Gå til innhold

Vurderer å droppe forsikring på hunden


Myrmica

Anbefalte innlegg

Hadde aldri turt å droppe forsikring på dyrene våre, hverken hundene eller kattene, selv om vi til nå har hatt friske dyr som har vært forskånet for ulykker. 

Ene katten vår ble bitt i forpoten under en slåsskamp i vår, fikk byll og måtte i narkose for å tømme byllen og deretter ei uke på antibiotika og noen dager med smertestillende. Bare det ville ha kostet flere tusen skulle vi ha betalt selv. 

Akkurat sånne småting ville ikke vært noen problemer å betalt av egen lomme for, men plutselig så er det noe som skjer som kan bli dyrt. 

Hunden til venninna mi klarte å stjele noen kyllingbein som perforerte mage/tarm, og fikk 150 000 i dyrlegeutgifter. 150 000 merkes godt på økonomien 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, skruf skrev:

Hadde aldri turt å droppe forsikring på dyrene våre, hverken hundene eller kattene, selv om vi til nå har hatt friske dyr som har vært forskånet for ulykker. 

Ene katten vår ble bitt i forpoten under en slåsskamp i vår, fikk byll og måtte i narkose for å tømme byllen og deretter ei uke på antibiotika og noen dager med smertestillende. Bare det ville ha kostet flere tusen skulle vi ha betalt selv. 

Akkurat sånne småting ville ikke vært noen problemer å betalt av egen lomme for, men plutselig så er det noe som skjer som kan bli dyrt. 

Hunden til venninna mi klarte å stjele noen kyllingbein som perforerte mage/tarm, og fikk 150 000 i dyrlegeutgifter. 150 000 merkes godt på økonomien 

 

Svært få har dekning på 150 000. De fleste har dekning på 30 000.

Anonymkode: 57977...0aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Matas skrev:

Husk at katter også kan bli en enorm utgift hos dyrlegen, hva gjør du dersom noe skjer og pengene går tom og noe skjer på nytt igjen før du får skaffet mer penger? 

Som sagt, jeg har rask tilgang på penger om noe skjer mens jeg sparer opp. I tillegg sparer jeg til andre ting (bolig f. eks) som selvsagt blir brukt til kattene om jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man råd til det er det helt i orden å drope forsikring. Folk her får det til å høres ut som det handler om følelser, men dette er matte, kalde harde tall, enten har du råd til det, eller så har du det ikke. Mange i tråden drar også frem beløp som vanlige forsikringer ikke dekker uansett. 

Anonymkode: d4c0d...234

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, skruf skrev:

Hadde aldri turt å droppe forsikring på dyrene våre, hverken hundene eller kattene, selv om vi til nå har hatt friske dyr som har vært forskånet for ulykker. 

Ene katten vår ble bitt i forpoten under en slåsskamp i vår, fikk byll og måtte i narkose for å tømme byllen og deretter ei uke på antibiotika og noen dager med smertestillende. Bare det ville ha kostet flere tusen skulle vi ha betalt selv. 

Akkurat sånne småting ville ikke vært noen problemer å betalt av egen lomme for, men plutselig så er det noe som skjer som kan bli dyrt. 

Hunden til venninna mi klarte å stjele noen kyllingbein som perforerte mage/tarm, og fikk 150 000 i dyrlegeutgifter. 150 000 merkes godt på økonomien 

 

Hvilket forsikringsselskap bruker du? Vært igjennom det samme med pus og det ble noen tusenlapper

Anonymkode: 396cc...f48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri turt. Selv har vi økt fra 30000,- til 60000,- på forsikringa på hunden. Han ble brått alvorlig syk en gang, da viste det seg at han hadde spist noen biter med hard plast som satt fast i tarmene💸 💸💸

En gang fikk han forstørret- og betennelse i prostata og det var mye styr, men da fikk vi også igjen på forsikringa for kastrering (måtte pga prostataen). Veldig glad for vi hadde forsikring da også. 

Nå nylig fikk han borrelia av flåttbitt. Ble så syk at det var tett før han strøk med. Selvfølgelig hasteinnlagt i helg med akuttpriser💸 

Dette i tillegg til mye annet. Vet aldri hva som plutselig dukker opp. Forsikringsselskapet har ikke tjent noe særlig penger på oss i hvert fall😅

Anonymkode: f3672...c15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket forsikringsselskap bruker du? Vært igjennom det samme med pus og det ble noen tusenlapper

Anonymkode: 396cc...f48

Gjensidige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den gamle og halvblinde huskatten fikk jeg ikke tegnet forsikring for 15 år siden. Han hadde stygg historie da han kom inn til DB.

Har brukt noen 10-talls tusen på veterinærutgifter på ham gjennom årene. Verd hver eneste krone.

På den unge rasekatten min har jeg forsikring (tegnet av oppdretter da han var 8 uker og overført direkte til meg uten karensperiode). Håper forsikringen aldri må tas i bruk, men man vet aldri. Han har livsforsikring på 16 tusen og er elelrs forsikret for det meste (med de unntak Gjensidige har for TR eller medfødte skader).

Anonymkode: c088a...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, skruf skrev:

 Hunden til venninna mi klarte å stjele noen kyllingbein som perforerte mage/tarm, og fikk 150 000 i dyrlegeutgifter. 150 000 merkes godt på økonomien 

 

Her er ene hunden forsikret for 60 000, og den andre for 30 000. Kommer man opp i slike summer som du beskriver her, merkes det jo godt på økonomien uansett.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, addict skrev:

Man har ikke forsikring fordi man skal tjene på det. Man har forsikring for at man ikke har råd til å betale uforutsette utgifter som potensielt sett kan bli veldig høye. Du betaler forsikringsselskapet for å ta risikoen for deg. Ikke for å tjene på det.

 

Men det handler jo nettopp om penger. Om man ikke har råd til uforutsette utgifter, bør man selvsagt ha forsikring, så ikke dyret lider. 

Jeg har råd til uforutsette utgifter. Da vil jeg, om jeg ikke er riktig uheldig, spare penger på å ikke ha forsikring. 

Men det er litt skummelt å gi slipp på den, og så virker det som en vanlig oppfatning er at man MÅ ha forsikring for å være en ansvarlig hundeeier. 

Så tenkte å høre om andre har gjort det på samme måten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 007_008_007 skrev:

Jeg tror at du må revurdere det du skriver. Husk at hunden er et levende vesen som har krav på at eieren er ansvarsfull og har midlene til å legge til rette for det livet hunden fortjener. Du nevner at du har en buffer og det er fint. Men hva om det skulle skje noe med hunden som krever oppfølging på en helt annen måte? For eks. at du trenger hjelp fra advokat osv?

Jeg driver jo nettopp og vurderer saken  :) 

Jeg har råd til å legge ut om det skulle skje noe uforutsett, så hundene vil alltid få den hjelpen de har behov for.

Tanken er jo at den jevne kunde taper penger på å ha forsikring. Jeg kan være riktig uheldig, og få en høy veterinærregning. Men de fleste forsikringskunder bruker aldri forsikringa, så uten forsikring kan jeg bruke de pengene på hundene isteden. 

Hundene er forsikret for hhv 60 000 og 30 000. Om det skjer noe ekstraordinært, eller om det plutselig kommer advokater inn i bildet, ser jeg for meg at summen kan bli mye høyere enn det.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det uaktuelt å ikke ha forsikring på dyrene mine. Dessverre har vi relativt ofte fått bruk for den og jeg kjenner på tryggheten det gir å aldri måtte tenke økonomi når et av dyrene blir syke/skadet.

Jeg tror de fleste vil tenke økonomi og kanskje vurdere situasjonen noe annerledes dersom de må stå for hele summen selv. Jeg sier ikke nødvendigvis TS, men noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, 007_008_007 said:

Jeg tror at du må revurdere det du skriver. Husk at hunden er et levende vesen som har krav på at eieren er ansvarsfull og har midlene til å legge til rette for det livet hunden fortjener. Du nevner at du har en buffer og det er fint. Men hva om det skulle skje noe med hunden som krever oppfølging på en helt annen måte? For eks. at du trenger hjelp fra advokat osv?

Forsikringen dekker advokat.....?

Anonymkode: 399cc...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avsluttet forsikringen når hundene blir over ti år. Da den da jo ikke gjelder de aldersrelaterte sykdommene hundene får. Og er også grenser for hvor mye jeg synes en hund skal igjennom på sine eldre dager. Har buffer stående til de tingene som kan skje, som er greit en godt voksen hund går igjennom.

Anonymkode: 96958...811

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, skruf said:

Hadde aldri turt å droppe forsikring på dyrene våre, hverken hundene eller kattene, selv om vi til nå har hatt friske dyr som har vært forskånet for ulykker. 

Ene katten vår ble bitt i forpoten under en slåsskamp i vår, fikk byll og måtte i narkose for å tømme byllen og deretter ei uke på antibiotika og noen dager med smertestillende. Bare det ville ha kostet flere tusen skulle vi ha betalt selv. 

Akkurat sånne småting ville ikke vært noen problemer å betalt av egen lomme for, men plutselig så er det noe som skjer som kan bli dyrt. 

Hunden til venninna mi klarte å stjele noen kyllingbein som perforerte mage/tarm, og fikk 150 000 i dyrlegeutgifter. 150 000 merkes godt på økonomien 

 

Dette har skjedd med både hund og katt her. Ene gangen kom katten tilbake med en byll, og han var slapp og dårlig. Det kostet nesten ingenting å tømme byllen, og jeg sa nei til antibiotika etterpå. Gikk helt fint. Andre gangen var hos dyrelegevakt midt på natta i helga. Hunden var blitt bitt tidligere på dagen, jeg valgte å se det an men det viste seg at dette var dypere enn jeg hadde trodd og begynte å bli vondt så vi kjørte til dyrlegevakta, det kostet bare 2500 kroner. Ingen antibiotika da heller, og hunden var fin dagen etter. Skjønner ikke at det skulle bli så dyrt..?

Anonymkode: 399cc...404

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må altså vise meg et sted der det står om at forsikringen dekker advokat, for det tror jeg nemlig ikke den gjør. Om hunden skulle trenge advokat, så er det vel fordi noen mener at hunden og/eller en selv har gjort noe galt, og da kan man vel ikke få et forsikringsselskap til å betale for advokatutgifter for en forbrytelse...? Mulig det er andre tilfeller der man kan trenge advokat, hvilke er det i så fall? Opplys meg om dette altså.

Anonymkode: 399cc...404

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har skjedd med både hund og katt her. Ene gangen kom katten tilbake med en byll, og han var slapp og dårlig. Det kostet nesten ingenting å tømme byllen, og jeg sa nei til antibiotika etterpå. Gikk helt fint. Andre gangen var hos dyrelegevakt midt på natta i helga. Hunden var blitt bitt tidligere på dagen, jeg valgte å se det an men det viste seg at dette var dypere enn jeg hadde trodd og begynte å bli vondt så vi kjørte til dyrlegevakta, det kostet bare 2500 kroner. Ingen antibiotika da heller, og hunden var fin dagen etter. Skjønner ikke at det skulle bli så dyrt..?

Anonymkode: 399cc...404

Skjønner at det kan bli dyrt i enkelte tilfeller. Men har selv opplevd at ene hunden ble bitt i hodet, og vi kom oss ikke til dyrlege før dagen etterpå, da vi var midt ute på vidda. Såret ble lettere betent, og måtte renses hos dyrlege, og følges opp litt. Det ble noen få tusen, og jeg gadd ikke engang å involvere forsikringsselskapet, da egenandelen hadde blitt nesten like høy uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2019 den 16.59, CabinCruiser skrev:

Nei.

Mine er forsikra og skal fortsette å være det til de ikke er mer.

Jeg har mer enn nok tjent inn premien i skader, men anser også forsikringen som en visshet om at jeg kan gi mine hunder hjelå uten at det tar av buffer etc.

Tror forsikring opphører når hunden er ca 10 år gammel.

Anonymkode: aa062...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror forsikring opphører når hunden er ca 10 år gammel.

Anonymkode: aa062...67f

Mange selskap forsikrer bare til hunden er 10 år, Agria forsikrer de hele livet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 14 år gammel blandingshund (border collie/norsk elghund), vi forsikret han ikke da han var liten (det var ikke vanlig her). Vi tenkte aldri på det, og han har  heldigivs ikke vært syk, men unntak av et uhell med en klo. Men det fikk vi unna uansett. Nå vil jeg forsikre han, men det er INGEN forsikringsselskap som tar en 14 år gammel hund. Det virker som det er 7 år de fleste forsikringene forfaller. Hva gjør man da? Tenk om han får hundesykdommen som går nå, eller trenger medisiner for ledd etc. Avliving kommer ikke på tale før han har null livsglede og veterinæren foreslår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...