Gå til innhold

Hva gjør at noen blir så frekke på forum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vært medlem ei kort stund på KG, men tok ikke lange tiden før jeg oppdaget hvordan mange svarer frekt her inne. 

Hvorfor blir det sånn på nettforum? Jeg vil tro at de aller fleste av oss her inne er voksne. Gidder en 14åring å «henge på kg liksom»? 🤔 

I nesten hver en tråd kommer det frekke svar. Ikke  så ofte sarkasme eller humor i frekkheten heller, bare skikkelige slemme svar. Mye hersketeknikk og smilyes som skal være med på å gjøre svaret enda ‘frekkere’. Noen går all inn for å få andre til å føle seg dårlig. Jeg legger særlig merke til at folk er frekke i tråder som omhandler barn. Barn og mødre. Jeg legger kanskje merke til dette fordi jeg selv er mor, men barna våre er jo et spesielt sårt tema, så de som ønsker å være frekke treffer nok ofte godt hvis man sikter i mot ei usikker mor. 

Jeg tror at mange som svarer skikkrlig stygt er oppriktige hyggelige mennesker i virkeligheten. Kanskje er det den trivelige nabokjerringa mi, tannlegen min, eller hun som jobber på prix bort i her. 🧐 Men hvorfor? Letter det sinnet? Føler man seg bedre ved å kommentere negativt på andre?

F. eks hvis jeg i en tråd forteller at jeg ikke får hentet barnet mitt i bhg før 16.00 hver dag. Jeg ønsker egentlig ikke råd, men vil lufte ut fordi jeg har dårlig samvittighet. - Hvorfor velger da noen (ofte flere) å kommentere slemt? Typiske svar er «jeg ville aldri ha latt barnet mitt være i bhg 8 timer hver dag». «Stakkars barn, hvorfor får du barn?»

«Jeg jobber 170% har 56 barn under 6 år, og henter fremdeles ikke senere enn max 14.30! Det handler om prioriteringer, og jeg vil faktisk tilbringe tid med mine barn»..  - Ja, det siste eksemplet er meget overdrevet, men det er ikke et helt fjernt svar her på kg.  

Typisk er at ts slettes ikke får svar på det hun spør om. Mange kommenterer KUN for å poengtere at de gjør det anerledes, selv om ts ikke etterspurte. Hvorfor? Jeg er nysgjerrig på dette? Hvem er du som føler behov for å svare et annet menneske slik? Og hvorfor gjør du det? 

Anonymkode: f829e...8c7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk tør å å være tøffe så lenge ingen ser de. Da kan de spre eder og galle til den store gullmedaljen.

Måtte forøvrig le av eksemplet ditt, det er ikke langt fra sannheten mtp alle disse feilfrie supermødrene som vanker her inne på KG.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Paradisio said:

Folk tør å å være tøffe så lenge ingen ser de. Da kan de spre eder og galle til den store gullmedaljen.

Måtte forøvrig le av eksemplet ditt, det er ikke langt fra sannheten mtp alle disse feilfrie supermødrene som vanker her inne på KG.

Så pen du er, Paradision. Du minner meg om en skuespiller, Susan Ward

Anonymkode: fcc54...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi veldig mange av de som henger på forum er narsissister, psykopater og sadister. De gjør hva som helst for oppmerksomhet og for å trigge emosjonelle reaksjoner, og de har absolutt ingen samvittighet eller empati for dem det rammer.
Internettforum tiltrekker seg sånne, særlig dem som ikke "får til" livet. De oppfører seg så bedritent mot folk at ingen vil ha noe med dem å gjøre lenger, så da tyr de til nettet for oppmerksomheten de er avhengige av. Når ikke slike stygge kommentarer blir slått ned på, så blir det jo et fristed for dem. 
https://www.psychologytoday.com/us/blog/your-online-secrets/201409/internet-trolls-are-narcissists-psychopaths-and-sadists

Anonymkode: afdb9...deb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å forklare litt på norsk om studien over: Kanadiske forskere undersøkte mer enn ett tusen internettbrukere og deres kommentar-adferd. De ga dem deretter en personlighetstest for å måle blant annet det som er kjent som Dark Tetrad: sadisme, psykopati, narsissisme og machiavellisme. Korrelasjonen mellom disse negative trekkene og trolle-oppførselen var påfallende. Ingen andre nettsamfunns-deltakere enn trollene viste et slikt forhold.

Anonymkode: afdb9...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bor i folk, bor i dem uansett om de er på forum eller ikke. Noen er like direkte og frekke og moraliserende i virkeligheten også, mens noen får nok ut en del på nett fordi de ikke tør å si så mye ellers. Og så er det det at fremdeles tenker mange ikke ordentlig over at det faktisk sitter et levende menneske i andre enden. De forholder seg til bokstaver, og kun det som står. Ikke hvem som skriver. 

Når det er sagt, så er dette forumet så uskyldig og snilt at det nesten er komisk. Har tilmed fått høre av andre at nordmenn er mye mer forsiktige på nett enn andre. De får faktisk ros fordi de behandler andre motdebattanter og andre mye mer respektfullt enn hva andre gjør. Og det er Ikke så vanskelig å se heller. Bare i Sverige er de helt rå på å slenge dritt til hverandre. Nordmenn er snille på nett. Ja, det fins unntak, men alt i alt. Og dette forumet er så og si enestående når det gjelder regler og hva en tillater seg å skrive. Før det blir slått ned på. Syns ikke det er så mye å bry seg om av tull som blir skrevet her. Samtidig som det er greit å reagere når noen drar det for langt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Paradisio skrev:

Folk tør å å være tøffe så lenge ingen ser de. Da kan de spre eder og galle til den store gullmedaljen.

Måtte forøvrig le av eksemplet ditt, det er ikke langt fra sannheten mtp alle disse feilfrie supermødrene som vanker her inne på KG.

Signerer på denne her. Så lenge folk ikke treffes ansikt til ansikt så er det lettere å skrive spydige eller uhøflige kommentarer. Tror folk har høyere terskel for å si det samme hvis de hadde møttes på gata. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at det har vært fristende å skrive noe drit her inne som AB. Jeg har aldri gjort det altså, men vet at hvis jeg hadde gjort det hadde ingen visst hvem jeg er. Har man en dårlig dag er det jo litt deilig å krangle litt for å få ut frustrasjon. Ikke at jeg gjør det, jeg har for lengst innsett at selv om jeg har en dårlig dag så trenger ikke det gå ut over andre. 

Jeg tror det egentlig er mye sånt det handler om. Folk har det dårlig med seg selv, og på forum, som anonym kan man få ut frustrasjonen på andre uten at noen vet hvem du er. Det er derfor de bare skal krangle og pirke på alt. De leter etter svake punkter, leter etter det negative, tolker ting negativt, kun for å dra andre ned og føle seg bedre. De gir vel blankt faen i om du skriver at du ble lam etter en bilulykke og trenger råd til å fungere i hverdagen. Det var vel din egen feil at du kræsja, du burde aldri hatt lappen. Også lignende... De driter i sak, de vil bare hakke ned på noen. 

Sånne folk bare overser jeg. Evt svarer jeg helt saklig og konkret. Jeg har klart å vippe noen av pinnen ved å overse personangrep og holde meg til fakta, være saklig og ikke vise at de klarer å dra meg ned. Det eneste de vil, er å krangle. Når de ikke får det til, går de lei.

Anonymkode: c3906...003

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at det har vært fristende å skrive noe drit her inne som AB. Jeg har aldri gjort det altså, men vet at hvis jeg hadde gjort det hadde ingen visst hvem jeg er. Har man en dårlig dag er det jo litt deilig å krangle litt for å få ut frustrasjon. Ikke at jeg gjør det, jeg har for lengst innsett at selv om jeg har en dårlig dag så trenger ikke det gå ut over andre. 

Jeg tror det egentlig er mye sånt det handler om. Folk har det dårlig med seg selv, og på forum, som anonym kan man få ut frustrasjonen på andre uten at noen vet hvem du er. Det er derfor de bare skal krangle og pirke på alt. De leter etter svake punkter, leter etter det negative, tolker ting negativt, kun for å dra andre ned og føle seg bedre. De gir vel blankt faen i om du skriver at du ble lam etter en bilulykke og trenger råd til å fungere i hverdagen. Det var vel din egen feil at du kræsja, du burde aldri hatt lappen. Også lignende... De driter i sak, de vil bare hakke ned på noen. 

Sånne folk bare overser jeg. Evt svarer jeg helt saklig og konkret. Jeg har klart å vippe noen av pinnen ved å overse personangrep og holde meg til fakta, være saklig og ikke vise at de klarer å dra meg ned. Det eneste de vil, er å krangle. Når de ikke får det til, går de lei.

Anonymkode: c3906...003

Ja dette tror jeg også. Vanskelig å overse, men er vell det eneste riktige å gjøre ja. 

Anonymkode: f829e...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kun frekk om noen er frekke mot meg, ellers er jeg hyggelig.

Anonymkode: 5efeb...0b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vært medlem ei kort stund på KG, men tok ikke lange tiden før jeg oppdaget hvordan mange svarer frekt her inne. 

Hvorfor blir det sånn på nettforum? Jeg vil tro at de aller fleste av oss her inne er voksne. Gidder en 14åring å «henge på kg liksom»? 🤔 

I nesten hver en tråd kommer det frekke svar. Ikke  så ofte sarkasme eller humor i frekkheten heller, bare skikkelige slemme svar. Mye hersketeknikk og smilyes som skal være med på å gjøre svaret enda ‘frekkere’. Noen går all inn for å få andre til å føle seg dårlig. Jeg legger særlig merke til at folk er frekke i tråder som omhandler barn. Barn og mødre. Jeg legger kanskje merke til dette fordi jeg selv er mor, men barna våre er jo et spesielt sårt tema, så de som ønsker å være frekke treffer nok ofte godt hvis man sikter i mot ei usikker mor. 

Jeg tror at mange som svarer skikkrlig stygt er oppriktige hyggelige mennesker i virkeligheten. Kanskje er det den trivelige nabokjerringa mi, tannlegen min, eller hun som jobber på prix bort i her. 🧐 Men hvorfor? Letter det sinnet? Føler man seg bedre ved å kommentere negativt på andre?

F. eks hvis jeg i en tråd forteller at jeg ikke får hentet barnet mitt i bhg før 16.00 hver dag. Jeg ønsker egentlig ikke råd, men vil lufte ut fordi jeg har dårlig samvittighet. - Hvorfor velger da noen (ofte flere) å kommentere slemt? Typiske svar er «jeg ville aldri ha latt barnet mitt være i bhg 8 timer hver dag». «Stakkars barn, hvorfor får du barn?»

«Jeg jobber 170% har 56 barn under 6 år, og henter fremdeles ikke senere enn max 14.30! Det handler om prioriteringer, og jeg vil faktisk tilbringe tid med mine barn»..  - Ja, det siste eksemplet er meget overdrevet, men det er ikke et helt fjernt svar her på kg.  

Typisk er at ts slettes ikke får svar på det hun spør om. Mange kommenterer KUN for å poengtere at de gjør det anerledes, selv om ts ikke etterspurte. Hvorfor? Jeg er nysgjerrig på dette? Hvem er du som føler behov for å svare et annet menneske slik? Og hvorfor gjør du det? 

Anonymkode: f829e...8c7

Garanterer at mange av de som svarer frekt/uhyggelige kommentarer hadde aldri gjort dette face to face. Fin ting å gjemme seg her som anonym å få ut alt piss.. not! 

Anonymkode: 8d888...561

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kun frekk om noen er frekke mot meg, ellers er jeg hyggelig.

Anonymkode: 5efeb...0b8

Det må jo nesten være innafor, men det er mange som bare svarer direkte frekt og slemt fra starten av. 

Anonymkode: f829e...8c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja dette tror jeg også. Vanskelig å overse, men er vell det eneste riktige å gjøre ja. 

Anonymkode: f829e...8c7

Jeg jobber med barn, og pleier i blant å bruke en teknikk jeg kaller «hakk i plata». 😛 den funker her inne også. Man snakker om en sak, men den andre parten prøver å komme med unnskyldninger eller personangrep. Da bare overser jeg totalt unnskyldningen eller angrepene, og gjentar det (saklige) som jeg sa. «Hva skjedde nå siden du ropte midt i arbeidsøkta?», «jamen jeg skulle bare spørre Roger (på andre siden av rommet) om å låne viskelær», «du skal ikke spørre han om å låne viskelær. Du skal si fra til meg om du mangler viskelær.», «jamen det må da være lov å spørre herregud», «du skal gi beskjed til meg om du mangler viskelær», «jamen jeg vil bruke viskelæret til Roger, skoleviskelærene er så jævla dårlige», «du skal spørre meg om sånt», «du har dårlig ånde!», «javel, men om du mangler viskelær så skal du si fra til meg, så får du ett». 

Selv om noen sier at jeg er stygg eller har dårlig ånde eller andre frekke kommentarer, så overser jeg det mange ganger. De gjør det kun for å få kontroll over situasjonen. Det er det samme med noen her inne. Når du begynner å svare på personangrepene så har de fått kontrollen og kan styre krangelen som de vil. 

Anonymkode: c3906...003

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del er nok bare skikkelig bedritne folk. Allikevel kjenner jeg at jeg blir en skikkelig drittsekk på kvinneguiden. Jeg er på andre forum hvor jeg legger mye omtanke i svarene mine og oppriktig bryr meg om de jeg svarer. Det gjorde jeg også de første årene her(rundt 2006). Etterhvert ble jeg så lei de stygge svarene jeg fikk tilbake og utakknemligheten at jeg så meg ferdig. Så nå er jeg på KG hovedsaklig for å lette trykket om jeg er i dårlig humør. Er jeg i godt humør når jeg logger meg inn tar det uansett ikke lang tid før jeg blir i dårlig humør så det prøver jeg å unngå. :Knegg:

Anonymkode: eb122...854

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan ofte fremstå som krass og rett frem, og noen vil nok føle seg truffet og kanskje også såret. Selv om at det ikke er intensjonen min. Verken under AB eller nick. 
Grunnen til det er at jeg orker ikke å glatte over ting, er at jeg orker ikke å passe på andres følelser lengre. Fordi folk er så himla forskjellige! Noen tar seg nær av den minste ting, og jeg gidder rett og slett ikke å bry meg lengre. Jeg har vært bort i alt for mange krangler her på KG fordi noen tar seg nær av ting som ikke en gang eksisterer! De legger til hemmelige, usynlige ord som jeg aldri har sagt. Så ja, man kan si at jeg har blitt litt kald etter å ha hengt på KG i alt for mange år. Tror nok ikke jeg er alene der. Før så ble krasse og usympatiske melder heksejaktet i en tråd, nå er flere med på "jeg sier min mening og driter i dine følelser"- siden av diskusjonen og det er kun TS som roper mobbing og hets. Det har blitt litt normen å være krass på Kg føler jeg, i forhold til før. 
Før så turte jeg nesten ikke å si min mening her inne. Fordi man ble angrepet tvert og anklaget for det ene og det andre. Alt var bare regnbuer, enhjørninger og glitter i alle retninger fra meg før i tiden. Nå har jeg blitt mer... kald, rett frem og gir litt faen om jeg tråkker noen på tærne for det vil man uavhengig av hvor snill man er her inne. 

Jeg er ikke direkte slem, føler jeg selv, men det er jo egentlig jævlig irrelevant. For det jo tydeligvis hva motparten mener som betyr noe. Så den henger jeg meg ikke noe særlig oppi lengre. Tenker mer at "Jaja, da får jeg være slem og frekk da, om du virkelig sier det, fuck you og hade bra". Orker ikke å krangle og prøve å forsvare meg selv lengre, jeg bare forlater tråden.
Føler det er så mange sarte og svake sjeler her inne, så samme faen hva du sier annet enn støtte og oppmuntring, vil bli tatt for hets, angrep og alt det der uansett. Bare du er bittelitt uenig, så er du plutselig et ondskapsfullt troll her inne. 

Noen av dine eksempler, er for meg egentlig gode eksempler på det jeg snakker om. Tar deg nær av den minste ting. Folk har faktisk lov til å si "jeg ville aldri ha latt barnet mitt være i bhg 8 timer hver dag" uten at det er slemt, frekt, hets eller noe sånt. Det er deres mening og den har de faktisk all rett til å ha! Det at du skal sitte å kommandere andre til å være enige med deg, passe på dine følelser, stryke på deg og bare si gode ord, det er frekt gjort ovenfor ytringsfriheten. For man har faktisk all rett til å si sin mening. Dersom noen sier du er barnemishandler fordi du henter barna dine seint, DET er frekt. Det å si at du aldri burde ha barn, DET er frekt. Det andre, nei. Samme med den med prioriteringer, det er jo ikke frekt i det hele tatt. Jeg hadde blitt sint på deg, om du hadde slengt ut hets og sagt at noe sånt er frekt, fordi da er du frekk som legger til meninger som ikke eksisterer. Dette er faktisk et diskusjonsforum og man må få lov til å si sin mening om en sak. Det er noe helt annet å gå inn til persons dagbok her på KG og skrive slike ting utav det blå, det er frekt. Men ikke i en vanlig diskusjonstråd. 

Det at KG har gått så til helvete i det siste med den feige modereringen gjør det enda verre. For folk kan få lov til å bruke rapporterings-knappen som de selv ønsker, og kan komme med anklageleser for brukerdebatt og hets, uten at det har rot i noen virkelighet. Men de som rydder gir blanke faen og rydder deg allikevel, og når du får nok av slike idiotiske rapporteringer så får du advarsel. Nettopp fått en, grunnet slik oppførsel og det gjør meg forbannet! For vi har fått en gjeng her inne som får lov å misbruke rapport-knappen, uten straff og den som faktisk straffes er den som får rapporter på seg. Det er ikke greit i det hele tatt, men sånn går det når moddene her inne er for feige til å gå imot de som roper høyest om at de føler seg krenket over hver en lille ting som sies imot dem. Det har blitt et ganske ufyselig miljø her på KG de siste par årene, grunnet de på bakrommet. Det er nok forklaringen til hvorfor mange fremstår som mer usympatisk og ganske rett frem.

Det finnes noen slemme folk her inne, men jeg tror ikke det er så mange av dem.

Anonymkode: eba9b...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med barn, og pleier i blant å bruke en teknikk jeg kaller «hakk i plata». 😛 den funker her inne også. Man snakker om en sak, men den andre parten prøver å komme med unnskyldninger eller personangrep. Da bare overser jeg totalt unnskyldningen eller angrepene, og gjentar det (saklige) som jeg sa. «Hva skjedde nå siden du ropte midt i arbeidsøkta?», «jamen jeg skulle bare spørre Roger (på andre siden av rommet) om å låne viskelær», «du skal ikke spørre han om å låne viskelær. Du skal si fra til meg om du mangler viskelær.», «jamen det må da være lov å spørre herregud», «du skal gi beskjed til meg om du mangler viskelær», «jamen jeg vil bruke viskelæret til Roger, skoleviskelærene er så jævla dårlige», «du skal spørre meg om sånt», «du har dårlig ånde!», «javel, men om du mangler viskelær så skal du si fra til meg, så får du ett». 

Selv om noen sier at jeg er stygg eller har dårlig ånde eller andre frekke kommentarer, så overser jeg det mange ganger. De gjør det kun for å få kontroll over situasjonen. Det er det samme med noen her inne. Når du begynner å svare på personangrepene så har de fått kontrollen og kan styre krangelen som de vil. 

Anonymkode: c3906...003

Ble du litt lei av å skrive "viskelær" i dette innlegget?

Anonymkode: aac5c...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor folk er så glad i AB knappen? Folk bruker den jo konsekvent, i alle tråder. 

Kan hende jeg er litt kvass av og til. Det er jeg på privaten også. Men på privaten er det kanskje lettere å lese meg? Eller... Privat kan jeg faktisk bli ganske streng, når jeg tenker meg om. 

Jeg er kanskje et forumstroll. Elsker forum. Og har mine 20000 kommentarer på babyverden også 😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ekstra trasig i barn&familie, og gravidforumet. For dette er foreldre, som skal være forbilder for barna. 

Det er helt tragisk hvordan det er så mye snakk om mobbing i skolen og nå må vi få slutt på denne mobbingen, og så sitter foreldre og lirer av seg helt sjokkerende ting på forumet. 

Null toleranse eller forståelse for at folk er ulike, barn er ulike, livssituasjoner er ulike.. her skal det dømmes, og dømmes hardt. 

Anonymkode: 82e6d...888

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...