontakte noen andre i fagforeninga kanskje?

Anonymkode: 629d0...cff

Ja, det kan virke som denne personen som jeg har vært i kontakt med, ikke har det rette engasjementet for å jobbe i en fagforening. Var i kontakt med en annen representant for noen år siden i forbindelse med en useriøs arbeidsgiver, da stod han på og var tydelig på at dersom de ikke ga seg, så ville de bli tatt til retten. Jeg følte meg veldig godt ivaretatt. Han har dessverre permisjon i dag og den nye som har kommet inn i hans sted virker ikke like engasjert. Lurer litt på hva han egentlig gjør der...?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en udugelig tillitsvalgt, som også var hovedtillitsvalgt, og da hun ikke var i stand til å ta grep kontaktet jeg forbundet på fylkesnivå. De ordnet opp. Anbefaler å gå ett nivå opp om du ikke får svar. 

Anonymkode: 43554...190

Takk for tips! :)

Skrevet

Har hatt lignende opplevelse med fagforening. Tull hele greia.

Anonymkode: 0e2c9...dbb

Skrevet

Det hele er et lotteri! Trekk lodd og du kan vinne hjelp mot at vi tar en del av lønna de! KJØP NÅ!

Anonymkode: 9c834...5b0

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hele er et lotteri! Trekk lodd og du kan vinne hjelp mot at vi tar en del av lønna de! KJØP NÅ!

Anonymkode: 9c834...5b0

Jaja, får håpe dere unngår streik ved lønnsoppgjør da.

Anonymkode: 7d4ca...114

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan virke som denne personen som jeg har vært i kontakt med, ikke har det rette engasjementet for å jobbe i en fagforening. Var i kontakt med en annen representant for noen år siden i forbindelse med en useriøs arbeidsgiver, da stod han på og var tydelig på at dersom de ikke ga seg, så ville de bli tatt til retten. Jeg følte meg veldig godt ivaretatt. Han har dessverre permisjon i dag og den nye som har kommet inn i hans sted virker ikke like engasjert. Lurer litt på hva han egentlig gjør der...?

Han koser seg med høye smørbrød og bløtkake. Fagforeningene er en vits. 

Anonymkode: 349b1...ce8

• Liker 1
Skrevet

De lokale tillitsvalgte er ikke nødvendigvis de beste, mange som har blitt det for 'ingen andre gadd'. Lenger opp i systemet er de mer profesjonelle, så om den i første ledd ikke duger, jobber man seg oppover. Fagforeningens hjemmeside pleier å ha slik informasjon lett tilgjengelig.

Jeg har personlig fått veldig mye hjelp av mine fagforeninger i flere forskjellige situasjoner og har bare godt å si om erfaringene. Jeg har fått meget god uttelling for det jeg har betalt inn i kontigent. Jeg fikk også dekket karensdagene før dagpenger slo inn, og nå betaler jeg ikke kontigent da jeg er under AAP. Jeg er like fullt medlem.

Anonymkode: 431dc...974

• Liker 2
Skrevet

Bare tull hele greiene.. jeg måtte til med advokat 

Anonymkode: dfb7a...02e

Skrevet

Kommer an på hvem man treffer og om de er motivert for arbeidet som tillitsvalgt. Noen er det, mens andre ikke. Man kan prøve å gå et hakk opp i hierarkiet, snakke med hovedtillitsvalgt e.l. Dersom det ikke fører frem, så er advokat alternativet. Og etter det bør man vurdere å bytte fagforening, flere av de store bedriftene har ofte et par alternativer. 

Anonymkode: 1036d...5f7

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som fagforeningen er flink til å ta i mot penger, men dess dårligere på å yte...det er slik det virker på meg. Føler meg helt sviktet.

Stemmer nok godt, dette. Hvilket forbund er det?

Er ikke organisert, så har ingen lignende erfaringer :)

Skrevet

Jeg ville ringt resepsjonen/sentralbordet hver morgen kl. 9 og hver ettermiddag kl. 14 til jeg fikk svar. Spurt etter ulike personer. Fått fram at dette virkelig var en hastesak og at du trenger bistand nå. Stå på. Klart de skal hjelpe deg!

Anonymkode: 148f1...ae0

Skrevet
På 11.9.2019 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er dessverre havnet i en kjip situasjon på min arbeidsplass og trenger derfor råd fra fagforeningen, kontaktet dem for flere uker siden, men måtte purre tre ganger på dem underveis og jeg understreket at det hastet.

Fikk så svar, hvor jeg fulgte opp med forslag til møtetidspunkt. Etter det igjen tyst.

Dette overrasker meg siden jeg har hørt så mye positivt om fagforeninger og at det er bra å være medlem på grunn av fordelene det gir, at det ligger en trygghet i det å være medlem i tilfelle du skulle råke utfor en useriøs arbeidsgiver og ikke minst felleskapet. Jo flere. jo sterkere står vi. Det er i alle fall mantraet jeg er vokst opp med om fagforeninger.

Så når jeg gikk ut i arbeidslivet, så var det naturlig for meg å melde meg inn i fagforeningen min.

Men nå tviler jeg for første gang. Jeg har vært medlem i det aktuelle fagforeningen i mange år, og betalt inn store summer til dem via lønnslippen. Så mye for pengene, når de ikke en gang gidder å svare - selv om jeg har understreket at det haster.

Er det flere som har opplevd det samme? 

slik opplevde vi også det da vi var medlem av LO.. nå har vi en mindre fagforening og får masse god hjelp. billigere er det også.

men hvorfor går du ikke igjennom tillitsvalgt?

Anonymkode: 6b35d...f2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...