Gå til innhold

Du som har fått lån fra husbanken, kan du fortelle litt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i en situasjon hvor boligsituasjonen min ikke er trygg og stabil lenger, jeg vurderer å kjøpe noe, siden det er veldig lite å leie her i området, men de bygger mye nytt, men jeg kvalifiserer ikke til lån i vanlig bank. Jeg er ung ufør, og pga helsemessige utfordringer kan jeg ikke bo veldig langt unna nærmeste sykehus, her jeg bor nå og ca 100km i omkrets er ok. 

Jeg føler at jeg har ut utnyttet sparemuligheter og har nå en grei EK, men med ung ufør utbetaling er jeg ikke aktuell for bankene. 

Noen som har søkt og fått innvilget? Til eksisterende bolig? Bygging? 

Anonymkode: 425c1...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lavere inntekt enn deg (vanlig ufør, minstesats). Jeg fikk startlån, men man får jo ikke lån nok til noe slott akkurat. Det er snakk om at man kan få lån til en nøktern bolig liksom, så du må nok slå fra deg luftslott som nybygg. 

Anonymkode: 1988c...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lavere inntekt enn deg (vanlig ufør, minstesats). Jeg fikk startlån, men man får jo ikke lån nok til noe slott akkurat. Det er snakk om at man kan få lån til en nøktern bolig liksom, så du må nok slå fra deg luftslott som nybygg. 

Anonymkode: 1988c...ccd

De nybyggene her så mener jeg ikke store eneboliger, det er nybygg som leiligheter og tomannsboliger eller små rekkehus som begynner på ca 2millioner. Er det fortsatt luftslott da? 

Anonymkode: 425c1...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De nybyggene her så mener jeg ikke store eneboliger, det er nybygg som leiligheter og tomannsboliger eller små rekkehus som begynner på ca 2millioner. Er det fortsatt luftslott da? 

Anonymkode: 425c1...f35

Jeg vet ikke. Du vil antagelig få mer enn meg fordi jeg har lavere inntekt og fikk lån for flere år siden. Men jeg fikk langt under 2.

Anonymkode: 1988c...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Du vil antagelig få mer enn meg fordi jeg har lavere inntekt og fikk lån for flere år siden. Men jeg fikk langt under 2.

Anonymkode: 1988c...ccd

Takk for svar, 2 trenger jeg ikke siden jeg har spart mye i mange år og har en del i EK, men jeg aner jo ikke noe om dette.

Anonymkode: 425c1...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2,9.. Og 500.000 i tilskudd. Så totalt 3,4. Alenemor i rullestol, to barn, ung ufør. 

Anonymkode: f1cc1...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst må du søke lån i banken å ta det derfra. Husbanken krever at du kan vise frem avslag på lån fra flere banker før du kan søke hos dem. Hvert år har husbanken en målgruppe de skal prioritere så det handler litt om det er slik at du komme inn under den. Dette endres hvert år. Søk lån i husbanken i januar da de får penger på starten av hvert år.

Var jeg deg ville jeg tatt med budsjett og avslag fra bankene å bedt om en veiledningstime hos de som jobbe med husbanklån i din kommune så får du oversikt over dine muligheter. Har du for mye oppsparte midler kan du falle ut av ordningen å bli henvist til vanlig bank.. Skriv et personlig brev når du søker lån i husbanken der du forklarer om din situasjon og hvorfor du trenger en stabil bosituasjon.

Får du lån så belag deg på å måtte kjøpe billig, nye boliger er om oftest uoppnålige, jeg måtte velge "fra nederste hylle" på boligmarkedet med mitt husbanklån og det var nærmest umulig å få fatt i noe da de aller fleste hadde mer penger enn meg i budrundene.... Dette gjelder jo særlig om man ønsker å bo sentralt, kan du bo langt utenfor sentrum så blir jo konkurransen mindre.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye i boligtilskudd kan en egentlig få?

Anonymkode: 46a85...0b8

Noen kommuner har tak i forhold til hva det trengs for, feks. tilpasning 200.000, etablering 300.000 osv. Det vurderes jo også hvor sterkt behovet er, dvs hvor mange av kriteriene oppfyller du. Er du en funksjonsfrisk alenemor med stabil jobb og relativt god inntekt vil du oppfylle aleneforsørger-kravet, men ingen andre, og dermed stille lenger bak i køen i størrelse. 

Anonymkode: f1cc1...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Raggy skrev:

Først og fremst må du søke lån i banken å ta det derfra. Husbanken krever at du kan vise frem avslag på lån fra flere banker før du kan søke hos dem. Hvert år har husbanken en målgruppe de skal prioritere så det handler litt om det er slik at du komme inn under den. Dette endres hvert år. Søk lån i husbanken i januar da de får penger på starten av hvert år.

Var jeg deg ville jeg tatt med budsjett og avslag fra bankene å bedt om en veiledningstime hos de som jobbe med husbanklån i din kommune så får du oversikt over dine muligheter. Har du for mye oppsparte midler kan du falle ut av ordningen å bli henvist til vanlig bank.. Skriv et personlig brev når du søker lån i husbanken der du forklarer om din situasjon og hvorfor du trenger en stabil bosituasjon.

Får du lån så belag deg på å måtte kjøpe billig, nye boliger er om oftest uoppnålige, jeg måtte velge "fra nederste hylle" på boligmarkedet med mitt husbanklån og det var nærmest umulig å få fatt i noe da de aller fleste hadde mer penger enn meg i budrundene.... Dette gjelder jo særlig om man ønsker å bo sentralt, kan du bo langt utenfor sentrum så blir jo konkurransen mindre.

 

Lykke til!

Tusen takk for godt svar, dette skal jeg gjøre!

Anonymkode: 425c1...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...