Gå til innhold

Atter en tråd om venninne som sylter og stemmer MDG


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne som er veldig opptatt av klima og miljø. Greit nok det, det jo bra. Men hun er veldig opptatt av at jeg stemte et annet parti. Vi bor 10 minutter unna hverandre. Hun har jobb med gode bussforbindelser, hyppige avganger til sentrum, bussavganger til der de fleste av venner/familie bor osv. Så jeg forstår jo at MDG sin politikk fungerer godt for henne. 

Selv må jeg kjøre 30 minutter til jobb. Ja, jeg kunne jo flyttet til like ved jobben min, men det er en kjedelig og noe øde plass. Dessuten har jeg ikke familie/venner der og måtte brukt bilen hyppigere. Bussavgangene passer heller ikke til min arbeidstid. 

Men ja, poenget...Jeg og venninnen min diskuterte dette med politikk på vei til en annen venninne. Hun satt på med meg, for det er dårlige bussforbindelser dit. Dessuten er det bompenger også. Denne venninnen sitter ofte på med oss andre som har bil dersom vi må kjøre et stykke til en venninne, vi skal en tur utenfor byen osv. Selvsagt skal hun få sitte på, men jeg synes hun drar godt nytte av oss andre. Og tilbake til diskusjonen. Min venninne kunne ikke forstå at jeg ikke stemte MDG. Hun godtok ikke mine argumenter heller. Og så klarte hun å påstå at det er jo så greit for henne, for hun trenger jo ikke å tenke på bompenger, bilkjøring osv siden hun bor så sentralt. Da brast det ut av meg om hun er så trangsynt, for hun drar jo nytte av oss andre til disse tingene. Så klart merker hun ikke til noe med ulempene over å kjøre bil. Ikke tilbyr hun bensinpenger eller bompenger heller. Så nå er hun sur på meg. Vi skulle sikkert aldri snakket politikk, men jeg så meg litt lei over måten hun fremla ting på og ikke evnet å forstå meg. Hun kan stemme det hun vil, men da bør hun ikke gni inn at hun drar nytte av oss andre. Hun har det jo veldig lett med å "utnytte" oss og leve på "jeg er klima- og miljøvennlig". 

Nei, jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette. Måtte bare få en utblåsning!

Anonymkode: 52258...f91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe. Lurte på om det var gris hun syltet ifølge overskriften ;) 

Anonymkode: 4d85a...1ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker hun ikke har noe med hva du stemmer, det er ditt valg, like mye som hun står fri til å stemme som hun vil. Hun er rett og slett litt trangsynt.

Anonymkode: 4d85a...1ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun får noe å tenke på. Bare gi henne litt tid å furte ferdig. Ja det er bra man tar buss osv gitt at det går, men som du sier,  hun snylter jo. Og det er nå en ting, men å sitte som passsjer i en bil og snakke dritt om bilkjøring. Nei, hu får ta bussen neste gang da hvis det er så digg.

Anonymkode: 83985...8b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt! Bor selv i Oslo, men samtidig veldig langt unna sentrum, hvor jeg jobber. Tar meg nesten 1 time med bil og bane om vinteren, noe mindre om sommeren. Jeg kan ikke belage meg på buss, for hvor jeg bor er det elendig kollektivtilbud, ikke er det tilrettelagt for sykling (og dessuten for langt).  Jeg kan virkelig ikke fordra MDG. Jeg har inntrykk av at disse menneskene som står der med fliret sitt, tror at Oslo slutter ved Ring 2 og at de ikke tar innover seg at alle har ikke trikk som stopper rett utenfor inngangsdøren hvert 5. minutt, alle kan ikke kjøre elsparkesykkel til jobb og at jobben til bystyret handler også om å ta vare på oss som ikke bor på Løkka eller Bislett. 

For all del, det er selvfølgelig bra å fokusere på både klima og miljø, men da må de jo gjøre det ved å tilrettelegge med f.eks å sette ned priser på kollektivtransport og øke avganger lengre ut, slik at også vi som bor utenfor Ring 2 opplever at kollektiv er å foretrekke fremfor bil. I stedet tvinges vi som har bil til å betale mer, uten å ha noe godt alternativ hvis vi ikke er villig til å bruke halve dagen på å komme oss til og fra jobb. 

Anonymkode: 38732...10e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hør på denne vinklingen da:

Ja, MDG har gått kraftig frem i kommunene, Arbeiderpartiet er fortsatt størst, og Fnb ser ut til å ville samarbeide på venstre side flere steder. De vil alle "holde hverandres hender" noe som forhåpentligvis betyr bedre buss tilbud (meg vil jo satse på kollektivt) Og mindre i bom, enten ved at noen forsvinner eller ved at prisene blir lavere. Arbeiderpartiet liker å bygge vei, men de er tilhengere av å bruke mer tid og annen type planlegging for god kvalitet, enn det høyresiden ofte driver med med sitt hastverk og lastverk. God planlegging betyr ofte at det lir billigere og mindre feil som må rettes opp osv. 

Tror ikke de som er opptatt av vei og bom bør være redde for venstresiden på dette området, alle der vil modernisere måten vi transporterer oss på, og FNB høres ut som et godt tilskudd til gjengen, de vil nok komme med perspektiver som de andre ikke fokuserer på. 

Kanskje dere med denne blandingen av styre kan bli happy begge to? 

Du skjønner, hun kommer til å bli kjempeglad hun, den dagen du forteller at din bussforbindelse har blitt bedre, kanskje både til jobb og venner. Det er det hun stemmer på MDG for, for deg. For deg og for alle som burde ha et bedre transport-tilbud, for at togene skal bli billigere. Og FNB er ikke hverken spesielt for eller i mot bil, de sier vel noe sånt som at de som må bruke bilen ikke bør være de (eneste) som betaler for vei som tilhører andre og at det i det hele tatt er alt for dyrt for alle. 

 

De sier ja til bedre kollektivt, ja til bedre og billigere tog, ja til mindre biltraffik, ja til mindre bom og lavere bom-avgifter. Slik ser jeg venstresiden sammen i vei-spørsmålet. 

Hvor uenige er dere egentlig? 

Anonymkode: 1ff49...783

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at de som ikke forstår kostnadene med å ha bil, godt kan få høre det når de sitter på gratis overalt. 

Anonymkode: 510dc...ea9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på det at hun ikke tilbyr å betale og det et jo dumt om hun ikke har mulighet. Dette får dere lage en avtale på om det er ofte. Hvor ofte er det? 

Anonymkode: 1ff49...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hør på denne vinklingen da:

Ja, MDG har gått kraftig frem i kommunene, Arbeiderpartiet er fortsatt størst, og Fnb ser ut til å ville samarbeide på venstre side flere steder. De vil alle "holde hverandres hender" noe som forhåpentligvis betyr bedre buss tilbud (meg vil jo satse på kollektivt) Og mindre i bom, enten ved at noen forsvinner eller ved at prisene blir lavere. Arbeiderpartiet liker å bygge vei, men de er tilhengere av å bruke mer tid og annen type planlegging for god kvalitet, enn det høyresiden ofte driver med med sitt hastverk og lastverk. God planlegging betyr ofte at det lir billigere og mindre feil som må rettes opp osv. 

Tror ikke de som er opptatt av vei og bom bør være redde for venstresiden på dette området, alle der vil modernisere måten vi transporterer oss på, og FNB høres ut som et godt tilskudd til gjengen, de vil nok komme med perspektiver som de andre ikke fokuserer på. 

Kanskje dere med denne blandingen av styre kan bli happy begge to? 

Du skjønner, hun kommer til å bli kjempeglad hun, den dagen du forteller at din bussforbindelse har blitt bedre, kanskje både til jobb og venner. Det er det hun stemmer på MDG for, for deg. For deg og for alle som burde ha et bedre transport-tilbud, for at togene skal bli billigere. Og FNB er ikke hverken spesielt for eller i mot bil, de sier vel noe sånt som at de som må bruke bilen ikke bør være de (eneste) som betaler for vei som tilhører andre og at det i det hele tatt er alt for dyrt for alle. 

 

De sier ja til bedre kollektivt, ja til bedre og billigere tog, ja til mindre biltraffik, ja til mindre bom og lavere bom-avgifter. Slik ser jeg venstresiden sammen i vei-spørsmålet. 

Hvor uenige er dere egentlig? 

Anonymkode: 1ff49...783

Ja, de er for bedre kollektivtilbud, men det på bekostning av oss som er avhengig av bil. Det er VI som må stå for utgiftene (bompenger osv), ikke den urbane mannen i gaten som har alt fra 0-1000m gåavstand fra ytterdøren sin. 

Anonymkode: 52258...f91

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at de som ikke forstår kostnadene med å ha bil, godt kan få høre det når de sitter på gratis overalt. 

Anonymkode: 510dc...ea9

Enig, gi de en liten lærepenge. Få de til å betale sin del av statens satser. 4.1 per kilometer, pluss 1 krone per passasjerer. 

Så hvis hun sitter på med deg så må hun betale 5.1 / 2 = 2.55 per kilometer. 

Det vippses over før hun går ut av bilen. 

Disse bilsnylterne er ikke mye å samle på

Anonymkode: 4c4d2...728

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, gi de en liten lærepenge. Få de til å betale sin del av statens satser. 4.1 per kilometer, pluss 1 krone per passasjerer. 

Så hvis hun sitter på med deg så må hun betale 5.1 / 2 = 2.55 per kilometer. 

Det vippses over før hun går ut av bilen. 

Disse bilsnylterne er ikke mye å samle på

Anonymkode: 4c4d2...728

Pluss bom osv

Anonymkode: 4c4d2...728

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trur det hadde gått en liten Faen i meg altså. Hadde latt henne furte ferdig, og neste gang hun og jeg var invitert samme sted, og hun ville sitte på, så tror jeg nok jeg hadde sagt "Jeg har ikke samvittighet til å belaste klimabudsjettet ditt med min bensin. Vi sees der da :nigo: 

Anonymkode: 23d55...8e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trur det hadde gått en liten Faen i meg altså. Hadde latt henne furte ferdig, og neste gang hun og jeg var invitert samme sted, og hun ville sitte på, så tror jeg nok jeg hadde sagt "Jeg har ikke samvittighet til å belaste klimabudsjettet ditt med min bensin. Vi sees der da :nigo: 

Anonymkode: 23d55...8e6

Steinbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...