Gå til innhold

Jobbintervju og er en beskjeden person


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart på intervju. Og så er det dette med negative sider..

Jeg er en rolig person og roper ikke høyest i lunsjen når alle snakker i munn på hverandre. Jeg er mer en lytter. Har alltid fått høre at jeg er stille og det er helt klart litt negativt blant alle de utadvendte. Virker det som. Jobbmessig preger det meg ikke, har ikke noe problem med å jobbe i team, ha kontakt med eksterne, snakke i telefonen eller ta ordet i møter. Forholder meg også rolig i stressede situasjoner. Har også funnet «min gjeng» på jobb og snakker mye med de jeg har god kjemi med. 

Jeg tror at referansene mine vil si at jeg er stille og rolig og bør vel også vise den selvinnsikten selv i intervjuet. Er så redd at dette vil ødelegge for drømmejobben 😶 

Noen som har noe oppmuntrende å si?Synes dere det er kjipt å jobbe med de som er stille og rolige? Burde jeg fortelle om dette på intervjuet? 

Håper ikke på altfor krasse kommentarer. Dette er noe jeg har jobbet mye med, men kommer aldri til å bli en utadvendt person. Føler meg normalt omgjengelig egentlig, er bare litt stille til tider.  

Anonymkode: 1fba3...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, hvis du er redd dette skal prege intervjuet negativt, ville jeg satset på å smile, se intervjueren i øynene og fortelle at du har gruet deg litt. Fortelle om hvordan du er som person og at du er redd de utadvendte vil overstråle en mer forsiktig type som deg (hvis det var slik du mente det). Du høres ut som en hyggelig kollega, syns jeg :) Du forteller om mange gode egenskaper, som mange setter pris på. Det er da positivt med lyttere, alle trenger ikke ta så stor plass :)  Bare bra, det. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry mac: Og faktisk ikke for å være krass, men fake till you make it. Med det mener jeg ikke at du skal overdrive, men i dagens arbeidsliv er en nødt til å fremstå som noenlunde utadvent. Ledere, HMS avdelinger og konsulenter har de siste tiårene fått lov til å definere arbeidslivet slik det passer seg i flere årtier, og i dag er det ikke måte på hvor utadvendt man skal være. Også selv om man i utgangspunktet har en stilling som egentlig krever mer konsentrasjon og evnen til å lytte. 

Anonymkode: 1751f...c4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Iia skrev:

Hei, hvis du er redd dette skal prege intervjuet negativt, ville jeg satset på å smile, se intervjueren i øynene og fortelle at du har gruet deg litt. Fortelle om hvordan du er som person og at du er redd de utadvendte vil overstråle en mer forsiktig type som deg (hvis det var slik du mente det). Du høres ut som en hyggelig kollega, syns jeg :) Du forteller om mange gode egenskaper, som mange setter pris på. Det er da positivt med lyttere, alle trenger ikke ta så stor plass :)  Bare bra, det. Lykke til!

Lærer man seg ikke evnen til å ta litt plass når det er nødvendig så blir man ganske enkelt overkjørt i dagens arbeidsliv. Mange bransjer er ganske tøffe å klare seg i, og man må lære å sette grenser og lære å bruke plass når det er nødvendig, rett og slett fordi andre gjør det slik at man kun oppnår å ikke bli tatt seriøst hvis man bare velger å sitte stille i stolen. 

Anonymkode: 1751f...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilke bransje du jobber i, men om du ikke jobber innen salg tror jeg ikke det har noe å si at du er litt stille. Jeg er stille selv og foretrekker å være sammen med rolige folk. Kanskje er den som intervjuer deg likedan. Kanskje har de "nok" utadvendte, pratsomme folk. 

Det viktigste i et intervju er at du skal overbevise dem om at du er dyktig og engasjert. St du gjør jobben som kreves og har noe ekstra å tilby som de trenger. Jeg syns det høres ut som du har mye å tilby, men du har hengt deg opp i at du er stille. Fremhev heller at du er en som lytter, som tenker før du taler og hva enn som måtte være deg. Det er ikke alt som er positivt med å være utadvendt, heller. 

Fokuser på styrkene dine! 

Anonymkode: fab69...6ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorry mac: Og faktisk ikke for å være krass, men fake till you make it. Med det mener jeg ikke at du skal overdrive, men i dagens arbeidsliv er en nødt til å fremstå som noenlunde utadvent. Ledere, HMS avdelinger og konsulenter har de siste tiårene fått lov til å definere arbeidslivet slik det passer seg i flere årtier, og i dag er det ikke måte på hvor utadvendt man skal være. Også selv om man i utgangspunktet har en stilling som egentlig krever mer konsentrasjon og evnen til å lytte. 

Anonymkode: 1751f...c4b

Dette er bare tull :)

Det kommer selvsagt an på hva slags stilling det er snakk om, men det er svært mange stillinger hvor det å være utadvendt ikke er noen spesiell fordel :)

Å late som om man er utadvendt når man ikke er det er neppe noen god ide :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med "hedersbrukeren" over her! Ikke lat som noe du ikke er.

Kommer ann på hvilket yrke du jobber i, men har absolutt ikke innrykk av at man er en "lytter"/stille er en negativ egenskap i jobbsammenheng, sålenge det ikke går ut over arbeidet - og det gjør det jo ikke sier du. Verden består av mange forskjellige personligheter, og vi trenger dem alle :) såklart uheldig å være veldig innadvendt om du er telefonselger etc. Men i de fleste yrker trenger man ikke "være den som roper høyest i lunsjen".

Synes ikke det er kjipt å jobbe med noen som er stille og rolig, så lenge det ikke går ut over selve arbeidet (at de f.eks. aldri kan ta en telefon etc. pga. at de er for sjenert osv.). 

Anonymkode: 44003...ba4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært med på en del ansettelser innen kommunal helsetjeneste og der har vi vært veldig bevisst på hvem som passer inn i personalgruppa eller teamet. Slik at vi ikke hadde ett overtall av en type personlighet. Men at vi får en mix av alle, er ikke alltid det er en fordel med en hel personalgruppe hvor alle er mest opptatt av å høre sin egen stemme.

Anonymkode: 3297e...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vært med på en del ansettelser innen kommunal helsetjeneste og der har vi vært veldig bevisst på hvem som passer inn i personalgruppa eller teamet. Slik at vi ikke hadde ett overtall av en type personlighet. Men at vi får en mix av alle, er ikke alltid det er en fordel med en hel personalgruppe hvor alle er mest opptatt av å høre sin egen stemme.

Anonymkode: 3297e...b63

Dere burde også tenke litt på hvor jævlig det er for en rolig person å bli plassert sammen med en haug med skravlebøtter.

Anonymkode: 759f7...a77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange oppløftende svar! Det hevet selvtilliten noen hakk før intervjuet 😅 

Så at noen her kommentere at det var best å late som jeg er utadvendt. Jeg har prøvd å fremstå slik før på intervju, men det skinner igjennom at jeg er en rolig person, så jeg er neppe flink til å late som. Det kommer jo for en dag uansett tenker jeg. 

På arbeidsplassen jeg har i dag er det flere typer personligheter, alt fra de som ikke sier et pip (men er ravende dyktige i jobben sin), til de som skravler i et kjør. 

Bransjen innebærer ikke salg, men det er en stilling som nok krever mer kontakt utad enn den jeg er i nå. Føler selv at det ikke skal være til hinder for å gjøre en god jobb og får vel prøve å fronte det i intervjuet.

Er som nevnt ganske sikker på at referansene vil si at jeg er stille og rolig. Og det føler jeg at kan oppfattes negativt. Og det er så vanskelig å komme ut av den rollen som er blitt etablert! Har vel også konkludert at hvis arbeidsgiver ikke er interessert i stille og rolige personer på arbeidsplassen, er det neppe en arbeidsgiver som passer meg, selv om det er drømmejobben jeg skal på intervju til 😊 Har jobbet hardt for å få den erfaringen jeg trenger, så det hadde vært veldig gøy og få landet den stillingen 😅 

TS

Anonymkode: 1fba3...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er akkurat deg de trenger - lykke til! 

Hvis det ikke går din vei denne gangen, så håper jeg du snart finner drømmejobben :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Iia skrev:

Håper det er akkurat deg de trenger - lykke til! 

Hvis det ikke går din vei denne gangen, så håper jeg du snart finner drømmejobben :) 

Tusen takk ❤️ 

Anonymkode: 1fba3...f0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Dette er bare tull :)

Det kommer selvsagt an på hva slags stilling det er snakk om, men det er svært mange stillinger hvor det å være utadvendt ikke er noen spesiell fordel :)

Å late som om man er utadvendt når man ikke er det er neppe noen god ide :)

Det er det dessverre ikke. Har du lest stillingsutlysninger de siste årene? Det står ganske ofte at man skal være omgjengelig, lett å samarbeide med, like å ta ordet, initiativ etc. som altså er egenskaper som er typisk utadvendte. Jeg kan si meg enig i at mange stillinger egentlig ikke har behov for en utadvendt person når det gjelder selve utførelsen av den, men det hjelper jo lite dersom man faktisk ikke får den jobben. Så fake it till you make it på intervju, så kan man etter eventuell ansettelse heller tone det ned litt dersom jobben faktisk ikke krever at man hele tiden er sprudlende utadvendt. 

Anonymkode: 1751f...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det dessverre ikke. Har du lest stillingsutlysninger de siste årene? Det står ganske ofte at man skal være omgjengelig, lett å samarbeide med, like å ta ordet, initiativ etc. som altså er egenskaper som er typisk utadvendte. Jeg kan si meg enig i at mange stillinger egentlig ikke har behov for en utadvendt person når det gjelder selve utførelsen av den, men det hjelper jo lite dersom man faktisk ikke får den jobben. Så fake it till you make it på intervju, så kan man etter eventuell ansettelse heller tone det ned litt dersom jobben faktisk ikke krever at man hele tiden er sprudlende utadvendt. 

Anonymkode: 1751f...c4b

Du har rett i at det har stått at mange ønsker en utadvendt, "fremoverlent" person, men de egenskapene du nevner over er like gjeldende for rolige personer. Selv om man ikke er den som skravler mest i lunsjen eller henger rundt kaffemaskiner, er man ikke vanskelig å samarbeide med eller tar lite initiativ.

Arbeidsgivere er nok like påvirket av tiden som alle andre. De hermer etter hverandre når de skriver annonser. Men de ønsker nok et mer variert personale enn det man får inntrykk av i annonsen. Det er sjelden smart å ansette bare en type personer. Hva skjer når alle rope er i munnen på hverandre og ingen lytter?

Anonymkode: fab69...6ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det dessverre ikke. Har du lest stillingsutlysninger de siste årene? Det står ganske ofte at man skal være omgjengelig, lett å samarbeide med, like å ta ordet, initiativ etc. som altså er egenskaper som er typisk utadvendte. Jeg kan si meg enig i at mange stillinger egentlig ikke har behov for en utadvendt person når det gjelder selve utførelsen av den, men det hjelper jo lite dersom man faktisk ikke får den jobben. Så fake it till you make it på intervju, så kan man etter eventuell ansettelse heller tone det ned litt dersom jobben faktisk ikke krever at man hele tiden er sprudlende utadvendt. 

Anonymkode: 1751f...c4b

Nok en gang: dette er tull når det gjelder de fleste stillinger :)

De stillinger hvor dette er viktig er det jo bare å holde seg unna for introverte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat som deg. Jeg fremhever det positive ved å være en stille, lyttende type de gangene jeg har vært på intervju. Og det har fungert det. Jeg er ikke noe flink til å selge meg, men gjør et forsøk. Men jeg påstår aldri at jeg er utadvent. 

Jeg har fått mye skryt fordi jeg er så rolig, i alle situasjoner. At jeg er effektiv (det er jo ikke så rart, jeg jobber istedenfor å skravle).  At jeg er en god lytter og folk liker å være rundt meg. Vi stille personer har også mye positivt i oss. Ikke la det bli en negativ side av deg, for det er det ikke. 

Anonymkode: 42a8b...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.9.2019 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart på intervju. Og så er det dette med negative sider..

Jeg er en rolig person og roper ikke høyest i lunsjen når alle snakker i munn på hverandre. Jeg er mer en lytter. Har alltid fått høre at jeg er stille og det er helt klart litt negativt blant alle de utadvendte. Virker det som. Jobbmessig preger det meg ikke, har ikke noe problem med å jobbe i team, ha kontakt med eksterne, snakke i telefonen eller ta ordet i møter. Forholder meg også rolig i stressede situasjoner. Har også funnet «min gjeng» på jobb og snakker mye med de jeg har god kjemi med. 

Jeg tror at referansene mine vil si at jeg er stille og rolig og bør vel også vise den selvinnsikten selv i intervjuet. Er så redd at dette vil ødelegge for drømmejobben 😶 

Noen som har noe oppmuntrende å si?Synes dere det er kjipt å jobbe med de som er stille og rolige? Burde jeg fortelle om dette på intervjuet? 

Håper ikke på altfor krasse kommentarer. Dette er noe jeg har jobbet mye med, men kommer aldri til å bli en utadvendt person. Føler meg normalt omgjengelig egentlig, er bare litt stille til tider.  

Anonymkode: 1fba3...f0f

Du må gjerne være stille og beskjeden, men smil, møt blikket til den som intervjuer. Vis god energi. :) 

Anonymkode: 5f5c8...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...